Problém D3. Řešte zabezpečení lokálek, doporučila už dříve Drážní inspekce
Motorový vůz 810 po srážce na trati Čáslav - Třemošná. Foto: HZS Pardubického kraje
Včerejší nehoda u Perninku na Karlovarsku odhalila slabé místo české železnice: nedostatečnou pojistku proti chybám lidského faktoru na tratích, kde
To je opravdu nošení dřeva do lesa! Z počátku muselo být jasné, že zabezpečení pomocí SMS je BLBOST! A proč je nám zase vnucováno jakési evropské ECTS? Což Bc takhle.zavest jednoduché blokování vjezdů do úseku při indikováni obsazení jinou soupravou?!
Dotaz. Kolik stojí mobilní část ETCS?
Se vším všudy, tzn. s návrhem a schválením zástavby do určité lokomotivní řady a včetně samotné zástavby, cca 10 milionů Kč – pokud se jedná o početnou lokomotivní řadu (např. Peršingy a Esa). Při zástavbě do málo početné lokomotivní řady se náklady vyšplhají klidně i na 15 milionů Kč.
Díky za odpověď a mám další otázku. Blíží se doba, kdy po silnicích budou jezdit autonomní auta, která budou pochopitelně vybavena zařízením, které umožní bezpečnou jízdu, budou hlídat provoz ze všech možných pohledů. Půjde podle mého o propracované zařízení, zařízení stejně dokonalé, jako mobilní část ETCS, ne-li dokonalejší, protože vlak přecejenom vedou koleje. Ale protože se auta nebudou prodávat za dejmetomu 250 tisíc plus 10 milionů, protože budou zcela jistě dál cenově dostupná, mám na srovnání doprav z hlediska bezpečnosti a automatizace dvě vysvětlení. Buď o věci mám naivní představy, nebo je jedna ta věcička o řády předražená. Tak, jak… Číst vice »
Ptáte se dobře, ale já Vám na to asi nedokážu správně odpovědět.
1) ETCS se vyvíjí od počátku devadesátých let a na tomto vývoji se podílí jen několik málo firem, sdružených ve spolku Unisig.
2) Technické specifikace na ETCS nejsou otevřené, ačkoli je tady určitá snaha ze strany Deutsche Bundesbahn (openETCS) to změnit.
3) Není zde taková „úspora z rozsahu“, jako v automotive.
Pak je cena taková, jaká je. Škoda jen, že se to nevědělo (neřeklo) už před 30 lety. Mohli jsme mít už dávno náš LVZ doplněný o plnohodnotnou kontrolu rychlosti a bylo by.
Chyba je s samotném předpisu D3 neřešícím situaci, kdy vlak – dle předpisu „první“ je zpožděn a přijede do dopravny jako „druhý“ zatímco předpisově druhý vlak tam přijede reálně jako první. Dirigující dispečer nemá povinnost vyrozumět strojvedoucího předpisově druhého vlaku o tom, že předpisově první vlak je opožděn. Formulace tzv. závazných slovních znění pokynů je nedostačující. Pokud by – aplikováno na konkrétní situaci byla komunikace : Dirigující dispečer potvrdí příjem hlášení takto : „Vlak 17110 v Perninku v 15.06. Rozuměl Bek. Vyčkejte příjezdu vlaku 17113, Bek.“ Případně doplnit „zpožděného“ …. , tak by strojvedoucí vlaku 17110 věděl, že proti němu… Číst vice »
Chyba je v samotném předpisu
Co takhle na tratě D3 vrátit výpravčí?
A proč ? Kdo to zaplatí ? To už je snazší ty tratě zlikvidovat.
Navíc , kde byste ty výpravčí vzal ? Vždyť tu práci nechce dnes nikdo dělat. Profesí výpravčího se dnes možná živí tak 30% lidí ve srovnání s dobou před třiceti lety a stejně jich je nedostatek…
Seženu Vám jakoukoli profesi. Ale, pravda, bez obpovídající mzdy a podmínek nemám šanci. Řekl bych, že právě ty podmínky rozhodují nejvíc.
Jinak lokálky potřebují zabezpečení.
Položte si otázku , kdo to zaplatí. Jsou dvě varianty. Buď stát pošle nějakou další dotaci Správě železnic. Anebo Správa železnic o toto zvýší poplatek za DC. Pokud zvýší poplatek za DC , dojde k navýšení cen pro objednatele. Budou to objednatelé akceptovat anebo některé tratě zaříznou ?
Otázka zněla: “ kde byste ty výpravčí vzal ?“ Na to jsem odpověděl. Pochopitelně regulace mzdou by stála navýšení nákladů na dopravu, změna podmínek by v mnoha případech nemusela stát ani korunu.
Po zavedení výpravčích na lokálkách rozhodně nevolám, věřím, že se dá provoz zabezpečit jinak a za rozumnou cenu.
A kdo zaplatí zabezpečovačku? Low cast ETCS vyjde na kolik?
V dnešní technicky vyspělé době lze nějakou pomůcku vymyslet za pár korun. Nemusí to být řešení za miliardy , na kterém se napakuje x lidí. A dávat výpravčího tam , kde byl naposledy před padesáti lety je absurdní…
Na dráze za pár korun? I ten nejobyčenější mobil ale který umí GSM R stojí 40 tisic…
Kolik stojí jedna stanice , obsazená nepřetržitě výpravčím ? 150 tisíc/měsíc ?
A jak se Váš dotaz týká cen diskutovaných zařízení? Jinak na té stanici by museli sloužit prakticky 3 výpravčí: na denní směnu, noční směnu a střídač. Všichni by brali superhrubou mzdu, potřebovali by v zimě vytápěnou dopravní kancelář, sociálky atd. Pokud přechod na trať D2, tak už raději s DOZ. Nicméně takový přechod pořád neřeší problém absence vlakového zabezpečovače. LVZ na kozích drahách s počítači náprav je irelevantní, ETCS (i low-cost) příliš drahé, tak co teda? Z aktuálně schválených VZ jedině radioblok a řízení dopravy podle předpisu D4. Anebo se poohlédnout po nějakém úplně jiném řešení, které by se však… Číst vice »
Sakra máme 21 století. Tento problém nejde vyřešit bez obrovských investic? Vždyť máme mobilní aplikace, které umí kde co. To by třeba nebylo možné umístit na vozidla nějakou pomůcku , která by začala dělat rámus, kdyby se dvě vozidla k sobě přiblížila na nebezpečnou vzdálenost ?
