Problém pro rozšiřování Letiště Václava Havla. Pražští radní odmítli paralelní ranvej
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Konečné slovo budou mít zastupitelé, koalice v přístupu k rozšiřování letiště není jednotná.
Na současné radní budou vzpomínat ještě naši vnuci. Taková sešlost tam nebyla ani za Béma, a to jsem považoval za nejhorší období.
Hřiba je potřeba nominovat za gen. tajemníka OSN, ať nelikviduje Prahu.
Z potencionálně moderního a luxusního letiste si udelame z letiště VH skanzen, který bude důležitý srovnatelně jako letiste v Bratislavě. Tam teorii velkého letiste ve Vídni berou a to celkem logicky. Ale co za blázny muze tvrdit, ze Vídeň diky dostupnosti z Moravy a teoreticky VRT do Berlína, mají nějakou logiku jako konkurence Praze? Proc? Kvůli uřvaný casti přípražský „smetanky“, která léta vi, ze ty plány jsou. Přesto tam bydli a co víc, byty, domy a pozemky tam ještě kupuje. Takže svoje peníze budu utrácet jinde no. Už tak pražští „patrioti“ tvrdí, jak je Praha bez turistů krásná. A brzo… Číst vice »
Pardon, jsem pražský rodák a snad i patriot. Ale pro rozšíření letiště včetně nové dráhy jsem. Dekuji
Ja myslím, že víte, že jsem nemířil na Vas. 🙂 jsem z Dolních Jirčan u Jesenice. Kdyz se pristavalo na druhou dráhu, pristavalo se přes nas. Týden třeba. A po dvou dnech jsem to už nevnímal. Me to teda nevadí obecne. Letadla mam rad. Takze tak.
I já jsem pražský rodák a patriot, ale jsem proti. Proč stavět další dráhu na letišti Ruzyně, když ve Vodochodech je v podstatě nepoužívané letiště.
Nevím, nakolik se orientujete v problematice civilního letectví popř. letišť, ale Vodochody opravdu nejsou letiště ve smyslu použitelnosti pro civilní provoz. Dráha ještě nedělá letiště (navíc ve stavu prakticky neprovozovatelném pro běžná civilní letadla), jinak tam absolutně nic není. A v dnešní době je investice do výstavby další potřebné infrastruktury a opravu dráhy velmi nepravděpodobná, pokud ne zcela mimo realitu. Takže ne, Vodochody opravdu pro civilní provoz nejsou použitelné a nejspíš ani nikdy nebudou.
Tak to bych s vámi polemizoval na hodně dlouho, protože to letiště splňuje veškeré požadavky.
To muzete. Draha ve Vodochodech treba nema pozadavanou unosnost. Altualne ve Vodochodech mohou pristavat pravidelne jen letadla do velikosti privatnich letadel. Tedy to co lajcka verejnost povazuje za “soukrome stihacky” Vetsi letadla ti drahu znici. Draha je stara 50 let a byla delana pro provoz zejmene vojenskych stihacek a ne velkych letadel.
A dalsi veci. Muzete tedy polemizovat dal.
ja myslim,ze ti, co jsou dotceni tim, ze musi bydlet u letiste, se mohou odstehovat a nemuseli se nikdy stehovat in, to letiste tam stoji dlouho (a letiste znamena,ze tam letaji letadla) je to jako u nas v ulici, koupite si obyvak 1,5metru od silnice a zacnete prudit,ze po te silnici nesmi jezdit auta:) jinak zadna runway neni potreba, povl, co sem jezdi pouze pit, prijede i do vodochod a ostatni slusnejsi klientela nas obkracuje uz ted velkym obloukem
Nevim, proc bych se mel stehovat, kdyz nase rodina tu bydli dele, nez stoji letiste… Fakt neni nic prijemneho poslouchat nocni odlety a to bydlim cca 5 km od letiste, ale ne cca 1 km od vzdusne drahy.
A momentalne fakt muzu rict, ze jsem rad za to, ze je v noci klid, zadne zpozdene TLV po pulnoci, Egypty a pod.
Tomu rozumím, ale co nová vilová čtvrť v Hostivicích, Velké Přílepy, atd…?
Měl jsem za to, že se zprovozněním paralelní VPD má zároveň dojít k významnému a striktnímu omezení nočního provozu. Pro Vás by to tedy znamenalo, že se v noci s rodinou náramně vyspíte.
No, pokud mohu posoudit, protože v blízkosti letiště dlouhá léta bydlím také, tak v posledních letech je to procházka růžovým sadem… Letadla jsou dnes relativně velmi tichá a ani při nočních letech je prakticky nevnímám. Jo, po sametu, v devadesátých letech, když se rozběhl provoz a ještě létaly TU154, 134, Il 62, ale i DC 9, Fokkery 70 a 100, B 727, 737-200 atd… to bylo jiné kafe 😂
Heh, Penta / Kelner, nebo kdo teď vlastní Aero Vodochody, si koupila Pitáty 🤣👍
Omnipol/Tambor jsou noví vlastníci. Nicméně letiště zůstalo Petně, nový vlastník si koupil jen fabriku.
No, a jsme doma 🙂
Když ona zrovna Penta chtěla dle mých informací rozjet tu paralelní dráhu na LKPR (Letišti V. Havla). Takže měla v ohni obě železa…
Dvě dráhy znamenají zejména zvýšení bezpečnosti, plynulosti, snížení ekologické zátěže a hluku. Ne nutně dramatický vzestup kapacity letiště. Projekt je koncipován tak aby jedna dráha byla pouze pro přistání a druhá pouze pro vzlety. Tedy argument se zoo a podobně padá, protože pokud nebude zrovna vzácně probíhat udržba/oprava přistávací dráhy tak nová dráha bude patrně dráha vzletová a letadla hlukem nebudou rušit nikoho nového. Po vzletu je stoupací gradient a kvalita motorů taková že moderní letada při vzletu hlukově zatežují jen v bezprostředním blízkém okolí letiště a to jen na velmi krátkou dobu. To se bude navíc s dobou stále… Číst vice »
Pěkný pokus. Pokud jsou to nejlepší argumenty pro druhou dráhu, proč je nečiní ani letiště, ani Babis? Mluví o „kapacitě“ a nejasně o „ekonomických přínosech“ ze zvýšeného provozu. Environmentální argument pro přistávací dráhu by mohl být silnější, pokud by byla postavena dále od města, ale ve skutečnosti přiblíží letecký provoz přes 1 km k domovům Prahy 6. Jsem tak rád, že jste zmínil „stacking“ „skládání?“ letadel čekajících na přistání. Jak píšu ve svém blogpostu, pravidelně létám PRG-LHR-PRG. Pokud letím do LHR, očekávám, že budu pokaždé naskládán. To je letiště se skutečným problémem s kapacitou. Přesto se nyní dohodlo, že LHR… Číst vice »
Co je LHR!?
