Programové prohlášení nové vlády: na dálnicích až 150 km/h, nová ranvej, VRT a konec kanálu

Nový úsek dálnice D6. Foto: Úřad vládyNový úsek dálnice D6. Foto: Úřad vlády

Vláda chce prověřit rozšíření mýtného na další úseky silnic, aby se kamionům nevyplatilo objíždět.

239 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
erik127

ctu to spravne jako vitezstvi Piratu nad Sosnou a nenavisti?

zdenek

Nevidím důvod, proč by DOL měli uvolňovat z katastru. Na to jsou moc krátká vláda.

Axel

Proč myslíte, že nelze změnit celostátní územní plán zvaný „Politiky územního rozvoje ČR“?

Minulá vláda vládla od 2017.

Po dvou letech (uprostřed roku 2019) Babišova/Faltýnkova/Okamurova vláda začala pracovat na změně celostátního územního plánu.

A měsíc před loňskými volbami začala platit změna celostátního územního plánu…

https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/koncepce-a-strategie/politika-uzemniho-rozvoje-ceske-republiky/zprava-o-uplatnovani-politiky-uzemniho-rozvoje-(1)

zdenek

Kecy kecy kecy. A nekonflikní témata.

Vojta_777

Je velmi jednoduché slíbit „rozšíříme“ dálniční síť až o 200km“, když jsou tyto dálnice z větší části již rozestavěny či těsně před zahájením. Která jiná vláda zdědila v teto oblasti lepší podmínky? D3 včetně obchvatu Č.B. je rozestavěna až ke Kaplici-nádraží, D48 rozestavěna, obchvat F.-M. těsně před dokončením. Zbývá tedy jen krátký úsek v místě napojení Palačovké spojky. Další úsek D35 je před dokončením, x úseků připraveno. D4 bude dokončena celá, ale nová vláda na tom nebude mít žádný podíl, D49 se již taktéž rozeběhla, D1 i úseky D6 ve Středočeském kraji jsou připraveny. D55 3 úseky ve výstavbě, další… Číst vice »

Jakub

Těžko zahájí 150-200 km nových dálnic. Ta 4 roky nelze za současného stavu (legislativa a EU finance) stihnout přípravu do finální fáze a ještě ji začít realizovat.

Nemo

150 km/h je příliš málo. Chce to neomezenou, aby se lidi konečně naučili jedit slušně a zodpovědně,

Čím nižší povolená rychlost, tím více prasácky se naučí lidi jezdit a tím více mrtvých…

Axel

Přiznám se, že Vám nerozumím. a) Pro teoretické zvládání rychle jedoucího autíčka jsou k dispozici autodromy Brno, Most,… b) Pro zvládání v praxi viz některé dálnice v Německu. c) Proto nechápu proč by měli daňoví poplatníci v ČR nějak investovat do vylepšování dálnic, aby se mohlo jezdit výrazně rychleji třebas 200 či 250 km/h pro majitele rychlých autíček. d) Hobby pohybovat se velmi rychle totiž můžou řešit už dnes. V letadélku kategorie ELSA, řada z nich létá velmi velmi rychle viz např. české VL3 Evo915 s maximálkou přes 300 km/h a dostatkem nosnosti pro spousty paliva na rychlé létání …… Číst vice »

Tomáš679.2

1.Není auto jako auto. 2. Jízda vysokou rychlostí vůbec nesouvisí s tím, zda někdo jezdí slušně nebo zodpovědně. 3. Ve vyšší rychlosti během pouhého pohledu do zpětného zrcátka ujedete podstatně delší vzdálenost než v rychlosti nižší. 3.Vyšší rychlost přináší nutnost větší koncentrace a rychlejších a odpovídajících reakcí a tedy dříve přichází únava. 4. Vyšší rychlost s sebou nese také nutnost perfektního zvládání vozidla v krizových situacích protože “ šlápnout na plyn a jet rovně umí každý, ale zastavit nebo zatočit už jen ti nejlepší“. Ale jistě, hovořím ze zkušenosti se staršími vozy. Dnes jsou auta nacpaná asistenty a lidé se… Číst vice »

Miloš

V Polsku max 140 a to mají menší odstavný a připojovací pruh a někde žádná svodidla a někde dálnice šest pruhů 140 málo kdo dodržuje

rhol

Jen tomu poslednímu (konec D-O-L) jsem ochoten uvěřit.

Jindra CV

Konečně rozumné prohlášení, věřím tomu že se vše dotáhne do zdárného konce. Velkou radost má ze zrušení projektu Dunaj – Odra – Lány – Labe.

Milan alias Skeptik

Vodní cesty. Natura 2000 versus výstavba nových plavebních stupňů na Labi – k tomu není žádná zmínka v programovém prohlášení vlády? Chápu, je to nejspíš okrajové téma, kdo by taky měl zájem stavět hydroelektrárny, které promění energii vody odtékající z české kotliny na elektřinu „zdarma“, tím spíš, že by vedlejším efektem bylo splavnění řeky po celý rok pro dopravu nákladu pro všechny, ze které stát nemá žádné „výpalné“ v podobě poplatku za využití kolejí a nebo dálnic. Nám v následujících 4 letech nejspíš bude stačit, když s jachtou doplujeme z Hluboké nad Vltavou do Prahy a pak nazpátek až do… Číst vice »

Axel

Poprosím redakci také o pasáž k digitalizaci státní správy, existuje-li…. Díky … Myslím to tak, aby člověk nemusel na nahlížení do spisu či na ústní úřední jednání dojet OSOBNĚ na úřad v úředních hodinách tj. pondělí,středa … a v 17:00 už zamykaji -:( … „a papír ze spisu Vám rádi zkopíruje, ale dáme Vám jej až zítra až zaplatíte desetikačku za zkopírování, neboť pokladna zavírá ve 13:00.“ Protože v poslední vládě od 2017 Babiš/Faltýnek/Okamáura zlepšení státní správy digitalizací měl na starosti pan Andej Babiš, tak to dopadlo jako vždycky. viz z loňského rozhovoru s Pavlem Kysilkou DOTAZ: Můžete zhodnotit digitalizaci… Číst vice »

Axel

Dík. Jste *

PepaM

Nejsem, jen umím do Googlu napsat „programové prohlášení 2022“.

Marian Kechlibar

No, to Kysilka trochu přehání s tím, že by se od zavedení datových schránek nic zásadního nestalo. Služeb dostupných přes Portál občana je docela hodně a za poslední léta jich přibylo. Daně, ČSSZ i zdravotní pojišťovnu si už plně obhospodaříte bez papírů. E-recept je taky docela užitečná novinka.

Ale určitě je potřeba zrychlit a maximálně digitalizovat i jiné agendy – stavební řízení apod.

Axel

Pane Kechlibar „Daně, (…) si už plně obhospodaříte bez papírů“ A toto co tvrdíte, jste někde vyčetl, nebo to máte vyzkoušeno z praxe na vlastní kůži? Fakt lze zjistit na dálku vše potřebné?…. Tak pokud je to tak vychytané jak tvrdíte, prosím můžete mi vysvětlit jak prakticky mohlo dojít k manipulaci (švindlování úředníků) se spisem? Neptám se proč úředníci švindlovali. Ale ptám se JAK PRAKTICKY mohli úředníci švindlovat s dokumenty ve spisu. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/financni-urady-manipulovaly-s-dukazy-ve-spisech-rekl-ustavni-soud-110546 Paní JUDr. Schillerová jako dlouholetá pracovnice Finančního úřadu velmi dobře zná praxi. Ostatní její odborné kvality nehodnotím. Ale výše uvedené v kombinaci s její praxí … vyvrací… Číst vice »

Výkolejka

… „Dokončíme … včetně obchvatu Frýdku-Místku“ …

To by se snad nedalo dokončit snad jen nějakou sabotáží : – D

Norbert Frýd

Myslíte třeba nějakou polskou odvetu za Turov?

Axel

No jo, ale zapomínáte na faktor „kurvítek“ ve smyslu problémů schovaných pěkně hluboko. viz subjektivní názor: „Pokud má někdo pocit, že největší paseku, kterou Andrej Babiš v křesle premiéra nadělal, představuje výše státního dluhu nebo jeho kauzy, je na omylu. Naprosto zásadní škody způsobil ve správě věcí veřejných. Každý premiér si po nástupu k moci upravuje státní správu k obrazu svému. Dosazuje do klíčových křesel své lidi. V případě Andreje Babiše však ovládnutí aparátu nabylo obludných rozměrů. Už jeho první vláda v demisi spustila rozsáhlé čistky, které ani v dalších letech nebraly konce. Hlavním kritériem přitom nebyly odborné schopnosti, ale… Číst vice »

Gargy

Jo stačí přestat posílat prachy stavební firmě.

