Projekt PPP na D35. Soukromník zafinancuje dva nejdelší úseky s tunely, stát ho začne hledat v létě
Stavba D35, ilustrační foto. Foto: ŘSD
Stát sáhnul po projektu PPP pro dálnici D35 po dosavadních zkušenostech s pilotním projektem na dálnici D4, které hodnotí jako pozitivní.
Pokud to povede k výraznému zrychlení výstavby a bude to smluvně pro stát dobře podchycené, jsem pro…
Tak jsem si vzpomněl na PPP Š+G..😂
Možná blbý dotaz, ale jak to přesně funguje ? Z čeho pak soukromý investor získává peníze ? Stát mu platí podíl z vybraných peněz na dálničních známkách ? Nebo se na těchto PPP úsecích bude platit speciální Mýto vybírané právě soukromým investorem ?
Stat plati provozovateli podle poctu vozidel.
PS: Ale mozna se pletu a system stinoveho mytneho nebyl pouzit.
Pro stát je to dálnice na úvěr. Ve smlouvě jsou dány platby splátek, pozastávka, aby investor dálnici před předáním státu po konci smlouvy zrekonstruoval, inflační doložka….
Vyjde to sice dráž, ale může se začít stavět rychleji a údajně to nesnižuje rating státu z hlediska zadluženosti.
Ano, nesnižuje, nefiguruje to totiž v ofiko zadlužení státu. Takový „neviditelný dluh“. 🙂 U D35 je ale hlavní výhoda PPP v tom, že bez PPP by na tyhle dva úseky státní rozpočet prostě neměl. A to ani při rozpočtech MD 100+ mld Kč. Bude se toho teď stavět spousta dalšího a tohle byl navíc asi jediný úsek dálniční sítě, kde PPP dává smysl v nadcházejících letech (středočeskou D3 nepovažuji za „v nadcházejících letech“). Takže jsem pro PPP.
Prozatím je to návrh, u kterého se „předpokládá“ celková funkčnost, nebo alespoň možnost. Pokud byste chtěl vědět více, bude to obdoba PPP na D4, či-li tam můžete sehnat více informací o PPP.
Dále přesněji viz kousek pode mnou komentář BND 30
tak třeba to soukromníkům půjde lépe, navíc je budou více hlídat a nejspíš jako u d4 u toho bude ještě + smluvní udržba, takže by to nemuselo tak dlouho trvat a kvalitu si budou hlídat.
Soukromníkovi to určitě lépe půjde. Ono taky půjde o to, aby za pár let nepřišel nějaký Stanjura nebo Fiala a neřekne, že se musí šetřit a že investorovi už dál nezaplatí nic nebo mu to zatíží nějakou super daní, tak jako se o to stále pokouší třeba u fotovoltaik z let 2006-2010. Být tím investorem, tak bych si to asi dnes rozmyslel nebo by měl mít hodně dobrý tým právníků, kteří boudu připraveni na zahajování arbitráží
Ta arbitráž by v tomto případě byla nabíledni. Myslím ale, že to u fotovoltaik je to od Stanjury jen kouřová clona, ale nakonec do toho nepůjde. I on řekl, že analyzují rizika arbitráže vs. potenciální fin. přínos – což si já osobně překládám jako no go.
no, já zase někde četl ,že analýzy má a že do toho rizika arbitráže půjde. Tím tedy samozřejmě myslel, že do toho rizika pošle daňového poplatníka, protože bych se moc divil, že by dost pravděpodobně prohranou arbitráž sám chtěl platit… 🙂
Takže uvidíme…
Dva roky na stavbu včetně 4km dlouhého úseku je velký optimismus. Úředníkům trvá dva roky bouchnout razítkem
Kdyz tam budou 4 buldozery misto 1, tak se to stihne.
A už jste nějaké obdobné řízení někdy vedl? Já jen, že to bouchnutí razítkem možná není tak jednoduché, jak si představujete.
Razítkuje obyčejně nebo s mezidechem?
Razítkuje kdo?
Bouchnout razítkem je jednoduché. Ale bouchnout jím tak, aby to bouchnutí neshodil správní soud, to už tak jednoduché není.
Oba tunely jsou ve dvou tubusech. To je celkem cca 10,6 km. V roce 2033 by to mohlo klapnout.
Doba výstavby 2025 – 2029, tzn. pět stavebních sezón. Viz. přiložená mapka.
Na trase bude i nejdelší tunel v ČR, navíc v Hřebečském zlomu. To mi nepřijde zrovna snadné.
Jsem rad za jakykoliv posun zpet 🙂
Myslel jsem a chtěl napsat vpřed, ale autocomplete to úplně změnil 🤣
😂😂😂 stane se
jj, pytel mínusů snadno a rychle:-)
Úplně mě to vyděsilo🤣
Tak uvidíme, jak to soukromníkovi půjde. To bysme mohli mít v roce 2029 čtyři pruhy směrem na Moravu a všechno by nemuselo jezdit po D1.
