Přísnější postihy strojvedoucích zlepšení nepřinesly, chyb na železnici přibylo
Vykolejení nákladního vlaku ČD Cargo v Poříčanech. Foto: Drážní inspekce
Počet projetých návěstidel zakazující jízdu stoupl za sedm let na dvojnásobek.
Absolutně největší problém železnice je naprosto absurdní obrovské množství předpisů, které si v mnohých případech i navzájem odporují (díky těmto rozporům mezi jednotlivými předpisy SŽ(DC) prohrálo většinu soudních sporů). Nechci se zastávat fírů, kteří v důsledku finančních tísní jezdí jak se dá a jsou pak unavení a náchylní k nepozornostem, ale tohle je problém napříč celou společností, kterou se obávám nelze vyřešit jakýmikoli sankcemi. Zrevidovat a zjednodušit předpisy by však šlo. Jen by se muselo chtít a přizvat k jednání o nich i skutečné odborníky. Dokud se budou předpisy jen víc a víc komplikovat, bude nehod na železnici neustále přibývat,… Číst vice »
Za kazdou nehodou je potreba hledat retezec chyb. Mnohdy se jedna o kombinaci systemovych chyb , premrstenosti predpisu a chyb jednotlivcu. Samozrejme to pak ten jeden jediny clovicek v kabine strojvedouciho obcas nepodchyti. ( z vlastni pretizenosti, neznalosti, unavy atd) Pokuty doopravdy nezmeni to , ze je ceska zeleznice v bordelu …
Citace: „za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost“ Ano, to je asi pravda. Kdo ale pátrá po důvodech těchto nepozorností? Určité procento je jistě nedbalost. Rozhodně to podle mě není většina. Sám to odhaduji na 10-15%. Důvody zbytku MU jsou podle mě jinde. Strojvedoucí jsou přetěžováni zejména nesmyslným systémem předpisů a řízení drážní dopravy – tedy Spávou železnic, která se zde chová jako svrchovaný vládce. Nepodléhá naprosto nikomu. Drážní úřad, Drážní Inspekce, ani MD nemají koule na to, aby SŽ chytli pod krkem a donutili k tomu, aby… Číst vice »
„Pokud nedokážeš udržet pozornost, měl bys zvážit zda řídit, a případně přestávky. Taky bys měl projít lékařskou prohlídkou.“
… psal někdo o kus níže ….
Takže za 85-90% projetí může SŽ? Chápu, že jsou místa a situace, zejména při bordelu na výlukách, kde je to opravdu náročné na pozornost a tady uznávám, že to jde z velké části na vrub SŽ, ale návěstidla se běžně projíždějí i na přehledných místech a nebo tam, kde to s tím přetíženým strojvedoucích není tak horké. Někdy mám pocit, že strojvedoucí je přetížený už jen tím, že musí vylézt na mašinu a nemá z výchozí do cílové stanice zelenou vlnu.
Jak souvisí předpisy s projetim návěstidla? Si je čtěte místo koukání po návěstidlech?
Projeti stopky dáváte za vinu taky někomu jinému?
Jestli je to takový problem, taky vás může brzo nahradit systém nějakých duálních kamer a SW, který naprogramuji studenti během víkendového hackatonu. Automatizace železnice je asi to nejsnazší.
Představte si, že jedete autem do práce a za jízdy si musíte přečíst třeba dvě strany novin.
Stejně tak strojvedoucímu přípraví výpravčí klidně i tři strany textu na formátu strany A4, které MUSÍ strojvedoucí za jízdy číst a řídit se tímto textem.
Lze mít v tomto případě pozornost a oči jen na trati? 🤔
Odpovězte sám…
K tomu přelaďování a D-testy na vysílačce, přijímání „nutných“ hovorů k ověření spojení. Výpravčí s velkou oblibou volají, když se s vlakem blížím k předvěsti, nebo ještě lépe k vjezdovému návěstidlu. Obzvláště v jedné stanici je to výživné – od předvěsti k vjezdovému je: 1) oblouk. 2) přejezd 3) vjezdové návěstidlo, 4) snížení rychlosti… Do toho ,i volá výpravčí s veledůležitou zkouškou spojení. Ano – řeknete mi (jako mnoho mých kolegů) že mu to nemám brát… Ale co když se děje něco mimořádného a já do toho vletím? Ano, má použít Generální nebo adresný STOP. Kolik výpravčích to opravdu umí?… Číst vice »
Vy asi nejezdíte, že? Ono to není jen „koukat po návěstidlech“ Jste-li aspoň řidič, pokusím se vám to přiblížit. Jedete autem a blížíte se ke křižovatce, kde svítí červená. Co uděláte? Zastavíte. Co se bude dít pak? Padne žlutá, pak zelená. Nebo může semafor začít blikat žlutou. Máte zde tedy 3 varianty vývoje situace. A teď si představte, že na dráze máme 5 DRUHŮ hlavních návěstidel a ještě donedávna jste se při „stůj“ měl chovat na každém poněkud jinak. Násobně taky vzrůstá i počet variant náledné činnosti, nad kterou taky uvažujete. Bohužel – předpis SŽ D1 by měl být „JEDNODUCHÝ,… Číst vice »
V každém případě, nechci omlouvat nekoukání na trať.
Že někdo čte rozkaz nebo ttp za jízdy, proč to dělá? Když je rozkaz moc dlouhej, nemá ho převzít. Když nezná ttp, má chtít pilota.
Rozkaz čte za jízdy proto, že obsahuje tolik informací, že si je nelze při krátkém stání zapamatovat.
TTP by za jízdy četl jen pitomec.
Před podepsáním přečíst. Pak se „naučit“ pak teprve jet.
Jste jistě schopen zapamatovat si kilometrické polohy všeho možného, na tři desetinná místa z půlmetového rozkazu. Klobouk dolů.
Tak to by pak musel mít kazdy strojvedoucí fotopamet
Nebo odmítat prasárny a nechat vlak odřeknout.
Malý dotaz – jezdíte, nebo jste ze SŽ, nebo z nějakého GŘ? Nebo úplný diletant a fanda dráhy?
Jsem fanda. A důsledek, že se vlak odřekne, protože strojvedoucí nevezme složitý rozkaz, občas beru.
Pokud byste v tom vlaku seděl jako cestující, asi byste změnil názor.
Měl bych na to čas. Narozdíl od situace, kdy by vlak se mnou projížděl jiným vlakem. Občas jedu a chci aby to bylo bezpečné.
Mimochodem není to tak, že kd/ž strojvedoucí odmítnou, tak se rozkaz změní?
To jsem byl já a řekl jsem to na konferenci ŽESNAD.CZ, což web Z dopravy zaznamenal.
Těžko mohu projet návěstidlo, když z Děčína do Bratislavy (500 km) žádná červená nebyla. Není tomu ani deset let…
Dnes náš průměrný NEx zastaví z České Třebové do Děčína 12x.
A jak je to ve vzahu ke grafikonu? Máte 12 předepsaných pobytů nebo úseky kde je jízdní doba delší než by byla při maximální rychlosti?
Za šichtu?
