Proč máme tolik lokálek? Do podcastu přijde historik Milan Hlavačka, ptejte se
Koněspřežka v hornorakouském Kerschbaumu (Třešňovci). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Probereme začátky železnice od prvních pokusů s koněspřežkou přes investice barona Rothschilda až po rozmach lokálních tratí koncem 19. století.
Lokálky už tehdy byly svým způsobem dotační smecko. Proč nenatahnout koleje do každý díry když to futruje erar…
V každé „druhé díře“ byl cukrovar a jiné podniky. Třeba i statky. Do a z cukrovaru bylo výhodnější vzhledem k objemu přepravovaného nákladu či možnosti jeho přepravy na větší vzdálenost postavit železnici. Stejně tak doprava jiných zemědělských plodin a produktů byla výhodnější po železnici než jinou formou tehdejší dopravy. Prostě nebýt železnice nebyli bychom tam, kde jsme byli. Ale je to jen můj osobní názor.
Když je řeč o lokálkách, neví někdo co udělá Borecký s Lokálky kde jezdí 809? Respektive S23 Čelákovice-Neratovice či lokálka S44 z Kralup do Neratovic? PID byl tak úžasný dokud se toho nechopil PirSTAN A Praha sobě(Borecký, Pecková, Hřib)
Autorem vámi zmíněné knihy je Josef Hons (1907-2001). Už z názvu knihy (1990) je vidět, že nejde o odbornou (histografickou) publikaci.
To by byli tehdejší inženýři velící vizionáři…😂
Já bych se spíš zeptal, proč máme tolik potupných regionálních tratí?
Tolik regionálních tratí máme proto, že jsme měli tolik regionů, t.j. míst, kde se něco vyrábělo, pěstovalo nebo těžilo, a bylo to potřeba přepravovat. Tolik „potupných tratí“ máme pak proto, že se šetřilo, stát stanovil měkčí pravidla, scházela velkorysost. Ale stavělo se natolik kvalitně, že mnohé tratě slouží dodnes bez velkých rekonstrukcí a modernizací. Ale uvidíme, co se dozvíme od historika.
Jedna věc je jistá. Tam kde se zrušila železnice, tak se rapidně zhoršila dopravní obslužnost.
Autobusů do Ždánic jezdí (od Brna i od Kyjova, i když pravda s přestupem, ale okamžitým/garantovaným) o dost víc než tam jezdilo vlaků. Totéž přes Svatobořice a Dubňany (přičemž druhé jmenované vlastně ani nebyly vlakem obsluhovány, vyjma místní části Jarohněvice). Budeme-li brát nejen tratě zrušené, ale jen ty, kde došlo k zastavení osobní dopravy, tak vaše teze neplatí např. i pro Hevlín (autobusy tam jezdí od Hrušovan o něco častěji než jezdil vlak + navíc právě i přímo z Hrušovan – městečka, nejen od nádraží) či Pohořelice (kam v posledních letech vlaky vůbec nejezdily o víkendech, zato autobusy v relaci… Číst vice »
Porovnejte to prosím i v jiném kraji než je Jihomoravský. Jako příklad uvádím víkendové spojení Moravské Budějovice – Jemnice mimo letní sezónu…
Pokud si současný koordinátor dopravy pro kraj Vysočina myslí, že autobusy o víkendu nesmějí jezdit, tak při krajských volbách věnujte váš hlas tomu subjektu, který alespoň slibuje zlepšení situace.
Nová politická representace si pak dle svých priorit úřad koordinátora dopravy buď usměrní, nebo, pokud to nepomůže, personálně přeobsadí.
Ptal jste se také obyvatel Jiříkova?
Tušíte kolik vlaků jezdilo ze Cvikova? Dnes je to opravdu horší?https://idos.idnes.cz/vlakyautobusymhdvse/odjezdy/vysledky/?date=30.03.2022&f=Cvikov,,aut.st.&fc=200003
Navrhoval bych pár otázek, třeba se z nich nějaká do diskuze bude hodit.
Bylo by možné nastínit nějaká fakta ohledně tehdejší ekonomiky provozu na těch lokálkách?
Některé lokálky, zdá se, „svým regionům“ přinesly aspoň trochu prosperitu, jiné tehdy procházely i teď procházejí územím, kde lišky dávají dobrou noc. Na jakých dalších faktorech závisel úspěch těch lokálek?