stačí dát do vyhledávače „letiště LHR“…
Já sice blogposty nevydávám, ale zato asi lépe rozumím provozu letišť Co se týče LHR tak LHR má 2 paralerní dráhy a jejich provoz se dynamicky mění jak v dnech týdne, tak mění i ranní a odpolední využívání a to tak aby hluková zátěž byla co nejspravedlivěji rozprostřena a nebyl tak provoz koncentrován pouze na jedno místo. S jednou dráhou by to nešlo. Naskládán do LHR budete samozřejmě vždy, pokud aerolinka s kterou létá má platný slot…. Který stojí v běžných podmínkách stovky milionů korun, což Vy nevidíte. Podle informací co mi dává zaměstnavatel se do LHR automaticky očekává průměrné… Číst vice »
Amatéři, hm? S radostí připouštím, že o provozu letišť víte mnohem víc než já. To je nepochybně proto, že pracujete v tomto odvětví, a budete proto jeho obhájcem. A to je v pořádku. Opakuji, že používám a potřebuji používat letiště Praha. Letiště však, jak jsem řekl, nepoužívá vaše argumenty. Používá komerční argumenty. A pokud jde o komerční argumenty, možná mám více profesionálních zkušeností než vy. Komerční argumenty letiště jsou amatérské. Sotva jsem tomu uvěřil, když jsem zjistil, že nemají žádné vlastní dopravní projekce, které by ospravedlňovaly „21 milionů cestujících do roku 2028, nárůst na 30 milionů“ Kam a odkud? Obchodní… Číst vice »
A neprispiva k tomu navalu na Heathrow taky to, ze je to obri prestupni hub, kam lita spousta lidi, kteri. Do Londyna vubec nechtej? To je pak se vsemi temi negativy, co popisujete, dost nepochopitelny, proc bychom to meli chtit v Praze taky a nenechat roli takovejch hubu tem, kdo maj hlavni letiste dal od mest, v oblastech s ridsim osidlenim, kde maj uz ted o dost vic drah nez 2 a prostor na dalsi, kdyby bylo treba…
Ano. Je to další komerční otázka, na kterou letiště neodpovídá … kolik výnosů se získá z „přestupujícího“ cestujícího? Dalším faktem, který zde naši „profesionální“ kolegové vědí, ale nemluví o něm, je to, že v budoucnu bude „letištních uzlů“ méně. Zákazníci odmítají koncept změny letů, pokud mohou létat přímo z A do B. Proto je A380 již nadbytečný.
Naopak si myslím, že Praha 6 na tom bude lépe. Dopad spíš na okolní vesničky…
Předpokládám, že si myslíte, že „P6“ to bude mít lepší, protože ranvej 12/30 nebude použito? Řepy už nebude trpět?
S tímto argumentem je jen jeden problém. Zjistili jsme (z údajů letiště), že v roce 2019 využilo pouze 4% letů 12/30, a v mnoha případech to bylo proto, že se letiště rozhodlo použít (spíše než kvůli směru větru). Naproti tomu nová paralelní dráha naruší oblasti P6, které jsem zmínil, 100% času.
Jak jsem řekl, když se zmocníte příslušných údajů, argument pro novou dráhu se rozpadne. Ale hej, nepracuji v leteckém průmyslu, jsem jen „amatér“ …
Draha bude pro vzlety takze pres P6 nic nelitat nebude. Pro pristavani se o proti dnesku nic nezmeni.
Mozna pri udrzbe parkrat za rok. Pri opacne konfiguraci bude startujici letadlo uz vysoko a nebude vyznamne slyset.
Domnívám se, že toto je úplný nesmysl. V ose plánované paralelní dráhy 24L leží středočeská obec Jeneč. Použití nové dráhy prioritně pro vzlety by bylo pro tuto obec zničující. Vždycky se mluvilo o tom, že nová dráha 24L bude předvším pro přistání (přes Suchdol, Nebušice) a stávající 24(R) zůstane pro vzlety!
A prosím pěkně vysvětlit občanům obcí okolí letiště Vodochody proč se brání když píšete že po vzletu je stoupací gradient a kvalita motorů taková že moderní letadla při vzletu hlukově zatěžují jen v bezprostředním blízkém okolí letiště a to jen na velmi krátkou dobu. To se bude navíc s dobou stále zlepšovat. Nejmodernější stroje typu A350 jsou až neuvěřitelně tiché.
Taky netuším. Každé letiště má právě za tímto účelem navržené protihlukové pásmo tak aby celkem spolehlivě chránilo obyvatele, s tím nikdy žádný problém nebyl.
To se ovšem netýká těch občanů co mají v protihlukovém pásmu vybudované domy. Na to asi těžko něco říci. S tím pak musejí počítat, v bezprostředním blízkosti letiště je hluk od letadel, u dálnice od vozidel, u kolejí od vlaků a vedle zoo řvou každý ráno paviáni. Pořád někde něco. Odstěhovat se do lesa, nebo koupit lepší okna. Co chcete vysvětlovat.
Ochranné hlukové pásmo nechrání žádné obyvatele. OHP chrání původce hluku v situacích, kdy působení hluku na chráněné objekty (např. obytné domy) nelze technickými prostředky zamezit, povoluje původci hluku překračovat jinak platné limity (protože to jinak nejde) a stanovuje mu podmínky a kompenzace, za kterých toto může páchat.
Není známo, že letiště neprovedlo vlastní předpovědi provozu na podporu tvrzení o budoucím nárůstu provozu. Ještě před Covidem prognózy Eurocontrolu nepodporovaly tvrzení letiště. Plán letiště zní – nebo byl – „postavme novou dráhu, pak najdeme letecké společnosti, které využijí kapacitu“. Nic víc. Pokud mi nevěříte, přečtěte si prosím příspěvek na blogu, důkazy jsou k dispozici.
Využívám letiště a souhlasím s tím, že Praha musí být dobře propojena. Ale stejně tak i zbytek země. Prioritou by měla být efektivní veřejná doprava na / z letiště a rozšíření terminálu, díky kterému bude zážitek zákazníka pozitivnější. Nic víc.
https://www.britineurope.cz/vaclav-rehor-reditel-prazskeho-letiste-imunni-vuci-viru/
Další dráhu netřeba. Současná stačí a ještě i před koronou byla volná kapacita kromě pár hodin z průběhu celého dne. Pokud se postaví VRT (snad někdy ano), tak lidi raději dojedou do Berlína nebo do Vídně. Už nyní je tam lepší nabídka spojů za lepší ceny.
Takže místo, aby lidé létali z Prahy, tak jim budeme dotovat jízdenky na vlak, aby své peníze utratili jinde.
Nehledě na to, že výstavba další dráhy měla být spojena s přerušením letů v noci, aby se snížila hlídková zátěž v nejcitlivější části dne.
V noci létali akorát cestovky i před koronou. Tam ale nebyl důvod kapacity dráhy, ale možnosti využít letadla, která běžně létají linky a noci by jen stála.
Něco si o tom zjistěte, právě omezení pohybu letadel v noci bylo jednou z podmínek pro souhlas státní správy s vybudováním druhé dráhy.
