Proč tak rychle? Zastřešení pražského Hlaváku se opět přiblížilo, vyvolává však otázky

Pražské hlavní nádraží. Foto: PentaPražské hlavní nádraží. Foto: Penta

O možnosti výstavby nad kolejištěm se podle Penty v odborné rovině diskutuje už několik dekád.

Zastřešení kolejiště pražského hlavního nádraží se posunulo o malý krok ke své realizaci. Pražští zastupitelé ve čtvrtek schválili „podnět k pořízení změny územního plánu“. Stejný krok schválili na posledním jednání i pražští radní.

Krok má ve svém důsledku umožnit výstavbu nad kolejištěm, v Praze by tak mohla vzniknout zcela nová čtvrť bez nutnosti bourat již zastavěné území. Územní plán dosud vycházel z předpokladu, že výstavba nad kolejištěm je technicky nemožná.

Za přípravou projektu stojí především skupina Penta, která již v oblasti vlastní pozemky od autobusového terminálu Florenc až k Masarykovou nádraží. Nedávno zde otevřela dvě nové administrativní budovy a hotový je i objekt hotelu na protejší straně nádraží. V rámci už probíhající rekonstrukce Masarykova nádraží tyto budovy spojí patro nad kolejištěm.

Praha 2 chce změnu umožňující zastřešit kolejiště hlavního nádraží

V případě hlavního nádraží se však plánuje plnohodnotné zastřešení s novými ulicemi na povrchu. Penta se spojila s Českými drahami a projektanty ze Sudop do společnosti CR-City, která žádost o změnu územního plánu podala.

O možnosti výstavby nad kolejištěm se podle Penty v odborné rovině diskutuje už několik dekád, ucelené studie k nim vytvořil architekt Karel Prager, v nedávné minulosti pak tým vedený Jakubem Ciglerem na podnět IPR Praha.

Přesná podoba projektu však zatím není jasná, při pořizování změny územního plánu se má podle zástupců magistrátu upřesnit i rozsah zástavby.

„Takhle se veřejný zájem nehledá“

Proti záměru se staví někteří zastupitelé Prahy 2. Na celopražské magistrátní úrovni pak mají k projektu výhrady zejména opoziční zastupitelé, na jednání však protestovala i veřejnost.

Jsme svědky poměrně rychlého projednání, procesů, které obvykle trvají řadu měsíců, tady se to podařilo stihnout za měsíc a několik dní. Já si troufám říct, že takto se veřejný zájem nehledá,“ řekl na jednání zastupitelstva senátor Marek Hilšer.

Zastupitel a předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr požadoval, aby nejprve vznikla pracovní skupina, ve které by byli mimo jiné zástupci města, městských částí, developera či odborné veřejnosti. Skupina by posoudila záměr zastřešení a výstavby.

Stavby by podle něj měly respektovat bezprostřední měřítko okolní zástavby, charakter a panoramatické hodnoty. Mělo by se požadovat, aby minimálně 50 % plochy bylo určeno k bydlení, které bude doplněno dostatečnou občanskou vybaveností a veřejnou funkci místa.

Území má být také prostupné pro pěší i cyklisty, a to plnohodnotně a v nejvyšším standardu v koordinaci s humanizací severojižní magistrály.

Opoziční zastupitel Milan Urban (SPD) řekl, že podporuje rozvoj města, ale vše musí mít pravidla. V okolních městech podle něj také nemají kolejiště zastavěná. „To bychom mohli zatrubnit Vltavu, musí to mít nějaké měřítko. A tohle je špatně, dáváme někomu bianco šek,“ řekl podle ČTK Urban.

Debata teprve startuje

Podle mluvčího Penta Real Estate Martina Lánského však hlasování zastupitelů pouze formálně zahájilo debatu o budoucích parametrech. „Jde o to, jak se má toto území v příštích dekádách proměnit, aby vyhovělo potřebám železniční dopravy a souvisejících služeb v 21. století a aby už nebylo překážkou v pohybu centrem moderní milionové metropole,“ uvedl Lánský.

Debata podle něj následně poběží pod taktovkou IPR Praha a dalších odborných pracovišť města. Bude se hledat odpověď na výšku a objem budov, odstupy mezi budovami a jaké veřejné budovy by tu eventuálně mohly vzniknout. Zároveň má projekt obsahovat i zeleň a propojení mezi jednotlivými typy dopravy.

Nejde jen o snazší přestup z vlaku na tramvaj, která už je nyní v řešení, ale v úvahu je třeba vzít i možné další linky metra, železniční Nové spojení a práce na zklidnění magistrály,“ uvádí mluvčí Penty.

„Nestrašte lidi“

Náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS) na jednání řekla, že radnice Prahy 2 žádost o změnu územního plánu schválila a poslala na magistrát kvůli tomu, aby úřad zjistil, zda je výstavba vůbec možná. „Nestrašte lidi, že tady bude Penta něco dělat, bude to IPR a městem, my v tom budeme jako městská část Praha 2, protože se nás to velmi týká, hrát důležitou roli,“ řekla.

Schválení podnětu podpořil také opoziční zastupitel a předseda výboru pro územní rozvoj Petr Zeman (Praha Sobě). Místo je podle něj takzvaný tepelný ostrov a výstavba s parkem a zelení by pomohla klimatu ve městě. „Já jsem pro, aby se o tom začalo přemýšlet a začalo na tom pracovat,“ řekl.

Tato důležitá lokalita nemůže nadále zůstat jen bílým místem na mapě,“ uvedl před jednáním Rudolf Vacek, Development Director společnosti Penta Real Estate. „Stále jsme ale teprve na začátku široké a doufejme konstruktivní veřejné debaty,“ uzavřel developer.

Tagy IPR Praha Magistrát hlavního města Prahy Penta Penta Real Estate Praha hlavní nádraží
231 komentářů