Pro a proti: Mají České dráhy dělat reklamu na auta?

Praha hl.n., Fantova budova před rekonstrukcí. Foto: České dráhyPraha hl.n., Fantova budova před rekonstrukcí. Foto: České dráhy

Velmi rozdílné reakce vyvolala zpráva serveru Zdopravy.cz o reklamě na Škodu Karoq na vlaku Českých drah.  Pro mnohé jde o

Velmi rozdílné reakce vyvolala zpráva serveru Zdopravy.cz o reklamě na Škodu Karoq na vlaku Českých drah.  Pro mnohé jde o zajímavý příjem, pro jiné naprosto nepřípustná propagace jiného dopravního prostředku. I proto jsme se rozhodli přijít s čtenářskou anketou, zda jde o správný krok a podívat se na spor očima zastánců i odpůrců.

PRO

Nevnímám auto jako konkurenci pro vlak, naopak jde o dva dopravní prostředky, které se mohou vzájemně doplňovat při zajištění mobility. Ostatně, nejlepším důkazem této symbiózy jsou přeplněná parkoviště u řady nádraží.  Jsou na nich auta, jejichž majitelé se rozhodli část cesty jet svým vozem a dál pokračovat vlakem? Proč? Protože je to pro ně tak nejpohodlnější a nejrychlejší.

Reklama na lokomotivě a vagonech na nový vůz nenabádá k tomu, aby lidé jezdili jen auty, ale propaguje konkrétní model. Těžko lze očekávat, že najednou cestující na nádraží začnou přesedat do aut, protože viděli reklamu.

S velkou oblibou se železniční nadšenci dívají do Švýcarska, vzoru veřejné dopravy. Proto jen malé srovnání: i když je zde veřejná doprava na jiné úrovni, prodá se tu o pětinu více nových aut za rok, než v Česku, které má o dva miliony více obyvatel. A reklama na Fiat Panda na švýcarské lokomotivě nevzbudila takové pozdvižení, jako zde polep s motivy nové škodovky.

Auto by mělo být v ideálním případě doplňkem k železnici. Někdy vlaky ani nepotřebují reklamu, stačí antireklama na cestu autem v podobě D1. Tu uvádí i jako důvod speciálního vlaku Škoda Auto. Stačí, aby lidé poznali, jaké výhody vlak přináší a rádi do něj přesednou.

Ne vždy je ale vlak nejlepší volbou. Ne každý bydlí u nádraží, ne každý má nádraží dobře dostupné veřejnou dopravou. Ne každý bydlí ve městě a ne každý je ochoten čekat třeba hodinu na to, než se někam dostane. Ne každému se chce třikrát na 10 kilometrech přestupovat, zvláště pak s dětmi. Ne každý chce jet zbytečně pomalou a dlouhou trasou kvůli klikatící se trati.  V takových případech auto prostě vítězí. Vidět auta jen jako konkurenci je ale zbytečná zaslepenost.

České dráhy rozhodně neudělaly chybu, že si takovou reklamu pustily na svůj vozový park.  A nejen proto, že za reklamu a zvláštní vlaky dostanou zaplaceno a že je Škoda Auto pro jejich dceru ČD Cargo velkým zákazníkem. Dokázaly, že mají vůči autům patřičné sebevědomí.

Jan Sůra

Zdopravy.cz

PROTI

Propagace individuální automobilové dopravy (IAD) na vozidlech dopravy veřejné vyvolává vždy vášnivé reakce. Rozhodně nejsem fanatickým odpůrcem aut, jsem i držitelem řidičského oprávnění, ale u drtivé většiny cest upřednostňuji MHD, autobusy, vlaky či letadla. Na auto jako doplněk k veřejné dopravě lze pohlížet pouze ve státech, kde funguje propracovaný, funkční a použitelný systém veřejné dopravy. V Česku se sice doprava zlepšuje, což dokládají rostoucí počty zákazníků, nicméně stále je vnímána velkým počtem obyvatel jako „socka“, kterou využívají pouze v nevyhnutelných případech.

České dráhy rozjely v říjnu novou kampaň „Můj vlak, můj čas.“, která zvýrazňuje nevýhody jízdy autem. Ke kampani natočily i reklamu, ve které řidič – manažer zažívá za volantem hotová muka. A najednou se drahám objeví na dvou lokomotivách reklama na nejnovější SUVéčko z produkce Škoda Auto. Když si vzpomenu, jak velký humbuk byl kolem reklamy na auto, která byla umístěna na plachtě visící kolem kdysi rekonstruované budovy pražského hlavního nádraží, tak bych předpokládal, že si dráhy dvakrát rozmyslí, jestli polepit svá nejmodernější hnací vozidla reklamou na Karoq a půjdou tak de facto proti své aktuální kampani.

Nejsem blázen, abych si myslel, že po průjezdu vlaku ve zmíněném polepu začnou zákazníci drah zahazovat In-karty a poběží do autosalonu pro nového miláčka do garáže, ale určitě existují vhodnější typy reklam a reklamních kampaní, než je právě tato. Stejně jako na voze taxislužby asi nepotkáme reklamu na dopravní podnik, tak by se dráhy mohly vyvarovat reklamy na IAD. Například Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) uděluje sankce dopravcům, kteří na vozidlech zařazených v systému Pražské integrované dopravy propagují IAD.

Ještě nás čeká pořádný kus cesty, abychom například mohli hrdě rozjet reklamní kampaň „Autem na zastávku, vlakem do práce“ a předpokládat, že bude případný zákazník vnímat auto jako rovnocenného parťáka vlaku a ne jako jeho chudého příbuzného. Prozatím raději polepme lokomotivu reklamou na elektřinu, než na auto.

Aleš Petrovský

Jaký je váš názor?

[yop_poll id=“3″]