Jenže ono i před koronou v noci nic nelétalo a mezi 20-23 pár letadel. Když člověk v tento čas odlétal, tak si říkal: „Kde jsou lidi?“
ja jen ze vrt se nepostavi za rok a ze zajmem naseho aeroklubu by melo byt pretahnout vsechny na feeder do prahy a letat do celeho sveta z prahy, ale tam zjevne aktivita csa nesmeruje, takze, at si vsichni spokojene jezdi se svou prazdnou kapsou plnit lepe tu cizi nemeckou, dostanou levnejsi rizek ve vie i v ber:)wow
Jasne, pro nasi ekonomiku je uplne nejlepsi posilat platici cestujici do pryc 🙈 Naprosta hovadina jsou akorat snahy prevest dopravu na letiste jako Pardubice nebo Vodochody (o nesmyslu jmenem Ceske Budejovice ani nemluve). Na to je ten nas rybnicek moc malej. Jediny co opravdu smysl ma je zlepsit dopravni spojeni na LKPR a tohle letiste rozvijet. Me totiz porad pripada ze tady nikdo nereflektuje znacnej podil tranzitujicich cestujicich. Jo a chartery: treba takovy smartwings – kdyz otocej dejme tomu z Pardubic nejakou tu Hungaradu a pak bude letadlo planovany na linku trebas do Parize, tak to znamena co? Prazdnej prelet… Číst vice »
Není nejmenší důvod stavět paralelní dráhu, když letiště Vodochody zeje prázdnotou a jsou již několik let připraveni na LC provoz který vozí turistický substrát.
Kterému se okolní obce úspěšně brání. Takže to došlo tak daleko, že se Penta nejdříve zbavila fabriky a teď s novými majiteli jedná ono prodeji letiště.
Smyslem Vodochod není a nikdy nebyl provoz letiště pro LCC aerolinky, ale snížení tržní ceny PRG.
A to jste slyšel kde, dokonce jeden čas byla úvaha přesunu Travel Service do Vodochod.
Nechápu negativni hodnocení, je to pravda a Penta se tím ani nikdy netajila…
To už raději Pardubice než Vodochody. V Pardubicích je vše připravené. Ještě nějak lépe pořešit dopravu do Prahy.
A jak přesně jsou podle vás Vodochody připraveny? Mají tam jen dráhu a ještě prakticky nepoužitelnou pro pravidelný provoz velkých letadel. Nevšiml jsem si, že by proběhla rekonstrukce dráhy, ta se sice plánovala, ale v rámci plánované výstavby letiště, ke které nedošlo.
Problém spousty lidí zdaleka nejen v této diskusi a zdaleka nejen v ČR je to, že neznaj nic jinýho než chtít víc. Ve všem. Neuměj mít dost a užít si to, neuměj si říct, že v této oblasti to stačí, takhle je to celkem fajn, funguje to, přináší to prospěch, ale mezní přínosy s každou další vynaloženou jednotkou práce nebo nákladů rychle klesaj, zaměříme se na něco jinýho, kde jsme pozadu a vynaložená jednotka nákladů nebo práce přinese o dost víc…
Kdo chvíli stál, už stojí opodál. Znáte to přísloví? Kdo se nerozvíjí, ten prohrál.
Znám i kdo uteče, vyhraje, a spoustu dalších. Taky toho pána, kterého osmkrát přivezli do nemocnice zle potrhaného, protože trval na tom, že pes, který štěká, nekouše. Kousali všichni…
Poněkud demagogie, já se bavím o rozvoji infrastruktury a Vy o někom, kdo se snaží dokázat, že tvrzení „hlavou zeď neprorazíš“ není pravdivé. A nebo „já o voze, vy o koze“.
Ještě, že takto neuvažují lidé po celém světě, jinak bychom dnes jezdili parními stroji a létali na větroni. V tomhle budeme vždy zaostávat za zbytkem světa. A pak si tu můžeme brečet.
Ty si taky rozum ty parní stroji.
Prosím netykat – vzít kolo a vyrazit, ať to do konce roku stihnete, teda stihneš, ty bambulo.
Pan primátor si zřejmě neuvědomuje, že výroky jeho a větší části koalice, dle právní techniky ověření pravdivosti výroku metodou „ad absurdum“, popírají samy sebe. V zásadě tím odsoudil jakoukoli dopravu směrem do Prahy, ale i po Praze. Paralelní RWY na PRG bude, jen je otázka kdy. Klasický český příběh při budování dopravní infrastruktury. Ono to mimochodem znamená, že pokud se to bude přespříliš protahovat, tak bude muset být vedlejší RWY upravena na současné požadavky a to na RWY, která má být odstraněna, jsou neúměrné náklady. Doufám, že s těmito náklady současný magistrát počítá ve svém rozpočtu. Jenom připomínám, že paralelní… Číst vice »
Žádný náklad státu, financovat to bude letiště ze svých zdrojů.
Zkuste číst znovu, děkuji!
Možnosti rozšíření Ruzyně o další letiště jako jsou Pardubice nebo Mnichovo Hradiště, nebo Mimoň nebo jiné letiště s další drahou plného přístrojového přiblížení a rychlého železničního a silničního spojení s Ruzyní..? Fajn, ale… Viděli jste kolik prostoru seberou sestupový prostory TMA a CTR Ruzyně a s dalším takovým prostorem o 60km dál..?. K tomu Čáslav s nonstop hotovostí… K tomu populární malé letectví a hustota dalších aktivních sportovních letišť… no suma sumárum, nejlevnější je postavit druhou RWY a železnici na Ruzyni, která je v centru ČR a je dopravním uzlem!
Snad se po příštích volbách v Praze partičky Hřiba a Čižínského na Magistrát nedostanou v počtu, kdy by mohly cokoliv ovlivňovat a (nejen) paralelní dráha dostane zase zelenou.
Věřím, že zhovadilosti, kterých se v dopravě současné vedení Prahy dopustilo, mu zlomí vaz.
Obávám se, že se mýlíte. Dokonce to vypadá, že STAN už bude dost silný a s TOP nepůjde. Piráti a PS budou mít ještě víc než minule. Je to katastrofa. Prahu jsme ztratili…
My? Flastenci?
Praha je plná sluníčkářů. Znám jich hodně. Auta nevlastní a nejraději by je zrušili úplně. Rozšiřování letiště také není žádoucí, protože ekologie. Je to trend všude v Evropě, že ve velkých městech žijí progresivní ekologističtní liberálové, kteří volí strany typu piráti. Trend se stupňuje, takže příště se dá čekat, že bude vládnout ještě zelenější koalice.
Tak. Je to naprostá katastrofa.
Konečně někdo, kdo pochopil podstatu problému. Tak šup, a běžte si hledat pro to megatranzitní letiště budoucího obrozeného národního dopravce jinou lokalitu! 🙂
Co se týká Prahy, musím konstatovat, že jako rodilý Pražák, jehož předci tam žili po několik generací zpět (takových je nás už těžká minorita), nechápu, že snad na jednu výjimku, byl vždy primátorem (po roce 1989) zvolen nějaký přivandrovalec. A to je pouze špička ledovce. Praha je bohužel odepsaná, protože zde nikdo normální již nemůže být zvolen kvůli proměně voličské základny.
