Prodej Aera Vodochody je dokončený. Nový majitel už s velkým letištěm nepočítá
Letiště bude sloužit pouze potřebám Aera Vodochody, případně armádě, se kterou má Aero podepsanou smlouvu.
Prodej Aera Vodochody je dokončený. Nově patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. Vedení společnosti se ujal Viktor Sotona, ve funkci nahradil Dietera Johna. Aero dosud vlastnila skupina Penta.
Součástí prodeje je i letiště Vodochody, pro které Penta dlouhá léta připravovala projekt proměny na veřejné mezinárodní letiště pro provoz nízkonákladových aerolinií. Z toho s novým majitelem sešlo. Aero zaměstnává přes 1 300 lidí, je největším tuzemským výrobcem letecké techniky.
Smlouva o prodeji byla podepsána v červenci, transakci posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v srpnu povolil vstup maďarského partnera. Aero Vodochody. „Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům,“ uvedl Sotona, který dosud vedl společnost Era, která vyrábí a vyvíjí systémy pro zajištění letového provozu. Pod jeho vedením dosáhla firma rekordních tržeb a zdvojnásobila počet zaměstnanců.
Mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík potvrdil, že Omnipol získává ve společnosti HSC Aerojet 20procentní podíl a 80procentní podíl ovládne maďarská skupina, která má zajištěné financování své investice státní Maďarskou rozvojovou bankou, což svědčí o zájmu Maďarska o další spolupráci. Maďarská rozvojová banka poskytla úvěr 150 milionů eur. Aero ve středu navštívila maďarská delegace a maďarská armáda už dříve projevila zájem o 12 letounů L-39NG. Maďarsko postupně využívalo všechny typy proudových letounů vyrobené v Aeru.
Omnipol je dlouhodobým partnerem Aera zodpovědným za obchodní aktivity v řadě zemí a od roku 2015 strategickým partnerem projektu L-39NG. Penta Aero vlastnila 14 let, získala jej při privatizaci. Aero letos začíná sériově vyrábět nový letoun L-39NG. Má také uzavřené kontrakty na opravy a modernizace 35 letounů L-39 a L-159 pro zákazníky v Česku i v zahraničí. Dodává například též pro vojenský letoun C-390 Millennium, civilní letoun Airbus A220, společnost ST Engineering Aerospace či pro českého výrobce letounů L-410, firmu Aircraft Industries.
„Vývoj a příprava výroby vlastního letounu L-39NG, které si do dnešního dne vyžádaly přes tři miliardy Kč, byly pro rozvoj a budoucnost Aera zásadní. Úspěšná certifikace letounu se stala impulzem pro náš exit z Aera. Chceme věnovat energii klíčovým firmám našeho portfolia,“ řekl partner Penty Marek Dospiva.
Součástí strategie Penty bylo rozšíření letiště Vodochody pro civilní nízkonákladovou přepravu, Penta pro záměr získala i souhlasné stanovisko EIA. Dlouhodobě se ale potýkala s odporem okolních obcí, potažmo středočeských politiků. Nový majitel už oznámil, že od tohoto záměru ustupuje. Letiště tak bude nadále sloužit pouze potřebám Aera Vodochody, případně armádě, se kterou má Aero podepsanou smlouvu o možném využívání letiště do roku 2026.
Podle posledních zveřejněných hospodářských výsledků z předloňského roku hospodařila společnost se ztrátou, důvodem byly mimo jiné značné investice do certifikace nového letounu L-39NG. Provozní ztráta před odpisy činila 383 milionů korun, celkové příjmy dosáhly 2,9 miliardy. Výsledky za loňský rok zatím Aero nezveřejnilo. Původně předpokládalo návrat k zisku, avšak mimo jiné i kvůli dopadům pandemie, která zastavila nebo výrazně zpomalila některé transakce, bude podle předběžných odhadů hospodaření opět ztrátové, ztráta by měla být nižší než v roce 2019.