Protože je celý ten systém na prd. Vůbec neřeší příčiny. Příčinou je absence opravdického VZ, zásadní nárůst dojezdů k červené. Jo a pokud chcete tvrdit, že i nedisciplinovanost strojvedoucích, tak to je do určité míry možné, jenže to byste museli vybrat a velice dobře zaplatit ty nejlepší z nejlepších. A stejně byste jich asi potřebné množství nenašli. Chcete nechybujici fíry, výpravčí, dispečery, piloty, řidiče, kapitány, policajty, lékaře,… hm, tak na to zapomeňte.
Svůj primární cíl ovšem opatření splnila dokonale: před volbami se dalo voličům dramaticky vyprávět, jaký byl dřív na železnici nepořádek, ale teď jsme zavedli opatření, která tomu učiní konec a i ti strojvedoucí s jejich nadprůměrnými mzdami (sic!) konečně přestanou ohrožovat života nebohých sociálních cestujících, kterým jsme už dříve zlevnili jízdenky až na směšné částky.
Mně by jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu…. Ale dyť to stálo jen pár set tisíc korun a pár tisíc znechucených lidí (nebo sabotérů?)
Ono dokud se nezačne k hledání příčin nehod přistupovat na železnici stejně jako v letectví (tj. samozřejmě, že za to může XY, ale k jeho pochybení přispělo těchto 15 faktorů a kdyby bylo na místě toto a toto opatření, jeho nepozornost by byla zachycena a nehoda odvrácena – a tato doporučení celé odvětví brát smrtelně vážně), tak žádné zlepšení nečekejme…
Škoda že se nedá dát víc plusů. Naprosto a plně s vámi souhlasím. V letectví – když je MU – se pátrá po příčinách a zavádějí se opatření, aby se MU už nemohla opakovat. Úřady pro civilní letectví napaří pokuty a zejména změny dopravcům, provozovatelům letišť, řízení letové dopravy, ve stylu „padni komu padni“
U nás DI prošetřuje…. A výsledkem jsou opetření, která zajistí, že taková MU příště určitě nebude vinou SŽ…
Drážní inspekce prošetřuje zpravidla velmi poctivě a detailně, pak vydá bezpečnostní doporučení. Otázkou ovšem je, jak s ním provozovatel dráhy naloží. Stačí se podívat na starší zprávy z minulých let a porovnat doporučení s realizovanou skutečností.
příčinou je pochybení nebo omyl , jinými slovi nepozornost. — vím že strojvedoucí musí mít tzv seznání. taky vím že některé tratě třeba tři měsíce nenavštíví. myslet si , že někdo má v hlavě stovky km kolejí a to detailně ,je zcestné. měl jsem možnost svézt se na stanovišti. a nebyl bych s tou nepozorností tak hrrr. omyl – určitě , řeknete si co je těžkého sledovat cedule u kolejí . jenže ony nejsou vidět , každá je jinde , v troleji , ve škarpě , mezi kolejemi , nízko vysoko , reflexní , černá , vybledlá , jsou zarostlé… Číst vice »
Sankce a pokuty ano. Za chyby se má platit. Ale ať to platí pro všechny zúčastněné na dráze!
Čemu to pomůže?
Někteří kolegové třeba za jízdy na chvíli ty telefony odloží.
A to někteří strojvedoucí zvládají i film na tabletu. Spatřeno osobně přes sklo na stanoviště, na jedné regionální dráze. Takže tak asi.
Dopravce, není to jedno ?
Ale nebyli to České dráhy.
Konečně správná otázka. Odpověď je, že ničemu. Místo sankcí je třeba analýza události a odstranění příčin, které k této události vedly. A to žádná sankce nevyřeší.
K tomu, že tady nebude jedna kasta privilegovaných – výpravčí a dispečeři.
Troufám si říci, že většina výpravčích se necítí jako privilegovaná skupina.
Příčin proč se tak děje u dispečerů a výpravčích dálkového řízení je jistě víc.
Jednou z nich je anonymita a pocit moci, třebas skleněného paláce Balabenka. Zkrátka notná vzdálenost od místa děje, kde bych mohl za svou nedbalost, rovnou dostat po hubě.
Třeba od strojvedoucího.
S výpravčími přemístěnými na CDP jako dispečery mám jen ty nejlepší zkušenosti. Rozhovor mezi mnou coby strojvedoucím a dispečerem se vede téměř předpisově. Vše, co je mezích předpisů, není problém provést. Takže jako strojvedoucí musím dispečery na CDP, či na nějakém pracovišti, odkud se řídí další stanice v rámci DOZ, jen a jen chválit. Mnohem horší zkušenosti mám ze stanic, kde je nějaké postarší zabezpečovací zařízení, například elektromechanika, tak tam jsou obvyklé jisté „zvyklosti“, které jsou ale předpisovým pořádkům dost vzdáleny. Není to ale vždy, závisí opravdu na lidech ve směně. Ovšem z komunikace s CDP nic takového neznám. Pro… Číst vice »
Jo, ať sousedovi chcípne koza taky. Jen nenávidíte.
Co třeba dispečeři ŘSD, IZS, lodní dopravy, letoví dispečeři? Taky dostávají pokuty? A co se tím vyřešilo? TVL!
Nesmysl, pokuta má být za vědomé porušování předpisů, ne přehlédnutí. Tomu žádná sebevětší sankce nezabrání.
To bych snad mohl i souhlasit. Ale já bych to stejně zrušil úplně, když je to k ničemu.
Ne, naopak, úplně zrušit. Ničemu to nezabranilo.
Asi máte potřebu někoho trestat, ne? Či kdyby se dávaly pokuty úplně všem profesím?
A čemu se divíte. Nic se od doby dotazníku nezměnilo. Peníze jsou základní mantrou, ne lidi. Nástupy brzy ráno, přerušení přesně 7:01, ostré obraty, vozidla, která na kolejích nemají co dělat, ale jezdi se musí………… ale to se pořád opakuji dookola.
Tak to navrhněte lépe a radostněji, ale ne jenom pro svůj vlastní turnus nebo vlastní jednotku, ale i pro okolí jednotky. Za prací se nikdo stěhovat nechcete a pak se divíte, že spíte atd
To nejde. Jsou dvě hlavní skupiny mobilních zaměstnanců: jedna chce dlouhé šichty, nejlíp za sebou s pak dlouhé volno (spíš pro bezdětné lidi). Druhá zase kratší směny a častější volna (spíš pro rodiče). Pak jsou ještě další.
Budem asi nekolegiálny a nepopulárny, ale táto diskusia sa mi ani trochu nepáči. Máme prácu, ktorá väčšinu z nás baví a ktorou žijeme, ktorá je nadpriemerne platená, a ktorej súčasťou je to, že máme zodpovednosť za životy tak ako posledný šofér Uberu. A je na čase ju podľa toho brať a nehľadať všade možne výhovorky. Ak autobusák prehliadne značku (a že ich je zle viditeľných), alebo nedá prednosť na križovatke (a že ich je neprehľadných), alebo na železničnom priecestí, alebo dostane obyčajný šmyk v serpentíne, a zomrú pri tom ľudia, ide do basy, a ak mu naparia obecné ohrozenie, nie… Číst vice »
Tak třeba v leteckém průmyslu se dělá pravý opak.
