Proč nezastavují vlaky ve Veltrubech a Kolíně-Zálabí, když se na trati nic neděje? Kvůli výlukám desítky kilometrů daleko
Díky projíždění dvou zastávek jednotky linky S2 nezabírají zbytečně místo na kolínském nádraží.
Pro cestující je to na první pohled záhada. Vlaky zde jezdí dál, na trati žádné stavební práce nejsou, přesto od dubna nestaví vlaky v zastávkách Veltruby a Kolín-Zálabí a místo vlaku tyto zastávky obsluhuje autobus. Důvod je přitom relativně jednoduchý: velké výluky na I. koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou.
Na trati 231 z Kolína do Lysé nad Labem u linky S2 platí od dubna výlukový jízdní řád. Podle něj vlaky dvě zastávky projíždí. „Důvodem omezení je výluka mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. V jejím důsledku je řada vlaků dálkové dopravy odkloněna na trať přes Havlíčkův Brod. Ve stanici Kolín je proto intenzivně zatížená kolejová skupina společná pro směry Kutná Hora i Velký Osek,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Podle něj bylo nutné odlehčit právě tuto kolejovou skupinu. „Po zvážení všech možností daných legislativou a technologií a po projednání s dopravci bylo vybráno řešení spočívající v zásadě v úpravě linky S2. Pomocí kombinace dřívějšího příjezdu od Velkého Oseka a pozdějšího odjezdu do Velkého Oseka se získal čas potřebný na rychlý obrat elektrické jednotky. Podle původního jízdního řádu totiž jednotky v Kolíně zhruba hodinu čekají na svůj vlak zpět a po dobu čekání zabírají kolej,“ vysvětlil Gavenda.
Podle jízdního řádu má tak aktuálně jednotka CityElefant na obrat v Kolíně celkem šest minut. „Čas potřebný na dřívější příjezd a pozdější odjezd byl na trati získán právě projížděním zastávek Veltruby a Kolín-Zálabí. Přerušené dopravní vztahy pro cestující jsou nahrazeny náhradní autobusovou dopravou,“ dodal Gavenda.