Pokud dáme stranou politiku, tak je tady několik věcí, které by se měly vzít v potaz. Praha má v současné době dvě runwaye, hlavní 06/24 a vedlejší 12/30. Bohužel umístění obou drah znamená, že je nelze používat současně, protože se v určitém bodě kříží. Hlavní RWY je po generální opravě a je vybavena veškerou technikou a zabezpečením, takže je možné na ni přistát podle přístrojů prakticky za většiny povětrnostních podmínek. Asi budou nějaká omezení, ale přesně je neznám a nebudu tu psát bludy. Po většinu roku jsou takové podmínky, že se používá směr 24, tedy přes Suchdol a lze zcela… Číst vice »
To je shrnutí technických faktů okolo, ale nezapomínejte, že odborné věci si jakákoliv entita může řešit pouze do šuplíku, pokud nebude mít politické požehnání. Bohužel zejména u infrastrukturních staveb nemůžete to politické pozadí ignorovat.
Hezký den,
dovolím si kolegu Vojtu doplnit.Na RWY 06/24 je frekvence přistávání podstatně kratší, než pět minut. Neměřil jsem to ale odhaduji ve špičce něco přes minutu !!
Já jsem trochu bokem ale chudáci suchdoláci.
Jen připomenu, že paralelní 06/24 tento problém neřeší, jen bude většinu času asi jedna sloužit pro vzlety a druhá pro přistání. Eroplánů může tedy přibýt a jestliže dnes přes Suchdol sedají v pořadí po minutě a pak musí být zase přestávka pro vzlety, tak s paralelními dráhami ty přestávky být nemusí. Jinými slovy, hluková zátěž paralelní drahou nepoklesne, mohou se občas zkrátit časy kroužení, ale to v PRG moc často nebývá. Upozorňuji, že pokud nepřežije ČSA/SW, pak provoz bude v následujících rocích mírnější a to ani nemluvím o určitém ochlazení kultu cestování v souvislosti s Coroavirem. Já osobně, když čekám… Číst vice »
V Tunisu (DTTA) se taky rwy kříží a bývají často obě in use, jak 1-19, tak 11-29
Ale určitě ne současně. V PRG se také občas provozují obě dráhy, 06/24 a 12 na odlety z křižovatky foxtrot (?), zejména pro ATR, Dash
Současně. Pamatuji si přistání s HCA na rwy11 a vyčkávání, až přistane na rwy01 tuniský a320
Současně znamená, že na jedné dráze letadlo startuje a na druhé ve stejné chvíli přistává…. Pokud se musí vyčkávat, tak to není současný provoz…
Celý problém okolo letiště PRG má několik rovin: 1) Předně, i kdyby nenastala současná krize, tak do PRG létaly převážně alkoholové partičky. Takové turisty v Praze nepotřebujeme. Praha a zbytek republiky (alespoň tedy Čechy, protože Morava má letiště VIE) by měl usilovat o movitější klientelu, která bude zůstávat déle. Takoví turisté nebudou způsobovat všeobecně známé problémy z centra Prahy. 2) Dokud bude Česká republika pouhou montovnou (já vím jsou u nás i velmi sofistikované firmy, ale v celkovém objemu tvoří minimální obrat na HDP), tak do/z PRG nikdy nebude létat dostatečné množství business klientely. A to je to, co jakékoliv… Číst vice »
montovna? vetsina cechu nic neumi, muzem bejt radi za to.
Bez paralelní VPD zůstane ruzyňské letiště jen druhořadým regionálním letištěm, dobrým leda tak na přípojné spoje do velkých letišť v Evropě (Frankfurt, Mnichov, Paříž, Londýn), časem i do WAW nebo BUD.. Hodně toho může Praze ukousnout i blízký Berlín. Spojovat otázku výstavby paralelní VPD s Airbnb je s prominutím pitomost. Současné vedení Prahy ve své pražácké nadutosti vidí jen přísun cestujících do hlavního města, popř. přepravu koupáků, a naprosto opomíjí možnosti a roli ruzyňského letiště pro tranzit. To, že je v současné době letecká doprava ve všeobecné krizi neznamená, že v ní bude věčně. Až jednou pomine, budou vyhrávat ti… Číst vice »
Bez silného klasického síťového dopravce jsou šance na nějaký signifikantní počet tranzitnich cestujících minimální.
Tomáš
6 minut
Tomasi a vsichni dalsi, letiste mame, dalsi drahu nepotrebujeme. Pokud je potreba vice letu, at slouzi Pardubice. Da se do pardubickeho a kralovehradeckeho kraje vice pracovnich mist, sluzby na prevoz mezi Prahou a Pardubicema. Zaplatpanbuh ze ma nekdo rozum a chce to investovat do OKRUHU nebo do DALNIC.
Avšak letiště bude financovat dráhu ze svych zdrojů.
Praha si může investovatdo svých projektů. Ovšem penize Prahy do Vami zmiňovanych projektu vubec nepujdou
A jakožto společnost v majetku státu, by jinak mohla ty peníze odvést do státní kasy, kde by se mohly převést do kolonky dálnice nebo kolonky železnice.
Problém je, že lidé do Pardubic nechtějí. Buď budou utrácet peníze v Praze a pár dalších destinacích, z čehož bude mít přes daně prospěch zbytek země, nebo pojedou jinam. A budeme mot méně. Takhle jednoduché to je.
A jak dostanete lidi z Prahy do Pardubic a zpět? Kdo z cestujících stojí o nejméně tříhodinovou cestu? A nějaké výraznější zrychlení není reálné, VRTka povede jinudy. Navíc v Pardubicích dojede na nádraží, ze kterého na letiště neexistuje žádná kapacitní doprava.
tříhodinová cesta? dejme tomu, že z letiště na nádraží v pardubicích to je hodina, protože mate kufry, ale dalo by se to stihnout za polovinu a vlak nejede ani hodinu a skoro bez čekání protože tu jezdí tři dopravci jak víme a z nádraží navíc budete v centru prahy, kam z letiště v praze vlastně taky jedete hodinu, takže si těch vašich NEJMÉNĚ 3 HODINY strčte doprdele a vykládejte lži někomu jinému
Ach ta krátkozrakost. Připadá mi to jako když se stavěla dráha a občané Blšan ji odmítli a tak se natrasovala přez Podbořany. Takže dnes jsou Blšany díra po granátu a Podbořany malé městečko (jen díra). Když se nebude koncepčně přemýšlet do budoucnosti, tak příležitost přebere jiný – napadá mě Berlín, Mnichov, Vídeň…. a ty řeči o tom kolik turistů může Praha pojmout….to je přeci blábol. Pojme jich tolik kolik jich bude. A je na magistrátu aby to nějak reguloval, protože asi tady nechceme mít Benátky kde jsou jen turisti a místní bydlí v Mestre. Ale zase kdyby se Pražáci přestěhovali… Číst vice »
Jediné perspektivní letiště zazdí. Nejde vůbec o Prahu, ale o celé Čechy jako spádovou oblast. Je to banda neumětelů.
A nejen o Čechy. Řekl bych, že o celé Česko a možná i kus Německa – vždyť bude-li mít Praha v poměru cena/nabídka zajímavá spojení, lidé ze Saska namísto do Drážďan radši těch 1,5 hod dojedou do Prahy. Je to obrovská příležitost, řekl bych, že covid i nabízí restart (spíš díky bázím nízkonákladovek – podobně jako se teď spoustě Čechům vyplatí dojet do Vídně, by se v budoucnu mohlo spoustě Čechům a Sasům vyplatit letět z Prahy). Důležité je jen to nepromarnit.
