Prodeje SUV pokořily v Česku další rekord, dosáhly už 45 % trhu

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Nejprodávanější na českém trhu nejsou po dlouhé době bílá auta ani Škoda Octavia.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Prodeje SUV (v bílé barvě zejména) jdou nahoru…
Jen jestli to nebude tím, že Škoda nenabízí žádný model MPV, který je pro přepravu více osob se zavazadly praktičtější a bílá barva je bezpříplatková.
SUV je teď trendy, tak lze i patřičně nadsadit cenu. Někde se zkrátka na ty pokuty z Dieselgate vydělat musí.

Jiří Kocurek

Jak to tak čtu… nebylo lepší, když o konstrukci automobilu rozhodovala Strana a Vláda, čímž přišla na svět Škoda 120, rezervní kolo je součástí deformační zóny, ta sahá až po motor. Lidi si nezáviděli a soudruh jezdil Tatrou 613, Strana je kupovala pod cenou.
Na automobil byl pořadník (na pračku taky). Závistivci se zapisovali do pořadníku jenom proto, aby fronta byla delší. A když na ně přišla řada, tak auto prodali za víc, něž za kolik koupili. A kapitalismus jim tohle sebral.

Jaaa

Ne.

Jarda

parkovací místa jsou pořád stejná, jen ty auta už se do nich nevejdou…SUV by měly být zdaněný

Huh

Marketingová vymejvárna vítězí a zdravý rozum se schovává kdesi v koutě. Aneb bílej gazík do města, líp se s tím ničí veřejná zeleń a najíždí na chodníky…

Huh

Chodníkoví jezdci už se ozvali 😀

Jarda

aspoň se nebojí o svoje špeky

Tomas

to je zase zavisti a zasti

Huh

Opravdu jim to nezávidím, ale automobilismus (hluk, zábor volného místa, ohrožení vlastní bezpečnosti) nesnáším z podstaty. Míst kam lze před ním utéct ubývá. Tyhle gazíky ještě zesilují ten pocit nabubřelosti a vlastní vyjímečnosti nad druhými v obyčejné fábii, přesně jak to tu píšou i jiní. Třeba ty masové SUV od Škodovky, Dacie ani moc prostorné uvnitř nejsou, tak k čemu je to vlastně dobré?

Kubrt

Řídit Duster, to fakt člověku dá pocit výjiměčnosti, to jo.

Huh

Nechytejte za slovíčka. Ten pocit mámo, že si vyjedeme jako někdo lepší v něčem co se podobá 2,5t verzi bílého gazíku vystihli marketéři automobilek dobře…

Kubrt

To není chytání za slovíčko – ty velká čísla prodejů SUV v ČR nedělají Q7 a X5, ale právě ty Dustery, Kamiqy apod.

Jiří Kocurek

Protože Huh a spol s obrovským sebeuspokojením zvítezili pri instalaci zpomalovaích prahů. S nížkým podvozkem si poškodíte spodek auta. A ty svině si kupují auto, které to přejede.

Uvíznul na tom autobus. To bylo řevu o zlých automobilistech, kteří nemůžou nehcaht autobus doma a jet veřejnou dropavou. No co, byli vzteky nepříčetní.

Karl vB.

To asi ne, ale lépe se do toho (zejména starším lidem) nastupuje a vystupuje, na rozdíl od takové Kia Ceed.

Tomas

tak zrovna ty masové SUV od škodovky jsou prostorné, až byste se divil.

Jan Sova

Což teprve kdybyste byl aktivní motorista a ty gazíky (v drtivé většině předokolky) musel předjíždět. Je přes ně lautrhouno vidět dopředu…. Jo a když si s robustníkem zaparkují u přechodu pro chodce nebo na hranici křižovatky, tak je to taky ukázka demence majitelů….

Georg

asi tak. vlaky budou muset byt „nizkoemisni“, ale vozit se dvaapultunovym kramem po meste je uplne v cajku…

Pavel Bláha

Přepočet hmotnosti na cestujícího:
Škoda Enyaq iV – 400kg/os.
vagon Bmz 750kg/os. (s lokomotivou + dalších 230kg/os.)

Jaaa

Tak, a teď mi ještě napište, kolik SUV jezdí plně obsazených. A v kolika jede jenom jeden člověk. A jaká je pak spotřeba na toho jednoho člověka.

Pak teprve bude mít ta vaše statistika nějakou vypovídací schopnost.