§1 Nikdy se to tak nedělalo
§4 Není na to předpis
§5 Bylo by to příliš složité
§10 Stejně to bude na hovno
Protože podle myšlení zabezpečováků zařízení, které by stokrát (nebo tisíckrát) zasáhlo a jednou selhalo, není bezpečné a je lepší tam nemít nic a nechat stokrát selhat člověka.
Pokud by takové zařízení fungovalo „na pozadí“ a pouze kontrolovalo lidský činitel, nikoli jej nahrazovalo, tak jako zabezpečovák nemám nic proti. Mnozí moji kolegové však uvažují přesně tak, jak popisujete.
Ještě doplním: GPS je pro zabezpečováky v Evropě div ne sprosté slovo. V U.S.A. je však nedílnou součástí jejich nového vlakového zabezpečovače PTC (Positive Train Control). A nejen tam se GNSS pro (bezpečnou?) lokalizaci vlaku využívá. Při zobrazení indikací (dopravní situace) na monitoru JOP, na síti Správy železnic, je v některých případech nutné, aby výpravčí / dispečer kontroloval několik zobrazených ochranných prvků, jinak se takové zobrazení nepovažuje za bezpečné. V letectví (statisticky nejbezpečnější druh dopravy) však na monitory počítačů plně spoléhají a na podobné procedury kašlou z vysoka. GPS se pro navádění letadel také běžně používá. A takhle by se… Číst vice »
Jinak ta opatrnost a konzervativnost, kterou zmiňujete, vyplývá jasně z toho, že zatímco lidské chyby vedoucí k fatálním nehodám společnost celkem toleruje, strojům (a jejich tvůrcům) se netoleruje vůbec NIC. Stačí jedno jediné selhání stroje, v jehož důsledku někdo přijde o život, a v médiích nastane „kamenování satana“. Žádné „provozní riziko“, jako to bylo dříve, se už neuznává.
A co kdyby do železnice začal kecat někdo, kdo tomu opravdu rozumí a nikoli nějaký úředník na MD, který je zároveň učitelem mimo obor? Tohle byl první průšvih, další jistě přibudou a to na hlavních tratích. Taková hovadina, jako vypnou národní VZ, může napadnout taky jen blbce. Alespoň po přechodné období by měl být systém funkční…
2 vlaky, každý minimálně pro sto lidí, ale včetně personálu osazení 30 lidí. Tak na těchto tratích by se opravdu ty miliardové investice do zabezpečení vyplatili. Bud někde lidi jezdí, smysl to má a mělo by se investovat, nebo poptávka je tak mizerná že daleko převyšuje cenu nákladů a mělo by se to zaříznout.
Souhlasím tam, kde lze dopravní obslužnost dobře zajistit i po silnici. Tam kde to nelze , ať funguje železnice dále
Dál se nerozšířil, ministerstvo ho odmítlo, že není v souladu s evropskými normami.
Myslim, ze toto tvrzeni neni uplne presne, rada statu ma vyjimky, rekl bych, ze je to spise problem toho, jak se MD podarilo normu do ceskych zakonu implementovat… tedy jako vzdy bez vyjimek a mozna i jeste prisneji nez samotna evropska norma…
Jj, protože vejvar pro spřátelené firmy.
Podle jakých evropských „norem“ konkrétně?! Podle ČSN EN ..xy? To by mě vážně zajímalo.
Spíš se jedná o to, že úředníci MD ČR zařadili všechny, tzn. i lokální tratě do sítě TEN-T, kde Evropská komise ETCS skutečně nařizuje.
Posedlost radioblokem fakt nechápu. Nejde přece o to, že by strojvedoucí nerespektoval „červenou“, ale že tam žádná není. Prostě doplnit TZZ a alespoň skupinové odjezdy (když už není vůle ve 21. století udělat „normální“ DOZku).
Asi je to náhoda, že na „nestátní“ trati do Koutů nad Desnou to přesně takhle je…? A není potřeba vozidla vybavovat zase další krabičkou (neinteroperabilní) atd.
Funkce radiobloku,jak jí stručně v TV popisoval pan Chrdle ale spočívá v tom,že chybujícímu strojvůdci dá šanci zastavit okamžitě vlak,jinak RB samočinně odvětrá průběžnou brzdu,podobně jako TRS.
Fór je v tom, že onen „chybující“ se díky fyzickému pohledu na návěstidlo nevyskytuje a nějaká samočinná RB tak není potřeba. Neboli situace na většině „vedlejší“ sítě.
Jako že by zabezpečení nedělalo AŽD? To je snad vyloučeno, ne?
TZZ není VZ.
No právě – problém není že by fíra ignoroval červenou, ale že tam žádná nesvítí. Prostě nastolit stav stejný jako na „vedlejších“ tratích, kde taky není a hodně dlouho nebude žádné VZ. Nějaké přehlédnutí apod. fakt nehrozí, když je odjezd do cca 200 m a je na něj z místa zastavení vidět (což by platilo snad na všech stávajících dopravnách D3).
Sice tam žádná červená fyzicky nesvítí, ale konec oprávnění k jízdě (EoA na konci dopravny) existuje a mobilní stanice radiobloku na hnacím vozidle o něm ví. Jeho projetí zaregistruje, pokud bude zrovna fungovat GPS (a ona na > 99 % fungovat bude).
Z naprosto šílených, ale zároveň pro bedlivého pozorovatele velmi přínosných projevů různých dvojministrů, ředitelů toho či onoho a dalších je jasné, že za tuto nehodu nemůže nikdo jiný než několik staletí mrtvý JAN HUS.
Škoda že sa nezrazili dva regiošuky, jeden dvojdielny a jeden trojdielny. Potom by sa v médiách dalo písať o havárii ropovodu. A samozrejme by bolo o dva vergle menej na koľajniciach.
vznikl by tak jeden čtyřdílný
V obou vlacích bylo 33 lidí včetně personálu. To jen na okraj.
Pozor. To byl pracovní den. Ve svátek jezdí lidí více.
Nachystej šrajtoflu a brnkni do Bruselu. Ořežu si pastelky a namaluju nějakej projekt.
Bude potřeba fůra chechtáků. 😉
Zatím to vidím minimálně na 38 miliard. Zdenda už vrní.
prej se tam jezdí i do práce, ne?
A také všude zajišťují údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost.
On ten pozadavek na ETCS ze strany EU ma smysl. EU tu vazne neni od toho, aby stale dotovala, ze staty vychodni Evropy chteji mit svuj system drahych dieselovych vesnickych tramvaji napojeny do zeleznicni site. Pokud ETCS prispeje k redukci takovych zbytecnych provozu a jejich nahrade busem, bude to pro vsechny lepsi. Belgie a Francie uz svoje vesnicke tramvaje take nedrzi.
