Prodeje SUV pokořily v Česku další rekord, dosáhly už 45 % trhu
Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto
Nejprodávanější na českém trhu nejsou po dlouhé době bílá auta ani Škoda Octavia.
Nejprodávanější na českém trhu nejsou po dlouhé době bílá auta ani Škoda Octavia.
Prodeje SUV (v bílé barvě zejména) jdou nahoru…
Jen jestli to nebude tím, že Škoda nenabízí žádný model MPV, který je pro přepravu více osob se zavazadly praktičtější a bílá barva je bezpříplatková.
SUV je teď trendy, tak lze i patřičně nadsadit cenu. Někde se zkrátka na ty pokuty z Dieselgate vydělat musí.
Jak to tak čtu… nebylo lepší, když o konstrukci automobilu rozhodovala Strana a Vláda, čímž přišla na svět Škoda 120, rezervní kolo je součástí deformační zóny, ta sahá až po motor. Lidi si nezáviděli a soudruh jezdil Tatrou 613, Strana je kupovala pod cenou.
Na automobil byl pořadník (na pračku taky). Závistivci se zapisovali do pořadníku jenom proto, aby fronta byla delší. A když na ně přišla řada, tak auto prodali za víc, něž za kolik koupili. A kapitalismus jim tohle sebral.
Ne.
parkovací místa jsou pořád stejná, jen ty auta už se do nich nevejdou…SUV by měly být zdaněný
Marketingová vymejvárna vítězí a zdravý rozum se schovává kdesi v koutě. Aneb bílej gazík do města, líp se s tím ničí veřejná zeleń a najíždí na chodníky…
Chodníkoví jezdci už se ozvali 😀
aspoň se nebojí o svoje špeky
to je zase zavisti a zasti
Opravdu jim to nezávidím, ale automobilismus (hluk, zábor volného místa, ohrožení vlastní bezpečnosti) nesnáším z podstaty. Míst kam lze před ním utéct ubývá. Tyhle gazíky ještě zesilují ten pocit nabubřelosti a vlastní vyjímečnosti nad druhými v obyčejné fábii, přesně jak to tu píšou i jiní. Třeba ty masové SUV od Škodovky, Dacie ani moc prostorné uvnitř nejsou, tak k čemu je to vlastně dobré?
Řídit Duster, to fakt člověku dá pocit výjiměčnosti, to jo.
Nechytejte za slovíčka. Ten pocit mámo, že si vyjedeme jako někdo lepší v něčem co se podobá 2,5t verzi bílého gazíku vystihli marketéři automobilek dobře…
To není chytání za slovíčko – ty velká čísla prodejů SUV v ČR nedělají Q7 a X5, ale právě ty Dustery, Kamiqy apod.
Protože Huh a spol s obrovským sebeuspokojením zvítezili pri instalaci zpomalovaích prahů. S nížkým podvozkem si poškodíte spodek auta. A ty svině si kupují auto, které to přejede.
Uvíznul na tom autobus. To bylo řevu o zlých automobilistech, kteří nemůžou nehcaht autobus doma a jet veřejnou dropavou. No co, byli vzteky nepříčetní.
To asi ne, ale lépe se do toho (zejména starším lidem) nastupuje a vystupuje, na rozdíl od takové Kia Ceed.
tak zrovna ty masové SUV od škodovky jsou prostorné, až byste se divil.
Což teprve kdybyste byl aktivní motorista a ty gazíky (v drtivé většině předokolky) musel předjíždět. Je přes ně lautrhouno vidět dopředu…. Jo a když si s robustníkem zaparkují u přechodu pro chodce nebo na hranici křižovatky, tak je to taky ukázka demence majitelů….
asi tak. vlaky budou muset byt „nizkoemisni“, ale vozit se dvaapultunovym kramem po meste je uplne v cajku…
Přepočet hmotnosti na cestujícího:
Škoda Enyaq iV – 400kg/os.
vagon Bmz 750kg/os. (s lokomotivou + dalších 230kg/os.)