Že zrovna liberální Piráti budou proti rozšíření letiště, které by Čechům umožnilo si svobodně létat po celém světě, mě překvapuje. Svoboda má mít své hranice, jistě škodí to ŽP, zastaví se víc ploch pro bydlení a ubytování, ale tak nějak globálně to ničemu nepomůže – turisté prostě poletí jinam, ropa se spálí jinde, betonem se to zalije jinde. A řešit zablokováním letiště problém s bytovou výstavbou v Praze? …
Co jste čekal od Pirátů? Nějaké světlé zítřky? To ani omylem, a to nejen co se týká letiště.
A mě to naopak vůbec nepřekvapuje. Novodobou totalitu dnes často zavádějí strany, které samy sebe označují jako liberální. Obávám se, že piráti nebudou výjimkou.
Piráti, stejně jako Čižinského parta z Letné nejsou liberálové (v původním slova smyslu), ale progresivistická post-marxistická levice. Podstatou jejich politiky je „kulturní“ revoluce, tedy totální společensko-kulturní změna, kterou zatím nerealizují pomocí násilí, ale pomocí různých omezení, regulace, daní a dalších „soft“ nástrojů. Cílem je, jako u všech utopistických ideologií, na troskách starého vybudovat svět „nový a lepší“.
STAN je pro mě momentálně asi nejhorším politickým subjektem. Ještě jsem od nich neslyšel jediný návrh na vytvoření čehokoliv. Naopak s jakýmkoliv návrhem nějakého posunu naší země do 21. století mají hrozný problém.
Jsou stejně tragičtí jako Piráti s ODSkou. Ale dost politiky.
Analyzy ze bude provoz na Ruzyni stoupat jsou stary minimalne 20 let a zatim se do puntiku naplnuji (krome letoska). Tento rust se v budoucnu nema zastvit, ale bude pokracovat – ted nemluvim o par dalsich letech ktery budou ovlivneny covidem, ale o horizontu 10-20 let. Je dobre ze plany na novou runway jsou u hotovy.
Pokud ji v Praze nechceme – fajn, potom se ale musi vymyslet kam ten narust poptavky odklonit. V tom pripade je ovsem potreba k tomu mit i veskerou infrastrukturu a proto mi porad jako nevyhodnejsi prijde nechat to vsechno v Praze.
Přesně tak! Nakonec to dopadne stejně jak z koridory, na přelomu století to stačilo. Dnes je cestování vlakem pomalé a kapacita trati nedostatečná. Typicky třeba Pražská aglomerace.
Jenže už tehdy se plánovaly VRT. A proč se s koridory naopak odřezaly vlečky a staniční koleje? 🙂 Mimo to, u skomírající železnice je nárůst na úkor méně šetrných způsobů dopravy žádoucí (a tím nemyslím tramvajový interval tramvajové kapacity), u letadel je to dnes přesně naopak.
Proč bychom měli poptávku někam odklánět? Centrum Prahy není nafukovací. Případný nárůst poptávky nebude na straně nabídky nijak zohledňován. Víc turistů se do Prahy těžko vejde a jinam jezdit nechtějí, kromě půl dne v Českém Krumlově, kvůli tomu ale nepřistanou v Českých Budějovicích. Ceny letenek stoupnou a bude těžší se do letadla do Prahy dostat, to je celé.
Ano, to je ale ten problém. Když stoupnou ceny letenek, tak si je nebudou moci dovolit Češi. Pro cizince to bude stále levné, ale pro Čechy drahé.
A proc mame porad predstavu, ze vsichni cestujici musi nutne byt turisti do Prahy. Vetsi letiste slouzi i jako hub, takze ten cestujici vubec misto ve meste nezabere. Jen tady patrne neco treba utrati a zamestna se tady diky tomu par lidi navic. Samozrejme nam tady k tomu chybi nejaka ta aerolinka, ktera by ten hub provozovala, bohuzel CSA s tema par letadlama to asi nevybuduje.
A třeba s vyšším zdaněním letecké dopravy ty analýzy taky do puntíku počítají? A řekl někdo Vodochody?
Možná dnes (myšleno loni) bylo letiště využíváno více zahraničními turisty, ale do budoucna se bude podíl Čechů zvětšovat. To už rovnou můžou vytrhat druhou kolej z Německa, aby se sem nedostalo tolik ECček s turisty.
Tím že bude mít letiště omezenou kapacitu, tak zůstanou na něm jen dražší letecké společnosti, nebo ty low cost to promítnou do ceny letenek. Děje se již dnes, koukněte se na ceny letenek ze všech okolních států a je jedno jestli letíte do Milána, New Yorku nebo Bangkoku.
Alfa omega je napojení Pražského letiště na VRT, nejlépe i Pardubického …
No já vám nevím, ale 100.000 cestujícíh (v roce 2019) to je pro zastávku na VRT dost málo. Ani ne 300 lidí za den. Ikdyby to byl desetinásobek, tak je to pořád málo. Brno hl. n. odbavuje ve špičce 10.000 lidí za hodinu.
Pochopil bych zamítavé stanovisko kvůli okolnostem jako nepřekonatelné potíže s hlukem, ale úkroky stranou typu počítání množství turistů mi přijdou zcestné. Airbnb se má řešit přímo a ne tím, že se postaví barikády před město. Navíc ČRi Praha více turistů zvládne zcela v pohodě, ovšem když nebudou všichni nahuštění na Královské cestě a trochu by se zkomplikoval chlastací turismus. Co třeba nějaké Railpassy, nu? 🙂
Praha zvládne daleko více turistů, jen by bylo lepší aby se proměnila jejich struktura. Tzn. když sem přiletí statisíce Angličanů na dvě noci, tak zaplní Karlův most, Pražský hrad apod. Ale když sem přiletí Australan, na 7 dní, tak si na ten most taky zajde, ale zbytek svého pobytu bude trávit na jiných místech, nebo dokonce i mimo Prahu. Turismus je potřeba chytře využít, nikoli ho vnímat jako problém. Klidně regulovat Airbnb poplatkem 100 korun denně za osobu, strhávat to rovnou od Airbnb (Hotely dnes platí 21) Tím by se odstranili ti nejvíce low cost turisti. Nabídnout turistům i něco… Číst vice »
Tak tak.
A který typ turistů spíš přiletí, i když jim to poletí do Pardubic? Ti, kteří jedou na otočku na jednu dvě noci, nebo ti, kteří by u nás rádi strávili ten týden?.
A nesmíme zapomenout kolik nám to všem přinese – ať pronajímatelům, dopravcům, DPH, zaměstnanost a tak. Turismus je zlatý důl. To věděli již papeži- viz Santigo di…
Jak kterej typ turismu a jak pro koho. Nemalá část turistů je zlatej důl pro pár lidí a spousta škod k zaplacení nebo bezmocného vzteku pro ten zbytek…
nechápu ty konotace nová dráha = více turistů
letadla tu nejsou primárně kvůli lowcost navážení teenagerů a ivanů s natašema, ale právě kvůli obrovské přidané hodnotě z dovozu kapitálu a znalostí
Ale pro ty by stačily i stávající kapacity…
Přesně ono těch kapacit ve světě zase tolik není. Třeba Kožený, ale ten sem zase nechce.