Axel

V tomhle bychom se shodli = největším problémem bude schrastit od daňových poplatníků co nejvyšší částku daní a přitom nenasrat/nepřehnat to, aby se daňoví poplatníci nevzbrouřili.

Já si tipnu, že vzpoura je dost pravděpodobná, neboť řada lidí na tom není dobře, ale ti lidé to ještě mnohdy nevidí/odmítají uvidět (viz např. lidi s hypotékou v době kdy prudce stoupá úroková sazba)

viz
„Program Fialovy vlády narazí na nedostatek peněz. Český rozpočet nemá dno“
https://archiv.hn.cz/c1-67020050-excesivni-program-vlady-narazi-na-rozpocet-u-ktereho-chybi-dno

Axel

viz ten sešup znázorněný na příklad pár lidí, kteří na delší dobu přišli o práci. Např. postava kterou hraje Ben Affleck jako nadbytečný manažer… Tož fuč z domu: nejdřiív výlety do Disneylandu následně fuč goflový klub pak fuč autíčko Porsche nakonec fuč Playstation a stěhování z domu, bo nebylo na splátky hypotéky. A to přestože se enormně snažil najít si opět dobře placenou práci… Tož z nouze vzal práci přidavače/nosiče na stavbě, kterou dostal od příbuzné jako milodar, neboť tento exmanažer byl manuálně nic moc… https://www.csfd.cz/film/256120-manazeri/prehled/ Jak to dopadlo nebudu prozrazovat. Ale Ti co věří v naději, že jednou budu… Číst vice »

Jan

No, začal bych tím, že ty dálnice budou vypadat jako v Německu. Tedy, že každou chvíli budu mít nad hlavou proměnlivé dopravní značení s Vmax. A ta cedule bude fungovat. Jako v Německu.
Protože 150 v dešti a mlze… Na druhou stranu v létě v neděli ráno si umím třeba na D11 Poděbrady-Hradec, nebo na D1 u Kroměříže v zásadě libovolnou rychlost.

Tomáš679.2

Z jiného konce. I kdyby bylo povoleno 180 nebo 200, tak existuje určitá část řidičů, která stejně tuto „Až“ rychlost nebude moci využít. První cesta každého musí vést nejprve do technického průkazu a zkontrolovat údaj v kolonce „nejvyšší rychlost „. Rovněž by asi bylo dobré zkontrolovat, zda rychlosti kterou bude možné využít odpovídá rychlostní index pneu.

Takže představit si libovolnou rychlost lze, ale opravdu jen představit ;- )

Leinad

Možná by ubylo středo/levopruhařů vychovávačů s přístupem „na mém podměřujícím tachometru je 130, nemáš mě co předjíždět“

Tomáš679.2

Neubylo. Ti všichni by zůstali. Zásadní rozdíl by byl v tom, že by v tom levém nebo středním pruhu jeli takovou rychlostí, kterou jim dovoluje konstrukce vozidla. A to by bylo o mnoho horší. Jen by vznikl větší rozdíl mezi nejpomalejším vozidlem které může danou silnici využít a tím co může využít maximálku.

ketchup1970

To máte pravdu. A na to tihle závodníci nemyslí. Naštěstí mi moje auto umožňuje jet v pravém pruhu a po dojetí kamionu jej předjet , i když v levém se valí neinteligentní nevnímavý držitel řidičského oprávnění. ( nemohu napsat jiné jadrnější slovo) . Ale co chudáci co chtějí jet 120 , jak mají jet ? Zvlášť když ani souvislý proud vozidel nikoho ze závodníků nepřinutí jet s rámci smyslu všichni chceme dojet , a raději „proráží“ skrz proud aut. Vytváří tím akorát konfliktní situace. Za mne 150 ne! Nebo jenom někdy a to vysloveně se značkou.

ketchup1970

No spíše by se mohli někteří levoproudaři s V max 160-180 občas podívat i do pravého pruhu, stejnak jej někteří použijí maximálně dvakrát, při nájezdu a výjezdu z dálnice. A je jim mjedno že po předjetí mají vpravo kilometr volno, furt jedou vlevo. Mimochodem D1 již nemá schody místo asfaltu/betonu .

Karel Mio

Vy v desti a mlze potrebujete znacku, abyste nejel 150?

Jan

Já ne, ale co tak občas sleduji, ani sněžení řadu mých spoluobčanů neodradí od sundání nohy z plynu.
„Na dálnici je 130, ne?“

Tomáš679.2

„ani sněžení řadu mých spoluobčanů neodradí od sundání nohy z plynu.“
Ale vždyť to je tak správně ne? Je správné, že sněžení neodradí od toho, aby člověk sundal nohu z plynu 🙂

Tedy lépe by bylo: Ani sněžení řadu mých spoluobčanů nepřinutí sundat nohu z plynu ;- )
S tím naprostý souhlas 😉

Tomáš679.2

Ještě bych se připojil s tímto: Mnoho mých spoluobčanu se vůbec neobtěžuje za snížené viditelnosti rozsvítit „klasické“ osvětlení vozidla tzn. potkávací a koncová. Mnoho lidí pravděpodobně spoléhá na automatiku kdy se denní přepínají na standartní a zvednutá vodní tříšť na dálnici za rychle jedoucím vozidlem ho na větší vzdálenost činí obtížně viditelným. Osobně bych denní svícení zakázal. Když, tak ať svítí vždy i koncové. V době led (ve vztahu k spotřebě el.energie) snad není žádný problém. Co však vítám je to, že u vozidel co mají denní svícení integrováno do světlometů se světlem směrovým toto světlo ve dne zhasíná. Neskuteční… Číst vice »

Procházka

Tady před lety udělali politici tu chybu, že po výrobcích automobilů nepožadovali denní svícení i vzadu, koneckonců to nedali ani do zákona

TomášM

Spousta dálnic v Německu je horších než u nás. A zvláště na nezrekonstruovaných úsecích je stále neomezená rychlost. V místech, kde je to regulované značkami už málo kdy je neomezená.

Miloš

v Polsku 140

Ondra L.

Pokud vim, tak s neomezenou rychlosti to v nemecku neni tak uplne neomezeny. Je tam doporucena rychlost 130 km/h a kdyz se clovek primota do nehody a jel 180, tak je to pro nej velky spatny – nedodrzel doporucenou rychlost.

Nemo

“ kdyz se clovek primota do nehody a jel 180″

To ovšem platí pro finanční odpovědnost (pojišťovna nemusí platit), ale nikoliv pro trestní odpovědnost (dodržoval předpisy).

Pavel Skládaný

Žádná „neomezená“ rychlost v Německu neexistuje. Existuje „doporučená MAXIMÁLNÍ rychlost 130 km/h“ (viz StVO – Strassenverkehrsordnung). Je rychleji není přímo nelegální, ale je to spojeno s právním rizikem.

Pája

Zapomínáte na reakční dobu. Stačí jedno auto s defektem pneumatiky – klidně i Vaše – a další ho sestřelí dřív, než stihne doskákat ke krajnici. To není hypotéza, ale bohužel vyzkoušeno.

Nemo

„Zapomínáte na reakční dobu.“

Zapomínáte na spoustu věcí. Např. na to, že člověk při 180 dává daleko víc pozor než při 130. Z cest po Německu vím, že lidé, co pravidelně jezdí >180 daleko víc předvídají a často je vidím brzdit s předstihem daleko dřív, než pomalo jedoucí auta. Prostě jízda velkou rychlostí automaticky nutí člověka jezdit opatrně a zodpovědně. Pomalá jízda je ve svém důsledku často nebezpečnější než ta rychlá…

Procházka

Při tak vysoké rychlosti logicky musíte začít brzdit dříve, ovšem musíte být velmi zkušený řidič,aby jste bez rizika dojel.Hodne machru na velké sebevědomí už dojelo do márnice a byli to i závodníci.Fyzicke zákony neokecate jako internetové diskuzi.Uz protože jezdí čím dál více hazarderu,cihlu na plyn dokáže dát kazdÿ blb.Ovšem vy supermani zvládáte vše.

Pavel Skládaný

To je otázka názoru. Jeden učitel chemie zase tvrdil, že kyselina sírová není žíravina. I tento spor zůstal dosud nedořešen.

Miloš

na těch panelech u Poděbrad max 100

Nemo

„Protože 150 v dešti a mlze…“
Tak záleží, jaký ten déšt a mlha je, často v dešti zpomaluji tak na 140-150, podle terénu a síly deště…

Tomáš679.2

Zpomalit z 150 na 140 moc velké zpomalení není.

Pavel

Trochu nepovšimnut zůstal bod o zpřístupnění jízdních řádů „v otevřeném a zároveň strojově čitelném formátu“. Moc se těším, že po letech volání budou data skutečně uvolněna (díky Piráti!). Tady očekávám, že vznikne a do světa prorazí několik start-upů se zajímavými aplikacemi.