Tak, a teď mi ještě napište, kolik SUV jezdí plně obsazených. A v kolika jede jenom jeden člověk. A jaká je pak spotřeba na toho jednoho člověka.
Pak teprve bude mít ta vaše statistika nějakou vypovídací schopnost.
Průměrná obsazenost vozidel se uvádí 1,3 osob, reálná průměrná spotřeba Enyaq je 183Wh/km, což odpovídá 141Wh/km/os.
Můžete podobné údaje dodat pro vlak, kde kromě reálné obsazenosti a celkové spotřeby nezapomeňte počítat na spotřebu energie při odstavení, ztráty v trakčním vedení, měnírnách atp.
Zase vám vypadly ztráty v nabíječce, ztráty rozvodné sítě cestou do nabíječky, zabranej prostor při jízdě a při odstavení, spotřeba energie a materiálu na výrobu rozpočtená na tu osobu a kilometr… energie, která jde do silnic, dálnic a parkovišť…
Vy máte takovou smůlu, když počítáte náklady na auto, vypadnou vám občas i naprosto základní věci (jako třeba u sousedního článku pořizovací cena a servis), a přitom když počítáte náklady na cokoli jinýho, započítal byste i žiletky do holicích strojků personálu…
Uváděl jsem střední spotřebu, která zahrnuje i ztráty nabíjení (charging losses). Ztráty v rozvodné síti pochopitelně nebudu počítat protože EV využívají (na rozdíl od vlaků) stávající rozvodnou síť, kterou využívají domácnosti i firmy, tedy jde o klasický příklad úspory z rozsahu. Vy jste ale neuvedl jediný konkrétní údaj, pouze vymýšlíte irelevantní a prázdné věty.
„ztráty rozvodné sítě“ se k vlaku nepočítají? Zajímavé….
Tak to zkusíme pro takový normální sedmivozový rychlík s padesátiprocentní obsazeností…
Spotřeba 25 kWh/km.
Hmotnost 7 x 50 +90 = 440 tun
Kapacita 410 cestujících, počítáno 205.
Výsledná spotřeba na 1 osbkm = 54 Wh.
Jak jste se dobral k číslu 54 Wh?
U těch 25 kW mělo být / 1000 hrtkm.
25000*0,44 = 11000 / 205 = 53,6585365854
U osobních vlaků bych se držel údaje spotřeby kWh/km. Bude značný rozdíl spotřeby nákl. vlaku při 80km/h a rychlíku. Nehledě, že je to stále jen činná spotřeba bez ztrát a servisních výkonů, které jsem zmiňoval.
Ale prdlajs. Na rozdíl od automobilů se u drážních vozidel výrazně mění hmotnost a proto se počítá právě přes 1000 hrtkm. A spotřebu jsem tam dal na rychlík málo zastavující vedený moderní lokomotivou s rekuperací a je to včetně ztrát. Můžeme se klidně bavit, že to bude spotřeba osobáku s pěti zastavujícího u každé vrby, ve kterém sedí 5 cestujících, ale to by zase neodpovídalo modernímu elektromobilu.
Kdybych měl počítat nákladní vlak, byl bych na hodně nižší spotřebě…
A ztráty při těžbě, výrobě a transportu benzínu nebo nafty máte teda kde?
Co se výkonu na osobu týče, nejlíp je na tom metro. Teda po kole.
Ale zase jeho pořizovací náklady jsou nejvyšší.
Nejefektivnější bude podle mě tramvaj a trolejbus u metra jsou obrovské vedlejší spotřeby na provoz eskalátorů, osvětlení, vzduchotechnicky atp.
Nejefektivnější bude mimo nákladní dopravy dálkový rychlík, například ten RJ do Chorvatska. 16 vozů, narvaných po střechu (95% obsazení v obou směrech) s minimální zastávkovou politikou.
A kolik je to u Golfa III. generace? 😉
e-Golf 168 Wh/km
Taky mně ty hory železa ve kterém se veze jeden malý pidižvík pijí krev. Na druhou stranu, dle stavu českých silnic si o to sami keledujeme. Za chvíli bez SUV člověk ty propadlé kanály ani neprojede. Takže malé SUV mě nevadí. Velké bych zdanil – je neuvěřitelně neefektivní vést zbytečné tuny.