Aha, tak já jsem sy myslel, že zabezpečovací technika je tady pro bezpečnost, ona má sloužit na zdražení dopravní cesty. Tak to jsem netušil.
Oprava: si
No my jsme papežtější jak papež, EU požaduje ETCS jen na TEN-T tratě na jiné ne, jen my jsme si to, jako vždy, vyložili po svém.
Klidně se na takovéto tratě mohl instalovat Radioblok.
Váš fanatický odpor proti železnici je směšný.
Spise je smutne, jak drzi jsou fanousci vlaku, zejmena lokalek. Kdybych ja byl fanousek vlaku, tak bych si nejdrive zjistil jaky maji vlaky realny vyznam a podil na prepravnich vykonech, pak kolik do nich jde od danovych poplatniku penez a pak sokovan tim, jak je zeleznice pouze draze dotovany postradatelny doplnek, bych drzel pusu a libal vsem ridicum nohy za to, ze se moc neptaji a dotuji mi ji ve svych danich muj konicek. Ale ze sotousi nejsou schopni sebereflexe je mi dobre znamo, nebojte. Kdyby zitra prestali jezdit vsechny vlaky, nic strasneho by se nestalo a postupne by je… Číst vice »
Kopírujete stejný text, který se objevil už v jiném vlákně. Není Vám to trapné?
Jinak tady mám důkaz: https://zdopravy.cz/problem-d3-reste-zabezpeceni-lokalek-doporucila-uz-drive-drazni-inspekce-53478/#comment-304251
Ve vasem pripade byste to mel 1000x opsat a i to by bylo malo.
Neustálému kopírování stejného textu se říká spamování. V případě, pokud v tom budete pokračovat, vystavujete se riziku, že administrátoři tohoto webu vás zablokují.
No, kdyby přestaly jezdit vlaky do Blanska a Tišnova, tak by celá dálnice akorát stála. Ve směru na Blansko obyčejná silnice 1.třídy a ani ne dálnice. Líbat nohy skupině lidí, kteří se podílejí na ničení životního prostředí a pouze způsobují dopravní kolaps nehodlám. Autobusy by nepobraly cestující ani na Řevnice a Beroun, ani na Říčany a Benešov, ani na Kolín a Lysou, ani na Olomouc a Ostravu. Jistě by pak všechny cestující líbaly nohy řidičům za 2hodinové zpoždění na Strakonické.
Kdyby vše všechno během jediného dne přesunulo na silnici, tak tu máme, na mnoha místech v republice, dopravní kolaps.
Ty chytrej, já myslím že Brusel a Francie už tady toho ukázala dost ve všech sférách života, že jim ještě tři generace po nás budou moooc děkovat !!!!!!!!
V době 4G a smartphonů výkonnějších než mnohé desktopové počítače, mi popsaná technická diskuze připadá groteskní.
na železnici, dějou se věci
mi zas az tak ne. predstava ze bezpecnost visi treaba na win10 mne spise desi
A Windows 10 je snad jediný operační systém? Podíval bych se na řízení letového provozu, na čem jim jedou servery. Mezi letadlem a ŘLP je bezdrátová kominukace jediné možné řešení.
a to zaznělo jako kde, že to je jedinej operační systém?
Kdykoliv, kdy se na železniční diskuzi objeví slovo „počítač“. Něco takového vždycky vyvolá reakci, že s Windows nikdy a tím je celá debata o počítači smetena ze stolu.
A to už se zavádí 5G sítě ;-). Souhlasím s Vámi. Původně jsem byl k takovým nápadům velmi skeptický, ale postupem doby jsem svůj názor změnil. Za podmínky, že by provoz zůstal plně organizován podle předpisu D3 (tzn. byla by zachována ohlašovací povinnost atd.), bylo by možné na regionální tratě místo vlakového zabezpečovače použít nepoměrně levnější informační zařízení typu „chytrý mobil / laptop s aplikací, s digitální mapou trati, s určováním polohy přes GNSS / INS a s přenosem dat k centrální databázi vlaků“. Toto zařízení by fungovalo „na pozadí“, strojvedoucího by nijak neobtěžovalo a vůči stávajícím regulím by fungovalo… Číst vice »
GNSS není pro pozemní dopravní bezpečnost certifikovatelné řešení z důvodu rádiového horizontu. Pokud se ztratí signál, tak jste s celou bezpečností v tahu (ledaže by vlak hned stál, ale to nejde). GNSS řešení se musí zálohovat alespoň odometrem, ale to už zanáší značnou nejistotu. INS je podle mého názoru moc drahé a nepříliš funkční řešení (vzhledem k otřesům, které vlaky zažívají).
Takový systém je v dopravě vždy nutno doplnit něčím jako transpondér v aktivním komunikačním módu, který vysílá informace o poloze a režimu jízdy vozidla.
Vždyť píšu, že by to informační zařízení fungovalo jen jako „bezpečnostní pojistka“, která by pouze kontrolovala, nikoli nahrazovala, lidský činitel. A fungovala by na pozadí všech stávajících provozních procedur prováděných na tratích D3, nikoli jako zabezpečovací zařízení. Takže by odpadly ty šílené schvalovací monstrprocesy, které se standardně provádí při schvalování klasických zabezpečovacích zařízení. Věřte mi, že vím, o čem mluvím.
Příjem GNSS (GPS/Galile/Baidou) signálu by nemusel být nepřetržitý – virtuální balízy. A příjem radiového signálu také ne – jedná se hlavně o pokrytí prostoru dopraven.
Problém je, že může jen doporučovat.
Ze nikym nevoleni panove mohou jen doporucovat a ne rozhodovat, za co se utrati miliardy danovych poplatniku zcela v poradku. Nebo co takhle predat ministerstvo dopravy na pristich 50 let CESMADu?
Vy žijete v Čechách? To je přeci normální. Možná Vám to ještě nikdo neřekl, ale úředníky nikde nejde volit.
Vratte se, az budete schopen porozumet psanemu textu.
Říká ten, který neví kdo rozhoduje o utrácení financí. Zrovna na MD, moc volených zástupců nenajdete. 😀
Přesně.
Problém lokálek jsou v první řadě vozidla, která na nich jezdí, tedy Regiomouse, řada 810, která měla skončit dávno pod autogenem …….
Tak jiste, jenze pak se rada lokalek uz tuplem nevyplati provozovat a to sotousum nevoni. Pro ne neni prioritou bezpecnost ani efektivita a verejna doprava v maximalni mire pro kazdeho. Pro ne je prioritou, aby kazdou lokalku neco hoblovalo kdyby tam uz dlouho nebyli na projizdce. Ze to pro mistni muze byt horsi, pomalejsi a mene bezpecna forma je nezajimaji. Nektere extremy dokonce pozaduji, ze vlacek ma drncat, houkat, prejezdy cinkat. A pak jako opareni cumi, kdyz mistni po povodni podporuji zruseni trati.
