Prodeje aut klesají, jejich ceny ale rostou. Nabídka dieselů klesla o více než pětinu
Český trh s novými osobními auty sice už půl roku klesá a obrat je v nenávratnu, auta jsou ale překvapivě
Český trh s novými osobními auty sice už půl roku klesá a obrat je v nenávratnu, auta jsou ale překvapivě čím dál dražší. Zákazníci toužící po autu s pohonem na benzín či naftu mají navíc čím dál menší výběr.
Ukazuje to cenový index, který sestavuje poradenská společnost EY. Podle průzkumu ve druhém čtvrtletí zdražila auta v základní výbavě v meziročním porovnání o 6,6 %, v nejvyšší výbavě pak o 2,5 %
Auta v základním provedení jsou o 24 600 Kč dražší než před rokem. Za poslední čtvrtletí nejméně vybavené varianty sledovaných vozidel zdražily o 7 800 Kč. Navýšení ceny se týká mimo jiné vozidel české automobilky Škoda, která zdražila základní provedení nejprodávanější Octavie, druhou nejprodávanější Fabii a kupříkladu i Kodiaq. Zdražení v rámci modelové péče čeká i Superb modelového roku 2020. Srovnání základních provedení však nehovoří jen o změně ceny.
„Z pohledu sledování hladiny základní ceny se často jedná o nemalé zdražení. Zákazník toužící po co nejnižší ceně šťastný nebude, nicméně praxe ukazuje, že takových zákazníků ubývá. Ve skutečnosti cenový posun pro většinu spotřebitelů znamená výhodu v podobě navýšené základní výbavy. Přitom stejně vybavené – v dnešní době už základní – modely by zákazník před rokem koupil dráž,“ uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Zdražení se týká i například Dacie, která se právě díky ceně dostala na pozici české trojky, v některých měsících i dvojky. Duster a Sandero podražilo o pět tisíc korun. Zlevnění nejlevnějších provedení lze paradoxně pozorovat u prémiových modelů vyšší střední třídy jako je Mercedes-Benz E či BMW řady 5, kdy se jedná o snížení ceny v řádu nižších desítek tisíc Kč.
Podle studie EY je zajímavý i vývoj nabídky vozidel. Ubývá totiž kvůli emisním normám nabídka vozidel s klasickými spalovacími motory. Podle Knapa je to převážně dozvuk loňského nástupu emisních norem WLTP. Počet nabízených variant (dostupná ceníková provedení) poklesl meziročně o 16 %. V případě motorů spalujících benzín český trh zaznamenal pokles o 18 % oproti počátku roku 2018 a 5 % oproti minulému čtvrtletí. Nabídka naftových agregátů oproti loňskému lednu poklesla o 22 %, zůstala však na stejné úrovni v porovnání s minulým čtvrtletím.
„Trend šetření ze strany automobilek i místních zastoupení je patrný z postupného snižování komplexity nabídky. Je to právě komplexita, tedy počet nabízených variant a kombinací, která obecně prodražuje výrobu i vývoj automobilu. Automobilky se pak logicky zaměřují na nabídku, která osloví co nejširší spektrum zákazníků. Z pohledu nižšího počtu motorizací do hry nepochybně neustále vstupuje problematika homologací jednotek, která je časově a finančně dostupná. Z pohledu pestrosti nabídky je to nepochybně škoda, z trhu většinou mizí okrajové agregáty se specifickým charakterem, ovšem bohužel i vyšší spotřebou a emisemi,“ říká Petr Knap.
Jednoznačným trendem trhu pak je navyšování nabídky nízkoemisních vozidel, ať už elektromobilů či plug-in hybridů. Ceny sledovaných elektromobilů převážně rostou, což souvisí s navyšováním kapacity baterií. Výjimku představuje plně elektrický Hyundai Ioniq, který lze oproti začátku roku 2018 koupit o 47 000 Kč levněji.