Prodloužení životnosti o 15 let. Tramvaje Škody prošly v dolnoslezské metropoli omlazením
Tramvaj Škoda 19T po modernizaci. Foto: MPK Wroclaw

Tramvaje svým designem vycházejí z pražských tramvají 14T.

Tramvaje svým designem vycházejí z pražských tramvají 14T.
Zdá se, že i ve Vratislavi narazili na vydírání autorskými právy k softwaru.
Nahradit po 15 letech kompletní elektrickou výzbroj, navíc tou od Medcomu, to není pěkná vizitka pro Škodovku.
Co může být důvod?
nejspíše zastaralost. V elektrických pohonech se za posledních 15 let udály poměrně značné změny v oblasti účinnosti.
Staré tramvaje měly DC motory, dost možná odporové nebo tyristorové řízení. To má hromadu negativ – skokové řízení výkonu, omezené možnosti rekuperace, méně spolehlivé, s vysokou spotřebou.
Modernizované používají asynchronní 3f motory s IGBT invertory. Bezúdržbové, plynulé řízení, plná rekuperace.
Rozdíl klidně 25-30% spotřeby energie.
Asynchronní motory a frekvenční měniče využívající IGBT tranzistory měly už první elefanty v roce 1997, to není nic, co se událo v posledních 15 letech.
dobře, vyjádřil jsem se možná špatně, v posledních 15 letech tahle technika natolik zlevnila a vylepšila své parametry, že se vyplatí to staré vyškubat a nahradit.
Další důvod může být sjednocení s jejich tuzemskou produkcí. Přece jenom tramvaje Škoda jsou obecně v Polsku dost atyp.
Odporové řízení končilo v 80. letech, už tehdy se vyráběly tramvaje s tyristorovou výzbrojí. Jinak řečeno: Pozdější T3 měly tyristory namísto zrychlovače.
T3 měly tyristory jedině v případě, že si dopravní podnik výzbroj sám vyměnil, třeba za TV1, dodávanou ČKD pouze jako přestavbová sada.
Ale 13/14/16/19T to všechno moderní (asynchrony, IGBT) mají už od dodání.
Při pohledu na fotky se zdá že stále mají zachované sezení v článcích s podvozky naproti sobě… to se dost divím že to při rekonstrukci nevyřešili. V Brně to dělá hodně velký rozdíl mezi první a druhou sérií 13T…
Nechápu – viděl jsem tam rekonstruované Poršetrys černým čumákem už cca rok zpět. Buď jsem měl štěstí na prototypy anebo už nějaké sériové opravy proběhly.
Byl jsem tam i cca 14 dnů zpátky a jedna mě míjela.
Ve Wroclawi jezdí 17 kusů obdobně modernizovaných 16T.
Díky za vysvětlení, nedošlo mi, že jsou to dva různé typy
Klima je?
Měly od začátku…
Teď už ano, jen v CR je klima problém
Neříkám, že Porsche tramvaje doteď byly nějaké krásné. Ale tenhle facelift je teda posunul hodně na východ. Design jak od Konstalu.
Ono to bude asi vypadat trochu líp s rozsvícenými světly (tedy vždy), ale je pravda že černé čelo teď v Polsku nějak letí – mají to některé nové Pesy i nové Moderusy.
Nechtěli by si pořídit a omladit naše pražské 14T?
Do 16T (jednosměrná verze 19T) uměli Poláci dokonce doplnit i klimatizaci
16T má narozdíl od 14T běžný střední podvozek.
Taky jsem si říkal, jestli by nebyla cesta některé kusy zobousměrnit 😀
Otázka je, jestli jdou do té skříně vůbec snadno vyřezat dveře na druhou stranu…tedy tak, aby to úplně nezlikvidovalo pevnost.
Možná za nízký peníz by mohly jít do Brna…13T6 nejsou zas tak špatné. Ano, nemají klimu, ale jinak jsou určitě praktičtější pro cestující než třeba T6A5 a vysokopodlažní deriváty T3. Akorát je otázka, jaká by byla přiměřená cena, aby se takový obchod Brnu vyplatil.
Souhlas. Ta poslední série 13T v Brně by si zasloužila potom též modernizaci, až příjde čas na jejich GO a mohli by se pokusit nějak do toho dát klimatizaci a aby to i DÚ schválil jako u Varií
Doplnění klimatizace do 13T v zásadě není problém. Jen by to vyžadovalo kompletní výměnu elektrické výzbroje za nějakou současnou, která už je prostorově úspornější než ta 20 let stará co ve 13T je. Za současného stavu není na střeše volné místo pro umístění klimatizace.
Jak vůbec dopadla klimatizace ve Variích? Vím jen o jenom vozu který ji má a nezaregistroval jsem žádné informace jestli se bude pokračovat nebo ne…
Mělo by to jít teď spolu s modernizací výzbroje. Nevím teda jestli na všechny.
Díky
Ale zůstane jim Europulse. Se Škodováckou výzbrojí by si klimatizace nerozuměla. Ta Škodovácká výzbroj ve Variích je nějaká lowcoast. Ani se nedivím, že v Ostravě Varia s touto výzbrojí jsou nejhorší tramvaje v Ostravě a že se dává přednost spíš Europulsům
Nesmysl. Lepší aby to dožilo v obou městech, tam to jezdilo na vybraných nejrovnějších tratích, a do 15ti let se definitivně vyřadilo. Za tak drahé renovace, jaké tomu dělají v Polsku, si Brno kupovalo nové skládačky EVO2, které mají perspektivu masového nasazení dalších 40 let.
První 13T dojedou do generální opravy v horizontu cca 4 let. S ohledem na současnou situaci, kdy se teprve vyřazují T3 a T6, se asi nedá očekávat nic jiného než nějaká modernizace po vzoru 16T a 19T.
No, ale za tu cenu co tu uvádějí za 19T to až taková bomba není… muselo by se nejspíš trochu „probrat“. 13T se seděním naproti sobě jsou pěkně naprd…
Cena za tu komplexní polskou modernizaci 19T vychází přibližně na třetinu ceny nové velikostně obdobné tramvaje.
Bez klimatizace jsou zadarmo drahý. Neklimatizované šaliny je potřeba vyřazovat a nenakupovat jestli MHD nemá být jenom socka pro ty co nemají k dispozici auto.
Tak kupovat si 14T od DPP a pak ještě platit jejich modernizaci, aby to už pak skoro nevycházelo srovnatelně jako nákup nových tramvají. Další věc je, že v minulosti se sice mluvilo o případném prodeji 14T, ale nemyslím si, že by to bylo dnes na stole, když 52T mají spíše dorovnat stav vzhledem k dřívějšímu vyřazování tramvají a novým tramvajovým tratím.