Autobus rozhodně není bezpečnější forma dopravy…
Takze koleje ke kazdemu domu a k tomu vseobecna zeleznicni povinnost? Kolik se v Krusnych horach za polednich 50 let stalo nehod autobusu s mrtvymi?
Utíkejte do Prahy říct DPP, že těch 355.000.000 lidí přepravili autobusem nebezpečně.
https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/dpp-v-datech
Odhalil nas. Celou dobu se to snazim maskovat, az mi zamestnavatel prijde na to ze to prasklo a jeste verejne na Zdopravy, tak mi nezbude nez prodat svoje sportaky a jezdit peskobusem jako socka. 😀 Btw, mrknete do Na karlovarsku se srazily jeste…
a kde vezmem jia vozy? z ceho je zaplatime?
Evropské dotace
Trate s tak nizkym vyuzitim je nejrozumnejsi zabezpecit autobusem. Bezpecnost skutecne potreba je, ale utapet stamiliony v tratich co vozi 100-200 lidi denne je ekonomicke silenstvi.
Aroč by se měly utápět stamiliony?
Ačkoliv s Vámi víceméně souhlasím v tom, že by se mělo promyslet, kde se vyplatí bus a kde vlak (a u busu pak požadovat co, co bylo požadováno po vlaku, tudíž víkendy apod.), tak zrovna bezpečnost by přechodem na autobusovou dopravu klesla.
Optavdu, kolik nehod autobusu bylo v Krusnych horach za poslednich 50 let? Kolik mrtvych, tezce zranenych? Mame podle vas postavit koleje ke kazdemu domu, pokud podle vas je zeleznice bezpecnejsi? A nebo rovnou uzakonit ze u kazde novostavby musi byt i hangar, protoze statisticky je letecka doprava jeste bezpecnejsi nez zeleznicni?
Nejlepší je odpovědět extémním blábolem. Jinak, kde jste přišel na to, že je letecká doprava bezpečnější? Nebyl by nějaký odkaz?
https://www.idnes.cz/technet/technika/jak-bezpecne-je-letani-letecke-nehody-statistiky.A150324_175335_tec_technika_pka
Protože jsou do železničních nehod zařazeny i sebevraždy a nehody na přejezdech a protože z letadla se za letu obtížně skáče, nepovažuji takovýto odkaz za věrohodný.
Tak do obětí silničních nehod i leteckých nehod/katastrof jsou sebevraždy řazeny také, takže je to zcela relevantní
tak dodejte lepší
Úmrtí na miliardu hodin:
Autobus (11,1), Vlak (30), Auto (130), Kolo (550)
Že ti cyklisté páchají těch sebevražd..
Na miliardu hodin? To je co za srovnání? Mělo by se to srovnávat na počet osobokilometrů. Tam je železnice jasně lepší, než silniční doprava.
https://etsc.eu/transport-safety-performance-in-the-eu-a-statistical-overview/
Ten minus jsem vychytal za co? Za dokument v angličtině? 😉
nejbezpečnější je výtah 😀
pokud se tam nehromadí horníci
S koronavirem. 🙂
Ja nevim, bezpecnost je obtizna. Clovek muze byt na uplne klidne louce mimo hory, nikde zadny strom a nahle prijde lavina v rovine… kdo by to cekal? 😀
Merkelová, ta čeká i tsunami na kopci.
Pane DPP odborník, Vy jste vážně diagnoza, nechte se určitě vyšetřit, uleví se Vám. Tolik jedovaté nenávisti se nikde skoro nevidí. A ti každodenní mrtví na silnici jsou podle Vás jistě svatí mučedníci pravého dopravního ráje, že ???
A co to ma spolecneho? Mame postavit koleje ke kazdemu domu, aby se nikdo nemusek pohybovat autem? Mel byste tu zeleznici mene inhalovat a zacit pouzivat aspon symbolicky mozek.
S Vámi je opravdu těžké vůbec diskutovat, kdo tady proboha tvrdí, že by se mělo všude jezdit vlakem, to je jen Vaše trýznivá psychická obsese. A to, že se radujete nad každou nehodou na železnici a využíváte toho k Vaším nesmyslným fanatickým proklamacím o Catovském Railways esse delendam velmi svědčí o Vaši lidské zvrácenosti.
Radujete se tak mozna vy. Ja jsem se neradoval, me je naopak smutno z toho, jak sotousi ohrozuji bezpecnost lidi drzenim nebezpecnych lokalek a vozidel a pak to nekdo odnese.
Omyl, To Vy se tu radujete z každého neštěstí a halekáte blahem nad každým článkem, který podle Vás naznačuje zánik železniční dopravy. Na takovéhle duševně nemocné lidi jako jste Vy a Vaše inkarnace je třeba se mít neustále na pozoru. Stále máme na paměti, kam nás takováhle zvrácená nenávist k odlišnostem a jinakostem zavedla v minulém století a stále tomu není konec. Na východě se vzpíná vzor všech frustrovaných dpp odborníků Říše Středu a svolává své fanatické obdivovatele. Ano pane DPP Vy víte komu se klanět, jediné správné glajchšaltované a stabilizované společnosti, kde budou zaostalí vláčkaři nemilosrdně smeteni z povrchu… Číst vice »
Nemam nic proti lidem co piji houbovy caj, ale nemel bys te to s temi mochomurkami tak prehanet.
Nejlepší čaj je indický, ale ani ten tibetský máselný slaný čaj není špatný. A Vy si pane odborníku dejte odvar z pražců a kolejnic, bude se Vám jistě krásně dařit.
Koukam, ze Mocanita je dalsi zly clovek co preje lidem s jinym nazorem to nejhorsi. Mel byste zkusit psychiatra, jak uz bylo poradeno vasemu fanatickemu kolegovi Fanatiskovi.
To jste si to Vy odborníku zase vyložil po svém, já jsem naopak pro svobodu a rozmanitost světa, né pro drtivý glajchšalt, který nám tady nabízíte a podsouváte jako jedinou správnou cestu společnosti. A všem lidem, kteří mají srdce a cit, používají selský rozum a nadhled přeji vše dobré a hlavně radost ze života a jeho rozmanitosti. A Vy si dejte na noc odvar z kolejí, třeba se Vám v hlavě rozsvítí.
Nedavno pry z cvokhausu utekl nebezpecny blazen, nebyl jste to nahodou vy? 🙂
Docela by mne zajímalo jaké řešení zabezpečení pro D3 tratě navrhujete vy pane DPP odborníku. Padly tady v diskuzi různé návrhy. Nejsem žádným znalcem, takže by mě to docela zajímalo.