Kdyby se to vzalo celkově, byl znatelný přínos lokálek pro tehdejší stát nebo byly už tehdy spíš přítěží?
Byly podobné zákony na podporu stavby lokálek i v jiných částech monarchie? A měly obdobu i v jiných zemích tehdejší Evropy?
Z dnešního pohledu od nikaď nikam, ale tehdejším pohledem zde byly tisíce malých továren (Cukrovary,pily,přádelny,cihenly) dávno zavřené šachty atd.a právě pro ně se lokálky stavěly. Přeprava lidi byl až druhotný faktor.No a jelikož většina toho je zlikvidována, a tisíce hektarů šedých skladů na orné půdě lokálky nepotřebují, takže to je tam kde to dneska je.Určitě tam nějaká ekonomika byla, i když některé mohly být od samého začátku ztrátové,Ti předci zas nebyli tak blbí jak si dneska někdo myslí.
A to bych právě chtěl vědět, jaká ekonomika tam byla. Oni i ti předci občas dělali hlouposti.
Co by sklad nevyužil napojení na dráhu?
Pokud se tam sváží zboží ze všech koutů a následně do všech koutů rozváží, tak mu dráha moc platná nebude. Typicky DHL v Pohořelicích.
DHL a podobné firmy fungují jinak. To co rozváží a sváží jsou zásilky mezi depem a zákazníkem, mezi depy se zásilky sváží hromadně, dálková doprava má relativně málo cílů. To co omezuje využití železnice ne rychlost přepravy a její flexibilita.
Jo, pravda, DHL vlastně léta přímo na brněnské letiště.
https://mapy.cz/s/holobuhupu
Blíž už to nešlo a vlečku to také nemá. Postaveno ani ne před pěti lety. Když kraj nebo stát nechce, proč by musel chtít podnikatel. Tohle je skladovací prostor na pronájem, tzn. není to jedna (výrobní) firma, co třeba „jede“ jen v autech. Stát buzeruje podnikatele různými podmínkami, proč by nemohla být u těchto areálů, kde se to přímo nabízí, vlečková povinnost.
A k čemu by byla? Když se tam sjede 50 kamionů z různých fabrik a odjede 50 kamionů do různých fabrik. Že by se to tam jako přeložilo na 5 vagonů, odvezlo někam jinam, a ty kamiony by jely až odtud? Tedy že bychom buď postavili ještě jedno logistické centrum, nebo toto rovnou zrušili?
S tímhle přístupem opravdu k ničemu.
Ale buď tu budeme brečet, že se nám tu toulá mnoho kamionů a po železnici nic a nebo s tím budeme něco dělat.
Pokud se vyplatí stavět takovéto haly na poli daleko od všeho, protože vlastníci/investoři nemají žádné povinnosti a ohledy, pak k té D5 budeme muset přistavět další pruh…
Jen se musí někde začít (a nemyslím tím rozšiřování D5 od Rudné na Beroun). A to je těžké.
Já myslím, že vlastník logistického centra ví, k čemu takové centrum slouží a jak funguje. Kdyby byl šotouš vyznávající všeobecnou železniční povinnost, tak mu takové logistické centrum zajde na úbytě.
Ono by to šlo. Ale to by železnice musela umět ty zásilky doručit dřív než za tejden. V tom kamionu jede kolikrát několik zásilek pro různý firmy, případně hned bere zátěž dál .
Musely by se obnovit rychlé poštovní NExy, nebo zavést někdejší anglický systém vaků a ramen…
No…ona to povinnost bude de facto
zavedena vysokým zpoplatněním nákladních aut…
Pro anglicky rozumějící zájemce: Počátky železnice (před rokem 1850) se zaobírá také tento pán: https://www.youtube.com/c/AnthonyDawsonHistory/videos
Tak na tom zas tak nic paradoxního není, židlochovická lokálka má roli linky do Brna a regionovy jezdí tam, kde je koridor důležitý pro nákladní nebo rychlou osobní dopravu, ale ne pro regionální. V Německu by na takových tratích jezdil RE jako nejpomalejší segment a zastávky by tam byly po 15 kilometrech (Regensburg – Passau třeba nebo něco na severu Německa). To spíš je zajímavější případ lokálky Nymburk – Poříčany, ze které se stala trať důležitá i pro nákladní dopravu (i když dnes už asi moc ne) i bez změny hranic někde poblíž ní.
