Problém barvocit: Od července se nároky na řidiče tramvají a trolejbusů zmírní
Rozlučková akce s trolejbusy Škoda 14Tr v Opavě. Foto: Viktor Karvanszki / www.nejenostravskevikendy.cz
Dopravním podnikům provozujícím MHD odpadne s příchodem července jedna potíž při náboru nových zaměstnanců. Podle novely vyhlášky (101/1995) už nebudou
Barvocit není problém,horší nenažraní řidič AB,TR,TRAM ve věku 65 let a víc.Jenom v Chomutově jich ,,řadí,,docela dost.
Za tohle určitě plus, jeden z mála případů kdy se zákony mění k logičtějším 🙂
No a co jít ještě dál? Slepejch je prej většina bez práce..
Je snad nějaký rozdíl mezi tím řídit autobus či trolejbus krom toho že máš nad hlavou dráty ? jezdim s obojím a neřekl bych že barvy vnímám jinak než v autobuse ..
Promiňte, ale opravdu jsem jediný kdo si myslí, že by to mělo být právě naopak a na barvocit by měli být zkoušeni i řidiči autobusů, popřípadě všichni profesní řidiči?
No já bych řekl (nejsem na to vůbec odborník), že v silniční dopravě je snaha doplnit význam barvy ještě nějakým jiným způsobem (tvar, vzájemná poloha určitých grafických objektů), tím pádem se člověk bez barev relativně obejde (když si dává větší pozor). Stejně tak tuším mohou řídit neslyšící. Dopravními značkami je povinen se řídit i chodec a nikomu nezakazujeme vycházet na ulici, pokud nemá barvocit.
Chodec za sebou na vodítku vleče dalších 80 lidí?
Není prokázáno, že by za jakoukoliv nehodou autobusu/ kamionu/osobního auta/ traktoru mohl porušený barvocit řidiče. Ještě by se měl ten barvocit odpustit u výpravčích a průvodčích jako tomu bylo před začátkem platnosti vyhlášky 101/95. U fírů to opodstatnění má. I když co si budem povídat, existují již autonomní vlaky.
A jaký že je rozdíl mezi tramvajakem a firou ? Oba řídí drážní vozidlo po kolejich.
signály pro tramvaje žádné barvy nemají
To že není prokázané neznamená, že se tak nestalo. No já si prostě myslím, že se to rušit nemělo a klidně mě za to umínusujte. Jsem proti zbytečným předpisům, ale u tohodle to zbytečné nevidím. Přijde mi to jako ústupek bezpečnosti, protože nejsou lidi. Něco jako když nemůžou sehnat mešťáky, tak nabírají i lidí s učňákem, s panďerem a s 8 alergiemi, no hlavně že budou lidi.
botičkování a pokutování pejskařů se dá zvládnout i s tím
Porucha barvocitu není barvoslepost. To že má někdo potíže rozlišit některé odstíny či jejich kombinace (takový ten test barvocitu, kde to jsou obrazce fakt blbě vidět a je to na hraně pro každého) ještě neznamená že nevidí červenou, žlutou a zelenou a jiné základní barvy. A všiměte si, že se mluví o barvocitu a ne barvosleposti.
Vyvstává mi v hlavě scéna z filmu Kalamita kde se Bolek Polívka stává fírou v červeném telefonu hledá odstíny karmínu, bordó a cihlové červeni. 😀
Podle těch testů mám částečnou poruchu barvocitu, tak zkusím několik poznámek… 1) každý s poruchou barvocitu má tuto poruchu v jiné míře. 2) existují korekční brýle, které má příbuzný a s nimi přečte všechny ty testy, bez nich nic. Takže jestli může mít fíra 8 dioptrií, nevidím důvod aby takto obrýlený strojvedoucí nemohl být strojvedoucím taktéž. A za 3) kdyby na železnici na návěstidlech svítilo 5 odstínů zelené, byl by to problém. Ale tak to není. Jestli nevidím zelenou jako zelenou, ale jako béžovou, nemění se tím význam, který dané barvě přisuzuji a jsem schopný ji rozpoznat se 100% přesností,… Číst vice »
Není rozdíl pokud chodec s poruchou zraku vejde do vozovky neoprávněně a bus to kvuli němu strhne do protisměru a pokud řidič s poruchou zraku vjede do protisměru. Vozil jsem léta benzín, není rozdíl jestli nabourám já do někoho, nebo někdo do mě kdo ani neví podle čísel co vezu v cisterně….
Chodci chodí na červenou pořád a noc se neděje a řidič dostane flastr….
ono závisí jakou poruchu barvocitu má onen kandidát. pozlišit přechodové tóny mezi „vyblitejma barvama“ o stejné intenzuitě, nebo zřetelně rozlišit červenou, žlutou, oranžovou a zelenou?
No a jak teď budeme vědět, jakou poruchu barvocitu kandidát má, když mu ji nebudeme měřit? Co když se u daného začne barvocit zhoršovat a než aby to přiznal a ztratil práci, tak bude dělat bystrookého dokud se něco nestane? Zažil jsem autobusáka který viděl takové hou, že složil ve Španělsku na náměstí tři sloupky a až pak přiznal že má v špatný zrak, nepochopil jsem proč to neřešil dřív a taky jak mu to mohlo tak dlouho procházet 🙂
A on mu jí už nikdo nikdy měřit nebude? Zrovna mi ho měřila oční doktorka při pracovně lékařské prohlídce abych mohl být řidič – referent ač jsem dělám v informatice. Otázka je zřejmě přísnost vyhodnocení (nemohu soudit, mám ho v porádku).
Barvocit zhoršit nejde. To není jako dioptrie u brejlí.Jak se s tím člověk narodí, tak to má. Ale to kdo nezažil že ho kvůli tomu nepustili na fíru protože mu tu vadu na drážní škole zjistili až před maturitou nepochopí.
Vždyť ty nevíš, o čem mluvíš.
Ale oni zkoušeni jsou, čti pořádně,
Stačí spolehlivé rozlišování signálních barev, ale azurovou od tyrkysové fakt netřeba…
To jo, protože dělat programátora, to nedokáže každý slepec. On to dokonce nedokáže ani každý bystrozraký.
Tramvaják barvy nepotřebuje.
Tady je zase někdo odborník přes dopravu. Řekněte mi na co trolejbusak, tramavajak, autobusak a dlasi usak potřebuje barvocit. Semafory jsou všude stejný když to svítí nahoře stojim, když to svítí dole jedu.
A jestli tu sipku co ukazuje postavení prestavniku vidí misto červené hnědě tak kvůli tomu způsobí hromadu a kolaps dopravy jak ji známe.
Nás učili, že lidi co mají problémy s barvocitem vidí špatně v noci. Toliko teorie, prakticky to asi musí posoudit oftalmolog.
Že má někdo poruchu barvocitu není totéž, že je barvoslepý. Jak se uvádí, tato porucha se týká hlavně mužů. Zatímco žena řekne broskvová, meruňková, nebo pomerančová, tak pro normálního chlapa je prostě jen oranžová.
Ono taky záleží na tom, jak se ta porucha barvocitu projevuje.
Svého času mě zaskočil spolužák, když se mě v metru ptal, jestli to světlo, co svítí na návěstidle v tunelu, je bílá nebo zelená. Modrej konec spektra prostě nedával, ale červenou a oranžovou rozeznal spolehlivě. A o to jde.