Autobus.
To je nereálné.
A vy jste v minulé inkarnaci pane odborníku zřejmě seděl zaslouženě ve Špandavské věznici
Ti co seděli ve špandavské veznici mohutně zásobovali dráhy státníma zakázkama, hlavně co se přepravy osob týče.
Nesouhlasím… Nejlepší čaj je Taiwanský mléčný oolong. 😀
V přepočtu na osobokilometry je silniční doprava bezpečnější.
Oproti železniční dopravě? Když nebudete počítat nehody na přejezdech jako „železniční nehody“ a vyloučíte sebevrahy na kolejích, tak ani náhodou. Stačí se podívat například na statistiky Eurostatu. I autobus je pro cestující nebezpečnější, než vlak, o osobních automobilech nemluvě. No, a motorky jsou zase někde o řád výš.
Viz třeba tato statistika:
https://etsc.eu/transport-safety-performance-in-the-eu-a-statistical-overview/
Podle této statistiky vychází železniční doprava srovnatelně bezpečná s leteckou opravou: 0,035 úmrtí na 100 milionů osobokilometrů, resp. 0,35 úmrtí na miliardu osobokilometrů.
Vlak tedy vychází pro cestující statisticky zhruba 2x bezpečnější než autobus a 20x bezpečnější než cesta autem. O lidech, kteří neopatrně přecházejí koleje nebo rovnou skáčou pod vlak, se nemá cenu bavit. To nejsou cestující, ale hlupáci.
V jiné statistice se pro železniční dopravu uvádí velmi podobná čísla:
https://erail.era.europa.eu/documents/SPR.pdf
Ve státech EU je to zkrátka méně, než 0,5 úmrtí na miliardu osobokilometrů.
Pardon: „s leteckou dopravou“, ne „opravou“ 🙂
Pročpak ten minus? Argumenty místo domněnek někomu nevoní?
I podle obsazení těch vlaků to bude víc než 100-200 lidí za den. Tady je problém někde jinde, v předpisech a požadavcích na ZZ. Na takovouto trať by stačil ekvivalent mechanik, takže dvě světla, potřebujete vazbu mezi kolejí a ZZ. Dneska sjedete do GMka koupíte pár dílů a můžete to postavit, vlastně tak jednoduchou logiku Vám postaví každý kutil nebo modelář. To zařízení nemusí stát víc než jednotky milionů s kabeláží. jenže ono to u nás nejde prostě protože dráha je tak zamotaná do vlastních předpisů že to hezké není. Spíš bych se ptal proč u nás není dostupné jednoduché… Číst vice »
Radeji planujte prelozky posazafskeho pacifiku na mapy.cz. To vam jde lip.
Nejste vtipný.
Jste už fakt neskutečně otravný. Vám to nepřipadá trapné, nebo až dětinské, pořád dokola ke každému článku psát pořád jednu a tu samou věc? Pořád jenom vnucujete ostatním svoje názory, ale sám nedokážete pochopit, že určitá skupina lidí prostě na to nahlíží jinak. Šílenství je, když si někdo myslí, že se bude svět točit jen kolem něj. Což jste právě vy. Co takhle někdy diskutovat i na jiné téma? Nebo to snad neumíte?
Ano, je silene jak drzi jsou fanousci vlaku, zejmena lokalek. Kdybych ja byl fanousek vlaku, tak bych si nejdrive zjistil jaky maji vlaky realny vyznam a podil na prepravnich vykonech, pak kolik do nich jde od danovych poplatniku penez a pak sokovan tim je zeleznice pouze draze dotovany postradatekny doplnek bych drzel pusu a libal vsem ridicum nohy za to, ze se moc neptaji a dotuji ji ve svych danich muj konicek. Ale ze sotousi nejsou schopni sebereflexe je mi dobre znamo, nebojte.
Kdybyste byl fanoušek vlaků, tak byste spíš vymýšlel jak ten systém zlepšit, nebo jak do nich dostat víc lidí…
Byť se o lidech motajících se kolem dráhy říká vše a o Pobřeží kolují jisté legendy, tak o footfetishi jsem neslyšel.
Proč jste si jeden komentář zkopíroval 2krát?
Kolik do nich jde peněz? Když nepočítám investice, které jdou na silnici také, ale dotace na provozování osobní dopravy, tak je to cca 15 miliard za rok. Ve veřejných rozpočtech celkem pakatel. A je to nižší částka, než jsou vyčíslené škody za dopravní nehody v ČR za rok (přes 25 miliard..?).
Hlavně že je z Varů do Nejdku kabel dálkového řízení.👹😡😡😡😩
Hlavně že už tam nejsou výpravčí ale aby ten kabel dotáhli až do Johannu to ne 😡😡😡👹
Mno do německa by to měl tahat asi němec, ne?
Jmenuje se to Třemošnice… Třemošná (viz foto) je jinde.
Mno, doporučuji letmý pohled na https://geovdbn.deutschebahn.com/isr. Vlevo si v menu „Streckenmerkmale“ najděte PZB a zjistíte, kolik tratí v německu NEMÁ opravdový zabezpečovač *). Naprosté minumu skutečně okrajových „přívěšků“ – některé z těch tratí znám a jezdí tam jeden motorák tam a zpět, žádné křižování nehrozí.
Pokud chceme někde provozovat dopravu, tak jsou pro to potřeba nějaké technické předpoklady. Pro srovnání – kde u nás je OPRAVDOVÉ ZZ (ne nějaký očuratelný LS90)? Odpovězte si sami.
*) pro vysvětlivky si otevřete lištu vpravo, tou malinkatou šipečkou
Nebude to naopak? Že bez PZB tam nepustí víc, než ten jeden pendlující motorák?
Jsou to tak kratké cancourky, že tam ani obvykle není kde křižovat.
Pomohl by systém, který na základě údajů z navigačního systému by přenášel přes mobilní síť údaje o aktuální poloze vlaků, dispečer by kromě telefonické domluvy se strojvedoucím viděl i okamžitý stav. Automat by mohl vlak zastavit, pokud by se poloha vlaku změnila za místo, kam dispečer povolil jízdu. Systémem pro předávání polohy jsou vybaveny tramvaje i autobusy v rámci PID. https://www.mpvnet.cz/pid/map
V Brně už roky RIS. Jenže na dráze je buď 99,999 % nebo 00,000 a nic mezi tím 🙁
Dva počítače náprav a dvě krycí návěstidla do každého mezistaničního úseku. Lidský faktor to neodbourá, ale ta červená by strojvedoucího trkla, že jet nemá.