Místo velkého odsuzování a snahy najít viníka se hledají mechanismy, aby příští chyba lidského faktoru nezpůsobila tak těžké následky.
No tak v letectví pokud pilot přežije a byla to jeho chyba, tak je taky obviněn a souzen.
Jistě, ale pokud má pilot situaci „z prdele klika“, jak se jadrně říká, tak místo toho aby to tutlal, tak to reportuje, nikdo jej za to nebude buzerovat ani mu brát prémie, protože sebekritika a bezpečnostní kultura se počítá“ a vyšetří se proč k té sitaci došlo a jak zabránit tomu aby do ní jiní nevlítli.
Na dráze je to „podle předpisů“, i když se tam 10 lidí na něco nachytalo, tak se to bere že oni jsou blbí, ne že je to zřejmě díra v bezpčnosti provozu.
Nesmysl, to platí jen v případě, že dojde k nehodě. Pokud ale dojde k nějaké chybě, ale nic se nestane (adekvátně k projetí „stůj“ bez následků), tak nejsou sankce, ale naopak snaha zjistit, proč došlo k chybě a vymyslet opatření, aby k opakování chyby nedošlo.
Tak sankce jsou, viz jednomotorový let Smartwings
Tady to někdo nepochopil. Projet stůj nikdo nedělá s úmyslem, tudíž nemá smysl to pokutovat a myslet si, že se to zlepší.
takže budu-li v autě čumět po ženských a projedu stůj, taky to nemá smysl to pokutovat a myslet si, že se to zlepší?
No podle toho, jak dopadlo restrikce, tak je zjevné, že to asi „čumění po ženských“ nebude
Nesmyslné srovnání, v autě každý ví, že když ho nevidí policie nebo se nesrazí s jíným autem, tak projetí červené nic neznamená a v podstatě to může udělat i vědomě. Ve vlaku to vědomě nikdo neudělá, protože ví, že to prakticky vždycky má následek.
a nedbalosti to ve vlaku taky nikdo neudělá?
Pokud nedokážeš udržet pozornost, měl bys zvážit zda řídit, a případně přestávky. Taky bys měl projít lékařskou prohlídkou.
Pokud na holky čumíš jaksi úmyslně, tak by pokuta mohla pomoc.
Kdybys červenou projížděl vědomě(to ještě stihnu/nebudu zastavovat) tak ano pokuta určitě sníží riziko.
Ty bys mě dokázal pobavit jak ten jiný Andrej, stejné národnosti…
To máte tak nějak asi v tom vašem DNA..
Jen tak mmch, myslíš opravdu že tahle profese je nadprůměrně placená vážně nebo je to součást tvého svérázného humoru?
Plat strojvedoucího v ČR je pro Slováka sen. Proč myslíte, že jich tolik jezdí v ČR ?
Šlo by to bez primitívnych osobných invektívov?
Čo sa týka mzdy, samozrejme že to myslím vážne, priemerná mzda strojvedúceho je objektívne vyššia než celoštátna priemerná mzda. Aj na Slovensku aj v Česku. Tým netvrdím, že som s nej celý bez seba ani že si za ňu kúpim ferrari. Ale je to odborná práca s nedostatkom záujemcov čo je čiastočne reflektované. Čo je na tom divné? Si myslíš že je to naopak? Že priemerná mzda strojvedúceho je pod celkovým primerom alebo čo chceš povedať?
Neber se zas tak vážně, ty “ odborná práca“.S tímhle nickem to k tomu přímo svádí.
Pokud si myslíš že máš nadprůměrný plat, zřejmě žiješ v nějakém chudším regionu vaší krásné země a já ti přeji spokojený život se zodpovědnou profesí😀
Jaká je základní hodinová mzda bez příplatků za přesčasy, noční a víkendy? Opravdu to bude víc, než průměr?
Takhle to nejde počítat, protože každý strojvedoucí (kromě vlečkových a hodně specifických případů) má nějaký podíl noční a víkendové práce.
Takhle to ale brát musíte, jinak jste jak odborový předáci, co se po jednání o nové kolektivce bijou v prsa, jak dojednali kompromis, a že se zvedne plat defatko o 6%, ale z toho 3,5% je v zvednutí různých příplatků. Prostě vždy by se měl brát základní plat, že jsou příplatky je hezké, ale ty můžu mít a nemusím, podle toho kterou činnost dělám.
Hodinová u Carga kolem 210,- nebo 220,- záleží na třídě.
Nic moc.
Cca 250/ hod má která středoškolská pozice? No moc jich nebude.
Argumentační faul.
Ten rozdiel bude, že autobusák by mal vždy podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách (alebo ako sa teraz volá) dodržovať podmienky jazdy „podľa rozhľadu“. Naproti tomu väčšina vlakov jazdí… Na dobré slovo, keďže „podľa prístrojov“ sa to nedá nazvať, aspoň kým nejazdia vlaky podľa ETCS. Spadla ceduľa „očakávaj rýchlosť 60“ na trati s rýchlosťou 100 km/h do krovia? Buď si strojvodca spomenie, že tam zníženie rýchlosti je, alebo až uvidí za oblúkom ceduľu „rýchlosť 60“, tak aj keď bude brzdiť aj očami, tak okolo nej prepáli rýchlosťou tak 85. Skrátka sa spolieha na omylný ľudský faktor – že si… Číst vice »
Tak třeba Polomka je příkladem, kdy k nehodě přispěly až zrůdné chyby v uspořádání a stavu železničního přejezdu. Kolega tam dělal znaleckou analýzu.
Přísnější postihy zlepšení nepřinesly, je třeba zavést trest smrti. To by v tom byl čert, aby ti lidé nepřestali dělat chyby!
Já bych už rovnou střílel děti co řeknou, že chtějí být strojvedoucí….Nebudou strojvedoucí, nebudou chyby. Jak prosté.
Pokud to jsou (neúmyslné) sebevraždy při přecházení přes koleje, pak by pomohlo založit v ČR policii po vzoru vyspělejších států. Tam se rozdávají vysoké pokuty. To si pak každý rozmyslí, než bude nedaleko podchodů a mostů přecházet přes koleje.
Pokud to jsou chyby strovůdců, pak by pomohlo je o přísnějších trestech informovat a vzít je na prohlídku do vězení, aby věděli, co riskují, pokud budou mít pocit beztrestnosti.
No jasně, protože strojvedoucí, když je víc víc ve stresu, tak dělá méně chyb. A když by byl vystresovanej na maximum, udělá chybu jen výjimečně…. 😀 (A nebo se na takovou práci z vysoka a naplacato….)
Vy budete rozený šéf, který umí správně namotivovat své podřízené 😀
Pokud strojvedoucí spáchá projetím návěstidla trestný čin, tak jde k soudu stejně bez ohledu na nějaký „motivační bodový program“…
Co by se muselo stát, aby tím spáchal trestný čin?
