Pro muzeum se nehodí. České dráhy nabídnou Esmeraldu k prodeji

Esmeralda je jediná svého druhu. Vznikla v roce 2001 v šumperských dílnách Pars nova.
Unikátní motorový vůz 812.613-8, kterému se kvůli zelené barvě dostalo přezdívky Esmeralda, není vhodný pro muzeum Českých drah (Centrum historických vozidel) a bude nabídnut k prodeji. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Vůz je nyní v nepojízdném stavu odstaven v depu v pražské Libni a patří pod Centrum historických vozidel.
„Vozidlo je nyní považováno za zbytné. Sice představuje vývojový krok k jednotkám 814 Regionova, ale jedná se pouze o jediný prototyp, ve stavu Českých drah se nijak nerozšířilo a nejedná se o vozidlo charakteristické pro provoz Českých drah. Centrum historických vozidel se nyní zaměřuje především na ochranu a péči o vozidla široce zastoupená v parku ČSD/ČD a charakteristická pro provoz národního dopravce v uplynulých letech,“ řekl Šťáhlavský.
Esmeralda je jediná svého druhu. Vznikla v roce 2001 v šumperských dílnách Pars nova přestavbou klasické červené lokálky (810) poničené nehodou. Jde o prototyp. Esmeralda, ač se tak běžně říkalo celé soupravě, byla pouze první tažný vůz. Na druhé straně vlaku byl rovněž unikátní a o rok mladší prototyp řídícího vozu zvaný Kasandra, uprostřed byl vložený vagon.
Esmeralda původně jezdila na tratích kolem Rakovníka. V letech 2014 až 2018 ji České dráhy využívaly na výletním vlaku Cyklohráček, před sezonou 2019 byla ale jako nevyhovující nahrazena lokomotivou 714 a je vedena jako neprovozní. Už před oprášením pro Cyklohráček stála dva roky pozapomenutá v depech Rakovník a Louny.
Kasandra se pro svou nízkopodlažnost nadále na Cyklohráčku využívá, nikoliv ale jako řídící vůz.
Kdy se Esmeralda objeví na prodejním seznamu ČD, dráhy neuvedly.