Právě že dneska přes Sadskou jezdí v noci hodně nákladů (přes den minimum, protože vyčerpaná kapacita osobní dopravou a to jsou osobáčky nahrazené autobusem), protože Velim a Vysočany jsou pro náklady téměř zapovězeny.
Mno špatně je teda to, že se kapacita souprav navrhuje podle počtu cestujících a ne podle šotokritérií. Taková 363 s jedním vagonem na lince Vyškov-Nezamyslice by vypadala hloupě, tak tahala 3 vagony.
A protože je v úseku Vyškov-Holubice vyčerpaná kapacita, tak zrušit polovičku ostravských rychlíků, aby jel přímý osobák až do Brna. Co natom, že dráha ztratí 10x více cestujících, než jich získá, šotokritérium bude naplněno a zastávka Velešovice obsluhována, linka 631 se může zrušit.
No…ono se to napraví při přeložení(+zdvojkolejnění)
A do té doby budou ty rychlíky jezdit spojeně.
Napraví? Nebo pokurví?
A stalo se to někdy opačně?
Tedy že by se z „koridoru“ stala působením osudu lokálka?
Trať přes Hevlín byla stavěná jako hlavní trať. Přes Slapany a Aš taky. Z těch, co nevedou přes hranice bych za lokálkou označil treba Jaroměř – St. Páka nebo Zdice – Protivín.
Máme tolik lokálek, protože máme tolik 810.
Na většině lokálek už 810 dávno nejezdí. Ono je totiž těch lokálek mnohem víc, než se na první pohled zdá, např. Lysá – Milovice.
Lysá-Milovice není úplně typická lokálka neb byla postavena jako vojenská vlečka po rozpadu R-U monarchie a osobní doprava tam byla zavedena až o něco později.
Lokálky byly už v době kdy ještě žádné M152 nejezdily. Ta závislost je tudíž obráceně. Máme (měli jsme) tolik M152 (810), protože jsme měli mnoho lokálních tratí. A protože jsme měli a máme tolik lokálních tratí bez M152 by nebylo co na nich provozovat.
Dobrý den, jaký smysl má lokálka jedoucí odnikud nikam (tj. z obce o několika stovkách obyvatel do obce o několika stovkách obyvatel) s rychlostí, která nestačí souběžnému autobusu/silnici a průměrná obsazenost je do 10 cestujících/spoj? Viz. rušené lokálky ve Středočeském kraji. Jsem zastánce železniční dopravy, ale toto mi hlava prostě nebere 🙂 Děkuji za odpověď 🙂
No žádný.
A proto je potřeba, aby se ty výstřely spojily dva dohromady, aby pak někam vedly – např. Tábor – Bechyně + Týn n. Vlt. – Čičenice.
Kdyby takový výstřel Vraňany – Lužec vedl do Neratovic/Mělníka, hned by byl použitelnější. Mochovka obdobně.
Lokálka vedoucí odnikud nikam neexistuje. Když si jako příklad vezmu Lužec, tak to je lokálka napojující ne úplně malou obec na hlavní trať, kde byly návaznosti na Kralupy a Prahu. Obdobně např. Mochov.
Dobrý den pane Hlavačko, chci se zeptat na váš názor ohledně nedávného rušení některých lokálek v Středočeském kraji.
A také jak to vidíte do budoucna, jestli se bude do lokálek investovat nebo se budou rušit. Přeji pěkný den
A proto se nemusi rušit žádná lokálka. Peněz je, bylo a bude dost. Jen to chce dobrou vůli.
… a zvýšit daně! Zdroje jsou!
Jsou…po dálnicích jezdí všude aut…tak co kdyby za to začli opravdu platit…
Taky si myslím, že by po těch dálnicích měly jezdit spíš vlaky. Koleje tam už vyjeté jsou.
No…v některých místech to bude stavebně nejvýhodnější řešení přeložky….
Není to tak složité, nebyla auta…před koncem19teho století…
No právě, budovali telegrafní sítě, protože neznali optický kabel. A nechtělo se jim čekat na trukbu, se kterou vidíte za roh.
Hmm…a pokud bude nátlak na elektromobilitu, tak v budoucnu zase nebudou.
Ale budou. Lidi se pohodlí nevzdají. A to mezi příznivce elektromobility rozhodně nepatřím.