Pražec

Aha, díky za zmínku. Třikrát hurá!!!

Muset se na každý spoj dotazovat společnosti CHAPS je jako kdyby se za socíku musel každý chodit ptát všímavé soudružky za přepážkou.

Těším se na offline vyhledávání. Úplně by mi stačilo, kdyby ty tabulky byly v CSV.

dvdkon

Existuje EU dokument nějakého druhu, který označil JŘ za významnou datovou sadu a cca do 2024 musí podle něj být uveřejněný (spolu se spoustou dalších dat) v NeTExu, takže nejpozději tehdy přestane CHAPS mít možnost zveřejňovat ty osekané paskvily. Snažit se určitě budou dál, pokud se nezmění dodavatel, porušovat zákony jim nikdy moc nevadilo.

Byla by ale krása, kdyby se to povedlo ještě dřív, nebo kdyby začali alespoň zveřejňovat celé JDF dávky.

Petr

Jsem zvědav jak to bude splněno u autobusových dopravců.

Kar

Pravda

Jandera

za mne:
na dálnicích až 150 km/h – ANO
nová ranvej – ANO (i když se asi někdo pěkně přiživí…a pirátokomoušům praskne žilka….)
VRT – ano ale ne na úkor modernizací které běží
– a konec kanálu DOL rozhodně ano
– – a to jsem je nevolil

Vašek

s novou ranvejí nesouhlasím, ač jsem ji původně podporoval. Absolutně nevidím důvod: Morava lítá z Katowic, nebo z Vídně, západní Čechy mají blízko Mnichov… Pokud by nestačila kapacita, tak ve vzdálenosti do 100 km jsou Pardubice nebo případně Karlovy Vary. Pardubice jsou téměř vedle nádraží. Fakt bych se do té nové ranveje nepouštěl. Dal bych ta letiště do jednoho podniku a nabízel i za jiných poplatků zejména nízkonákladovkám a tím uvolnil PRG.

Jandera

podívejta – jáí jsem ze západních čech a fakt radši lítám z PRG než z MUC i když to mám tam i tam zhruba stejně daleko – –

Kodl

Tech novych 200km do roku 2025 mi neprijde realne.

Daniel Jablonecký

Je tam slůvko „až“. Čili něco v intervalu 0 – 200 km.

Daniel Bečvář

Naopak je to překvapivě celkem reálné číslo. V realizaci je aktuálně 131 km, dalších 50 km se má letos zahájit, takže to docela vychází. Číslo 180 se jim asi nezamlouvalo, tak to zaokrouhlili na 200 🙂

Jan

1. podívat se, kolik se reálně staví dalnic
2. zjistit si, kolik km je v režimu „na spadnutí“, tj začne se stavět letos
3. potom psát

Nemo

200km je reálných – ovšem za předpokladů, že se na ŘSD nebudou flákat a chronicky nezvládat organizaci, jak tomu často doposud bylo.

Nejlíp toho dosáhnout tím, že vláda navýší rozpočet ŘSD a nasadí tam někoho schopného, kdo nedává prémie zadarmo…

V. K.

Zajímavé je, že tam vůbec není uvedená dálnice D7, u které se má její zbývající část směrem k Praze stavět 2023-25. ŘSD už prý na schůzce se starosty varovalo, že nemusí být k dispozici financování. Takže by mě zajímalo, jestli na ní jenom zapomněli nebo to je tiché přiznání, že se nic stavět nebude.

David

V tom textu není nic o plánech na zahájení staveb. Vyjmenované jsou pouze ty co se dokončí do roku 2025, tedy stavby, které jsou momentálně v soutěži či již ve velmi pokročilém stádiu plánování a jejich výstavba bude rychlá. Úseky D7 se podle ŘSD mají začít stavět 2023, ale zprovozněny mají být až 2026, tedy až v dalším volebním období.

Daniel Bečvář

To nemáte pravdu, v roce 2023 by se měl zprovozňovat obchvat Loun a do konce volebního období ještě Chlumčany, které by se měly teď někdy zahajovat. A i u jiných dálnic je v programovém prohlášení uvedeno, že budou rozestavěné a to by měl být případ i celé D7 ve Středočeském kraji. Je divné, že by se o tom zapomněli zmínit. Přimlouval bych se u pánů redaktorů, aby se nového ministra na tu D7 speciálně zeptali 🙂

Krušnohorec

Železnice Praha – Liberec a odbočka do Mostu? To už tady pane Fialo nebudete.

Jan

Ale takhle se v dopravě nedá uvažovat.

Vladimír L.

Krušnohorec bude klasický volič 😀 Jestli to nebude zítra tak vám hlas nedám 😀

tarten

A co má jako být? Váš komentář nedává moc smysl – podívejte se, co se o té trati v prohlášení píše.

Bedřich

Tak starý zase není jo…

Jan

Takže navrhujete nasadit plný populismus a co se nestane do konce volebního období, maximálně do konce druhého pokud je předseda velký optimista, tak rači vůbec nezačínat? Tak špatně na tom naštěstí nejsme. Ale vidím, že čtenáři věštící start větších projektů po smrti jejich dětí by si to tak přáli.

Jindra CV

Ale bude, určitě ne žádný Komač.

Tomáš Záruba

Já si říkal, že půlce Ústředního výboru praskne asi žilka… 😉

Gargy

Jo hlavně že SŽDC vymyslela že zruší některá spádoviště např. Valmez .sem zvědav jak se k tomu ta slepená sebranka postaví .. hlavně to chce zjednodušení administrativy ta nejvíc zabíjí železnicni vlečky.

Blume

Ctete znovu: „Na nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 km/h“

„..Na nových..“ – to neznamena D1, 2, 3..n, protoze ty nove urcite nejsou 😉

Uuuuuuuuuuu

Já jsem někde četl, že to má být třeba i na 2km úseku, což je naprosto zbytečné, to slabší auta ze 130 se sotva na těch 150 rozjedou za ty 2 km…

dopravak

Tohle je taková úlitba modrým strakám, které to musely mít za každou cenu v programu. Za určitých podmínek je na to vhodný tak akorát úsek D1 Lipník – Hranice. Ve výsledku stejně zůstane většina sítě na 130. 150 v provozu žádné zásadní zrychlení nepřinese.

Pavel Skládaný

Škoda, že si modré straky do programu nedaly zvýšení rychlosti kamiónů z 80 na 120 km/h. Jejich odborná kvalifikace by vynikla ještě více.

Daniel Bečvář

D1 je přece mezi Prahou a Brnem zmodernizovaná a většina úseků D3 je poměrně nová, takže třeba tam by to zrovna mohlo jít. Ale v tomhle bodě nevěřím, že se něco změní, to zvyšování rychlosti se slibuje každé dva roky a spousta expertů na dopravní bezpečnost to vždycky razantně odmítá.

Nemo

„expertů na dopravní bezpečnost“

Tzv. „expertů‘, které nezajímají skutečná fakta.

mates

Na starých úsecích jedině s novou hlukovou studií a novou kolaudací. Nebo pochopitelně na úrovni nějakého politického rozhodnutí shůry, ale to by asi bylo napadnutelné z titulu snižování hodnoty pozemků v okolí zrychleného úseku a stejně by to skončilo u těch hlukových studií a opatření.

Štěpán

Hlavně ne ostravská část D1 tam stačí jet 80 km/h a bouchnete se hlavou o strop.

Tukan

Proč se chlubí obchvatem Frýdku, kterej rozestavěla předchozí vláda?

Majkl

Jedna rozestaví druhá dostaví. To tu měl být Babiš 100 let ve vládě, aby vše rozestavěl a dokončil. Obecně vzato každý přidá ruku k dílu. Chlubení tu bude až ke konci volebního období. Zda po té špinavé práci za ty 4 roky se něco povede, aby bylo čím.

Majkl

?

Vladimír L.

Ze stejného důvodu, proč se předchozí vláda chlubila stavbami, které rozdělala ještě ta vláda před nimi.

Vojta_777

Rozdíl je v tom, že Sobotkova vláda žádné rozestavěné dálnice nezdědila a postupně se to během 8 let dostalo do stavu, kdy dnešní vláda má rozestavěno či připraveno těch 200km, které slibuje pouze dokončit. Ta to dostala zadarmo, ačkoliv po nich v minulosti nikdy nic nezbylo.

Jenda-71

Vždycky se chlubí obě vlády.

Marek Hrdina

Je zde nějaký expert na letectví, který by mohl osvětlit, co je v praxi náročné na postavení nové runwaye na letišti?

