Projekt polského megaletiště žije. S CPK počítá i nová vláda

Architektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPK

Náklady na výstavbu celého komunikačního uzlu, včetně související železniční a silniční infrastruktury, jsou odhadovány na astronomických 756 miliard korun.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Polsko je jasny lidr vychodni EU, potrebuje letecky uzel takovych parametru jako maji na zapade (Pariz/Amsterdam/Frankfurt), drzim palce. Libi se mi koncept napojeni 7 nejvetsich mest pres vysokorychlostni zeleznici.

Metro

Kdo by lítal do Polska?

hroch.obojzivelny

To je taky nápad, stavět v Polsku letiště, když přece každej ví, že jste tam za dvě hodiny autem (ironie). :-)))

Děkuji za pobavení!

pe ml

Asi někdo, kdo to má víc z ruky. Letět z čech do Polska je samozřejmě blbost asi jako letět na Slovensko nebo do Německa.

Zdeněk

Budeme tam velmi pravděpodobně létat i my, abychom se z CPK dostali do nejrůznějších míst světa jako např. z Frankfurtu, Amsterdamu, Istanbulu atd…

Michal Štěpán

Vážení, uvědomte si, že jakmile bude CKP a k tomu VRT z Bohumína přes CPK až do Varšavy, tak prakticky celá severní část Moravskoslezského kraje včetně Jablunkova začne využívat pro své cesty po Evropě a do světa CPK.

Tato infrastruktura bude mít obrovský efekt i na ekonomický rozvoj této výše jmenované části ČR. A ani RS1 do Prahy s jízdní dobou z Ostravy v ideálním případě 90 minut toto nezmění. A VRT Moravská brána a zkrácení směrem na Vídeň o několik desítek minut také ne.

David

Jo to bude ta ceska rise jeste vetsi skanzen, nez je…

Náhodný Kolemjdoucí

V Katowicích to tedy můžou pomalu zavřít?
Neudělá VRT reálnou alternativu i z Vídně?

Metro

Jono pojedu z Ostravy do Vídně přes Varšavu, to dává smysl. Ale jsou to jejich prachy, tak ať si s nima dělají co chtějí.

mlokXCM

Budou mít moderní letiště, ale žena na interrupci jít nemůže. Tak alespoň bude moci tohoto moderního uzlu využít k cestě do země, která je v tomto civilizovanější.

Tom

V Polsku kvete letecká doprava, Poláci jsou mentalitou jiní než Češi, pracují po celém světě a tomu odpovídaji počty odbavených cestujících. Katowice v blízké budoucnosti předstihnout Prahu

Majkl

Katowice nevím, ale Krakow řádně Prahu nahání a do pár let asi i předstihne, letos předpoklad přes 11 milionu odbavených cestujících.

David

No jo, chtelo by to dravost a tah na branku jako maji polaci.
Pomohlo by neotvirat male regionalni “prdelky” a investice radeji vynalozit na rekonstrukci terminalu, nove rwy apod.

Ani jedno z toho neni moc realne, misto toho se tu bude zase jen 30 let zvatlat, ze to jde pomalu.

Apex

Problém je, že PRG si musí všechny investice hradit sama… A ty peníze z regionálních letišť jsou jen drobné. A hlavně, nemáme něco jako LOT…

Kicruj

hlavně nemáme miliony čechů v UK, irsku a v americe.

Apex

Dalo se to čekat, dnešní WAW už nestíhá a od roku 2026 má prakticky vyčerpané sloty, což je zásadní problém zejména pro rozvojové plány LOTu. Navíc, Poláci vždy věděli, že letecká doprava je pro ně důležitá a proto ji, na rozdíl od nás, vždy podporovali a investovali do ní. Ostatně, třeba rozvoj jejich regionálních letišť z evropskych peněz v letech 2008-14 je toho dobrým prikladem. A fakt, že CPK je státní projekt a na jeho vybudování se shodují všechny politické subjeky, to je potvrzuje.

Jirka63

Poláci postaví letiště,dostavíme aspoň vlak na Ruzyň?

Jan

Již brzy…

David

Ocekavejme jiz v pristim stoleti. Zatim jen trapny Veleslavin bez eskalatoru, ehm pardon eskalator uz nahoru.

Jaminator

Hele, teď jsem tam jel a byl jsem překvapen. Revizorem….

Frantisek X

Letiště v pustině, asi jako naše zastávky na VRT. To už mi přijde lepší ta naše, byť žel přílišnou megalománií některých zdržovaná, trať k letišti na okraji města.

Samo

Do Varšavy to bude vlakom 20 minút. To je porovnateľné s dnešným stavom, akurát to bude letisko s poriadnou kapacitou a nie

Samo

..a nie dnešná WAW na hrane kolapsu 🙂

Twix

Čekal jsem za jak dlouho se tady tento komentář objeví. Oni už mají trať k letišti na okraji města, ale kapacitně nestíhá ani to letiště, ani ta trať – nedají se k němu zavést dálkové vlaky, resp. jezdí tam něco z Lodže, ale je to velmi omezené. Co mají tedy dělat? Na nové letiště se velmi rychle dostanete po železnici i silnici nejen z Varšavy, ale i z Lodže, Poznaně, ze Slezska…

Alibaba

Vy by jste chtěl mít letiště v zástavbě?
A co letadla, mohla by vzlétat/přistávat? 🙂

Gouda

1. Poláci výrazně méně trpí na odliv zisků, což má v důsledku vliv i na veřejné finance. Nejde o žádnou úmyslnou politiku (naopak, v Polsku existuje silný ekonomická lobby pro „prodejme všechno němcům“), je to prostý důsledek relativní velikosti země vzhledem k ostatním 2004+ EU zemím. 2. Polsko je podle makroekonomických statistik stále mnohem chudší, než ČR, a podle toho dostává větší měrný podíl EU fondů. Body 1. a 2. znamenají, že Polsko má na infrastrukturu více peněz na hlavu, než ČR. 3. Investice do infrastruktury kvůli „množstevní slevě“ neškálují lineárně, větší země je schopna stavět neúměrně více. 4. Polsko… Číst vice »

Plecháč

Jak funguje ta množstevní sleva na infrastrukturu?