Stačí vjet do postavené vlakové cesty jinému vlaku s osobami…
V zahraničí to řeší vlakový zabezpečovač, nikoliv vysoké pokuty. Strojvedoucí fakt návěst projet nechce, pokuta nepokuta, co je za návěstidlem omezujícím jízdu je přeplatné na rakev (a žádný pozit beztrestnosti).
Ano zavedeme nový předmět ve všech školách.
Exkurze do nápravných zařízení.
Protože přece každé povolání může aspoň teoreticky ohrožovat lidi.
A k tomu ještě k povinné vstupní prohlídce při nástupu do práce přidáme povinnou návštěvu nejbližšího nápravného zařízení, rovnou s vyplněním dotazníku ve kterém každý uvede jak hodně preventivní daná prohlídka byla.
Bože co lidi nevymyslí za kraviny.
A blábol s policí a pokutami za přechod kolejí raději nebudu komentovat. Stačí si přečíst zákony.
Já najel autem půl milionu km, ale na červenou sem nejel nikdy 🙂
Ono ten vlak nezabrzdí na 80 metrech jako to auto…
To Východňárovi nevysvětlíte… U nich lokomotivy mají volanty.
Ha ha ha…
V ČR mají některé lokomotivy volanty ze Škodovek chytráku.
To každej ví… Proč tedy existujou předvěsti ?
Keď sa predzvesť prehliadne, tak až má strojvodca výhľad na to predzvestené návestidlo, je už väčšinou pozde (ak si nespomenie, že „tu niekde bude hlavné návestidlo“). O svetelné mi ani tak nejde, tam sú aj upozorňujúce cedule „vlak sa blíži k predzvesti“, či „vlak sa blíži k hlavnému návestidlu“, tj. šanca prehliadnúť je menšia, ale nepremenné, tam je to problém.
A ste si tým naozaj istý? Že si nie ste vedomý toho, že ste šiel niekedy na červenú neznamená, že ste naozaj nikdy na červenú nešiel 🙂
No vidíte a mě se to jednou povedlo, nájezd km stejný. Úmysl to fakt nebyl, nikoho jsem neohrozil, ale stalo se.
A to víte určitě? To je klasický princip liských smyslů, co jsme neviděli, to neexistuje. Ale to neznamená, že se to nestalo.
Druhá věc je, že je řada strojvedoucích co chtěli zastavit, ale ono to nezastavilo, protože s brzdnými drahami stovky metrů se to může stát jedna dvě (a také je to v kategorii nepozornost).
Fór je v tom, že pokud se s někým nesrazíš, tak o projetí červené vůbec nevíš 🙂 Já mám najeto autem cca 400tis. km a určitě bych si nedovolil na 100% tvrdit, že jsem nikdy na červenou neprojel. Jediné co můžu tvrdit, je to, že jsem se s nimým nesrazil.
Takže když se uvidím červenou, nezastavím, s nikým se nesrazím tak o tom nevím? Já si tím třeba jistý sem. Stačí dodržovat zákonná ustanovení a nebrat oranžovou jako výzvu „choď rýchlo“. S větším autem si také nemusíte být vědom toho, že jste srazil, natož u vlaku. Takže zrovna to bych jako příklad nedával.
„Takže když se uvidím červenou, nezastavím, s nikým se nesrazím tak o tom nevím?“ Budeš se divit, ale takhle to funguje. Řidiči po získání určité praxe jezdí natolik rutinně, že připomínají automaty řízené podvědomím. Když jsem jako obchodník najížděl 5 – 6000 km měsíčně, mockrát se mi stalo, že jsem po dvou hodinách jízdy po dálnici vylezl z auta a najednou jsem si nebyl schopen vzpomenout na žádný detail z té jízdy. Teď jako důchodce najedu za rok to, co předtím za měsíc, a samo o sobě mě to nutí víc se na jízdu vědomě soustředit. (Disclaimer: Kilometry za celý… Číst vice »
Je prostě vidět,že z nich nikdo nestrávil pár směn na lok.Když jsem požádal v diskuzi nednoho ředitele ČD ať se se mnou sveze při nástupu v 1:53 hod. na rychlíku do Nymburka a zpět,tak odmítl.Další pán z MDje bál jet na lok rychlostí 160 km/hod. v mlze,ale buzerovat uměl.
A já pořád myslel, že to ti strojvedoucí dělají schválně, tak když pak zvýšíme represe, tak to bude najednou v pohodě. A ono nic … 😀
Nechcu říkat, že jsem to říkal…..ale já vám to říkal
Jojo 😃
Já bych doporučil drážní inspekci zajít na nostalgické akce. Řada strojvůdců by nesplnila zákonem stanovenou přestávku a hodiny. Za další řada lidí na lokomotivě nemá co dělat, nemají jakékoliv zkoušky, atestace. A v neposlední řadě kdyby se kontroloval před nástupem na lokomotivu alkohol…..
To trochu přeháníte, není vždy vše podle zkostnatělých předpisů, ale alkohol? To už je silná káva…
To by jste se divil. 10 přece topič za chvíli vypotí. Osobní zkušenost.
blaboly…
Zajisté jsi měl důkazy a upozornil příslušné orgány, když to tady tak přesvědčivě píšeš..
asi jsem výčet publikovaný inspekcí četl nedbale. tam je zmiňována mú při nostalgické jízdě? je to opravdu to zásadní co kazí statistiku?
Já bych Vám zase doporučil se seznámit s tím, jaká je role Drážní inspekce. Pak byste zjistil, že by bylo mnohem efektivnější, kdyby na tyto jízdy zašel Drážní úřad.
Takže se ukázalo, že systémový problém je opravdu systémový problém, jen na to byly potřeba desítky milionů ve škodách a nějaké ty mrtvoly navíc <3
Navrhuji druhý i třetí trenažér.
A pro každýho fíru hodinu ročně na něm navíc!
A nejlépe každému trenažér i domů. No systémovou chybu stejně nikdo neprizna.
Čo o to, trenažér je dobrý nápad. Ale mali by sa na ňom cvičiť situácie, kde strojvodcovia často chybujú a tiež rôzne mimoriadne situácie, s ktorými sa stretávajú občasne a kde je veľký potenciál na chybu. (Ak sa s nimi vôbec mali príležitosť stretnúť, napríklad evakuácia cestujúcich na trati do iného vlaku a s tým spojený posun… štýl nehoda na Blatově pred nejakým časom.) A vlastne aj prípady, keď chybu urobí protistrana (výpravca, stavadlo, …), v prípade, že má strojvodca možnosť to zistiť – viem si predstaviť napríklad jazdu na nesprávnu trať – ako ďaleko strojvodca dôjde, než si všimne,… Číst vice »
A kdo by to byl čekal. Kde jsou všichni ti pochlebovači?