Já si to představuji jako Hurvínek válku, tj. že se jedná o 3,5 km dlouhou rovnou vybetonovanou plochu, tj něco jako 3,5 km rovné dálnice. Tak bych rád konečně věděl, co na tom trvá tolik let a proč to má stát tak hodně peněz 🙂

Díky předem

bohuš

U těchto „ploch“ se musí udělat údajně celý podklad podle nějakých norem o nosnosti a je to vše asi metr nebo dva do hloubky. A to je tedy hodně materiálu. Tak asi také proto …

Bohdan

Nejsem expert na letectvi, nicmene aspon zhruba: neni to obycejna dalnice, musi mit uplne jinou unosnost a tedy i kontrukci. A zatimco u dalnice je dopad na okoli v radu stovek metru do stran, tady bude v kilometrech i pred a za VPD. A to nemluvim o tom, jestli uz vubec maji vsechny potrebne pozemky.

Michal

Pozemky na drahu maji, ale je v tom i most pres d6… proto je tam kus dalnice z betonu.

MrMarkus

Hlubuček. Dokud tu budou takoví lidé oblbovat místní obyvatele, strašit a poštvávat je proti takto veřejně prospěšným stavbám, kde už ke kompromisu došlo, lepší to nebude. Ten kompromis je centralizovat mezinárodní leteckou dopravu co nejvíce na jedno místo a tam v širokém okolí co nejvíce potlačit negativní jevy a kompenzovat je investicemi do těch pozitivních věcí. Stejně tak vyřešit dopravu na letiště, podobným způsobem se s tím vypořádat.

Marian Kechlibar

Letadla jsou těžká a nárazy při přistávání brutální.

Když vezmu extrém, Antonov 225 Mrija nebo Airbus A380 mají maximální přistávací hmotnost skoro 600 tun. Navíc to stavíte na desítky let do budoucnosti a nevíte, jestli za dvacet let nebude lítat ještě něco většího.

Teď si představte, že vám něco takového žuchne na přistávací dráhu rychlostí 250 km/h a více…

Strukturu, která musí vydržet takové namáhání, není triviální postavit. Jakákoliv prasklina v nevhodném okamžiku může mít za následek smrt stovek lidí.

Marian Kechlibar

Oprava, A380 je něco pod 400 tun. I tak dost.

Lukino

No to by měl spíše stavař 😀
Tipuji, že podklad začne tak 3-3,5m pod samotnou úrovní ranveje, což bude obrovský objem všech materiálů, které se budou muset vykopat, přesunout a navézt nové vrstvy, musí se vyřešit všechny instalace pod ranvejí (například předělat stávající a udělat nové a napojit je). Hromada asfaltu případně betonu, do toho hromada instalací na světla a další systémy, ILS atd. Ono v přepočtu na nějaký metr ranveje to zase tak hrozně nevychází když si vezmeme co vše to bude obsahovat.

Viki

Slibem nezarmoutíš…..
Nechápu,jak to chtějí financovat při snižování schodku rozpočtu,jak se chlubí….

Marana_CZE

Takže to co slíbily skoro všechny vlády dříve, jen k tomu hodily i 150… Tak snad něco udělají i v realitě pro tu VRTku a nezbyde jen prázdný sliby, jak od předchozích vlád…

Radim

Taky doufám, ale moc bych tomu nevěřil že se „nějak moc“ s VRT pohne. Podle mne by se s tím pohlo stejně, ať je u koryta kdokoliv…

tarten

Přijde na to, čemu říkáte „pohne“. Všimněte si, že neslibují začátek její stavby, přestože to SŽ na rok 2025 má. Neslibují ani dokončení přípravy nějaké ze staveb. Slibují výrazný pokrok v přípravě těch staveb a tomu se dá věřit. Výrazný pokrok v přípravě byl i za vlády minulé.

Twix

Za předchozích vlád se téma VRT posunulo z anarchistických kroužků do zcela seriózních diskuzí a začaly se projektovat první úseky, to mi přijde jako docela podstatné, ať už slibovaly cokoliv. Ale jinak souhlasím.

Miloš

150 km delší připojovací pruh,širší odstavný pruh,protihluk stěny a za sucha možná a jen někde

Nemo

Hlavně, že dojčlandu jde těch neomezenejch bez dlouhého připojovacího pruhu….

Pavel Skládaný

To je nesmysl. Dobrý řidič zvládně klidně 180 km/h i bez středního dělicího pásu. Že bude více mrtvých? To nevadí, země je přelidněná.

Adam H

Slibovat otevření určitých kilometrů dálnic mi vždycky přišlo jako chlubení se cizím peřím. Přeci jenom za funkční období vlády – 4 roky – nelze postavit dálniční úsek z gruntu. Spíš by tu měl být slibovaný parametr „zahájíme stavbu“ nebo „připravíme x kilometrů pro soutěž na stavbu“ – to je reálná práce této vlády. Otevírání úseků je jen ceremoniální akce na práci vlády minulé. Vždycky to tak bylo a bude pokud vláda nebude u moci 8 let.

Jan

Zrovna ti, co odešli byli na dopravě 8 let.

Adam H

Byli. A za tu dobu se stalo toto: 131,1 km dálnic je aktuálně ve výstavbě 50,1 km dálnic začne letos 111,4 km v roce 2023 (to beru s rezervou, že) Otevřelo se 93,4 km nových dálnic + 160 km D1 postavené více méně znovu v původní stopě. Otevírání dálnic v letech 2014 až 2017 je více méně vizitkou tria Bárta – Dobeš – Stanjura a jejich vlád. Celkem 35,2 km za 4 roky – za první období ANO na MD. Za toto období se taky zrealizovalo 62,8 km rekonstrukce D1. Takže se průměrně otevřelo 24,5 km dálnic ročně. Za druhé… Číst vice »

Jan Novák

Ano, kromě závazků v nadpisu to programové prohlášení vlastně říká: „Pokračujeme v práci předchozí vlády.“ Touto větou se to dalo všechno shrnout, ale asi by si připadali blbě, napsat do prohlášení jednu větu 😀

tarten

Ne, jsou tam i odlišnosti. Např. o něco víc stavěných km dálnic ročně a zahození D-O-L.

tarten

Měl byste asi to „otevřeme“ číst jinak. Ne jako „bouchneme před kamerami flašku“ ale „budeme i nadále financovat, až do dokončení“.

ketchup1970

Taky proto poslala ta mladá starostka exministryní Schillerovou ať se jde fotit před linku na toustový chleba…

David

Dovolím si pár faktů z mapové aplikace ŘSD.
135km dálnic je momentálně ve výstavbě. Když k tomu připočteme ještě ty, které se již soutěží tak je to 179km. Takže zbývá zahájit do roku 2023 nějakých 21km což vychází podle plánu investic ŘSD na dostavbu D3 k rakouským hranicím, most u Babic a rozšíření D1 v Brně. To v součtu dá 196.5km. Tak třeba ještě nějaký ten 3.5km úsek urychlí.

Daniel Bečvář

Ty zbývající 4 km je Palačovská spojka, která je na webu ŘSD vedena mezi silnicemi, ale reálně se podle letáku jedná o 5,2 km silnice a 3,7 km dálnice D48 🙂

Pako

Dálnice mají určité návrhové parametry, které dílem pevně vázány na fyzikální zákony a dílem na schopnosti průměrného řidiče. Ačkoliv jízdní vlastnosti vozidel se neustále zlepšují, kvality řidičů jdou rok od roku dolů. Z toho vyplývá i zpřísňování parametrů ovlivněných řidičovou pozorností a schopností včasné a správné reakce. Při nedávno „dokončené“ rekonstrukci D1 se prováděly úpravy téměř všech připojovacích a odbočovacích pruhů, zlepšovaly rozhledy v kritických místech, posouvala a přidávala svodidla. Vše s cílem vyhovět aktuální ČSN 73 6101 a souvisejícím předpisům s návrhovou rychlostí vn=130 km/h. Stejně tak jsou postupně rekonstruovány staré úseky dálnic a do dálnic převedených silnic pro… Číst vice »

Josef

A v jakych parametrech je pozdavena nemecka A6 za Rozvadovem, nezda se mi, ze by byla nejak extremne rovna a presto tam neni vubec zadny omezeni rychlosti, ja tomu asi nerozumim, jenom ciste z pohledu ridice mi tam prijdou ty parametry o dost horsi (ve 200 uz to je fakt o hubu) a pritom tam s tim problem nemaji.