Pavel Bláha

Průměrná obsazenost vozidel se uvádí 1,3 osob, reálná průměrná spotřeba Enyaq je 183Wh/km, což odpovídá 141Wh/km/os.
Můžete podobné údaje dodat pro vlak, kde kromě reálné obsazenosti a celkové spotřeby nezapomeňte počítat na spotřebu energie při odstavení, ztráty v trakčním vedení, měnírnách atp.

Jakub P

Zase vám vypadly ztráty v nabíječce, ztráty rozvodné sítě cestou do nabíječky, zabranej prostor při jízdě a při odstavení, spotřeba energie a materiálu na výrobu rozpočtená na tu osobu a kilometr… energie, která jde do silnic, dálnic a parkovišť…

Vy máte takovou smůlu, když počítáte náklady na auto, vypadnou vám občas i naprosto základní věci (jako třeba u sousedního článku pořizovací cena a servis), a přitom když počítáte náklady na cokoli jinýho, započítal byste i žiletky do holicích strojků personálu…

Pavel Bláha

Uváděl jsem střední spotřebu, která zahrnuje i ztráty nabíjení (charging losses). Ztráty v rozvodné síti pochopitelně nebudu počítat protože EV využívají (na rozdíl od vlaků) stávající rozvodnou síť, kterou využívají domácnosti i firmy, tedy jde o klasický příklad úspory z rozsahu. Vy jste ale neuvedl jediný konkrétní údaj, pouze vymýšlíte irelevantní a prázdné věty.

Jiří Kocurek

„ztráty rozvodné sítě“ se k vlaku nepočítají? Zajímavé….

Petr Šimral

Tak to zkusíme pro takový normální sedmivozový rychlík s padesátiprocentní obsazeností…
Spotřeba 25 kWh/km.
Hmotnost 7 x 50 +90 = 440 tun
Kapacita 410 cestujících, počítáno 205.
Výsledná spotřeba na 1 osbkm = 54 Wh.

Pavel Bláha

Jak jste se dobral k číslu 54 Wh?

Petr Šimral

U těch 25 kW mělo být / 1000 hrtkm.
25000*0,44 = 11000 / 205 = 53,6585365854

Pavel Bláha

U osobních vlaků bych se držel údaje spotřeby kWh/km. Bude značný rozdíl spotřeby nákl. vlaku při 80km/h a rychlíku. Nehledě, že je to stále jen činná spotřeba bez ztrát a servisních výkonů, které jsem zmiňoval.

Petr Šimral

Ale prdlajs. Na rozdíl od automobilů se u drážních vozidel výrazně mění hmotnost a proto se počítá právě přes 1000 hrtkm. A spotřebu jsem tam dal na rychlík málo zastavující vedený moderní lokomotivou s rekuperací a je to včetně ztrát. Můžeme se klidně bavit, že to bude spotřeba osobáku s pěti zastavujícího u každé vrby, ve kterém sedí 5 cestujících, ale to by zase neodpovídalo modernímu elektromobilu.
Kdybych měl počítat nákladní vlak, byl bych na hodně nižší spotřebě…

Jaaaa

A ztráty při těžbě, výrobě a transportu benzínu nebo nafty máte teda kde?

Jaaa

Co se výkonu na osobu týče, nejlíp je na tom metro. Teda po kole.

Ale zase jeho pořizovací náklady jsou nejvyšší.

Pavel Bláha

Nejefektivnější bude podle mě tramvaj a trolejbus u metra jsou obrovské vedlejší spotřeby na provoz eskalátorů, osvětlení, vzduchotechnicky atp.

Petr Šimral

Nejefektivnější bude mimo nákladní dopravy dálkový rychlík, například ten RJ do Chorvatska. 16 vozů, narvaných po střechu (95% obsazení v obou směrech) s minimální zastávkovou politikou.

Jaaa

A kolik je to u Golfa III. generace? 😉

Pavel Bláha

e-Golf 168 Wh/km

thegrid

Taky mně ty hory železa ve kterém se veze jeden malý pidižvík pijí krev. Na druhou stranu, dle stavu českých silnic si o to sami keledujeme. Za chvíli bez SUV člověk ty propadlé kanály ani neprojede. Takže malé SUV mě nevadí. Velké bych zdanil – je neuvěřitelně neefektivní vést zbytečné tuny.

sonypolicka

Máte pravdu. Mě ty prázdné 810 taky vadí.