Máte pravdu. Mě ty prázdné 810 taky vadí.
Jasně, máme řešení! Zřídíme úřad pro hodnocení potřeby osobních automobilů. Bede zcela jistě neúplatný a bez kamrádšoftu. Zaměstnanům toho úřadu nabídneme benefit, slevu na dani za velký automobil.
soudruhu vojine znáte vůbec rozdíl mezi automobily gaz a uaz?
Nejste nahodou na facebooku ve skupine Praha 1?
Já nějak nechápu, jak tihle lidé uvažují. Koupí si auto do terénu, které má vydržet nemalou zátěž. Postaví to na sídlištní parkoviště. A pak se můžou zbláznit, když jim to někdo škrábne nebo otluče dveřma. Škrábance přece k terénním autům patří, ne?
SUV není teréní auto..
Jako pramatka SUV by se dala označit Lada Niva a ta byla v terénu velmi agilní. Ale SUV bez 4×4 samozřejmě nemá s terénním autem nic společného.
suv nikdy , ale jako fakt nikdy, nebylo terenni auto
Mnooo, řekněme, že Grand Cherokee první generace je z části SUV a z části terénní vúz.
Typické uzoučké české ulice mi na tyhle vozy nepřipadají vhodné. Vídám běžně řidiče, co mají problém s tím zaparkovat i kolmo, natož podélně, to pak často trčí dvěma koly do vozovky. Chápu, když si to někdo pořídí na cestování (občas beru SUV z půjčovny a na dlouhé cesty je to paráda), ale na poskakování po městě mi to připadá úplně absurdní.
prumerne ceske suv je uzsi, nez octavie nebo superb 😀
A nejspíš i kratší…
ano, presne tak…
Nebyl by na dlouhé cesty vhodnější spíš nízký dálniční sedan?
to bude hodně individuální, jak podle tělesné velikosti a vnímání prostoru, tak velikosti SUV z půjčovny a auta na poskakování po městě
Jenže české silnice jsou tak dobité, že to chce dobré pružení, což zase SUV mají.
Jenže bezne SUV maji tvrde odpruzeni, aby se v zatackach tolik nenaklaneli
Krysí závody ke dnu, fakt. Ne tuna na člověka, ale tuna a půl.
Jestli tohle je „optimum“, které určuje trh, co bude dál? Obří balónové pneumatiky?
Pořád lepší tuna a půl na člověka v novém bezpečném autě než 25 tun na dva lidi v leckterých spojích hromadné dopravy.
V čem je SUV bezpečnější? Maximálně tak pro toho, kdo sedí v něm. Když se prodlužpéro v SUV srazí s rodinkou nacpanou v HTP fóbii, tak ji převálcuje a tím pádem vyjde bez úhony. Ale je to posun správným směrem?
Jaký posun? Dokonce ani za komancu tu nejezdily jen trabanty a taková 613 měla proti rodince nacpané ve 120 jasnou výhodu ve velikosti a hmotnosti.
To má i teď oproti tomu SUV.
Tyhle závody ve zbrojení taky úplně nevítám…
Nevím, jestli si rozumíme, ale 613 byla osobák a dnes bych už na ní moc nesázel. 148, to je jiná liga. A jinak je to jen o úhlu pohledu. Pro někoho je XC90 vrah rodiny ve fabii, pro někoho ochráncem před mladým magorem ve fabii… Zajímala by mě statistika, která situace nastává častěji. Podle to, co vidím na silnicích, bych si vsadil na toho ochránce.
Nerozumíme, máte pravdu – automaticky jsem to přečetl jako 815. 😀
Bezpečnější, jak pro koho. Při střetu s chodcem je 3x větší pravděpodobnost jeho usmrcení než u běžných aut.
Když bude ležet ožralý na sinici, tak riskuje přejetí autobusem. A taky se stalo.
Pro toho v SUV rozhodne.