Je to už pár let. Teprve se začínalo hovořit o MLS, monitoringu licencí strojvedoucích. Náhodně jsem se sešel v čekárně u lékaře s bývalým kolegou, říkejme mu Jarda. Jarda v té době pracoval v Drážním úřadu. Dali jsme řeč a já povídám: ,,Jardo, vy prý chcete kontrolovat naší pracovní dobu podle licencí strojvedoucích“? ,,Jo, něco takovýho se chystá“. ,,A ty si myslíš, že to bude mít nějaký vliv na bezpečnost“? ,,To si nemyslím“. ,,A proč se to bude tedy zavádět“? ,,Protože těch prů…..rů je v poslední době tolik, že se nějaké opatření udělat musí“. ,,Takže se dělá opatření jen proto,… Číst vice »
Myslíte toho Jardu, který rozjížděl Pendolina. No bohužel celý monitoring byl jen jak řikáte vlk se nažral ale koza zůstala celá. Tedy snaha nějak uspokojit média. Osobně se přidávám k těm, kteří za těmito problémy vidí nakumulované výluky, ostré obraty, dělené směny (ty co nejvíce omezit a zvýšit počet nástupních míst ).
Základem nárůstu je to, že dnes si už opravdu nikdo nedovolí projetí návěstidla utajit.
To je zcela zásadní příčina dlouhodobého nárůstu.
A to, že to neklesá má taky svoji logiku…
Vlaky jezdí hustěji, strojvedoucí častěji vidí návěst zakazující jízdu a při stejné chybovosti nám z toho vyleze co?
Nákladní expres z České Třebové do Děčína dříve zastavil 2 až 3 x. Dnes v průměru 10 – 12 x.
A pak se všichni diví…
No s tímhle názorem je ale třeba opravdu jít víc ven, tohle víme my, lidé od trochu, ale laická veřejnost je absolutně závislá na smyšlenkách těch mluvků a kecalů z různých institucí.
Ale jo, vystihl jsi to naprosto na 100 % přesně.
Přiznám se, že nevím, jak to dostat mezi laický lid. Vždy z toho vylezou nocležny a únava… Nám na železnici chybí prostě „bezpečnostní kultura“. Tedy místo snahy aby pracovali všichni ve prospěch celku a minima MU se u nás snažíme zajistit vše tak, aby to bylo na koho hodit. Takový malý příklad –> samovraty a jejich návěstidla a dohledy. Zcela pravidelně se stává, že strojvedoucí vjede do samovratu, který není řádně přestaven a návěstidlo není v poloze dovolující jízdu. Vždy o tom ví dispečer dopředu, má k dispozici dohled. Přesto klidně vlak vypraví do úseku, kde není zajištěna řádná sjízdnost.… Číst vice »
Edit : od fochu
Míříte dobře, Winchestere.
Nejdříve bych chtěl zmínit, že nejsem z oboru. Ale myslím, že kontrola pracovní doby u profese strojvedoucího je potřeba. A zároveň si myslím, že by nejdříve měla být kontrola a poté z toho vyvozovat závěry. A také si myslím, že případné nedostatky by se neměli dotknout daného strojvedoucího, ale toho kdo za ně opravdu může. Nemyslím si že strojvedoucí jen tak o své vůli a naschvál překračují maximální pracovní dobou. Jsem spíše toho názoru, že jsou k tomu „nuceni“ popřípadě to někdo jiný špatně spočítá. Takže pokud zavedou kontroly a poté se někdo na ta data podívá tak to bude… Číst vice »
To by spíš byl komentář pro pana Jardu, který něco pomáhal zavádět, něco v co sám nevěřil. Bohužel už není mezi námi. A současná vláda s tím neměla co do činění. V době úvah o MLS byla ještě Bůh ví, kde.
Stačí přidat 500 Kč do důchodu a nejlepšího ministra dopravy máme zase. Smutné na tom opravdu je, že tady tu prolhanou sektu jménem ANO volí i sami strojvedoucí.
Za to ta současná nelže … mluví jen pravdu. Nebudte trapný. Žádný ministr (ani ten minulý, ale ani ten současný) nemúže za to, že strojvedoucí drážního vozidla projede navěstidlo v poloze stůj. To by minist vnitra musel být odpovědný za nehody na silnicích … dobre to píše tady níže Valtteri.
Pokud se v tom ministr vrtá (zavádí sankční systém) tak může za následné statistické změny. (Pokles či nárůst mimořádností, nehod)
Tak samozřejmě že za to žádný ministr nemůže, jak by taky mohl když si sedí v zaprděnym kanclu s nulovou pracovní produktivitou živenej z našich daní.A že zrovna Havlíček kterej byl jen tupá ovce Stbáka co se neuměla ani pořádně vyjádřit slovem. Jenom je na palici zpřísňovat sankční systém. Za tu práci fíry obdivuju, s takovymhle přístupem tohohle státu a podporou dementů od Spržel tu za těch pár tisícovek s jednim krokem v kriminálu, nikdo jezdit nebude. Všechna čest fírům🙌
Jen pro jistotu … doporučuji si přečíst životopisy Havlíčka a Kupky. Celkem zajímavé srovnání 😀
To je ovšem velmi překvapivé, že sankční systém neeliminuje podobné MU, když:
a) Chybí funkční zabezpečovač, což LVZ úplně není. Nemluvě o tratích bez kódu.
b) Jsou výluky prováděny tak, jak jsou. O přehlednosti rozkazů se nemusíme bavit.
c) SJŘ obsahují informace v podstatě nulové hodnoty, když tam nejsou zaneseny traťové rychlosti ani polohy návěstidel.
d) Infrastruktura vypadá, jak vypadá. Když vezmeme v potaz viditelnost návěstidel atd.
e) Někdo fundovaný napíše poznámky z provozu a přiloží fotografie, je mu odpovězeno, že vše je v normě…
Takhle se to opravdu hned nezlepší.
ad c) existují TTP
ad e) pokud jsou normy nevyhovující, je potřeba tlačit výše, aby došlo k jejich změně. SŽ se taky musí chovat s péčí řádného hospodáře
Ale rozhodně se chovají jako banda diletantů. Loňské změny předpisů jsou toho důkazem
c) ttp ani seznání neřeší, že by trať měla být sjízdná i pro někoho bez seznání (v Německu 50-100 km/h)
e) částečný souhlas. Nicméně snižování rizik MU je docela opravněný výdaj.
Ano, existují TTP. Moje poznámka směřovala k tomu, proč některé informace nejsou v jízdním řádu. A toho jste si mohl všimnout. Kromě toho způsob zpracování TTP samotných také není úplně něco, co by si SŽ mohla dát do výkladní skříně.
e) Když je něco v normě tak automaticky neznamená, že je to bezpečné. Vždy je potřeba přihlédnut k situaci v místě a přizpůsobit to, aby se nešlo problému naproti díky alibistickému „je to podle předpisu, dál mě to nezajímá“. Jednou jsem zkoušel psát podnět přes aplikaci u nebezpečného přechodu, který má volno pro chodce až po rozjetí odbočujícíh aut přes tento přechod. A je tam krátká zelená, takže každý se snaží rozjet co nejvíc, aby to stihnul projet. Navrhoval jsem i konkrétní úpravy cyklu křižovatky v řádu pár sekund, aby to bylo bezpečnější. Z magistrátu se mi dostalo odpovědi, že… Číst vice »
Píšete určitě o Libni o křižovatce u metra Vysočanská. Tam je to opravdu pro chodce o hubu.