Jiří Kocurek

Jasně, máme řešení! Zřídíme úřad pro hodnocení potřeby osobních automobilů. Bede zcela jistě neúplatný a bez kamrádšoftu. Zaměstnanům toho úřadu nabídneme benefit, slevu na dani za velký automobil.

dub

soudruhu vojine znáte vůbec rozdíl mezi automobily gaz a uaz?

Stony

Nejste nahodou na facebooku ve skupine Praha 1?

Lumiere

Já nějak nechápu, jak tihle lidé uvažují. Koupí si auto do terénu, které má vydržet nemalou zátěž. Postaví to na sídlištní parkoviště. A pak se můžou zbláznit, když jim to někdo škrábne nebo otluče dveřma. Škrábance přece k terénním autům patří, ne?

Kubrt

SUV není teréní auto..

Greta

Jako pramatka SUV by se dala označit Lada Niva a ta byla v terénu velmi agilní. Ale SUV bez 4×4 samozřejmě nemá s terénním autem nic společného.

Tomas

suv nikdy , ale jako fakt nikdy, nebylo terenni auto

Jiří Kocurek

Mnooo, řekněme, že Grand Cherokee první generace je z části SUV a z části terénní vúz.

Jenda

Typické uzoučké české ulice mi na tyhle vozy nepřipadají vhodné. Vídám běžně řidiče, co mají problém s tím zaparkovat i kolmo, natož podélně, to pak často trčí dvěma koly do vozovky. Chápu, když si to někdo pořídí na cestování (občas beru SUV z půjčovny a na dlouhé cesty je to paráda), ale na poskakování po městě mi to připadá úplně absurdní.

Tomas

prumerne ceske suv je uzsi, nez octavie nebo superb 😀

Původní Pražák

A nejspíš i kratší…

Tomas

ano, presne tak…

libcha

Nebyl by na dlouhé cesty vhodnější spíš nízký dálniční sedan?

hobluj

to bude hodně individuální, jak podle tělesné velikosti a vnímání prostoru, tak velikosti SUV z půjčovny a auta na poskakování po městě

thegrid

Jenže české silnice jsou tak dobité, že to chce dobré pružení, což zase SUV mají.

Jirik

Jenže bezne SUV maji tvrde odpruzeni, aby se v zatackach tolik nenaklaneli

Jaaaa

Krysí závody ke dnu, fakt. Ne tuna na člověka, ale tuna a půl.

Jestli tohle je „optimum“, které určuje trh, co bude dál? Obří balónové pneumatiky?

Diesel

Pořád lepší tuna a půl na člověka v novém bezpečném autě než 25 tun na dva lidi v leckterých spojích hromadné dopravy.

libcha

V čem je SUV bezpečnější? Maximálně tak pro toho, kdo sedí v něm. Když se prodlužpéro v SUV srazí s rodinkou nacpanou v HTP fóbii, tak ji převálcuje a tím pádem vyjde bez úhony. Ale je to posun správným směrem?

Původní Pražák

Jaký posun? Dokonce ani za komancu tu nejezdily jen trabanty a taková 613 měla proti rodince nacpané ve 120 jasnou výhodu ve velikosti a hmotnosti.

P73

To má i teď oproti tomu SUV.

Tyhle závody ve zbrojení taky úplně nevítám…

Původní Pražák

Nevím, jestli si rozumíme, ale 613 byla osobák a dnes bych už na ní moc nesázel. 148, to je jiná liga. A jinak je to jen o úhlu pohledu. Pro někoho je XC90 vrah rodiny ve fabii, pro někoho ochráncem před mladým magorem ve fabii… Zajímala by mě statistika, která situace nastává častěji. Podle to, co vidím na silnicích, bych si vsadil na toho ochránce.

P73

Nerozumíme, máte pravdu – automaticky jsem to přečetl jako 815. 😀

V. K.

Bezpečnější, jak pro koho. Při střetu s chodcem je 3x větší pravděpodobnost jeho usmrcení než u běžných aut.

Jiří Kocurek

Když bude ležet ožralý na sinici, tak riskuje přejetí autobusem. A taky se stalo.

Stony

Pro toho v SUV rozhodne.

