Automobily Infrastruktura

Prodej elektronických dálničních známek po kolapsu začal, web i e-shop už fungují

Modernizovaná část D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: Skanska
Modernizovaná část D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: Skanska
Cendis odstranil závady, kvůli kterým státní web od rána nefungoval.

Státní podnik Cendis spustil prodej elektronických dálničních známek. Ke spuštění prodeje došlo zhruba v 16 hodin, od té doby běží systém bez problémů.

Závady jsme již odstranili,“ potvrdil ředitel Cendisu Jan Paroubek. Od rána byly stránky nefunkční, nepodařilo se je zprovoznit ani během tiskové konference. I když ministr dopravy Karel Havlíček ráno tvrdil, že šlo o plánovaný postup, Paroubek později na twitteru uvedl, že ráno zjistili v systému chybu. „Jedna komponenta generuje obrovské množství operací mezi frontendem a backendem, což se nám při testech neprojevilo,“ uvedl na twitteru.

Kolaps e-shopu na dálniční známky vedl k velké kritice zejména od opozice a posměchu na sociálních sítích. Nové elektronické dálniční známky začnou platit od ledna.

Elektronické dálniční známky budou ke koupi jak na internetu, tak na pobočkách pošt a vybraných čerpacích stanicích. Řidičům odpadne povinnost lepení papírových kupónů na čelní sklo, kontrolní kamery na dálnicích budou porovnávat registrační značky s databází zaplacených kupónů.

Roční známka bude platná 365 dní. Ti, kdo si kupují dálniční známku na celý rok, tak první rok ušetří – stávající papírová platí do konce ledna, mohou si tak koupit až známku s platností od 1. února. V dalších letech ale naopak přijdou o výhodu, že papírová známka platí vždy od prosince předcházejícího roku až do konce ledna roku následujícího po tom, pro který byla zakoupena.

Přípravu systému měl za 309 milionů korun na starosti státní podnik Cendis. „Vlastní systém se nám podařilo pořídit o 300 milionů korun levněji,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Lidé si mohou nastavit platnost známky až 90 dní dopředu. Stát ročně na dálničních známkách vybere přes pět miliard korun.

Než známka vstoupí v platnost, lze změnit i registrační značku, stejně tak termín. Systém upozorní uživatele, že už známku zakoupenou má. Kontrola značek současně umožní odhalování kradených aut nebo vozidel bez zaplaceného povinného ručení.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ladislav

Vy se tady smějete dálničním známkám, ale za 14 dní by měl začít OneTicket, taky z cendisácké dílny

yxc

Docela mne zaráží, že web je jen v CZ a ENG, chybí němčina, polština, případně slovenština. Za ty prachy by to tam, vzhledem k účelu, mělo být.

mirek

Slovenština ne, slováci u nás se taky nenamáhají s češtinou.

Miky

Proč taky, jen se tady usadili, žijí zde, studují a pracují.. proč se vůbec obtěžovat používat jazyk svého nového domova? Jen proto, že by to byla slušnost?

v.sp

Většina Slováků nebydlí v ČR, přesto si musí koupit při cestě pod dálnici do ČR známku.

A. Mikulka

S tím bych si dovolil nesouhlasit. Ovšem opačný případ (Čech mluvící slovensky) je vzácnější, než didus ineptus.
Čímž NErozporuji jasný fakt, že slovenština v Eshopu není potřebná. To spíše němčina a třeba žabožroutština.

Jan Sova

No Frantíka na našich cestách aby pohledal…. Kryšoti si povětšinou vystačí se svojí vlastní zemí a kdo tam k nim přijede, tomu to dají sežrat i se šnekama…

Miky

Pokud vím, mělo by se to snad postupně doplnit.

mirek

Havlíčkova hláška na tiskovce o „revolučním systému“, když tenhle „revoluční“ systém běží už pár let v Maďarsku, na Slovensku, od loňska v Rakousku… Spíš doháníme zpoždění.

Zlámalík

No pekárna na toustový chleba je taky revoluční, já myslím, že to je plně ve stranické linii.

A. Mikulka

V čem je Havlíček dobrý, to je umění sebeprezentace. Většina mu totiž tyhle kydy žere.