Frantík

Protože tam řidiči ví, že značka není jediný omezovač rychlosti…

ABC

No vidíte, starší useky jsou navrhovány na 120 a přitom se na nich může od roku 1997 130 a žádné masakry nenastaly.

tarten

Jednoduché i hromadné havárie samozřejmě nastaly. A můžeme jen spekulovat, jestli by jich bylo méně nebo jejich následky byly lehčí…

Nemo

Spekulovat můžete, ale fakt je, že rychlostní limit počet nehod zvyšuje…

Radim

Vím že to srovnání není úplně OK, ale… V Bulharsku taky povolili na dálnicích 140km/h a to je tam mají tak „kvalitní“, že v některých úsecích se MUSÍ jet v levém pruhu 100-110, jinak by se vůz za chvíli rozpadl. V pravém se nedá jet místy vůbec, možná tak 60-80 a i to je dost o hubu. Pravda, na těch opravených kouskách těch 140 je úplně v klidu

Miloš

Polsko 140

Jan

Přesto tam dnes a denně lidi jezdí těch 150, tak jak je to možné?

Igor Mauricio

Tedy když Váš elaborát shrnu: „Nemůžu jet já, tak nepojede nikdo. A pokud náhodou, tak ho strháme ze všech peněz.“

Dovolím si tvrdit, že budete jistě jeden z těch, co jedou vmax 100 a mají neodkladnou potřebu předjíždět zrovna ve chvíli, kdy tímto manévrem můžou zablokovat někoho rychleji jedoucího, protože vychovávat je potřeba.

Díky Vám se hned cítím bezpečněji.

Nemo

„kvality řidičů jdou rok od roku dolů.“

No, za to můžou hlavně přísnější rychlostní limity, které dávají řidičům pocit falešného bezbečí a způsobují nepozornost za jízdy a bezohlednou jízdu (např. náhlé vybočení do levého pruhu bez předchozího zapnutí blinkru)…

Tomáš679.2

„Údržbu a modernizaci na silnicích a železnicích budeme plánovat a koordinovat tak, aby vždy existovala smysluplná objízdná trasa včetně tras pro náhradní autobusovou dopravu. Nástroj pro lepší koordinaci staveb vznikne jako moderní aplikace s využitím digitální technické mapy.“ Super. „Pohled na dopravu jako celek a na řešení moderních dopravních systémů bude vždy zahrnovat i cyklodopravu a další bezemisní formy dopravy. Investice do nové i rekonstrukce stávající dopravní infrastruktury budou zohledňovat potřeby chodců i cyklistů. Pozornost a podporu si zaslouží budování evropských a nadregionálních cyklotras.“ Ano správně. Potřeby cyklistů a chodců jsou důležité, ale ne nadřazené potřebám ostatních účastníků silničního provozu… Číst vice »

Axel

víceméně souhlas

Tomáš679.2

Děkuji

Šašek

🚗Mám radost hlavně z dokončovaného úseku D35 Časy – Ostrov a snad i letos zahajovaného obchvatu Jaroměře. Ohledně železnice nějaké zlepšení a zrychlení cestování mezi ČR/Saskem a Bavorskem asi do konce roku 2025 nenastane?!🚂

Miloš

Kdy bude dálnice do Polska,Poláci už na hranicích Lubawka

Pražec

Když dneska někdo jede 150 tam, kde je povolených 130, tak dobře ví co dělá a dává pozor.

Ale mnoho řidičů spoléhá na to, že když jedou povolenou maximálkou, tak se jim přece nemůže nic stát. Ze 130 se dá bez problému přibrzdit dejme tomu na 115, kterými fabie přede mnou předjíždí kamion. Ze 150 ale člověk musí začít brzdit včas. Jenže kdyby těch 150 bylo povolených, i moje ostražitost by polevila.

Prostě klasický populismus, tentokrát zaměřený na voličskou základnu ODS.

Tomáš679.2

Holt pokud Fabie musela srovnat rychlost s před ní jedoucím kamionem z důvodu plného levého pruhu, tak to jinak nejde. Prostě Fabie není žádný letec a nějaké extra zrychlení nemá. Z toho vyplývá, že tahle rychlost se některých z nás netýká a může nás nechat v klidu. Ta zvýšená spotřeba za úsporu času nestojí. Ale nesmí jít o situaci, kdy já budu předjíždět onen kamion a 150kař se objeví ve zpětném zrcátku. To klidu moc nepřidá.

Kamil

V Německu je neomezená, studie těch co ji chtěli omezit s hrůzou zjistila ze 90% aut jede okolo 135kmh a topspead je využít v čase okolo 3ti ráno v jednotkách procent. Ono kdo má zkušenost od sousedu, ty auta ve vyšší rychlosti mají větší apetit:) až budeme mít pod kapotou všichni baterky , 150 bude sen , realita bude 110 aby ty auta někam dojela .. plán dobry 🙂

Jan

150 se dá elektroautem klidně jezdit a nemusí to být jen Tesla, ty to zvládnou snad všechny modely. Až vyjede nový Roadster z Berlína, tak se vsaďte že jich většina bude řádit na německých dálnicích a okruzích 🙂 Ne všichni potřebují jezdit 500 a více kilometrů na jeden zátah.

Vladimír L.

S tím souhlasím. V Německu na rychlostně neomezených úsecí při 150 km/h už většinu aut předjíždíte. Každý jede jak je mu pohodlné a pak jenom sleduje provoz před sebou. Cestovat rychlostí 200km/h je komfortní pro málokoho. Na to je potřeba auto a i tak je to pro většinu nepotřebné. Za mě jsou ty neomezené úseky jenom odpočinkem od sledování svojí rychlosti.

Nemo

Když musíte cestovat 800km tam a 800km zpět, protože váš příbuzný leží v sousedním státě na JIP, tak to jinak než se 180-200km tam, kde to jde, za jeden den jízdy prostě nedáte.

Takže chtít omezovat rychlost je značně sobecké a nesolidární…

Tomáš679.2

Ještě bych k tomu přidal ještě jednu věc a tou je zcela nevhodné zpřevodování u starších vozidel. Jet 130km/h lze, ale zejména u starších vozidel se ručička otáčkoměru pohybuje v hodnotách ne příliš oku a uším lahodících. Jak píšete. U těchto vozidel je naprosto ideální rychlost okolo 110km/h, protože nad ní roste spotřeba.

john334

Já to mám teda naopak: především pocitově je mi mnohem příjemnější jet 130 km/h než 110 km/h. Na trase Plzeň – Praha to je rozdíl cca 6 minut s celkovým časem pod hodinu, což je docela znát, a těch 10-20 korun navíc je v dnešní době nic. A ano, mám starší auto, co na dálnici točí přes 4000 otáček na pětku, ale vůbec mi to nevadí, naopak mi přijde, že motoru tyhle otáčky vyloženě sedí. Já tuhle trasu jedu párkrát do měsíce – kdybych jezdil častěji, tak si pořídím úspornější auto, kde ten rozdíl ve spotřebě bude ještě menší.

tarten

Nemáte zásadně pravdu. Kdo jede 150 na dvoupruhové dálnici, zabraňuje ostatním předjíždět kamiony. Je to nezanedbatelný prohřešek.

Tomáš679.2

Ale víte, že na předjíždění není žádný nárok?

Ketchup1970

Nárok se musí stanovovat ? Jako slušnost vymizela ? Jenom ego zůstává ?

Tomáš679.2

Máte pravdu ale jen z části. Ten, kdo předjíždí pomaleji jedoucí vozidlo musí dát přednost vozidlům jedoucím v levém jízdním pruhu bez ohledu na to zda jedou max limit nebo přes.. Pokud už jedete v levém a to např. max. povolenou rychlostí a přiřítí se „střelec“ co bliká jak o život dálkovými tak má smůlu. Vy ho nesmíte vychovávat a jste povinen mu uhnout přejetím do pravého pruhu. To ovšem tehdy, že je to možné vzhledem k bezpečnosti. Takže pro „střelce“ z toho vyplývá asi tolik, že si prostě počká, až bude předjížděcí manévr dokončen a vozidlo se zařadí zpět… Číst vice »

Igor Mauricio

V zásadě se dá souhlasit, nicméně poslední dobou pozoruji, že dojedu-li vozidlo v levém pruhu, které koná předjížděcí manévr konstantní rychlostí, po dokončení tohoto manévru a zařazení se zpět do pravého pruhu zázračně přidá a zrychlí, přičemž ve chvíli, kdy zjistí, že jsem stále vedle něho, zázračně opět zpomalí. Trochu nevím, co si o takových myslet. Asi bych pochopil „výchovnou potřebu“ například za jiné „výchovné potřeby“, o kterých se zmiňujete, ale nic takového z mé strany nenastává. Tak nevím. A že je to poslední dobou hodně časté. A kupodivu ne u Poláků, kdyby je někdo zase chtěl označit za nejhorší… Číst vice »

Nemo

No, hlavně u spousty řidičů pozoruji, že si buď vůbec nevšímají provozu kolem, nebo si nedokáží spočítat, kdy je ta pravá chvíle maličko zpomalit nebo maličko přidat, tak aby pokud možno všichni byli omezeni co nejméně. Prostě takhle hloupá bezohlednost – anebo neschopnost – mě opravdu vytáčí. Podle mě je nejlepší jezdit tak, aby docháזelo k co nejméně kolizím, kdo chce jet rychle, ať jede, kdo chce jet pomalu, ať si jede, ale prosím, ať se lidi navzájem nevybržďují, neblokují a na druhou stranu ať zase nehoní ten rychlejší toho pomalejšího tam, kde není možno rozumně uhnout doprava. Bohužel vidím… Číst vice »

Tomáš679.2

Naprostý souhlas a připojuji se.

Tomáš679.2

Souhlasím. Jen dodám, že starší vozidla po předjíždění max. pov. rychlostí a následném opuštění levého pruhu již zpravidla nemají moc velkou možnost pro zvyšování rychlosti. To se netýká mladších. Ovšem to co popisujete bych přisuzoval tomu, že dotyčný o vás vůbec nevěděl a po předjetí začal zrychlovat (nechápu proč by vůbec měl tu potřebu, ideální je jet konstantní rychlostí) a když si všiml že vás má vedle sebe a vaše předjíždění trvá dlouho vám toto umožnil jak mu povinnost nařizuje. Víte co zase nejvíce vytáčí mě? Když jedu obcí a značka která obec ukončuje je již z dálky vidět díky… Číst vice »

Nemo

„kdo si vynucuje jízdu levým s blikáním dálkovými“
Záleží, jak kde. V Německu je blikání dálkovým povoleno jako signál (ve smyslu „můžete mě, prosím, nechat předjet?“), je to v jejich vyhlášce. Zároveň ovšem platí, že nucení kohokoliv k čemukolik („Nötigung“) je trestný čin. Takže pro kvalifikaci je důležité, jakým stylem to kdo udělá.

Tomáš679.2

Holt jiná země jiný mrav. Já bych vůbec nebyl proti tomu, aby rychleji jedoucí vozidlo bliklo a nebo rozsvítilo dálková světla (ve dne ) za účelem, aby zvýšilo svojí viditelnost a upozornilo na sebe pokud tak učiní v dostatečné vzdálenosti. Ten, kdo zrcátka sleduje bude mít větší možnost rychlejší vozidlo vidět a jistě udělá maximum pro to, aby nezdržoval. Jen ten v rychleji jedoucím vozidle nesmí být nalepený na levém svodidle a na nárazník na nárazník. Je třeba si uvědomit, že se může přihodit cokoliv. Pod svodidlem může proběhnout zvíře, řidič se lekne, přibrzdí a nehoda je na světě. Platí… Číst vice »

Pavel Skládaný

Nejen, že je zralý na koloběžku, ale v normálních státech se dopouští tresného činu „Nötigung“ (tj. tísnění) a např. v Rakousku přichází okamžitě o řidičské oprávnění. Jinak v levém jízdním pruhu žádná „přednost“ neexistuje, pouze platí obecné pravidlo, že při změně jízdního pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče v pruhu, do kterého přejíždí.

Nemo

Jasně, zato když vybrzdíte svým předjížděním ve 120 někoho, kdo jede 200, tak je to ohromně ekologické, ekonomické a zvyšuje to bezpečnost provozu.

Tomáš679.2

Tady je třeba zamyslet se nad tím, zda ten předjíždějící 120kou o tom kdo jel 200 v době kdy začal předjíždět věděl. Ten rozdíl rychlostí je velký a řidič nemá možnost nějakou výrazně delší dobu civět do zpětného zrcátka a sledoval jak rychle se hodně vzdálené vozidlo přibližuje a zda může předjížděcí manévr započít. Ten, kdo jede 120 rovněž může počítat s tím, že rozdíl rychlosti jeho a maximální (dnes 130) není velký a tedy odhad vzdálenosti tomuto přizpůsobuje. V tom vidím hlavní problém ve vztahu k možnému zvýšení rychlosti a předjíždění. Obávám se, že rychlost nákladních vozidel se zvyšovat… Číst vice »

Pavel Skládaný

Ovšem pokud tenb, co jede 200 km/h jel 120 km/h, pak by provoz byl mnohem plynulejší, bezpečnější a ekologičtější. Není náhodou, že 120 km/h je nejvyšší dovolená rychlost na dálnicích v řadě evropských zemí. V rozlohou malém Švédsku dostačuje dokonce jen 110 km/h a o zvýšení by nikdo neuvažoval.

mauriicio

Také, zrychlení ze 130 na 150 ušetří 1% času které by člověk ušetřil kdyby v jednom úseku nemusel zpomalit ze 130 na 80.

Petr

to je ambiciozní program! kolik z těch věcí je možné splnit, i kdyby jen Kupka vyřadil a dojel to na neutrál?co se týče dokončení staveb, tam úplně vše. proč si nedal tu práci a neřekl, kolik staveb zahájí? napsat, že zahájíme výstavbu 400 km dálnic, to už chce jít do risku i něco předvést. takhle může už po nástupu odškrtávat položky. mimochodem i tu digitalizaci rozjel a termíny nastavil dvojministr vicepremiér. výzva by byla, kdyby Kupka řekl, že digitalizace bude o 2 roky dřív. ale néé, necháme tam původní termíny a řekneme, že to my.

Jan

Schválně uvidíme příští vládu, jestli udělá nějakou revoluci anebo bude záhadně žít z výsledků této vlády, která podle diskutujících vlastně nic nepřidá.

J.K.

Není lepší si ten přístav nechat? Kdyby třeba bylo nutné dovézt více zkapalněného plynu , v budoucnosti třeba vodíku, třeba by se to mohlo hodit…

Kubrt

Je to 8000 m2, takže využití spíš jako vklad do nějakého společného podniku s dalšími investory, než prostor pro nějaké samostatné projekty. Hlavně ale není z toho prohlášení zřejmé, jaký je vlastně záměr – vyměnit za co? Takže s nějakými soudy bych počkal.

IvoK

Jedání jsou o výměně prostoru v rámci přístavu Hamburg.

J.K.

Jo, tak to by asi dávalo smysl…

FrenkyUL

Je to už dlouho co jsem četl, že ta naše plocha je pro moderní přístav na nějakém méně vhodném místě a nabídka má být na místo o kousek dál lepší v tom, že je kus od toho vhodná infrastruktura. Nabídka zřejmě trvá a to původní místo nějak nebylo moc v minulosti rozvíjeno a už to moc do budoucna nepůjde. Podrobnosti si už nepamatuju, ale pamatuju se, že mělo jít o malé využití ze strany našich vlád.

Opatrný pesimista

V 150 na dálnici praxi znamená, že 130 km člověk ujede za 52 minut. Bohužel poté najede na silnici 1 třídy a jede přes např. Přerov, kde ztratí cca půl hodiny oproti, stavu kdyby tam byl obchvat. Zbývá tedy jediná otázka: pro naklápěcí auta bude povoleno 170?

Omlouvám se, ale musel jsem, když jsem v titulku viděl „až 150 km/h“.

Roman Čadek

Takových „až“ je tam vícero „dálniční síť až o 200 kilometrů.“ Hlavně ať to není jasně měřitelný závazek.

Kubrt

Všichni víme, že následující léta budou „rozpočtově náročná“, kulantně řečeno, takže chápu, že (např.) Kupka nechce házet nějaké ohromující sliby, když už teď by věděl, že na ně nebudou prachy.

Radim

Ne, pro naklápěcí auta bude povoleno těch 150km/h. Pro ostatní to zůstane na 130km/h 😀

Uuuuuuuuuuu

Horní bude 150 a dolní 130.

Nemo

Lepší by bylo dolní 150 🙂 A vymáhat to a brát řidičáky, kdo pojede pomaleji.
Aspoň by ubylo prasáckých jezdících řidičů, co si myslí, že můžou ostatní beztrestně vybržďovat a ještě jsou v právu…

Ketchup1970

Žel jsou v právu , v právu ba život , a tak . Vy asi mate na mysli právo silnějšího . Možná byste mohl vystoupit z auta i ten druhy a dat si závody – v běhu …. Bez oktanoveho či cetanoveho čísla nebo voltů … férové …

Miloš

a spotřeba při 150?Uhlíková stopa hluk apod,to neprojde

Nemo

No, tak stejně do 10 let budou všechno elektromobily a k „tanktování“ se bude využívat přebytků v síti…

Pavel

Novou vzletovou a přistávací dráhu na pražském letišti? Proboha k čemu? Na hodnoty před rokem 2020 se letectví už nikdy nedostane.

Jan H.

Předpovídat budoucnost je obecně nesmysl, ale vsadil bych se s vámi o roční plat, že do 10 let to bude nejen zpět, ale i více.
S rezervou na další pandemii nebo válku.