Aspoň někdo si v tomto státu zachoval zdravý rozum.
Co je zdravého na tom zahodit miliardy z cestovního ruchu? Nic. sebere je jiný. Co je pozitivního na tom blokovat rozvoj? Máme jezdit v žebřiňáku? Ale s gumovými koly…
S tím cestovním ruchem a miliardama jsi jen špatně informovaný optimista.
Před covidem 130 mld. (incoming) a rostlo to.
Idioti. Letiště není jen pro turisty.
A ne, kvůli blokování rozvoje letecké dopravy opravdu nenastane rozvoj nočních vlaků.
Ono to jde ale jedno s druhým. Pokud budete utlumovat vlaky špatnou infrastrukturou a honit lidi na krátké cesty do letadel, tak opravdu těmi vlaky moc lidí nepojede. Jenže on ten bordel nad hlavami z tolika cest také není úplně fajn.
Jasně znemožníme lidem lety na kratší vzdálenosti (cca do 600 km) a naženeme je do vlaků, které pak budeme dotovat. Mě by například nikdo do vlaku, nad vzdálenost 300 km, nikdo nedostal.
Pro vás tu bude dál letiště s kapacitou minimálně 18 milionů cestujících ročně. A pouhých cca 100 km vlakem, tj. třetinu vašeho limitu, další letiště.
18 miliónů bude málo, ať se to progresivní levici líbí nebo ne. Proč mám jezdit dotovaným vlakem do Pardubic, když stačí na Ruzyni postavit další dráhu?
Do 150 km daleko od Prahy jsou na území ČR dokonce 3 mezinárodní letiště, jen na ně žádné aerolinky nechtějí létat.
Což je stav z doby, kdy na Ruzyni stále bylo místo. Pokud někdy v budoucnu dojde (což není zdaleka tak jisté, jak tu mnozí tvrdí, návrat létání po pandemii zdaleka nemusí být okamžitej, může trvat x let.), budou k létání na ta další letiště nejspíš ochotnější. Zejména když jim Ruzyně kvůli vytížení zvýší ceny.
Nebudou, letecké společnosti budou létat tam, kam chtějí létat jejich klienti.
Pokud by na Ruzyni opravdu další místo nebylo, čímž tu spousta lidí vyhrožuje od zítřka, nejpozději od příštího pátku, tak by jim logicky nic jinýho nezbývalo…
Kdybyste takhle odletěl na víkend na otočku někam na druhej konec Evropy a na Islandu nebo jinde zas bouchla sopka a pár týdnů se nelítalo, dost možná byste to rozhodnutí za žádnou cenu nejet vlakem nad 300 km přehodnotil. Pokud by teda na vás zbylo místo… Ono vsadit úplně všechno cestování na jedinej, na některý vlivy hodně choulostivej, způsob dopravy a na infrastrukturu pro ty ostatní kašlat, se může celkem nevyplatit.
Tak jinak, komerční letecká doprava se uživí sama, vlaky nikoliv. Stejně jako může bouchnout sopka na Islandu,. může třeba sesuv půdy zabalit dráhu. Přesto vlaky nikdo neruší.
Komerční letecká doprava se uživila za podmínek, který měla. Tedy třeba nezdaněný palivo, zdaleka ne kompletní hrazení externalit, který způsobuje, žádná pandemie. Za takových okolností se komerčně uživí ledasco. Ostatně pochybuju, že např. opravdu všechna letiště byla zisková a žádné nebylo dotované. I na vlastní letecké linky dotace od regionů někde byly. Takže s tou komerční ziskovostí úplně bez dotací to není tak žhavé. Někde jo, pravděpodobně na víc linkách než železnice, ale kompletní síť zajišťující leteckou dopravní obslužnost všech potřebných regionů by bez dotování taky zdaleka nebyla. Za aktuální pandemie drtivá většina letecký dopravy nutně potřebovala obří pomoc od… Číst vice »
Letiště Praha ziskové bylo. Jestli si to někde jinde dotují, zřejmě vědí proč, jejich problém.
Obří pomoc potřebují i vlaky. Jinak já vážně nechápu proč lidem dotovat vlaky, když to, bez dopadu na český rozpočet (jiné mě nezajímají) obslouží letadla.
Třeba proto, že ty dálkové vlaky, kde se dá aspoň trochu mluvit o konkurenci letadel, nijak zvlášť dotované nejsou, ty se často taky komerčně uživí.
Kam jdou do vlaků zdaleka největší dotace jsou spíš krátký linky, který letecká doprava nezajistí ani omylem (možná ve scifi z šedesátejch let). Třeba na letiště (co si budem povídat, letiště, kam nevede dostatečně kapacitní povrchová doprava je letiště dost nanic).
A co se týče toho okázalýho nezájmu o dopady vlastních aktivit na ostatní, je skvělé, že zdaleka všichni nejsou tak bezohlední jako vy.
Nojo, už pro nás v Praze dělá jen ANO, ODS (staré dobré časy) a TOP. I ta bude po příštích volbách v opozici. To je konec, Praha je ztracená.
Bohužel přichází doba, kdy na Bema nebudeme vzpomínat kvůli kolibříkům, ale jako na primátora, za kterého se stavělo.
Zlaté časy!
Končí nebo začínají, Luďku?
V Praze skočily. Tam už lámu hůl. Ale zas jsme s Bc. Jiřím, MBA uvařili 7,5 giga do lokálek. Zdenda si chrochtne.
Uronil jsem kroupu nad Opencard a dalšími majstrštyky jak podojit rozpočet města a jeho organizací.
Uznejte, že 1,5 za plastovou kartičku je majstrštyk!
Pajka se kdysi na jednom rautu přiožralej přiznal, že si bokem vydělal giga. Klobouk dolů!
Z hlediska koncepce je třeba učinit strategické rozhodnutí: a) postavit paralelní dráhu na Ruzyni a zároveň s tím: – vybudovat důstojné spojení Ruzyně se zbytkem republiky (tj. vlakové spojení s hlavním nádražím, aby rychlíky a expersy mohly začínat/končit na letišti) – neinvestovat do regionálních letišť (možná s výjimkou Mošnova) s tím, že jejich cestující převezme Ruzyně a Vídeň či případně Katowice. b) nestavět paralelní dráhu na Ruzyni a zároveň s tím: – zachovat Ruzyni primárně pro dálkové lety – část low-costů a charterů motivovat k přesunu na jiná letiště po ČR, která by však zároveň měla získat dobré napojení na… Číst vice »
Zrovna minulý týden se ředitelka pardubického letiště vyjadřovala pro vaši variantu „B“ , ani nevím, kde jsem to četl.
Praha 666 se uvolila, že bere tunel trati na letiště ve variantě Jih. Takže napojení by mohlo být. https://zdopravy.cz/prulomova-shoda-na-tunelech-v-praze-6-hloubka-pres-80-metru-a-naklady-13-miliard-67395/
Tunelovou variantu Praha 666 prosazuje dlouhodobě, bránil se jí Spržel a donedávna trval na povrchu, protože tak se to přece dělalo vždycky.