Vážně větší tresty nezabírají na snížení poctu neúmyslných chyb lidí? Vážně? Tomu se mi snad ani nechce věřit. Systém zabezpečení u takhle kritického systemu přece dokonalý a selhání odolný a počítá s tím, že člověk je člověk a ne naprogramovaný třikrát zálohovaný počítač.
Přerušené směny, nástupy o půlnoci, spaní nespaní, rychlé obraty apod… To je ten problém. I kdyby byla pokuta za projetí milion korun, tak jich neubyde.
Ale ubyde, nakonec. Dnešní největší problém v rovnováze systému je letargičnost strojvedoucích. Miliónové pokuty zajistí, aby se více bouřili, a oponovali byrokratům a bezmozkům neustále pracujících s předpisy na hraně ze SŽ.
No jo… Bývaly časy, kdy se Federace strojvedoucích báli i ministři… Teď jako by neexistovala.
Nástupů o půlnoci se těžko zbavit, když podle jízdního řádu je odjezd po. Tady je spíše otázkou, jak vypadá den před tím (den před noční směnou volno, maximálně noční a den potom) Rychlé obraty – nezdá se mi, že by v metru bylo nějak moc mimořádek(nebo zásahů VZ). Tady je spíše otázkou technologie (kdo soupravou přijede, ten se ani nemusí potkat s tím kdo ji odváží) a nedělání naschválů (Střídání na ose memusí být na zcela odlišný typ mašiny, dá se střídat panťák-panták, vectron-vectron) Spaní – souhlas, ale odbory zajímá režijka. A ne jako benefit, ale jako politika. (Viz u… Číst vice »
Pokud jeden den člověk pracuje 1:00-14:00, druhý den to samé a třetí den 14:00-3:00… Tak to zkrátka není dobře
To samozřejmě, po noční volno nebo noční.
Stále to vaše ohrané střídání na ose, rychlé obraty to nezrychlí spíš naopak. 1) Jak se nastupující strojvedoucí dostane na stanoviště, když klíče logicky bude mít předchozí odstupující strojvedoucí, a neobsazené stanoviště musí být (logicky zamčeno), aby tam nikdo neoprávněný nemohl. Leda byste na všem vyměnil zámky a na každou řadu vozidel udělal univerzální zámek, aby každý měl svůj klíč. 2) Nastupující fíra si taky musí vozidlo převzít, zkontrolovat, zapsat knihu, atd … to opravdu ostré obraty nezrychlí, spíš naopak 3) Současné předpisy ČD říkají, že kniha předávky musí být (pokud je plánováno střídání na ose) na stanovišti, ze kterého… Číst vice »
1) Klíče jsou technicky řešitelné.
2) A musí? Nedalo by se do předpisů napsat, že při rychlém předání za věci a,b,c odpovídá předávající dokud se v tom přebírající nevrtá?
3) měnitelné.
Jinak proč by objednavatel platil technologické věci, třeba soupravy? Objednavatel si platí odjetí spojů. Když dopravce nabídne ve výběrku nesmysl pod náklady a vyhraje, je to jeho věc.
1) Jak byste to chtěl technicky řešit? Leda vytvořením univerzálního klíče na řadu, a stále tu máme ještě další klíče (od nářadí, nádrž, apod…), takže strojvedoucí budou jako klíčnicí. 2) Pěkně děkuji, takže strojvedoucí už nebude na stroji, ale stále bude za něj ručit (tedy za věci a – d)? To je pěkný paskvil, a nejde to, zda se v tom vrtá, ale i o stav mašiny (značení obručí, zda třeba není ohnutý pluh, atd…), přeci byste nechtěl, aby za to ručil kolega, co už na stroji není. 3)ano vím, však jsem sám psal, že to se dá změnit. No… Číst vice »
1) moje představa by byla karta pro každého strojvedoucího nebo univerzální klíč. Proč se nádrž odemyká něčím jiným, než dveře?
2) Kdo s tím přijel, odpovídá za to, že před předáním nebyl pluh ohnutý. Jestli si ho přebírající ohne sám, už je to jeho věc.
1) jistě na dveře by se karta (čip) dala použít, ale zas to máte docela vysokou investici, takovéto zařízení na všechna vozidla dosadit. Jistě zámky by se daly sjednotit, ale zas to máte nemalou investici.
2) tak samozřejmě, to platí i teď, ale já jako odstupující musím mít čas mašinu před předáním zkontrolovat, že je v pořádku, a to samé Nastupující, musím mít čas mašinu zkontrolovat, že jsem ji v pořádku převzal, nemůže to být na nějaké teoretické bázi.
Prostě ostré obraty jsou nesmysl, který sice šetří peníze, ale provozu nepomáhá.
Ne, fakt? Na nedbalost nefunguje přísnější represe? Takové to „pořádně je vosolte, ať si příště dají pozor“ nezabírá?
No kdo by to byl jenom čekal…
Ale mysleli jsme to dobře … .
…, ale dopadlo to jako vždycky.
Čím víc změn, tím víc chyb ! …….. Zkuste si jet autem tam, kde každý den vede silnice jinudy….. taky budete chybovat, protože to tam neznáte !
Jakých změn? Co to je za nesmysl. Na silnici narozdíl od koleji jsou změny denně.
Hlavně řidiči mají jezdit na dohled a auto dokáže rychle zastavit. S vlakem by jízda na dohled byla pomalá.
…kolecko
Autorova interpretace některých statistických dat je poněkud svérázná. Nebo spíš tendenční. Ona tedy už snaha o vyvozování závěrů z 11měsíčního provozu nového systému moc smyslu nedává.
A k té statistice: Kdybych byl zaslepeným zastáncem přísnějších sankcí pro strojvůdce, mohl bych napsat, že po zpřísnění se zpomalil dlouhodobý nárůst počtu MU. Zatímco dlouhodobě rostl o 9 % ročně a v posledním roce dokonce o 13 %, tak po zpřísnění klesl nárůst jen na 6,5 %.
Statistika nuda je…
Celý obor kromě Koláře, Kušníra a Havlíčka říká, že MLS a represe jsou totálním nesmyslem. Tady máte výsledky černé na bílém. Označení tendenční mě od člověka, který se neumí podepsat, poměrně uráží.
A teď mi prozraďte, jak MLS nebo sankce strojvedoucím dokáže snížit počet přejetých osob a MU na přejezdech?….myslím i do budoucna, když podle Vás je 11 měsíců fungování málo
Pokuty můžou být klidně v milionech korun.Dokud se nevyřeší příčina nic se nezmění.
Škoda, že se ve statistice nelze dočíst, jaký podíl těch projetých návěstidel má na svědomí osobní a jaký nákladní doprava. Forma zatížení strojvedoucích je u těchto dvou typů dopravy naprosto rozdílná a mělo by se k nim i rozdílně přistupovat. Např. v nákladní dopravě rozhodně nehrozí stres z toho, že vlak dostane nějakou minutu a není tedy nutné jezdit nadoraz.