Spíš odjezdová, ale to už je věc vlastní realizace, zkrátka řečeno, za pár korun jednoduché zabezpečení a zrušit nesmysl jménem D3.
Jenže to by pak byli systémoví specialisté a pan Chrdle o hladu, tak mějte trochu soucitu…
Odjezdová ne, to by už musela být komplet D1. Ta krycí by byla závislá pouze na (ne)obsaznosti traťového úseku a ničem jiném.
Do Koutů nad Desnou to zjevně lze („vjezdy“ lichoběžník, samovraty, ale skupinové odjezdy světelné).
Tak asi záleží na předpisech ne? Nezapomínejte, že do Koutů nad Desnou není správcem infrastruktury SŽ a nevím, jak má ŽD postavené předpisy.
V té závislosti volnoznaku krycího návěstidla můžete zapojit i pohotovostní stav PZZ, dohled samovratných výhybek, dohled polohy výhybky na vlečku z tratě apod.
Takové řešení, které popisujete, již na jedné naší regionální trati existuje, ale protože to je trochu taková „partyzánština“, nebudu k tomu sdělovat další podrobnosti. Mohlo by se to pak ve zlém obrátit proti člověku, který to celé vymyslel (a myslel) velmi dobře.
K těm krycím návěstidlům lze připojit i přepínatelné balízy, takže pak by i ten interoperabilní ETCS L1 mohl být.
Pardon. To měla být odpověď panu Kamui. Jeden úsek počítače náprav (2 snímače) a krycí návěstidla v každé dopravně. Strojvedoucí si žádá o traťový souhlas pagerem, nebo eventuálně stiskem tlačítka ve skříňce. Funguje to skvěle. Jednoduché a levné řešení, které by kromě zvýšení bezpečnosti umožnilo také zvýšit traťovou rychlost, jež je Zákonem o drahách na tratích D3 omezena na 60 km/h. Toto jednoduché traťové zabezpečovací zařízení umožňuje i velmi snadné rozšíření o traťovou část ETCS low-cost. A JE to zabezpečovací zařízení – na rozdíl od apky v tabletu Made in China. Obávám se však, že o takové jednoduché a levné… Číst vice »
Alespoň něco takovéjo jako absolutní minimum.
Jaké počítače náprav, dneska vám stačí jeden tablet s GPS, zvlášť na jednokolejné trati.
Pane, prosím Vás, když na toto téma chcete diskutovat, zjistěte si alespoň základní fakta o tom, co to jsou „drážní zabezpečovací zařízení“ a jak fungují.
Počítač náprav je prvek, který bezpečně detekuje volnost kolejového úseku (např. mezistaničního úseku). Pravděpodobnost, že by do kolejového úseku najel vlak, ale počítač náprav (vlastní poruchou) indikoval volnost, konverguje k nule. Za takové zařízení dám klidně hlavu na špalek.
Dal byste hlavu na špalek za tablet GPS, na který by se musel fíra ve všech směrech spolehnout? Pokud ano, tak jste šílenec.
za tablet s GPS
Tak to, co popisujete, už funguje ve stínovém provozu z Chrudimi až do Moravan. A už se o tom může mluvit i oficiálně. Aktuálně to visí na dopravácích, kterým se to sice líbí, ale „není na to žádný předpis“. Tak z toho mají zamotanou hlavu. 😉 Toto zabezpečovací zařízení zatím funguje jako traťové ZZ. Ale je možné jej snadno rozšířit o funkcionality vlakového zabezpečovače tím, že se ke krycím návěstidlům namontují přepínatelné balízy ETCS. A až se pořídí motorové vozy s mobilkou ETCS, budou chyby lidského faktoru eliminovány úplně. Největší obavu mám z toho, že je toto řešení až příliš… Číst vice »
Provoz D3 je dobrý tam, kde jede jeden vlak ráno a druhej večer a s ničim nikde nekřižuje, nebo tam nejezdí krom nostalgie či traťovky nic. Ale dělat D3 tam kde je silný provoz aby se stůj co stůj ušetřilo na výpravčím s vyhybkářem je totální nesmysl.Než aby propustili dva,tři papaláše, radši dole redukujou provozní zaměstnance. Souhlasím s článkem o zubačce, kdy zrušení výpravčího v Kořenově bylo tehdy a dodnes je dopravní vraždou při tomto silném provozu. A nejen tam !
V Polsku D3 neznaj a světe div se, jde to i tak !
když tam jezdí jenom 810, je to nostalgie?
Ne ale pokud tam jezdí celý den jedna jediná která se nekřižuje s ničím, tak budiž, ale to není případ ani 236
Tam, kde jezdí jen jeden motor sem tam je D3 právě zbytečná. Ona je zbytečná všude. Když jste u Jizerek, tak se tam nějaký čas jezdilo podle tehdejší D2 i do hor, i Maxovka. Vyhnat papaláše souhlas, ale on dnes není třeba ani ten výpraka ani vyhybkář. Jeden dispečer a vše na dálku, to už říkám přes 20 let a ono se ukázalo, že kde byl odstraněn 3. způsob brzdění je doprava plynulejší a zmizely zbytečné pobyty. A ten Kořenov? Tam skončil silný provoz v roce 1945. Že se tam sejde banda šotoušů, když místní pořádají nějakou akci, to není… Číst vice »
Jako vážně? Nahoru na Kořenov jezdí i jindy turisté, či se nechají vyvézt cyklisté s kolem.
Jako vážně. Silný provoz není o tom, že přijede jednou za 2 hodiny plnej štrůdl.
Presne tak. To je jen vyhazovani penez. Uz aby skoncilo tohle zvyhodnovani zeleznicni dopravy, kdy na sve minimalni vykony odsava polovinu penez na dopravu.
A jaká doprava se podle vás má zvýhodňovat? Kamionová silniční? Již přetížená automobilová? Nebo kterou myslíte? Tím dosáhnete akorát extrémnímu přetížení silnic a velkých měst. Železnice se zvýhodňuje ve všech slušných státech EU a má to jistý důvod. Je zkrátka bezpečnější, rychlejší, spolehlivější a má obrovskou kapacitní rezervu. Kolik užitku přinese další přecpaná dálnice vedle další přecpané a kolik dvojkolejná elektrifikovaná VRT? Pokud nejste blbej, odpovíte si na to sami. Což od vás neočekávám, jelikož budete opět napadat a psát ty stejné nesmysly pořád dokola.
Kde jezdi jeden vlak rano a druhy vecer, nestaci autobus? Je nejak zasadni aby ty 2 pary odjezdik vlak?