Jenže napojení na Masaryčku není řešení. Ne pro dálkovou dopravu z celé ČR…
Je tu ještě možnost c), a to investovat více do šetrnějších způsobů dopravy po Evropě, osobní i nákladní. Vždyť je to děs, propalovat tolik ropy právě na silnicích a ve vzduchu jen proto, že „prostě nechceme vlaky“.
Zkuste o tom přesvědčit majitele regionálních letišť, že proto, aby se A) zvýšila zátěž PRG, musí oni utlumovat provoz. Přesvědčte SŽDC vybudovat u letiště veliké nádraží, aby se tam všechny ty expresní vlaky vešly, než se otočí a po několika hodinách pojedou zpět. A nařiďte cestujícím, že když jste jim zrušili OSR a BRQ, tak teď musí lítat z PRG. Pokud zaniknou ČSA, budou představovat těžiště provozu LC dopravci s p2p politikou. Jinými slovy velmi malý transfer. ČSA je škoda, ale je to přímý důsledek toho, jak Kalousek (údajně z bezpečnostních důvodů) zablokoval prodej pro AFL. Korejci ani SmartWing žádný… Číst vice »
Ty duvody proti runway jsou stejne hrozne vtipny 🙂
Co taky chtít od ekofašistů, kteří všude ubírají jízdní pruhy a cpou všude stupidní cyklostezky
Přesně. Je to smutný kam to vedlo. Za Pajka Horolezce, to bylo jiný kafe.
Tak sedni na kolo, Víťo.
…kdykoli, za tmy, v mínus třech, v dešti – a nezapomeň dojet včas i se psem!
Už vás vidím, jak na kole jedete v tomhle počasí 300 km za den.
A ono se 300 km nedá překonat jinak než autem nebo letadlem, nebo co?
Není špatné počasí, je jen špatné oblečení.
Pardubice jsou prázdný pošlete ty lety tam radši místo vyhození miliard v Prahe
Tak ona je prázdná i Praha, no..
co tam vůbec má do toho co kecat TOP 09 !!!!!!!! vždyť mají chodit kanálama !!! už ať v příštím roce skončí v propadlišti dějin stejně jako čssd nebo KDU s komáry…
Vzhledem k tomu, že byly zvoleni do zastupitelstva, tak do toho mají co kecat.
jo a kdo to takhle po…ral že tam mají křesla když jsou oblíbený jako spalničky?
Že by voliči?
jojo já vím . jen jestli si víc lidí pokládá otázku jakto? že by člověk nevěřil že je v praze tolik tupců co je volí že mají křesla vůbec..
Ještě, že tam TOP09 je. Jak proti té straně mám mnohé, tak na magistrátu to nedělají úplně špatně.
Tato nekonečná agonie, jestli stavět nebo ne začíná mít parametry celkem slušně mexické telenovely;-)
Lepší je rychlodráha na letiště….ta už měla jezdit léta….
Jenom poznámku: provádět hlasování o záměru výstavby paralelní dráhy v situaci krizového stavu kvůli pandemii, která položila leteckou dopravu na lopatky, nedává smysl. Rozum hlasujících je zatemněn současnými čísly téměř nulového provozu a oni stejně dál než na konec svého mandátu nevidí. Toto rozhodnutí by se mělo odložit na dobu po zvládnutí pandemie, kdy nějaké odhady počtu pohybů letadel budou opět dávat smysl.
Výstavba paralelní dráhy byla radou města kritizována již před pandemií. Řekl bych, že ta má na toto rozhodnutí minimální vliv. Hlavním argumentem je fakt, že Praha nemá ambice se stát leteckým přestupním hubem a nemá ani zájem ve zvýšení počtu cestujících na letišti na počet osob větších než před pandemií. Zejména z důvodu silného zatížení města turismem.
Ale ti turisti prileti stejne. Ta runway na tom nic nezmeni.
Změní. Pokud se kvůli nové runway stane z Prahy přestupní místo, tak řada přestupujících místo čekání na letišti navštíví centrum Prahy. Tomu nelze nijak účinně zabránit a pokud se obnoví turistický ruch v dřívější podobě, byla by to obrovská zátěž pro historické centrum.
Z Prahy se přestupní místo nestane. Letecká doprava míří k point 2 point spojení, doby HUBů jsou pryč.
Jedině že by přišla nějaká celo EU regulace, pak se může stát cokoliv
To by bylo skvělé, ale ne každý si může dovolit LearJet, Citation, o BBJ raději ani nemluvě — no a těch cestujících právě na linku Budějovice – Dortmund nebo Pardubice – Porto nebude dost ani na to, aby to zaplatilo provozní náklady pětimístné L200 Morava…
Ale notak. Jednou, dvakrát do roka by se ta L200 zaplnila.
Jednou
Ty dvě co jsou, tak bohatě stačí.
Ale no tak, že dvě stávající křižující se dráhy na navýšení kapacity oproti roku 2019 stačí? To snad každý, kdo aspoň maličko ví něco o letectví, tuší, že je nesmysl, ty dvě dráhy se pro běžný provoz de facto nedají používat současně (už jen kvůli hluku – Řepy a dále centrum Prahy).
A ty dvě paralelní se budou kvůli hluku moci používat v pohodě co? A jinak jsem chlapče na Letišti Ruzyně pracoval 44 let, takže na rozdíl od tebe jsem tam o letectví něco odkoukal.
Ne, hluk je samozřejmě vždycky, ale prodloužená osa rwy 12/30 vede nad hustě zastavěné oblasti Prahy, cca 200 tis. lidí, oproti tomu plánovaná rwy 06R/24L způsobí hlukovou zátež pro cca 20 tis. lidí (takže by byla mnohem více využitelná pro běžný provoz oproti 12/30). Ale to jistě takový „odkoukaný“ expert ví. Jinak díky za poučení, že na rozdíl od tebe jsem na letišti nic neodkoukal. Sice se neznáme, ale ty jistě víš, že jsem chlapec, co na letišti nepracuje (fyi: pracuji tam).
Ta dráha tam byla před výstavbou jak rodinných tak činžovních domů, takže kdo tam postavil, tak věděl do čeho jde. Dále lP jim všem provedla na vlastní výměny oken v širém okolí. fyi: nepíši, že tam nepracuješ, ale že jsem já za 44 let něco odkoukal.
Nevím, co jste odkoukal, ale paralelní dráha byla v plánech letiště již v roce 1968…
A když tam byla v roce 1968 tak tam musí být na věčné časy?
„Letišti Ruzyně pracoval 44 let, takže NA ROZDÍL OD TEBE jsem tam o letectví něco odkoukal.“ Jasně, na rozdíl ode mě vůbec nic neevokuje… Tahle diskuze očividně nemá cenu.
Ta runway není jen pro (příjezdové) turisty, ale třeba i pro cizince pracující u nás. A ne, nemyslím pracovníky z Ukrajiny, ale třeba z Francie.
Tak proč se nepostaví pořádná železnice? To je furt dálnice do každého kraje, letiště do každého kraje, teď i kanál do každého kraje… Ne každý je zvědavý na války o ropu a zasviněný vzduch.
