Autobusy

Prodeje autobusů v Česku atakují čtyři roky starý rekord, vede SOR

Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra

Výrobci autobusů zažívají na českém trhu další velmi úspěšný rok. Registrace nových autobusů stouply od ledna do listopadu o 20,02 % a pokud se zopakuje v prosinci výsledek loňského posledního měsíce, dojde k překonání historického rekordu v počtu prodaných vozidel za rok.

Vyplývá to ze zveřejněných statistik Svazu dovozců automobilů.  Podle nich se letos v Česku zaregistrovalo 1127 kusů autobusů, za listopad registrace stouply o necelých 14 %.

K překonání rekordu z roku 2015, kdy bylo registrováno 1350 autobusů, zbývá 223 autobusů. V prosinci velmi často dosahují registrace nových autobusů vysokých hodnot v porovnání s jinými měsíci, loni to bylo například 264 autobusů.

Poptávku po nových autobusech poslední roky táhnou jednak evropské dotace na nové autobusy, současně i nové smlouvy krajů s dopravci, kde je většinou podmínkou dodání nových vozidel.

Za letošní rok vede v žebříčku nejprodávanějších autobusů SOR s 373 registrovanými autobusy, následován Iveco Bus s 293 kusy. Velká zakázka pro Ústecký kraj se projevila ve skoku Scanie, která je poprvé v první trojici nejprodávanějších autobusů s 98 vozidly. Na dalších místech je Setra (73), Mercedes-Benz (72) a Solaris (43)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

SOR fůůůůj

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Nevím jak vás, ale mě ve škole učili: KVALITA X KVANTITA. (prvni přčky mluví za vše, bohužel)

Big Fat Fabulous Woman
Host
Big Fat Fabulous Woman

Ale pravopis Vás tam bohužel příliš nenaučili.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Neríkejte mi, že jste se jikdy nepřepsal (a nikdy neměl problemy s autokorekturou) 🙂 Mě pravopis naučili, ale když jste ve stavu, kdy už polospíte a autokorektura Vám všechno upravuje na chybné tvary, tak to pak takto dopadá.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

Tak proč si ty zbytečné automatické opravy nevypnete?

Ota
Host
Ota

Když jsem ve stavu, že už polospím, tak nemám úplně potřebu řešit cokoliv v diskuzích na webu. 😉

Dushan
Host
Dushan

Objednávky nových autobusů táhne, po letech stagnace resp. poklesu, primárně zvýšená přepravní poptávka, související se zavedením slevy ve veřejné dopravě minulý rok.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Nemyslím si. Je tu čím dál větší tlak na emisní limity (a tudíž i nějaké ty dotace, že?). Dále nějaká úroveň přepravy a pohodlí ridiče (klimatizace, …).
Je hezké, že se vozové parky obměňují, ale mnohdy jsou vlastnosti nově pořizeneho vozidla horši než těch starších.

Kubrt
Host
Kubrt

Nesouhlasím. V roce 2019 probíhá několik velkých změn dopravců spojených s masivními nákupy (ČSAD Vsetín, Transdev Morava, ČSAD FM, DSUK). Hodně nových busů je v PIDu, ale není to nějakým skokovým nárůstem kvůli slevám, je to dlouhodobý proces, ke kterému se přidalo zaintegrování Příbrami. Hodně nových busů má i DPP, průběžně obnovují i další DP. Já se pohybuju v oblasti PID linek ČSAD Střední Čechy, tady je letos taky hodně nových busů, ale počet cestujících/spojů/vozů roste už nejméně 10 let.

Jan
Host
Jan

Pro zajímavost uvedu že počet dojíždějících ze středních čech do Prahy stoupnul od roku 2005 do 2018 6x. Kapacita tratí už se blíží na maximu, tam už pomůže jen rozšížení nástupišť aby se mohly provozovat delší soupravy. No a zbytek jde na stále více integrované autobusy, tedy tento nárůst a samozřejmě na individuální dopravu, která se už taky ucpává.

Petr
Host
Petr

S vyjímkou scanie to jsou spíš dopravní jednotky pro přepravu osob . K prodejním úspěchům Soru a Solarisu asi není co dodat .