Ano, protože když dáte LIAZ ML 634 do železničního vozidla, tak je najednou ekologický a neprodukuje exhalace. Naorzdíl od autobus, který při 15min čekání vypíná motor.
Víte ale, co je naprosto největší průšvih? MD, ČD, DU a nejvíc Správa železnic naprosto kašlou na veškerá doporučení Drážní inspekce. Ve svė bohorovnosti a aroganci trvají na tom, že systém je v pořádku a chybuje lajdák lidský činitel. Za pár dnì kauza utichne, připomenou nám ji leda, až bude soud s tím nezodpovědným strojvedoucím a vše pojede dál po těch starých, nepodbitých kolejích.
Tak otázka bude jak moc lze ta doporučení někomu nařídit. Třeba aby si všichni povinně nakoupili jeden konkrétní výrobek od jediného konkrétního výrobce. O financování ani nemluvě.
Take by tam koleje nemusely byt vubec.
Provozovatel dráhy SŽDC zaslal k Bezpečnostnímu doporučení DIČR následující stanovisko: Ze strany provozovatele dráhy Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, je uvedené bezpečnostní doporučení respektováno a plněno postupnou výstavbou systému ERTMS/ETCS pro tratě zařazené do hlavní sítě dle Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) č. 1215/2013 a pro tratě, kde dochází při modernizací ke zvýšení traťové rychlosti nad 100 km/h. Na tratích s počítači náprav, kde nebude ETCS ve střednědobém horizontu nasazeno, SŽDC aplikuje v rámci jejich modernizace funkcionalitu Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla. Tato funkcionalita však z podstaty své funkce může pouze v některých případech snížit následky případné mimořádné… Číst vice »
„Při stávajícím požadavku Ministerstva dopravy nelze také předpokládat, že by bylo možné na regionálních tratích nově nasazovat národní vlakové zabezpečovací zařízení, a to ať stávající systém LS či nějaký nový systém s kontrolou rychlosti.“
Tím je řečeno vše. Děkuji.
Vy, namachrovaní hoši z MD ČR, kteří jste tento stav způsobili a máte máslo na hlavě: Odejděte. Neděkujeme. Není totiž za co.
Jenže to by chtělo nějakou dlouhodobější koncepci. Ministři na MD se střídají jako ponožky a koncepce je sprosté slovo. Proč ne, chceme mít na lokálkách ETCS? Pak ale většina lokálek skončí. Je férové to takto říct. Existuje něco jiného, odzkoušeného a funkčního mimo radiobloku? A jsou opravdu škody způsobené lidským faktorem na D3 tak masivní a je jim věnována stejná pozornost jako například chybám lékařů, dispečerů a cyklistů? I z jejich chyb umírá dost lidí. Pozůstalí a zranění z nehodových událostí prosím o prominutí, ale takto to prostě je.
AŽD má zkušební Švestkovou dráhu, tak třeba tam vymyslí něco funkčního a zároveň ne moc drahého.
ať už raději rovnou vymyslí autonomní řízení, na co draze platit nespolehlivý lidský činitel
Pán papal vtipnou kaši…
AŽD má nakreslenou i variantu křížence Radibloku a ETCS – „místní“ vozidla by měla Radioblok a zároveň by byla traťová kompatibilita s ETCS – vzájemná prostupnost.
Ale určitě se i tady najde důvod, proč ne.
To by ale „místní vozidlo“ neprojelo celou Evropu, jako když je v něm fíra bez jakéhokoliv kontroly nebo kdyby v něm bylo ETCS.
…a to by strašně vadilo, u těch 810/814.
Tabulka by byla červená a počítači fazolí (že jich v tom baráku je) by z toho měli osypky před hodnotící komisí.
malý provoz na lokálkách, málo zaměstnanců = logický krok, ale průser z toho může být veliký. Jasná cesta je OMEZENÍ provozu na některých tratí. Větší investice do ostatních. Jsme na některých tratí dost málo osídlená země a provoz se na některých tratích udržuje spíš z nostalgie. přitom bus by to často vyřešil snadno, rychle a hlavně levně (silnice se budou udržovat i když kolem pojedou tři vlaky za hodinu, nebo to ostatní (třeba zboží) chcete vozit vrtulníkem jako na horské chaty v alpách?)). Jasně, teď si přečtu, že bus není už vůbec bezpečný a jezdí po asfaltu a zatěžuje vše… Číst vice »
Budou krajské volby. Žádný politik si před volbami nevezme na triko rušení vlaků, protože jinak by je mohl prohrát.
Než budete takto uvažovat, spočítejte si konkretní čísla, kolik ty vedlejší tratě ročně stojí. Za to byste opravdu toho moc nikde nevybudoval. nenechte se mýlit údaji některých rádoby odborníků. Fakta jsou úplně jinde. To už zjistila ODS jako likvidátor lokálek v počátku 90. let a pochopila, že jejich rušením moc nezmění. Ono to chce koncepci a najít způsoby, jak zvýšit přepravy po tratích a zejména na ně dostat nákladní dopravu. Pak ta osobní už je jen třešničkou na dortu. A navíc se to musí zkoordinovat s dopravou silniční. Stále si stačí uvědomit, jak to, že to dokáží Švýcaři a že… Číst vice »
Každý tu tvrdí jak nad GSM/GPS nelze stavět a už vůbec ne certifikovat zabezpečení – a může tedy někdo vysvětlit jaká je tedy magie Radiobloku který je postaven na přesně na tom?
Ale pane kolego, zde plati hlavne argument „takhle se to nikdy nedelalo“. Vozitka nam jezdi po Marsu, pristavame na kometach, ale zabezpecit jizdu 2 vlaku aby se nesrazily je pod taktovkou statu a SZ problem kosmicke velikosti nemajici reseni.
To máte bohužel pravdu. Všichni hledají milion důvodů, proč to nejde, protože by to nepokrylo všechny možnosti a neeliminovalo všechny možné konflikty, ale aby se udělalo alespoň něco, co by aspoň minimalizovalo možnost lidské chyby, to ne. A přitom běžně platí, pokud nemůžu riziko eliminovat (protože to nejde nebo je to moc drahé a nebo moc složité), snažím se ho aspoň za přijatelné náklady minimalizovat.