Když se bavíme o „zasviněném vzduchu“, tak si myslíte že výstavba koridoru je čistá, že ocel na koleje v délce X stovek kilometrů je čistá, že výroba žel. svršku a spodku je čistá, nemluvě o výrobě elektřiny, která u nás pořád jaksi úplně čistá není. A s tím porovnejte pár km betonu. Když A tak i B., infrastruktura se v emisích zaplatí až za desítky, možná stovky let a to už bude letectví zelené.
Nedobře se na to díváš, Veverko. Železnice je prostě čistá a hotovo. To je axiom a o axiomech se nediskutuje. S takovými bychom ten lepší svět nevybudovali… 🙂
To není o rozumu, to je o ideologii. Lidé dělají něco co není v souladu s naší ideologií, tj. cestují a ještě k tomu fuf fuj letadlem. Zakázat jim to (zatím) nemůžeme, tak jim to znemožníme jinak. To by bylo abychom ten „nový a lepší svět“ nevybudovali. V podstatě je to stejné jako když radní v některých městech v 19. století odmítali vlak, protože vy to rušilo a jezdila by tam spousta cizích lidí.
Tohle je případ třeba Horažďovic, kde nechtěli, aby nádraží bylo ve městě, a tak ho mají asi tři km od města a do města musí z nádraží lokálkou.
Až na to, že v tom 19. století se jednalo o to, zda vlak do města vůbec jo nebo vůbec ne. A jednalo se o řádově menší počty (desítky tisíc? stovky tisíc?) lidí do toho města a z něj dopravovaných. Tady letiště už dávno je. A zvládne za rok odbavit nějakejch 18 milionů lidí, to už je vyzkoušený. A mluví se o jeho výrazným rozšiřování, navíc směrem k obytný zástavbě.
Takže je to dost jinej typ rozhodování a jde o řádově jiný počty lidí.
Jasně a až těch 18 mil. nebude stačit (před Covidem k tomu bylo blízko), tak co? Zakážeme lidem létat do Prahy? Nebo doufáte, že lidé o Prahu přestanou mít zájem?
Je otázka, kdy a jestli se po Covidu začne lítat znovu tak zběsile jako před ním. Firmy se naučily řadu věcí řešit online místo osobně (jo, všechno online nevyřešíte, v mnoha případech je osobní jednání nutné, ale citelnej pokles tam bude určitě). Můžou zůstat zpřísněný některý pravidla, což odradí i část turistů. Zejména těch cestujících letadlem „na otočku“ na jeden dva dny. Může se (kéž by se to stalo) dostat do módy jinej typ cestování, kdy místo tří krátkých výletů dáte radši jednu delší dovolenou. V dosahu jsou další letiště, kam se můžou přirozeně (v reakci na vyšší ceny daný… Číst vice »
Jakmile se větší část populace v civilizované části světa proočkuje, máte to tady zpět. Lidé si svůj životní styl, k němuž cestování patří vzít nenechají. Navíc to spoustu lidí živí, jen b ČR dělá cestovní ruch okolo 130 mld. ročně. Takže létat se bude, cestovat také a vzhledem k tomu, že během covidu to o lidé dělat nemohou, tak o to větší poptávka bude až to zase půjde.
No pokud se bude dál lítat a cestovat stejným stylem jako před pandemií, tak jsme dost v háji. Jak z hlediska životního prostředí, tak z hlediska nemožnosti normálně žít v hlavním městě. Nechtějte abych tleskal tomu, jak k tomu potápění Titaniku hezky vyhrává kapela… Neříkám nelítat a už vůbec neříkám necestovat. Říkám nelítat zbytečně a nevycházet ještě s otevřenou náručí vstříc tomu nejzhoubnějšímu typu turismu. Plus podporovat šetrnější typy dopravy a turismu tam, kde je to možný. Výsledek bude plus pro turisty i pro místní. A ti, kdo k pocitu, že žijou, potřebujou plýtvat jako by nebylo zítra? Co naděláme,… Číst vice »
Jasně, pokud se do 7 let nevrátíme životním stylem do počátku 19. století, tak zahyne strašnou smrtí. Tak praví nové zelené náboženství a jeho prorok Greta a tak bude. S fanatiky Vašeho druhu je každá debata marná.
Zdaleka ne všechny moderní vymoženosti životnímu prostředí škodí. U spousty je to naopak a oproti předchozím verzím ho šetří – super. Další na něj nemaj vliv nebo zanedbatelnej – proč ne.
Ale pak jsou takový (a letecká doprava a nezdravá míra „superspotřebního“ turismu mezi ně aktuálně patří), který mu škoděj. Jenže běda, jak to vyslovíte nebo dokonce nabádáte k tomu, používat je z toho důvodu s rozmyslem (ne nepoužívat, jen používat s rozmyslem), jste automaticky fanatik, kterej by nás chtěl vrátit zpátky na stromy. Ale prosím, jen se vyplakejte, že vám beru hračky, já to vydržím.
Jenže problém není v nabádání, problém je v tom, že když lidé to vaše nabádání nerespektují, okamžitě přidejte s regulací, daněmi, prostě s restrikcemi. Jen vy máte pravdu a jen vy víte jak mají ostatní žít.
Přičemž alfou a omegou vašeho poměřování všeho je právě zelené náboženství. V tom se nelíšíte od bolševiků, ti také všechno a všechny poměřovali svou úchylnou vírou v „pokrok“.
Proto mluvím o fanaticích. A schválně používám malé písmeno ve slově vy, aby bylo jasné, že nemluvím o Vás osobně, ale o skupině lidí se stejnou sektářskou vírou.
Takže je podle vás správně, když škody způsobené vaší zábavou platí někdo jiný. Nebo škody způsobené vašimi služebními cestami někdo jiný než váš zaměstnavatel.
A pokud s tím to okolí nesouhlasí, jsou to bezpochyby fanatici.
A dotace a investice do alternativ, který těch negativních externalit maj výrazně míň, jsou z principu špatně a nejhorší zlo. Jo, to je zcela logický.
Jak byste definoval létání zbytečně? Kdo to bude urcovat? Protože to, co pro vás může být zbytečné, může pro druhého být důležité.
To si musí každej posoudit sám (souhlasím, že centrálně se to hodnotit nedá). Bylo by ale sakra potřeba, aby k tomu měl dost informací. Hodně dobrej způsob, jak takový informace předávat, je nutnost zaplatit externality s danou aktivitou spojené. Cena je informace, který rozumí drtivá většina lidí. Což je dost problém, když nezahrnuje zdaleka všechny náklady nějakou službou způsobené…
Určovat se bude takto:
1. kapacita se nezvýší
2. bude nedostatek kapacity, a proto se zvýší cena
3. pro koho je to opravdu důležité, tak si připlatí
Protože jim to nemůžeme zakázat, a protože by bylo příliš optimistické doufat, že o Prahu přestanou mít zájem, tak proč bychom jim to měli ještě usnadňovat tak výrazným zvyšováním kapacity dráhového systému? (Jako by nestačila rychlá odbočení a další optimalizace, které spolu s navyšováním kapacity letadel už dokázaly kapacitu jedné dráhy dost nafouknout…) To bychom byli blázni…
A ještě by na tom místí kapitalista vydělal. Totak! Na hřbetě bude pytle nosit.
Aspoň bude chudina zdravější.
Toť, na prostý lid má být přísnost!