Vzhledem k dosavadnímu průběhu podobně velkých staveb se to do těch 10 let možná i stihne.

Venca

Pokud si srovnají lidi ty zodpovědné a bude se moci cestovat zase jen díky pasu a financím, tak to bude opravdu nával. Také, abych se nemusel bát, že na dovče strávíme několik týdnů zavřený na pokoji.

Tomariero

USA už je na úrovni roku 2019, Asie taktéž hodně roste, jedinná Evropa je celkem pozadu.

Pavel

Jo, která Asie hodně roste? 🙂

Původní Pražák

Čistě ze zajímavosti, ten patvar jedinná jste se naučil kde?

pzag

Jasně, a důvod?
Jinak nemusí jít ani o nárůst provozu, ale o jiné změny, že? Noční režim, zrušení 12/30, větší plynulost ve špičce,…

petr

EU bude razit ekologii všude včetně dopravy a letadla jsou neekologická. Dá se čekat podpora VRT a vlaků všeobecně. Letadla to budou mít těžké, dají se očekávat nové daně, což bude znamenat pokles cestujících, kteří raději využijí jinou ekologičtější dopravu. Pokud se někdy udělá VRT směr Berlín a Vídeň, tak Ruzyni ubydou další cestující. Přeci jen Berlín a Vídeň jsou velká letiště, kde je větší výběr letů a většinou i levnějších než z Prahy.

Joe

Ano VRT a vlaky jsou ekologické. Otázka je, z čeho budou v budoucnu napájené, když ani jádro se zeleným bezmozkům nelíbí. A myslet si, že všechno utáhnou soláry a vítr je hodně naivní, stejně jako že se ve velmi blízké době ovládne technologie vodíkového pohonu či fúze.

pzag

Vždyť už i ten vítr je ze hry. Oni se ani netají tím, že se prostě nemáme mít dobře.

Jan

Jádro i vítr je ve hře a podporují ho i zelení. Nezaměňujte prosím hlas několika málo extrémistů za projev celého ekologicky naladěného křídla společnosti.

Michal Staša

„Zahájíme jednání s Německem o výměně českého přístavního území v Hamburku.“ Výměna za co? Má někdo tušení, co se chystá?

q89

Už docela dlouho se řeší výměna jednoho pozemku v přístavu za jiný tamtéž. To naše „území“ je dost problematicky využitelné…

Pražák

Výměna za jiné pozemky v Hamburku, které by na rozdíl od těch stávajících umožňovaly skutečnou využitelnost pro vodní dopravu.

Jan

Ten přístav nám Německo muselo dát po první válce. Bylo to na 100 let. Takže teď se stejně měnily parametry smlouvy.
Přístav je nevhodný, umístěním a četl jsem ono zanášení pískem.
Takže přiblizně asi tak.

tarten

Za vodku? Jako z toho vtipu o výměně lokomotivy na Bajkalsko-amurské magistrále?

Norbert Frýd

Za kus našeho pohraničí

Nemo

Panenko skákavá, když o něčem nemáte páru, měl byste k tématu mlčet…

Jan Šindelář
Vít Jůza

Čili jednoznačně dálnice na prvním místě, a aby se neřeklo a protože to jinak aspoň tak najednou nejde, na druhém místě i železnice.

Kubrt

To je výsledek poptávky společenosti, voličů. Silnice využívají téměř všichni; železnice – na nějaké pravidelné bázi – kolik %? 10%? Neberte to podle svých přátel, železničních fandů, ale průřezem populace.
Větší důraz na železnici než na silniční síť by kladli Zelení, možná Piráti, ale to je tak všchno.

původní Jakub P

A není to tak trochu dáno tím, kolik se investuje do silnic a další infrastruktury pro auta a kolik do té železniční? Respektive v jakém je která stavu (což ale s těmi investicemi dost úzce souvisí, byť úplně přímá úměra tam není).

Infrastruktura se nemá plánovat a stavět na to, kolik lidí používá aktuální stav, ale na to, kolik lidí chceme, aby používalo výslednej stav… Jo, leckde vám nejspíš i tak vyjde víc investic do silnic. Ale vyjde vám to na základě rozumných údajů.

JiP

Presne tak, do zeleznice take natekla spousta prostredku, bohuzel ale rekonstrukcni plany byly znacne zaostale jiz v dobe prvniho kopnuti do koridoru, tudiz i pres velke investice se vlastne zadny velky vysledek nedostavil. Podivejte se dnes, Praha-Brno zase 3:15. na to sa vam kazdo kdo neni fanatik do vlacku proste akorat vykasle.

původní Jakub P

To je jedna věc, druhá pak je, jak velký byl v devadesátých letech technologický dluh v silnicích a jak velký v železnicích. A že ani ty peněžní toky nebyly rozhodně stejně velké. Natož nefinanční podpora nových staveb politiky, atd.

Vít Jůza

Možná to v této věci nebude podle politických stran, možná s výjimkami např. těch zelených.

tarten

Jenže Zelení by nebyli schopní zajistit trakční energii.

Axel

Jurečka je z nádražácké rodiny. A vlakem jezdí.

Ale na šoto asi nebude viz jeho obliba ve volantování traktorku

dejf

Tak obecně výhoda silnic je ta, že vozidla už si dokáže obstarat jednotlivec sám dle svého vkusu, možností a potřeb. A sám je i provozuje. Takže sice výstavba a údržba stojí víc, ale pak je to jenom čistej rejžung na dph, spotřební dani a mýtu.

původní Jakub P

dph, daně ani mýto nejsou rejžování, ale nezaplatí to, co společnost automobilová doprava stojí, jen ty náklady zmírňujou. Ani v Dánsku, kde opravdu nemají zdanění aut nízké. Stejně jim vyšlo, že na každý km, který tam člověk ujede autem, společnost doplácí. Narozdíl od km ujetého na kole nebo veřejnou dopravou, kde jim ekonomický přínos vyšel kladný.

Kubrt

To jsou takové výpočty, které vždycky vyjdou tak, jak potřebuju.. Jistě se shodneme, že kvalitní silniční infrastruktura je jedním z předpokladů ekonomicky (i jinak) prosperující země a společnosti.

původní Jakub P

Ne, neshodneme. Předpokladem ekonomicky (i jinak) prosperující země a společnosti je kvalitní infrastruktura zahrnující přiměřenej podíl silnic a dálnic. Sebelepší silniční infrastruktura na to sama o sobě nestačí a pokud je automobilová doprava (i pomocí té silniční infrastruktury silně předhánějící tu ostatní) podporována přes míru, která by pro ni byla rozumná, může snadno nadělat víc škody než užitku.

Minimálně v kontextu hustoty osídlení, které v ČR máme.

Kubrt

Však píšu, že je to jeden z předpokladů.

původní Jakub P

Chápu, bohužel v kontextu této diskuse považuju dodatek, že kvalita té silniční infra přitom nesmí příliš předběhnout kvalitu infra pro ostatní dopravní prostředky, za klíčový a nezbytný.

Kubrt

Jistě, je potřeba rozvíjet veškerou infrastrukturu.

původní Jakub P

A přiznat si, kolik nás přemnožení IAD stojí, pokud ho nevyváženým rozvojem různých typů infrastruktury dopustíme.

Vašek

Nic, čím víc aut jezdí, tím je stát bohatší, stejné jako s kuřáky, víc se vybere, než to stojí a to výrazně.

sladlu

Vážně 150km/h? rád bych znal odborníka Pokud vím tak dle normy jsou dálnice projektované na 120km/h s rezervou na 130km/h atd… Nejbezpečnější cesta je bez výrazných rychlostní propadů, nejlépe co nejvíce plynulá bez častých změn rychlosti. Ne jako na 1.třídy bez obchvatů…. každý 2km jiná maximální povolená rychlost. co třeba ošetření místa změny rychlostí z 150 na 130? co třeba prodloužení brzdné dráhy (vsadím se, že se protáhne o cca 50m)? co třeba předjíždění kamionu kamionem v rychlostech 90 km/h? co třeba nosnost vozovky (podloží a asfalt) , když dnes jsou v oblibě SUV a elektrické auta vážící 2tuny? co… Číst vice »

Kebab

A na jakou rychlost podle vás mají projektované dálnice v Německu bez omezení rychlosti. Na 300 nebo 320 km/h? Asi ne, že? Podobná argumentace provázela zvýšení rychlosti na dálnicích ze 110 na 130 km/h, strašilo se hromadami mrtvých. Pak to zavedli a nestalo se vůbec nic. Stejně tak se nic nestane ani teď, při zvýšení na 150 km/h, navíc ne plošném. Není pro to jediný důvod.

sladlu

Ano jsem opatrný.
Velkou ale opomíjenou složkou bezpečnosti provozu je plynulost rychlosti. Eliminace rychlostní propadů, konstantních či nahodilých. Je to elementární základní kámen myšlenky dálnice a vysokorychlostní železnice a metra atd…

Rád bych se dozvěděl více a slyšel odborné názory konstruktivní na:
Zvýšená rychlost má vliv dle zdravého rozumu a norem na mnoho aspektů stavby. Třeba již zmíněná kvalita koberce a podélné a svislé sklony a životnost koberce a poloměr zatáček a délka připojovacích pruhů…

Tomáš679.2

Jeden neodborný: Projede li kolem domu plně naložený těžký nákladní automobil rychlostí 40km/h po asfaltu s výtluky nebude se dít nic extra. Projede li však stejný nákladní automobil rychlostí 60km/h bude se vám vlivem otřesů přenášenými podložím klepat lustr a okenní tabulky.