Dokud si ostatní nekoupěj větší SUV. Optima bezpečnosti zřejmě dosáhnem, až si ti, kdo na to budou mít, koupí pro ježdění po městě tanky, milovníci adrenalinu BVP a ostatní nebudou vůbec vycházet z domů, aby jim nepřekáželi…
tak to určí sám asi víš co je nejlepší
Samozřejmě ty balónový pneumatiky a chromovaný žbrlení na čumáku.
Ještě jste zapomněl dodat vašeho tradičního „slaměného panáka“, pak už by to snad bylo komplet.
Tak SUV je co do bezpečnosti solidní auto, horší to je když za jeho volantem sedí někdo kdo nebezpečím pro okolí je. Pro rodinu je to naprostý ideál a v době pořizování si chat a chalup a obydlích mimo města ten trend ještě určitě poroste.
Problém je ten, že si to často (zcela zbytečně, jen kvůli svému egu) kupují lidi, co s tím jezdí jen sami po městě do práce…
Tak auto si alespoň většina vybírá podle toho co jim sedne a co se jim líbí. A pokud se líbí SUV tak je chcete kvůli tomu posílat na psychotesty? To jak kdo jezdí do práce je každého věc i kdyby jel na velbloudu.
Dokud tím příliš netrpí jeho okolí. Vám by se popojíždění za velbloudem také nelíbilo, stejně tak se jiným nelíbí neprůchozí ulice, město zavalené auty, příliš mnoho zplodin. Vždy je třeba hledat konsenzus. Pokud je někdo zemědělec a pořídí si terénní vůz, pak je to v pohodě. Stejně tak sem tam nějaký exces ve městě, dobře. Ale ve chvíli, kdy obec (město) řeší každou škvíru k parkování a člověk na to „tele“ nemá vlastní garáž, je to holt problém nejen majitelův. Neřeším spotřebu, zplodiny, války o zdroje a havárie ropných tankerů, „aby to bylo levné“. 🙂
Ale do SUV se pocitaji i maly drobci. A ty nejsou vetsi nez bezna auta. Tech opravdu velkych SUV zase tolik neni.
Na můj vkus je jich už teď až moc.
Faktem je, že spousta „SUV“ je mrňavá, a řada z nich je menší, než MPV.
Ano, je i méně praktická a uvnitř není tolik místa, ale na ten zabraný prostor to není *taková* tragédie.
Pomer zabrany prostor/ prostor uvnitr je tristni u kazdeho Stupid Useless Vehicle. Proto se cela ta kategorie tak jmenuje.
aha.
Jsem netušil že RAV 4 je stupid useless…
Jsou lidi, kteří bydlí na horách a tam se nesolí.
ta “telata”, pokud se bavime o suv, jsou stejne velk jako jakekoli jine auto.
nevim, v jakem alternativnim vesmiru zijete? 🙂
Prosím, proveďte si sám porovnání a pak nám můžete napsat výsledek, k jakému jste došel.
ty jsi taky ego. hlavne ze vis, proc si lidi kupuji suv a jak v nem jezdi.
Je to kádrovák!
V čem je takový duster egoističtějši a problematičtější než dejme tomu scala?
Není pro rodinu naprostý ideál spíš MPV nebo obyčejný kombík, než SUV?
V čem je SUV pro rodinu lepší než MPV, jehož prodeje se propadají? Budiž, pro někoho, kdo jezdí mimo asfalt, ale myslím, že ve skutečnosti to zas takový důvod není.
Většina těch „SUV“ prodávaných v Česku ale nejsou auta do terénu, jsou to tvz. crossovery, tj. auta na běžném podvozku, ale celkově s vyšší výškou karoserie (nikoli ale světlou výškou pro lepší prostupnost terénem). Oblíbenost souvisí s lepším výhledem díky vyššímu posedu a větším prostorem nad hlavou.
A čím se právě to liší od MPV? MPV je právě do výšky. Taky do MPV nastupuju a nezalejzám. Crosover je stejně vysoký jako MPV, jen se sníženou praktičností
Taky je to vnějším vzhledu, třeba vzhled Roomsteru byl doslova odpudivý.