Jakub P

Dokud si ostatní nekoupěj větší SUV. Optima bezpečnosti zřejmě dosáhnem, až si ti, kdo na to budou mít, koupí pro ježdění po městě tanky, milovníci adrenalinu BVP a ostatní nebudou vůbec vycházet z domů, aby jim nepřekáželi…

dub

tak to určí sám asi víš co je nejlepší

Jaaa

Samozřejmě ty balónový pneumatiky a chromovaný žbrlení na čumáku.

Karl vB.

Ještě jste zapomněl dodat vašeho tradičního „slaměného panáka“, pak už by to snad bylo komplet.

Diesel

Tak SUV je co do bezpečnosti solidní auto, horší to je když za jeho volantem sedí někdo kdo nebezpečím pro okolí je. Pro rodinu je to naprostý ideál a v době pořizování si chat a chalup a obydlích mimo města ten trend ještě určitě poroste.

adam.voj

Problém je ten, že si to často (zcela zbytečně, jen kvůli svému egu) kupují lidi, co s tím jezdí jen sami po městě do práce…

Diesel

Tak auto si alespoň většina vybírá podle toho co jim sedne a co se jim líbí. A pokud se líbí SUV tak je chcete kvůli tomu posílat na psychotesty? To jak kdo jezdí do práce je každého věc i kdyby jel na velbloudu.

Frantisek

Dokud tím příliš netrpí jeho okolí. Vám by se popojíždění za velbloudem také nelíbilo, stejně tak se jiným nelíbí neprůchozí ulice, město zavalené auty, příliš mnoho zplodin. Vždy je třeba hledat konsenzus. Pokud je někdo zemědělec a pořídí si terénní vůz, pak je to v pohodě. Stejně tak sem tam nějaký exces ve městě, dobře. Ale ve chvíli, kdy obec (město) řeší každou škvíru k parkování a člověk na to „tele“ nemá vlastní garáž, je to holt problém nejen majitelův. Neřeším spotřebu, zplodiny, války o zdroje a havárie ropných tankerů, „aby to bylo levné“. 🙂

Stony

Ale do SUV se pocitaji i maly drobci. A ty nejsou vetsi nez bezna auta. Tech opravdu velkych SUV zase tolik neni.

libcha

Na můj vkus je jich už teď až moc.

P73

Faktem je, že spousta „SUV“ je mrňavá, a řada z nich je menší, než MPV.

Ano, je i méně praktická a uvnitř není tolik místa, ale na ten zabraný prostor to není *taková* tragédie.

Jakub P

Pomer zabrany prostor/ prostor uvnitr je tristni u kazdeho Stupid Useless Vehicle. Proto se cela ta kategorie tak jmenuje.

Tomas

aha.

Jiří Kocurek

Jsem netušil že RAV 4 je stupid useless…

Jsou lidi, kteří bydlí na horách a tam se nesolí.

Tomas

ta “telata”, pokud se bavime o suv, jsou stejne velk jako jakekoli jine auto.

nevim, v jakem alternativnim vesmiru zijete? 🙂

Karl vB.

Prosím, proveďte si sám porovnání a pak nám můžete napsat výsledek, k jakému jste došel.

Tomas

ty jsi taky ego. hlavne ze vis, proc si lidi kupuji suv a jak v nem jezdi.

Jiří Kocurek

Je to kádrovák!

Původní Pražák

V čem je takový duster egoističtějši a problematičtější než dejme tomu scala?

libcha

Není pro rodinu naprostý ideál spíš MPV nebo obyčejný kombík, než SUV?

PetrWhatever

V čem je SUV pro rodinu lepší než MPV, jehož prodeje se propadají? Budiž, pro někoho, kdo jezdí mimo asfalt, ale myslím, že ve skutečnosti to zas takový důvod není.

Pavel Bláha

Většina těch „SUV“ prodávaných v Česku ale nejsou auta do terénu, jsou to tvz. crossovery, tj. auta na běžném podvozku, ale celkově s vyšší výškou karoserie (nikoli ale světlou výškou pro lepší prostupnost terénem). Oblíbenost souvisí s lepším výhledem díky vyššímu posedu a větším prostorem nad hlavou.

PetrWhatever

A čím se právě to liší od MPV? MPV je právě do výšky. Taky do MPV nastupuju a nezalejzám. Crosover je stejně vysoký jako MPV, jen se sníženou praktičností

Pavel Bláha

Taky je to vnějším vzhledu, třeba vzhled Roomsteru byl doslova odpudivý.