Dále rozhodně zvýšená rychlost má vliv na možnost připojení se na dálnici pokud je připojovací pruh krátký a nelze v něm dostatečně zvýšit rychlost před samotným připojením.

Jan

Nechopnost připojit se na dálnici je česká vlastnost, tomu ale nebrání dálniční infrastruktura. Navíc asi v tom pravém pruhu nebudou jezdit auta 150.

Tomáš679.2

V pravém pruhu „ASi“ nebudou jezdit auta 150″. Asi nebo určitě?

A jestliže je neschopnost připojit se na dálnici Česká vlastnost, nenapadlo vás někdy, že to může být některých případech právě díky vlastnostem dopravní infrastruktury?

Zde je rychlost snížena na 110. Co je to platné když to většina řidičů nerespektuje.
https://mapy.cz/letecka?x=14.8945085&y=50.3821851&z=20
+
https://mapy.cz/letecka?x=14.8895945&y=50.3782862&z=17&pano=1&pid=64749836&yaw=0.539&fov=1.257&pitch=-0.013

Pokud by jste měl respektovat plnou čáru, tak kolik máte na rozjetí metrů?
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&x=14.9652236&y=50.4822582&z=19&rm=
Tolik jen namátkou. Těch míst je víc než dost kde po projetí ostrého nájezdu máte na tacho 40 a z této rychlosti během několika málo desítek metrů máte akcelerovat na 110-130

Dušan

Zkuste si najít kolik km dálnic v Německu má dopravními značkami omezenu rychlost na V = 130 nebo 120 km/h – případně ještě méně:-))

ABC

Asi tak polovina? A ta neomezená polovina je stále delší než naše slavná sít „dál-nic“

2084

Tak vzhledem k tomu, že Německo má několikanásobně větší rozlohu než ČR, tak je asi jasné, že jich bude více. Relevantní údaj by spíše byla hustota neomezených dálnic (m/km2) ve srovnání s hustotou českých dálnic.

Pavel Skládaný

A na té druhé polovině je reálná rychlost zpravidla limitována hustou nákladní dopravou, která jede 80-85 km/h podle nastavení omezovače.

Nemo

ca. 1/3

Frantík

Ano, zákon omezuje rychlost i fyzikálně (stav vozovky, jízda na dohled). Jediné, co značka 130 říká, je, že „je přestupek jet rychleji než 130“.

Nemo

„Stejně tak se nic nestane ani teď,“
Špatně, stane se, ubyde mrtvých.

Omezení rychlosti je nebezbečný nesmysl, který by se měl odstranit…

Vašek

Vylez z kutlochu a podívej se, jak to na světě vypadá. Prý nosnost vozovky, už jsi slyšel o té novince? Říkají tomu nákladní auto a té druhé autobus. Představ si, kolik to asi tak váží.

Tomáš679.2

Taky se vám doma klepe lustr a okna?

Jan

Vedle jezdí tramvaje a nic se neklepe. To už musí být 30 let rozježděná trať/silnice bez údržby, bez moderního odhlučnění, aby se kvůli tomu klepala celá ulice.

Tomáš679.2

Jenže tramvaj jezdí po kolejích a tedy po absolutní rovině, nemá takovou hmotnost a nejezdí takovou rychlostí. Naproti tomu taková nákladní souprava má 5-6 náprav, zcela jiné rozložení hmotnosti a jinou celkovou hmotnost.
Ale v jedné věci souhlas. Silnice jsou opravdu místy často v dezolátním stavu a o moderním odhlučnění si může jen nechat zdát.

M M

Je to blbost. Všude po světě je trendem rychlost na dálnicích snižovat, ne zvyšovat.

Petr

„všude po světě“ je blbost už z podstaty. nehledě na to, že je to blbost v debatě o zvyšování rychlosti v čr, která je taky součástí světa 🙂

JiP

Tak vsak EV-cka maji omezenou rychlost, mensi klidne uz na 120-130, ta tezsi mezi 160-180. Treba Enyaq ma maximalku 160. Navic 150 nebude povoleno plosne ale pouze na vybranych usecich a ruku na srdce. Tech 150 tam jede kde kdo uz dnes, pouze se legalizuje stavajici stav. A argumentace ze pojede nekdo 180-200? Tak jednak pri teto rychlosti je to uz fakt dramaticky neekonomicke a pokud se jedna o nejake hovadko, tak moc dobre vime ze takova umeji jezdit 120 i po meste…. natoz po dalnici bez ohledu na to, co tam je povoleno. Tam je problem uplne jiny-ze vubec… Číst vice »

Petr

jj, u nás sociopat, protože jede rychle, přejede západní hranice a najednou běžný řidič. jak z cimrmana

JiP

Narazel jsem hlavne na jizdu ve meste, mate samozrejme pravdu, ze v Nemcku mate mnohde rychlost neomezenou a nijak to na bezpecnost nema vlastne moc vliv.

Kebab

Ne moc, ale vůbec. Možná dokonce i naopak, jinak by to dávno zrušili.

Jan

Na tom západě za takové překročení rychlosti následuje hodně mastná pokuta a člověk si to už podruhé rozmyslí. U nás dostane klepnutí přes prsty, pokud vůbec něco, a nechá se zastoupit právní kanceláří, aby se z jakéhokoliv přestupku vyvlíknul.

Dušan

Na V=150 km/h byla postavena D2 Brno – Břeclav – Bratislava, a to už v době hluboké totality.

Pája

…..ovšem s úplně jinou hustotou provozu.

Pavel Skládaný

A dokonce i u úsek Praha-Mirošovice. Dál už je pak návrhová rychlost D1 jen 120 km/h.

mimochodem

Souhlasim, ze propady rychlosti jsou neprijemne a ackoliv fakt nemam rad ruzne zakazovani a omezovani, uvital bych omezeni predjizdeni kamionu na dalnicich v casech 6-22h v mistech, kde jsou pouze dva pruhy.

Hlavne pred Vanoci to byl mazec, sneci zavody v jednom kuse, protoze prece „garantujeme dodani do Vanoc“, brrr. Jakej je tedka oproti stavu tri tydny zpatky najednou pokoj. 🙂

Nemo

predjizdeni kamionu by se zakázat všude (s výjimkou míst se stoupacími pruhy speciálně pro kamiony) a zrušit úplně omezení rychlosti pro OA

Josef

Ja bych to udelal jako je to na A8 u Mnichova, pravidelne promenne znaceni, v pripade nizkeho provozu rychlost 150/neomezena, pokud se bude zahustovat doprava, nebo budou nevyhovujici podminky (silny dest, snih) tak se bude znackami rychlost snizovat treba az na 60. Nechapu proc tohle na novych usecich uz davno neni a na ty rekonstruovany D1 taky, proste se to bude regulovat znackama. Misto toho mame akorat panely na kterych se zobrazuje bud cas a nebo nejaka zbytecna informace.

Kebab

Jenom to ne, při našem přístupu by tam v jednom kuse svítidla 80.

Miloš

Ano,délka připojovacího pruhu,šířka odstavného pruhu,hluk stěny,spotřeba ,uhlíková stopa

Nemo

samý nesmysl.

mlokXCM

Do roku 2025 rozšíříme dálniční síť až o 200 km…. jak tohle mohou slibovat? Do roku 2025 se dokončí stavby z Babišové éry, na které má současná vláda prakticky nulovou zásluhu. Tahle vláda by měla být hodnocená podle toho, jak pohne s D3 ve středních Čechách nebo s pražským okruhem (nejen s úsekem 511), a ne podle toho, že se v jejím funkčním období otevřou úseky, které by se otevřeli, ať by tam byl kdokoliv.

Adam H

Přesně jak píšete. Cílem by mělo být provést všechny administrativní kroky na x kilometrech a připravit je na stavbu… ne se chválit otevíráním dálnic. Na tom nemá ani za mák zásluh, možná tak 4 rok fungování vlády.