Problém barvocit: Od července se nároky na řidiče tramvají a trolejbusů zmírní
Dopravním podnikům provozujícím MHD odpadne s příchodem července jedna potíž při náboru nových zaměstnanců. Podle novely vyhlášky (101/1995) už nebudou
Dopravním podnikům provozujícím MHD odpadne s příchodem července jedna potíž při náboru nových zaměstnanců. Podle novely vyhlášky (101/1995) už nebudou žádné rozdíly v požadavcích na zdravotní způsobilost řidičů v městské dopravě.
Dosud platí rozdílná pravidla pro řidiče autobusů na jedné straně a trolejbusů a tramvají na straně druhé. Při nabírání řidičů je problémem hlavně barvocit. Na řidiče trolejbusů a tramvají jsou kladeny vyšší nároky, neboť jejich stroje jsou podle zákona drážní vozidla.
Ačkoli tato praxe trvala řadu let, velké problémy začala podle dopravců působit až v době, kdy se na trhu práce začal projevovat výrazný nedostatek řidičů. Řidič tramvaje a trolejbusu nesměl mít (podobně jako strojvedoucí) až dosud poruchu barvocitu. Tu má až deset procent mužů, žen výrazně méně. Pro řidiče autobusu je přitom rozhodující, zda rozeznává signální barvy. Sdružení dopravních podniků ČR proto dlouhodobě usilovalo o změnu vyhlášky s argumentem, že bez ohledu na vozidlo se všichni řidiči MHD pohybují ve stejném provozu. A ministerstvo dopravy mu dalo za pravdu.
„Velmi si vážím přístupu našich partnerů z ministerstva dopravy a věřím, že stejně jako v tomto případě se v budoucnu podaří vyřešit i další problematické otázky mezi MHD a dopravou železniční. Stávající legislativa totiž nereflektuje v některých podstatných otázkách odlišnosti MHD a dopravy na železnici,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR a místopředseda představenstva Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.