Já osobně jsem zvědavý, jak moc to sníží dopravu na D1. Zda to bude aspoň trochu viditelné.
Budou poznat kamiony řekl bych. Nějaký malý přesun už nastal doteďka. Jinak budou samozřejmě obě dvě dálnice dosti vytížené. Osobně bych řekl, že to 6-pruh na D1 bude chtít i tak. Časovaná bomba je ten uzoučký úsek Mohelnice-Olomouc, ten by měli rozšířit, než se to sem všechno nahrne.
Ono to bude taky dost záležet na tom, jak na tom bude v té době železnice mezi Prahou a Brnem – pokud by na tom byla dobře, mohla by současná šířka D1 v kombinaci s dostavěnou D35 stačit o dost spíš, než pokud by tam vlaky byly stále problematické.
Problém je, že patrně dojde dříve na rozšíření těch dálnic. Pak bude i s množstvím relativně zbytných přeprav potřeba dalších kolejí na hraně, viz lepší trať do Liberce či druhá kolej směr Hradec (vykutáleně „nahrazovaná“ přesměrováním plánované VRT přes Polabí), o Jaroměři a Trutnovu či Náchodu nemluvě.
Relativně zbytné přepravy? OK, zakážeme modelové vláčky.
To se nestihne, bohužel. Alespoň dodělají ten úsek u Globusu v Olomouci. Bez toho by to tam byl totální kolaps. Navíc rozšířit na 3 pruhy to v celé délce nepůjde. Například u Příkaz už vidím jak dělají nový nadjezd. Navíc šířka dálnice jak tam, tak u Nákla nejde rozšířit, protože už tam vede komunikace. Muselo by se to vše přeložit nebo dálnici rozšířit na druhou stranu (kde je prostor), ale to mi přijde jednodušší přeložit obyč silnic. Nehledě na to, že při rekonstrukci odpočívadel u Skrbeně nechali stejnou šířku dálnice, tedy neudělali na straně odpočívadel rezervu pro další pruh. A… Číst vice »
OL-Mohelnice tři pruhy scifi..tam není prostor ani pro odstavné pruhy, které má dálnice mít.. Je to preznačené erko…
To ano, původně tama D35 vést neměla a mělo to vést na Konici. Jenže pak se někdo zasvěcený podíval do mapy na vrstevnice. Ale jakou paseku to nadělalo v CHKO. Včera jsem se tam motal a v podstatě celé to údolí je na odpis, hluk z dálnice (nedělní provoz) nebyl zrovna příjemný. Žádná protihlukovka, prostě postaveno v době, kdy se nebraly ohledy na nic a nikoho.
V době, kdy se stavěl úsek Mohelnice-Olomouc (1. polovina 80. let), ještě CHKO neexistovala a o budoucí ochraně tohoto území se vůbec neuvažovalo. Pro projektanty to byl jen nepříjemný terén, který spolykal obrovské množství navážky všeho druhu, stovky kilometrů drenážních potrubí a velké množství betonu, aby se těleso rychlostní silnice nepropadalo příliš rychle
Ano, přesto ta dálnice tam nadělala strašnou paseku. A přesně to ilustruje tehdejší dobu – vše zničit a ničeho si nevážit. Ostatně dálnici protáhli Lichtenštějnským areálem, kterým několik staveb parku rozdělili vejpůl.
Prostě dej lůze moc a bude jen užívat a ničit.
Bez té lůzy byste musel chodit do Olomouce pěšky, protože by nebyla postavená, skrz Litovelské pomoraví, ani železniční trať.
Nebyl by nějaký odkaz na ty stovky kilometrů drenážního potrubí? Nebo je to jen zpráva typu JPP?
Rozšířením úseku Mohelnice-Olomouc jsem měl na mysli na kategorii D 28/130 nebo alespoň D26/130 jako zbytek nových úseků D35. Ne na 6-pruh. 😀 Ten tam snad potřeba nebude nikdy, protože jestli ano, tak se měly mosty stavět s rezervou už teď.
No tak nějak doufám, že z hlediska hustoty dopravy už jsme na peaku a nevím, kam moc by intenzita dopravy mohla růst.
Abychom se nedivili. Navíc se furt (pouze) mluví o tom, že i část stávající zátěže „chceme“ přesunout na koleje, tak snad to není jen uvolnění pro další na silnice… Ostatně, pořád jsme se neoprostili od mantry trvalého růstu spotřeby jakožto prý základní a neměnné ideje.