Mám takový pocit, že většině strojvedoucích osobních vlaků je nějaká ta minuta putna. Všimnout si toho lze třeba tak, že odjezdové návěstidlo má zelenou, nastal čas odjezdu a teprve po půl minutě začne proces mezi strojvůdcem a vlakvedoucím.
Reálný odjezd tedy je velice často skoro o minutu později, i když šlo začít ještě před časem odjezdu a vlakvedoucí může potvrdit odjezd přesně v čas odjezdu a vyjet na vteřinu přesně.
Nechytejte mě prosím za pojmy, jak se čemu říká 🙂
V předpisu se praví, že úkony před odjezdem vlaku se zahájí v čase pravidelného odjezdu. Pak už jen závisí na druhu vlaku, jak dlouho ty úkony trvají. Rychleji asi odjede sólo 810, než třeba desetivozový rychlík u nástupiště v odvráceném oblouku.
Nelze zahájit úkony odjezdu před časem odjezdu vlaku. Alespoň ne dle předpisů ČD. Takže máte pravdu, že reálný odjezd je cca 30s až 2min po „papírovém“ odjezdu dle JŘ.
Ok, nevěděl jsem. Nicméně to nemění nic na tom, že výzvu k pohotovosti nepískne když může, ale o půl minuty později. A světe div se, v přestupních uzlech bez garantovaných přestupů (např. Pardubice) to reálně může znamenat ujetí přípoje.
Proto říkám, že bych to rozlišil na dva pojmy.
1) čas posledního nástupu. ve vztahu dopravce – cestující(objednavatel), veřejných jízdních řádech, může být kolmice(hned po výstupu)…
2) čas odjezdu. ve vzahu Spržel – dopravce, grafikonu.
Pokud by rozdíl mezi tím byl dvě minuty a fakticky by se stihlo provést úkony dopravce rychleji a bylo by postaveno, mohl by vlak jet i s náskokem, pokud nic neovlivní.
Nemůžete zahájit úkony dopravce před časem odjezdu 😉 je to za krásných 500 až 1000 Kč
Vaše pocity si strčte za klobouk. Když nevíte o čem píšete, nechte klávesnici na pokoji
Nedávno se kolega vrátil z simulátoru, jedinou a prý hrubou chybu udělal v tom, že písknul „výzvu k pohotovosti“ o 18 sekund dřív, než je v SJŘ odjezd vlaku. Lidi na peroně neměl. Samozřejmě by dříve neodjel, ale přesně tolik času trvá Pese uzavření dveří a zasunutí schůdků. Když si k tomu ještě připočtete reakční dobu vlakvedoucího a jeho nastoupení do jednotky, dojde Vám, že se půlminutě zdržení na odjezdu (pokud chcete dodržet předpis) nelze vyhnout.
Tak ona je pětiprocentní vata v jízdním řádu, takže 30 sekund problém neudělá, ale zároveň když se píske výzva k pohotovosti o 30 sekund později, tak je výsledek už zpoždění 1 minuta.
No a? Vata zařídí, že v následující stanici jste včas nebo skoro včas. Minutu nemá cenu řešit a stejně za to většinou můžou lidi co dobíhají a nastupují 30s po odjezdu, to je pak jasné, že se to nestíhá.
Tak tohle na českých železnicích můžu potvrdit a vídám to dnes a denně. Stačí si všímat. Vždy na to koukám s otevřenou pusou, jak v každé stanici vinou bohužel i vlakvedoucího nebo strojvedoucího vlak natahuje a natahuje víc a víc zpoždění. (Např. na trati ČB – Plzeň je to fakt horror, když absolutně nevíte, jestli bude Západní expres na nás čekat nebo ne a zpoždění se pořád minutu po minutě zvyšuje). Hnus.
V cizině pískne a jede se, nikdy se na nic nečeká.
Ano. Stejně to pozoruji i na Praha – Beroun a dalších tratích.
tak běž jezdit na náklady, když tam ten stres podle tebe není. Vždycky se mi líbí ,jak si fírové, co jezdí osobku myslí, že jsou něco víc…..
Obrovské překvapení, fakt že jo.
Jojo, železnice není silnice, tam postihy nic nevyřeší. Musí se řešit příčina.
A co chcete rychlokurz a truhlář může jezdit.
Jaký je poměr MU zaviněných strojvedoucími vyučenými v oboru(strojařina, dopravka) a strojvedoucími s maturitou mimo obor?
Jasně, všichni jsme nezodpovědné rychlokvašky které baví ohrožovat svůj život, životy jiných nebo touží po tom skončit na Pankráci.
Ale nepozorní a roztěkaní jste, co? A rychlokurz to taky byl proti strojvedoucím z minulého století?
Z článku mám pocit, že za nehody vlastně může ANO a že každý strojvůdce je zároveň členem poslaneckého klubu. Popravde mě trochu překvapilo, že za to nemůže i Putin. Nevšiml jsem si, že když došlo k největšímu zdražení jízdného v posledních letech, tak by se tady něco psalo o ODS případném selhání ministra dopravy. Nezaujatost a profesionálnost autora textu na této stránce, jak bývá zvykem, neexistuje.
Zdražení jízdného je reakcí na růst nákladů, které jakákoliv vláda stěží ovlivní. Došlo k němu ostatně i v řadě měst, kde vládne ANO. Zavedení sankčního systému je plně politickým rozhodnutím pána, který nyní mistruje současnou vládu a poskytuje spousty nevyžádaných rad. Věřím, že příště najdete i odvahu se podepsat.
Dokud tam bude lidsky faktor, tak budou prad nehody. Musi se přejít na autonomní system a ne na etscs, které vychází z tgv, frantici to nikdy moc neuměli. Když řídit autonomne zvladne auto s lidarem v provozu jako je v Asii. Proc by to nemel zvládnout vlak na koleji, kde jede jen do předu a a do zadu,a cesta je dana do předu, i rychlost a místa zastavení.
AVV na tom bylo docela dobře, i když verze v Pantherovi nemá certifikáty jako zabezpečovačka.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣 a nepij tolik.
Automat na osobce klidně ale nedovedu si představit jak pojede automat s cisternovým vlakem který při rozjezdu a brzdění rád mění rychle směr jízdy 🙂
Chceme mi říct, že v roce 2021 nezname chování kapalin v cisterne? A chování kapaliny při zrychlení a brzdění? 🤣🤣🤣
Já si to představit dokážu, mírný SW upgrade toho co už existuje (ARR, ACB).
Co by bylo těžší je posunování, spřahování a zkouška brzdy, závady na mašině kterým nestačí restart.
To je překvapení, že tresty nezabrání chybám… Proto bude následovat například zpřísnění bodového systému a následně další divení, že ani to nezabralo, následované dalším zpřísněním. A tak stále dokola, za potlesku primitivů.
Je třeba rozlišit chybu a úmysl. Ten, co jel v Boru bez řidičáku, s autem bez technické, předjel u přejezdu stojící auto, vjel pod vlak a zabil spolujezdkyni neudělal chybu.
Celá tisková zpráva včetně čitelnějších grafů zde: https://www.dicr.cz/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/vloni-se-nehodovost-na-drahach-vratila-na-uroven-pred-covidem
Co se přejezdů týče, chybí nějaký dlouhodobý plán jejich eliminace.