Jan Sova

koho tousťák jíš, toho píseň zpívej…. takže jenom 30%…

mirek

„Vlastní systém se nám podařilo pořídit o 300 milionů korun levněji“

Původně říkali 400 milionů, nakonec to stálo přes 300 milionů, takže to nějak nevychází… Možná by měl pan dvojministr víc spát.

blue

400 mega mělo být jen za samotný systém a další stovky miliónů za provoz na pět let.

Tomas

ne. 400 mega byla celkova cena . z toho byl 150 mega vyvoj, zbytek byl provoz a rozvoj.

Jihočeský velkoměšťan

Pokud bude známka platná 365 dní, tak co přestupný rok? Nemělo by to být nějak ošetřeno? – např. že by platila ne 365 dní, ale do stejného data následujícího roku? Takhle přijdou řidiči o 1 den.

S. Kaisler

No, ale co ten, co si to koupí 29. února? 🙂

Jihočeský velkoměšťan

Získá 3 roky zdarma. 😀

mgr.pavel

To nastane až za víc než 3 roky, mezitím to určitě shodí nějaký hacker 😛

(jen si dělám srandu, pravidla jsou nezávislá na eshopu)

Johnczek

Vase problemy bych chtel mit 🙂

55p

Prostě bude platit o den méně, ono to vadí? 90denní předplatné MHD to taky nezohlední.
Druhá věc, kolik % lidí bude potřebovat dálniční známku hned od 1. 2. 21? Ti si ji taky koupí třeba od 5. nebo 12. 2.

Gogo

Nejspíš ten komu 31.1.2021 skončí platnost letošní papírové známky, a protože 1.2.2021 je pondělí tak bude potřebovat elektronickou zámku pokud bude potřebovat jet po dálnici.

55p

Zpravidla ano, ale máme dobu homeoffice a podobných změn.

A. Mikulka

No a co?

Jan Sova

To mi připomíná tu akci před rokem 2000, jak vláda musela zřídit koordinační IT skupinu, aby zajistila, že všechny národní PC bezproblému projdou uvedeným datumem 01.01.2000.

BND 30

Do švestek…

Daniel

Podle jeho názoru je zavedená praxe, že se v den spuštění web vypne kvůli tomu, aby ten web nebyl přetížený? Nebo nedej bože, aby byl hacknutý? On snad první den spuštění webu je nějaký black friday pro hackery? Nebo jak říkal, že jenom chtěli ukázat v noci, že to funguje??? Tak doufám, že se takhle na zkoušku budou otevírat i dálnice. „V noci nám projeli nějaká auta po dálnici šéfe, takže je vidět, že se po té dálnici dá jezdit. Tak to zase už zavřeme ju? Aby to nebylo moc přetížené – A hlavně ty kamiony co přetěžují tu dálnici,… Číst vice »

55p

Je přece už líp <3

Petr 78

Havlíček otevřel web, no jo, ale oni se mu tam začali hlásit lidí.

náhodný kolemjdoucí

Kdyby rovnou přiznali chybu, tak neřeknu, teď už to snad odladili.
Ale to zakecávání je ostudné.
Připomíná mi to, jak jsem u věku deseti let usnul při táborové hlídce, zrovna když byl přepad, a pak jsem vysvětloval, že jsem spánek pouze předstíral, abych přepadajícího zmátl. Má tohle pan ministr ve svém věku zapotřebí?

Martin V.

Pořád lepší usnout na táborové hlídce než při vaření louhu v chemické továrně…

náhodný kolemjdoucí

Nebo kyanidu…

mgr.pavel

Šéf Cendis-u, Jan Paroubek, ten to relativně rozumně vysvětloval. Že to nebylo OK, že jim jedna komponenta začala posílat moc dat do druhé, tak to radši vypli a debugovali.

To jen Havlíček jako správný politik ANO musel zatloukat a lhát a povídat nesmysly..

Šejdr

Přesně tak, Paroubek na férovku přiznal, že tam je dost zásadní chyba, která způsobuje zahlcení systému přebytečnými daty. Vzbuzuje to sice velký otazník, jak a zda vůbec se prováděly zátěžové testy, ale aspoň oceňuji otevřenost, se kterou to přiznal a nevymlouval se. Můj osobní tip je, že na testy zbylo málo času, protože ministr chtěl za každou cenu spouštět web 1. prosince. A když si nenechal vysvětlit, že to sice funguje, ale testy jsou jedním klíčových procesů, tak to holt spustili částečně neotestované. A bohužel to nevyšlo.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast