Prodeje SUV pokořily v Česku další rekord, dosáhly už 45 % trhu
Nejprodávanější na českém trhu nejsou po dlouhé době bílá auta ani Škoda Octavia.
Český trh s novými auty nedosáhl zatím úrovně roku 2019 před vypuknutím pandemie. I přes nedostatek vozidel způsobený například chybějícími díly ale letos registrace nových vozů v porovnání s loňským rokem výrazně rostou. Téměř každé druhé nové osobní auto, které se v Česku prodá, je z kategorie SUV.
Registrace nových osobních aut za první polovinu roku meziročně vzrostly o 18,7 % na 112 805 vozů. Jde ale stále o 12 % nižší objem než v prvních šesti měsících roku 2019. Vyplývá to ze včera zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů (SDA).
„Do celkových čísel se promítají i narušené výrobní a dodavatelské řetězce s dopadem na zpoždění dodávek vozidel. Registrace zejména osobních automobilů souběžně ovlivňuje také legislativa EU, která nadále výraznou měrou tlačí výrobce do velice nákladných nových technologií,“ uvedl SDA v tiskové zprávě.
Data za první měsíce ukazují několik zásadních trendů celého trhu. Dál roste obliba vozidel kategorie SUV. Absolutně nejprodávanější kategorie vozidel dosáhla v červnu podílu 45,32 %, nejvíce v historii. Ještě před dvěma lety byl podíl lehce pod třetinou. Za celé pololetí je podíl těchto vozů přes 42 %. Souvisí to i s nabídkou automobilek, které tyto modely upřednostňují před klasickými. SUV nejvíce zabraly tržní podíl vozům nižší střední třídy a MPV.
Auta na baterky mají necelá tři procenta
Nejprodávanější značkou zůstává bezkonkurenčně Škoda Auto před Hyundai a Volkswagenem. První pololetí ale přineslo i po mnoha letech změnu na postu nejprodávanějšího modelu: není jím Octavia, ale těsně Fabia. Skončila také dlouholetá dominance bílé barvy jako nejprodávanější: nově si lidé kupují nejčastěji šedá auta.
Nadále rostou registrace hybridních aut, jejich počet se meziročně zvýšil o 127 % (oproti r. 2019 vzrostl o 201 %). Stále jde ale o zanedbatelné procento, ani ne dvě procenta celkových registrací. Registrace plně elektrických vozů ve srovnání s loňskem stagnují (ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 250 %), poprvé mají za celé pololetí jedno procento trhu. I přes zlevnění nafty kvůli nižší spotřební dani naopak ubyl podíl nově prodaných aut na naftu.