Přístaviště v Hřensku nebude mít významný vliv na okolí, krajský úřad otevírá cestu k molu
Správa národního parku považuje posilování návštěvnosti za zatěžující vliv, který směřuje k přetěžování - over turismu.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) se může posunout do další fáze přípravy léta chystaného přístaviště pro rekreační lodě v Hřensku. Odbor životního prostředí Krajského úřadu Ústeckého kraje aktuálně rozhodl, že devadesátimetrové molo nebude mít významný vliv na okolí a nemusí tak do podrobného zkoumání (velký proces EIA). ŘVC zkoušelo přístaviště prosadit už v roce 2022, dokumentaci ale následně stáhlo.
ŘVC argumentuje tím, že mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem není na Labi žádné veřejné přístaviště pro rekreační plavidla. Poukazuje přitom na značný potenciál turistických zajímavostí vázaných na město Děčín i Národní park České Švýcarsko s východiskem v Hřensku.
Naopak správa národního parku (NP) přístavišti nepřeje. „Dokument obsahuje řadu balastních informací a nezabývá se vyhodnocením skutečných vlivů nebo obecnými informacemi o potřebě využití turistického potenciálu Národního parku České Švýcarsko, který je turisticky již nyní přetížen. Správa NP považuje posilování návštěvnosti území NP za zatěžující vliv, který směřuje k přetěžování – over turismu území NP,“ stojí v reakci národního parku.
Přístaviště pro rekreační lodě bude druhou částí modernizace lodního stání v Hřensku. První fáze se uskutečnila v roce 2021, kdy ŘVC nechalo zvýšit zdejší dalby o téměř pět metrů, čímž se tyto pilíře dostaly asi tři metry nad úroveň povodňové hladiny z roku 2002.
Slouží zejména k vyčkávání nákladních lodí na přípřež remorkérem Beskydy, zároveň představují poslední místo, kde se mohou lodě za povodní bezpečně vyvázat, pokud při nástupu povodně nejsou schopny doplout proti proudu do nejbližšího ochranného přístavu v Děčíně-Rozbělesích. Mezi Drážďany a Děčínem totiž není žádný ochranný přístav.
Druhá etapa bude zaměřena na malá rekreační plavidla. Na pravém břehu v jižní části obce vznikne devadesátimetrové molo pro plavidla do maximální délky 20 metrů. Molo složené z betonových plováků bude široké tři metry. Vůdcům plavidel nabídne mimo jiné elektrickou a vodovodní přípojku. Bude ukotveno třicetimetrovým vysokopevnostním řetězem ke břehu a pomocí pohyblivé ocelové konstrukce také ke zmíněným dalbám. Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského stavba určitě nezačne letos.
ŘVC se v posledních letech snaží na Labi budovat infrastrukturu pro rekreační plavbu. Nová přístaviště vznikla například v Roudnici nad Labem, Poděbradech, Čelákovicích nebo Štětí.