V diskuzích bylo zmíněno i několik levných řešení, i ty ale zmenší pravděpodobnost nehody: 1) Na trati bude jezdit pouze jeden vlak tam a zpátky, nemohl by se tedy s ničím potkat. Na krátké tratě s nevelkým provozem to stačí pro zachování provozu. 2) Eliminuje se variatní křižování v různých stanicích podle denních dob či pracovních dní, bude jasně dané pouze jedno místo. Může nastat přetrhání vazeb na hlavní tratě nebo delší čekání na přípoje, ale za lepší bezpečnost to stojí, pokud bude mít zachování provozu stále smysl. 3) Nutnost pravidelného ohlašování v každé možné křižující stanici i když ten… Číst vice »
To ale není zabezpečení, maximálně organizační vylepšení (všechna samozřejmě za cenu něčeho jiného)
varianta 3) by byla asi nejspolehlivější, teda pokud tam nebude jen „kyvadlovka“ jednoho vlaku
Ten třetí bod snad platil v nedávné minulosti a je to asi to nejjednodušší a nejlevnější. Aspoň pro začátek.
No a to je přesně ono. Ale když se to zabalí to líbivé (*) krabičky s třípísmennou zkratkou téměř výhradního dodavatele SŽ(DC) tak je to najednou spása a všichni se diví proč už to není všude.
* no, design té krabice taky krásy nepojal
A takto je to se vsim co resi stat. Nekompetence, byrokracie, neochota….. Pritom soukromnik by to mel vyresene behem par mesicu a za zlomek penez.
Opravdu? Nepovidejte….tedy povídejte. Myslím, že nejsem sám zvědav na zázračné řešení za zlomek peněz
Podivejte treba na statni Postu a soukrome dorucovaci firmy. To co bylo u soukromniku 10 let standardem Posta zavadi polovicate dnes. To stejne draha potazmo SZ-je to jenom ukazka totalni nekompetence a ignorance. Zadarmo jsou drazi.
No asi nemáte moc zkušeností s doručovacími soukromými službami. Já ano a nestačím nadávat. A jinak, ti soukromníci dělají to, co státní pošta? Pokud budou mít stejné povinnosti, pak se to dá srovnávat.
Levné a celkem spolehlivé řešení je známé ze začátku provozu železnic. Na příslušný úsek jednokolejné trati existuje kolík, který si strojvedoucí předávají. Jen ten, kdo kolík fyzicky má, může do toho úseku vjet. Metoda nevyžaduje mobilní signál ani strojvedoucí nemusí nic složitě hledat v papírech.
Jenže to pořád neznamená, že se bez kolíku nemůže rozjet. Kolík je vlastně v D3 převeden do podoby hovoru s dispečerem. Aplikace na bázi GPS, která pozná, že v jednokolejném úseku je vozidlo by asi byla pro 21. století vhodnější. A předpokládám, že takovou aplikaci, která na základě GPS dokáže rozpoznat, kde se vozidlo nachází mají ČD, SŽ i MD ve služebních autech, alespoň firmy to pro zjišťování stavu vozového parku běžně používají. Náklady jsou do 10 tis. Kč na vozidlo. To by se snad dalo dát i do 810.
Já si myslím, že jízda bez kolíku je méně pravděpodobná než jízda bez hovoru. Kolík je fyzické a hmotné zařízení, co má člověk před očima.
Přesto ale ani kolík, ani hovor nejsou řešení hodná 21. století.
On může být na mašině i příslušný zámek, který bez kolíku nepovolí jízdu. Dodnes se to používá v Pakistánu a na horských tratích v Indii. Zastaralé emerické želzice toto zrušily před 80 lety. Že bychom to zavedli?
Něco podobného jsem viděl loni na Srí Lance na trati Kandy-Ella. Jen místo kolíku tam měli předmět podobný menšímu volantu bez příček, patrně z kůže. Zabezpečovací zařízení se tam nezměnilo od britských koloniálních časů, trať je muzeem pod širým nebem, velmi doporučuji navštívit a projet se tam vlakem.
Na poslední tramvajové trati v Trondheimu (Graakalbanen) se taky v jednom úseku jezdilo na žezlo ještě před pár lety. Vzhledem k celkovému zamrznutí tamního provozu bych se nedivil, kdyby to fungovalo dosud.
Před pár lety totéž v Praze na Vychovatelně tramvaje při nějaké rekonstrukci tam byl chvíli jednokolejný úsek, kde jezdily obousměrné soupravy tam a zpět a předávaly si nějakou násadu od smetáku či co. Ale to by přesně vyžadovalo, aby se na té trati křižovalo pravidelně vždycky ve stejném místě, ne jednou v té stanici a další den v jiné jako tady.
Tokeny, někde dokonce i žezla jsou stále běžně používané na britských jednokolejkách.
Jak se v kolíkovém systému řeší, když potřebují jet za sebou dva vlaky?
Pošle se pověřená osoba, ta sedne na bicykl/motocykl (zlá silniční doprava, zrušit silnice!) a žezlo doveze do předchozí stanice. Poté může vyjet následný vlak.
Jablonec – Liberec? SIce to není soukromník, ale …
První, co by soukromník udělal, by bylo zvýšení jízdného. A na takovéto lokálce by nejspíše provozoval kyvadlově jedinou soupravu, která by se nemohla s nikým jiným srazit.
První, co by soukromník udělal, tak by zdražil pivo. Proto musí zůstat pivovary státní. Pak bude stát pivo 3,90 Kč.
Případy, kdy stát předal infrastrukturu do „správy“ soukromníkům dopadly neslavně, př. vodohospodářské firmy https://archiv.ihned.cz/c1-66249560-miliardovy-byznys-s-vodou-se-vraci-praze-magistrat-kupuje-od-francouzske-veolie-prazske-vodovody-a-kanalizace
myslíte nadnárodní korporaci? VEOLIA??? kurňa vzdělávejte se Kalina
To je ale hlavne o korupci a o nastaveni smluvnich podminek, ktere si opet stat (magistrat) nastavil jak nastavil a Veolie se pouze chovala dle toho co ji bylo dovoleno.
Spíš se Veolie chová podle toho, jak si to úplatky zařídila, aby mohla českou kolonii vysávat přez vodu dokonce víc jak africké státy, kde se populace proti kolonialistům mnohem víc bouří.
Zato infrastruktura za dob státního Telecomu ta byla přímo ukázková
Jojo, na přípojku se čekalo i rok, dva, tři… No když začal xy pracovat jako šofér sanitky, tak si musel zaplatit 3 sloupy i kabel. To kdyby ho volali k nějaké větší hromadě, tak aby se mu dovolali.
Tam kde je monopol, privatizace moc nefunguje. Vodu si bez trubek domú nedovedete. Dá se to částečně řešit oddělením sítě od výroby – viz elektřina, ale je komplikované. Nicméně železnice monopol už dávno ztratila, a funguje na otevřeném trhu s ostatními druhy dopravy, takže privatizace nějaké lokálky bych se určitě nebál. Problém je jedině pokud soukromník chce dotace, to taky nikdy dobře nefunguje.