Kamil Novotný

Když vidím SŽ, tak bych na letiště raději metro .
Představa že 3x za týden bude na trati mimořádnost a spoustě lidí uletí letadlo mě děsí.
Jednou za týden skokan, pak porucha ZZ, pak to bude spadlá trolej, porucha výhybky a nakonec porucha HV 😅

Náhodný Kolemjdoucí

Naštěstí pražské metro na poruchy zabezpečovacího zařízení nebo na skokany vůbec ale vůbec netrpí.

Kamil Novotný

Tak jistě, třeba 4 za rok,oproti tak 50 na železnici.

Zdeněk

Když ona ta železnice je také mnohonásobně větší, než metro. Porovnejte si délku tratí železnice a délku tratí metra, a zjistíte,, že na tom železnice není až tak zle.

HonzaK

Kdyz na to maj…

marty-t

Tipnul bych si, že budou opět hodně využívat eurofondy. Například jejich využití pro výstavbu polské železniční infrastruktury k CPK se přímo nabízí… To budou lépe utracené eurofondy než je vyplácat na rozhledny, kurzy a výlety úředníků na exkurze do zahraničí, ne ?

Frantisek X

On mezi rozhlednou a závlekem na letiště uprostřed ničeho zase takový rozdíl v užitku není. Atrakce jako atrakce. Beton v polích má možná sice větší peněžní přínos než rozhledna, zase ale znamená mnohem více negativ pro prostředí, než kdyby ten dopravní uzel umístili k zastavěnému území.

Marian Kechlibar

Rád používáte výraz „závlek“, aniž byste si uvědomoval, proč to letiště je tak daleko. Je to proto, že pokusíte-li se stavět letiště v již hustěji obydlené oblasti, narazíte na tuhý odpor obyvatelstva kvůli hluku. Doporučuji tento článek, popisující situaci převážně v USA. Ve 21. století se USA nepodařilo postavit ani jedno nové letiště a problém je i s novými ranvejemi. Základní důvod je vždy stejný: odpor majitelů nemovitostí okolo. https://www.construction-physics.com/p/why-is-it-so-hard-to-build-an-airport/ V takové situaci dává smysl nebušit hlavou do skály a raději propojit nové letiště s okolními velkými městy pomocí VRT. Časově to vyjde nastejno jako trmácet se trolejbusem z Veleslavína,… Číst vice »

Frantisek X

Musejí stavět nové letiště? A pokud ano, má být středobodem dopravní sítě? Závlek to bude hlavně pro ty vlaky, kterými lidé (zatím…) nejezdí zdaleka jen na letiště.

Marian Kechlibar

Vy fakt nevíte o Polsku vůbec nic, když můžete pronášet tyhle výroky … ale hlavně, že sebevědomě komentujete. Současné letiště Chopina je moc blízko k centru Varšavy. Mnohem blíž než u nás Ruzyně k centru Prahy. Město jej obrostlo ze všech stran, a bez ohledu na to, co se tvrdí v tomto článku, nemá provoz starého letiště dlouhodobou perspektivu. Bude lepší jej zrušit a uvolněnou plochu využít k rozvoji města. Nové letiště má být přímo na cestě z Varšavy do Lodže. Podívejte se prosím vás na mapu Polska. Varšava-Lodž je přirozená trasa polské VRT na západ, v Lodži se to… Číst vice »

Twix

Závlek? Poloha letiště přímo na hlavních železničních i silničních trasách je podle mě spíš definicí opaku slova závlek…

Frantisek X

Jenže ty trasy k němu musejí být přivedeny/odkloněny. Pro ně to bude závlek. Přece všichni do Polska nepřiletí letadly, nebo nebudou po Polsku letadly létat.

Hobluj

V malých českých poměrech s přežívající rakousko-uherskou byrokracií, která rozhoduje dobře a velmi dlouho, bylo lepší časově omezené eurofondy vyplácat, než je nevyužít. Daly aspoň lidem práci.

mlokXCM

To srovnání toho využití těch fondů jste vůbec netrefil.

hroch.obojzivelny

Inu, voják se stará, voják má.

Ostatně, Poláci dopravní stavby dokáží realizovat skoro stejně dobře, jako my o nich umíme diskutovat.

Frantisek X

Letiště se závlekem vlaků do polí a dálnice, no… Sice je to nové, ale praktický pokrok směrem k efektivnější dopravě a hospodaření se zdroji v tom nevidím.

hroch.obojzivelny

Letiště v lokalitě, kde nikoho neruší, se zajištěnou dostupností pozemní dopravou, se ve světě považuje za značku ideál.

U nás by to samozřejmě brutálně narazilo. Protože stejně tak, jako si český zákazník zamiloval horší potraviny v menším balení za více peněz, tak rovněž všichni oblibujeme stavby provázené spekulacemi s pozemky, NIMBY sousedy, ekologickými sdruženími a dalšími kratochvílemi, bez kterých by náš život byl pustý a nudný.

David

Presnee ta ceska mentalita je nekdy tragicka