Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy Zprávy

Problém barvocit. Dopravci chtějí mírnější podmínky pro řidiče tramvají a trolejbusů

Rozlučková akce s trolejbusy Škoda 14Tr v Opavě. Foto: Viktor Karvanszki / www.nejenostravskevikendy.cz
Rozlučková akce s trolejbusy Škoda 14Tr v Opavě. Foto: Viktor Karvanszki / www.nejenostravskevikendy.cz

Dopravní podniky provozující MHD trápí při shánění kádrů rozdílná pravidla pro řidiče autobusů na jedné straně a trolejbusů a tramvají na straně druhé. Upozorňují především na odlišné posuzování zdravotní způsobilosti, při nabírání řidičů je problémem hlavně barvocit.

Na řidiče trolejbusů a tramvají jsou kladeny vyšší nároky, neboť jejich stroje jsou podle zákona drážní vozidla. Sdružení dopravních podniků ČR proto usiluje o změnu vyhlášky s argumentem, že bez ohledu na vozidlo se všichni řidiči MHD pohybují ve stejném provozu.

„Tento stav vyvolává problémy v personální oblasti, zejména při obsazování volných pozic na místo řidičů trolejbusů, ale třeba i při souběžných úvazcích pracovníků na více trakcích,“ uvedlo sdružení v tiskovém prohlášení. Podle něj není důvod posuzovat řidiče tramvají a trolejbusů přísněji.

„Pokud je u řidiče autobusu rozhodující, zda rozeznává signální barvy, pak je toto zcela jistě dostačující i pro posouzení zdravotní způsobilosti řidiče trolejbusu a tramvaje, u které jsou však nyní nastavena přísnější pravidla a tento řidič nesmí mít poruchu barvocitu,“ sdělil předseda SDP ČR Michal Kraus.

Podle dopravců by se měl rozsah zdravotního posouzení u řidičů trolejbusů a tramvají snížit na stávající rozsah prohlídek u řidičů autobusů. „Zástupci ministerstva dopravy jsou změně podmínek nakloněni, v tuto chvíli ale ještě čekáme na vyjádření ministerstva zdravotnictví,“ doplnil Kraus.

12
Diskuze

avatar
7 Komentáře
5 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
JanXXXDkpJenkiZdeněk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kp
Host
kp

Osobní zkušenost – pamatuji si dva případy, oba za dobré viditelnosti, jedno byl odřený blatník při řazení před křižovatkou, druhým pak jednoznačně náledí v rychlosti cca 4km/hod. Žádný z nich s tímto problémem nesouvisel. O svém problému nevíte, a je odhalen až při detailním vyšetření barvocitu odborným očním lékařem. Chyba postihuje 1% žen a celých 10% mužů. Snad pouze toto její přímo masové rozšíření vedlo k tomu, že je známa, a běžně i vyhodnocována. Rozdíl mezi poruchou barvocitu, a totální barvoslepostí, kdy vidíte celé spektrum ve světlejších a tmavších plochách jediného odstínu jediné barvy je obrovský. Znám při tom i… Číst vice »

Jenki
Host
Jenki

Ono ve zdravotní způsobilosti pro dráhu tramvajovou a trolejbusovou je nesmyslů povícero. Jen tak namátkou co si z hlavy vzpomenu : – na rozdíl od strojvedoucích nebo řidičů autobusů stávající legislativa předpokládá, že tramvaják / trolejbusák budou celý život pracovat u jednoho zaměstnavatele. Prohlídka je vstupní, mimořádná a periodická. Je vázaná „na zaměstnavatele“, ne „na člověka“. Není to tam explicitně napsáno, ale jasně to z toho vyplývá. Příklad : trolejbusák z Pardubic, který se přestěhuje o 30km vedle do Hradce Králové musí dělat nový nástup a prohlídku dle přísnějších kritérií, jako by začínal úplně od nuly. Tramvaják z Olomouce, který… Číst vice »

Leos Konecny
Host
Leos Konecny

Ono snizeny barvocit neznamena byt barvoslepy. Ja mam snizeny barvocit ale signalni barvy rozeznam, nejsem barvoslepy, ridim od 18 let, najedu rocne 30 tis. km a nemel jsem nehodu, vidim dobre jen proste jak jsou ty obrazky s tema barevnejma teckama, tak nektery obrazce nepoznam a nemyslim si, ze bych byl nebezpecnej na ulici

Jan
Host
Jan

Pokud nerozeznáte dvě barvy v těch testovacích obrazcích tak se obávám že nějakým druhem barvosleposti trpíte.

Medvěd
Host
Medvěd

Kam jsme se to dostali a jak hluboko klesli ! Tady nejde o zdraví cestujících a majetek ?

Každý řidič musí správně vidět . Jinak nemá za volantem co dělat.

Ohýbání zákona počesku……………

——————-

Ano – autobus není drážní vozidlo – není na řidiče tolik požadavků.

Pavel
Host
Pavel

Ano, řidič musí rozeznat žlutou, od červené a zelené.S tím nemá BARVOCIT nic společného.
BARVOCIT nepotřebujete v praxi ani na dráze…

Jan
Host
Jan

Nějaký důvod to při zavedení asi mělo, ne?

Jirka
Host
Jirka

Že by se blýskalo na lepší časy?

KL
Host
KL

Trolejbus je elektrický autobus a že je zařazen mezi drážní vozidla je hloupost, která mu jen škodí.

Jiří
Host
Jiří

Tak tramvajáci mohou být přímo barvoslepí. Na tom jejich divném semaforu mají jen bílé žárovky a ta svítí a nebo nesvítí 🙂

Zdeněk
Host
Zdeněk

A když čočky nemáme, samozřejmě se řídíme SSZ pro silniční vozidla, kde už barvy jsou.

XXXD
Host
XXXD

Teoreticky by si dalo i odvodit, která barva svítí podle pozice (červená nahoře, žlutá uprostřed a zelená dole).