Kdyby se někdy roku 2000 vytvořil seznam nejproblémovějších přejezdů na české železnici a každý rok se čtyři z nich přestavěly na pod/nadjezdy, bylo by to nákladově únosné a přitom bychom se už blížili ke stovce.
Jakkoliv SŽ není ideální, tak takový plán existuje.
„Koncepce rušení přejezdů a zřizování jejich náhrad na SŽ(DC)“, má to přes sto stránek. Jak moc se daří závěry a plány uvádět do praxe, netuším.
Vzniklo 2019. Také nevím, jak moc se to realizuje. S minulostí bohužel už nic nenaděláme.
Ideálnější je první seznam na rušení lokálek.
To bude asi tim, ze je problem v zeleznici jako celku. Neprehlednost predpisu, zastarala infrastruktura, nedostatecne proskoleni zamestnancu, odpocinky, zahlceni strojvedoucich informacema, CDP a vypravci ktery nedokazou predvidat a realne vyhodnotit situaci, a v neposledne rade je to mysleni lidi. Proste je to bordel no. Pak samozrejme ten kdo je prvni na rane a ktery to odnese je ten vojak sam v poli … strojvedouci…
Ano všechno všude špatně, jen strojvedoucí jsou bezchybní.
Hlavně strojvedoucí dělá a zodpovídá za vše.. protože kdo jiný? Všechny jsme vyhodili.. Výpravčí si to na CDP kliká jak gordikon, kolikrát se ani neobtěžuje podívat se na hmotnost vlaku a neví kde má jaké stoupání a tak pak stojíš v kopci s 2500t kvůli motoráku a pak nastává otázka proč nejedeš, jede rychlík… Zavolat vysílačkou je někdy obrovský problém a tak si děláme naschvály a lítají sprostá slova…
Tak tomu klidně věřím. Ono ostatně i v těch simulátorech, co jste zmínil, to taky není jednoduché. Taky si takto „zabijete“ rychlík když to uděláte blbě. V pondělí jsem jel rychlíkem a v jednom úseku byla jízda stylem rozjel se – brzdil – rozjel se – brzdil … pak sekera +5min. Prostě ho šoupnuli za zpožděný osobák, né že by ten osobák zpozdili o minutu navíc a počkali až projede rychlík 🙂
Děkuji za ohraný názor s klikáním na gordikonu, jde vidět že o tom moc nevíte. Hezké, že máte přehled o tom, co má výpravčí dělat, ale ty problémy fungují i naopak. Netvrdím, že to máte jednoduché, dost věcí je špatně, o tom žádná, ale každé pochybení strojvedoucího svalovat na chybu systému bez špetky sebereflexe mi nepřijde ok.
Přísnější postihy jsou nesmysl. To není jak na silnici, kde řidič projede křižovatku na červenou, protože chce být v cíli dřív. Na dráze projetím červené nikdo nic nezíská.
Je to stejný nesmysl i na silnici. Přísnější postihy samy o sobě nic neřeší ani tam. A projet úmyslně křižovatku na červenou, aby byl v cíli dřív, to možná udělá někdo na drogách, ale jinak to bude vždycky chyba, stejně jako na železnici.
Nemusí být pravda. Znám člověka, co v noci v Praze neřeší červené a chová se jako by na křižovatce blikala oranžová, protože smými slovy nehodlá stát jak vocas před každou křižovatkou a čekat na zelenou žárovku když je všude pusto prázdno.
Pokud zastaví a rozhlédne se a nikde nikdo, tak to asi dovedu pochopit (ale ne omluvit, nepovažuji to za následováníhodné)
Takových je celá řada.
1. Otázkou na právníka by byla, zdali byl naplněn materiální aspekt přestupku, pokud je všude skutečně pusto.
2. Otázkou je, proč jsou semafory v tuto chvíli zapnuté? Každým zbytečným rozjezdem si zvyšujeme množství vypouštěných emisí (byť nepatrně).
Materiálním aspektem přestupku se u dopravních věcí dobrovolně nikdo nezabývá. A nedobrovolně zpravidla ne dřív, než ve správním soudnictví. Porušil, flastr, co se budeme dokazovat s materiální stránkou. Ono je to pohodlnější.
Ze stejného důvodu si ostatně OČTŘ nechali přepsat trestní právo na formální pojetí.
je to zákonu. Spoustě lidí by se líbilo, kdyby byl usvědčený pedofilní vrah veřejně popraqven, ale zákon říká něco jiného. Na silnici je to stejné-spoustě lidí by se líbilo, kdyby bez ohledu na signál červeného světla mohli vjíždět do křižovatek (na přechody) podle toho, co vidí. Zákon však říká něco jinéo.
Kdyby blikala oranžová a jel bych z hlavní, choval bych se jako na hlavní 😀 na červenou zpomalím a koukám se pořádně protože ti se zelenou prostě jedou.
Nicméně vjet do křižovatky a nabourat je blbost, která se může stát i na zelenou (kulatá zelená vs tramvaje, protisměr, chodci při odbočování)
Tak hlavně ať se nenechá chytit. Na tohle by totiž už šlo pravděpodobně naroubovat „záměrné“ nerespektování signálu stůj, za což je výrazně větší postih než na nerespektování „z nedbalosti“.
Tak se přijeďte podívat do Českých Budějovic (mimochodem nejnebezpečnější město v ČR ohledně nehod na silnicích) a zjistíte, že na každém semaforu po naskočení červené ještě jedno až dvě auta projedou. Pokaždé. Všiml jsem si toho během pár dní po přestěhování se sem. A zažil jsem i řidiče co na červenou kolem nás projel a málem sejmul asi deset lidí najednou jdoucích po přechodu.
Jo projíždění ve stylu „to ještě stihnu“ když to dotyčný fakticky nestíhá a kolizní směr dostane zelenou, je nebezpečné.
Chyba je něco jiného než úmysl. Projet úmyslně na červenou kna silnici je běžné, protože z toho kyne prospěch-úspora času. Na železnici z toho žádný prospěch není, naopak.
Otázkou je, proč k projetí došlo.
Brzdil málo, špatně odhadl zábrznou dráhu? Neviděl návěstidlo? Nebo místo na trať a návěsti koukal jinam, do papíru, do tabletu?
Jak v čem. Na silnici by nejvíc zabralo vymáhání přestupků jako je používání mobilu za jízdy, nedodržování odstupů, nepoužívání blinkrů, parkování kdekoliv na chodníku, v křižovatce, v jízdním pruhu a podobně. Tam postihy jsou buď směšné nebo žádné, tak toho řidiči zneužívají. S příchodem automatické kontroly parkovacích zón a rychlejším zprocesování pokuty se parkování řidičů značně zlepšilo (bohužel se stále nekontroluje mimo zóny). Řidiči už ví, že jim to jen tak neprojde a dávají si pozor. Co naopak nepomůže je pokutování za přehlédnutí značky v lesu sloupů (někdyi zarostlých), kdy by řidič jedoucí místem poprvé musel jet krokem, aby to… Číst vice »