Petr
Host
Petr

Pro minusáře . Představte si že v harapáku Solarisu nebo SORu trávíte 40 hodin týdně . Ponejvíce v očesané verzi . No a pak si předtavte stejný čas ve scanii , manu , volvu . Asi cítíte ten rozdíl …….
Myslím , že to pozná i běžný cestující nevyhledávající zvuky strašidelných domů . Provozně vozy po deseti letech jsou na podstatně jiné úrovni , málokdo uvažující byť jen v tomto horizontu provozu by šel dobrovolně koupit takovou pelušinu .

Gajda
Host
Gajda

Myslím si, že jen při pohledu dovnitř minimálně u městských autobusů to vidí i obyčejný cestující, protože jen ty schůdky, hrany a všechno co má SOR, to nikdo jinej nemá. Ale to je daň za nejnižší cenu, která často rozhoduje. Třeba Prostějov má relativně malou MHD a zpočátku se taky nadšeně kupovaly SORky, dnes už nemají ani jednu.

Petr
Host
Petr

Tak SOR v Prostějově mě překvapil . S historií Volva v regionu jak v čsad a následně FTL bych tipoval právě Volvo , minimálně Irisbus Iveco které beru jako zlatou střední cestu .

Poudy
Host
Poudy

Irisbusy Citelis se nakupovaly dlouhé roky po Sorkách, nedávno jich byla většina, poslední dodávky jsou Iveca. Nejsem místní a znám jen z přejezdů městem, ale mám pocit že se ztratily z pravidelného provozu i poslední Sory.

Robert
Host
Robert

Ano, v PV na MHD uz jezdí jen Citelisy a Urbanwaye.

Gajda
Host
Gajda

Tak na MHD jsou jen starší Citelisy a nový Urbany, rozděleno 50 n 50, co se MHD týče, tak tam je historie Volva spjata snad jen s jediným kouskem, kterej měl ale strašlivou spotřebu a nedařilo se ho pak ani odprodat.

a8n
Host
a8n

Z pohledu cestujícího jsou Solárka několik délek před těmi plastovými běsy z Iveca.

Gajda
Host
Gajda

V čem je to plastový běs? Je to takovej rozumnej střed, co neurazí, nenadchne, a ač není nejlevnější, není od nejlevnějšího až tak daleko. Jak zvenku, tak uvnitř vypadá docela rozumně. A IVECO narozdíl od Solarisu a Soru je výrobce autobusu, ne lepší karosárna, protože si toho dělají dost sami včetně motoru.

Bubák2003
Host
Bubák2003

Mohu se zeptat co Solaris byl před tím než začal dělat busy,trolejbusy a teď i tramvaje ?😎 Jen se ptám.

Poudy
Host
Poudy

My cestující jsme rádi alespoň za to, že poslední velká soutěž byla na klimatizované vozy, bohužel ji vyhrál Sor. Nemáte informace, kolik se jich ještě má dodat? Potkávám spousty 12 metrů které jsou zbrusu nové, 18 je již taky poměrně dost z této poslední soutěže. Další soutěž by neměla mít jako jediné kritérium cenu a být napsaná tak, aby měly šanci i kvalitní výrobci, ne výrobci šméčka.

Poudy
Host
Poudy

Za co ty mínusy? Za to, že konečně začínáme mít klimatizované vozy, za dotaz na dodání busů z poslední soutěže na 12/18 kterou vyhrálo sor a většina autobusů už bude v provozu, nebo za to, že bych si přál, aby v našem hlavním městě nejezdily autobusy co vypadají a užívají se jako něco, co pochází z bývalého bloku?

Ota
Host
Ota

No vidíš. A já v tom trávím týdně přes tebou uvedený limit a jsem v pohodě. Záda (který jsou už dávno v hajzlu) v pohodě, topí to, chladí to, jede to, brzdí to. 🙂 Z tvých nabízených variant jsem vyzkoušel jen desetiletou Scanii a upřímně? Zlatej Sor teda.

Petr
Host
Petr

Otíku ! A uši , sis myl ??? Půjdeš do kina , dávaj výbornej , rumunskej film . Oni tam , v rumunsku , zase dělaj auta 🙂