Prodeje elektromobilů rostou i bez dotací, ukazují nová data. Tesla ztrácí i v Česku

Českému trhu s elektromobily letos vládne Škoda.
Konec dotačních programů pro podnikatele na nákup nových elektromobilů nepřinesl pokles trhu s novými vozy. Ukazují to data o nových registracích vozidel zveřejněná Svazem dovozcem automobilů a detailnější analýza Centra dopravního výzkumu.
Za první dva měsíce letošního roku stouply v meziročním porovnání registrace bateriových elektromobilů o 86,3 %. Data z registru tak značně vyvrací názory o tom, že elektromobily mají své zákazníky jen díky dotacím. Tržní podíl elektromobilů dosáhl 4,6 %, stále tak jde o relativně minoritní segment. V meziročním srovnání je ale jejich podíl na trhu již dvojnásobný, klesá naopak podíl spalovacích motorů. Například registrace benzínových motorů spadly o 6,5 %, naftových o 10,3 %.
Nejvíce registrací, konkrétně 355, zaznamenal model Škoda Enyaq, který následoval Škoda Elroq s 240 registracemi. Třetí místo obsadil model Volkswagen ID.7 s 94 registracemi. Dále bylo v uvedeném období dovezeno 1 034 ojetých osobních bateriových elektromobilů (4,7% podíl na trhu dovezených ojetin). Hybridní motorizace dosáhly podílu 3,2 % (meziročně +34,8 %)
I na český trh dorazila vlna poklesu zájmu o vozy Tesla. Automobilka čelí výpadku prodejů zejména v Evropě kvůli spojení Elona Muska s Donaldem Trumpem. Nejvíce patrný pád je v Německu, kde má firma svoji jedinou evropskou továrnu. Musk se vměšoval do německých voleb svými nevyžádanými názory, koho mají lidé volit.
Z údajů Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) vyplynul meziroční pokles o 76 % v registracích vozidel této značky, celý trh s elektromobily přitom v Německu roste. V případě českého trhu vidí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu jako důvod poklesu odloženou poptávku v důsledku modernizace klíčového Modelu Y. „Jakým způsobem ovlivní registrace značky kombinace tohoto faktu spolu s rostoucí konkurencí ukážou nejen v Česku následující měsíce,“ dodal Kadula.