Částečně souhlasím. Intenzity podle mě ještě tak 10-15 let porostou, ale ten růst zpomaluje a bude zpomalovat. Neočekával bych naopak pokles NA (ani když se něco přesune na železnici). A D1 má tolik kamionů, že tam ten 6-pruh být má, protože je to defakto pravý pro NA a levý pro OA. Komfort jízdy je zde strašný. Ale souhlasím s uživatelem Dalnic. Viděl bych to na výstavbu jiného tahu, a to jižního, spojujícího D1 a D5 mimo pražský okruh. Pak by to chtělo tudíž na D1 6-pruh od Vyškova, kolem Brna až po rozdělení na ty dvě dálnice (D1 na Prahu… Číst vice »
Plosne rozsireni mezi Prahou a Brnem by nic moc nevyresilo ( krome toho, ze by se tahlo desitky let). Pokud D1 stoji, je to proto, ze dojde k vazne nehode a nebo na Vysocine nasnezi. A to je pak uplne jedno, jestli stoji 4 pruhy nebo 6. Kapacitu ma smysl resit alternativnimi tahy. Hlavne D11+D35 pro cile Olomouc, Ostrava apod (vystavba a priprava jede hezky). Dále tranzitni alternativa Plzen-Tabor-Pelhrimov-Humpolec a Jihlava-Znojmo – idealne jako SPMV 1+1 (nedeje se skoro nic). Dale I/73 pro cile/zdroje na severu Brna. A samozrejme D3 v StC kraji ( to bude jeste na dlouho).
No, minimálně to bude viditelné pro ty, kteří zvolí D35 místo toho, aby jeli po D1.
Jsem Moravskoslezského kraje a přes Brno jezdím jen v noci, rozdíl přes Mohelnici a Pardubice je v rozmezí 0-10 min navíc což je lepší, protože v Brně se dost často ráno a případně odpoledne chytá opravdu velká kolona a často se zpoždění ještě více prodlouží. Z vlaku jsem díky rekonstrukcím koridoru utekl, stalo se díky reko Tiché Orlice, že jsem běžně jezdili 3.5 hodiny + když započítáme dopravu po městě autem vs MHD, tak auto vycházelo jasně lépe.
A proto se staví další kapacitní silnice, aby to autem vycházelo ještě lépe. Pak už nebudete mít důvod o vlaku ani uvažovat. Tam někam to patrně vede.
To prece ale neni chyba te silnice. Vlak by mohl byt klidne konkurenceschopny, to by ale na SZ musel sedet nekdo schopny.
I tak jsou vlaky Pha-Olo a Olo-Pha narvané
Otazka ale je, jak dlouhe vlaky a jaky je potencial. Ve Svycarsku jezdi narvane vlaky o 12-16 vagonech 2 patra v 30 minutovych intervalech. To ze jede obsazena Leova tramvaj a pak Expres CD 6 vagonech neni na teto trase zadny uspech.
A mezi tím ještě 10vozový Jnačura.
Ve spicce je interval techto souprav casto 15 minut.
Celkem rozumné, v době výstavby již budou vyčerpány peníze z EU sedmiletky 2021-2027, takže se finance budou hodit.
Já jen nechápu, jak to může být výhodnější, než když to dělá stát.
Za stát rozhodují úředníci, takže když papír řekne vícepráce 19,9% a do dvaceti je povoleno, tak úředník si nebude komplikovat život a dá štempl a posune účet dál. Soukromník si zkomplikuje život a nejdřív zkusí zjistit, jestli by se s tím nedalo něco dělat jiného než slepě zaplatit.
On ten soukromník většinou hlavně přijde na to, jakými kreativními způsoby výrazně navýšit, kolik mu stát za tu dálnici zaplatí. V konečném důsledku to bude pro stát vše, jenom ne výhodné. Ale to je asi určitá cena za neschopnost veřejného sektoru realizovat náročné projekty včas. Ani by mě to nepálilo, kdyby to nešlo z mých daní.
Takze stat by stavet nezacal vubec, protoze by na to nemel.
Pokud by stat stavet zacal, stavel by to dlouho a vysledek by byl podstatne mene kvalitni.
Presto to ve finale hodnotite jako „nevyhodne pro stat“.
Ja jako danovy poplatnik to naopak hodnotim velmi kladne – za cenu mirne vyssich nakladu vznikne potrebna stavba drive a bude lepsi.
Vy platíte na daních takové miliardy ročně?
Já bych neřekl výhodnější, ale je nutné si položit otázku, zda na to stát má. Chceme-li stavět, ale nemáme na to, tohle je možný způsob řešení…
Už aby to bylo. Tunely jsou fakt nutné Zdražují stavbu, zpomalují stavbu, zdražují provoz, zpomalují provoz..
Druhá možnost jsou serpentýny jako na silnici z Dětřichova do Nové vsi a zpomalení na 30 km/h.
další možnost je odbagrovat celý kopec nebo udělat krásný dálniční kaňon… 🙂