Přípravy čtyřproudé výpadovky na východě Prahy míří do finále. Stavba za šest miliard začne v létě
![Vizualizace křižovatky Dubeč. Foto: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/07/dubec.jpg)
Na západním konci bude I/12 navazovat na současnou Štěrboholskou radiálu.
Po sedmi měsících od vypsání soutěže na zhotovitele čtyřproudé přeložky silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly míří tendr k otevírání obálek. Termín podání nabídek byl několikrát odložen kvůli velkému počtu doplňujících otázek zájemců o zakázku. Její odhadované náklady jsou 6,15 miliardy korun bez DPH.
„V tuto chvíli o prodloužení termínu výběrového řízení neuvažujeme. Termín zahájení stavby tak zůstává v našich plánech na druhou polovinu letošního roku,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.
Přeložka bude sloužit zejména jako kapacitní obchvat pražských městských částí Běchovice, Újezd nad Lesy a města Úvaly. Přímo navazuje na důležitou stavbu úseku 511 Pražského okruhu Běchovice–D1, jehož realizace byla po dlouhých letech obstrukcí zahájena loni v prosinci. Obě stavby by měly být zprovozněné na konci roku 2027 současně.
Díky přeložce, jejíž součástí bude mimo jiné šest mostů a 15 nadjezdů, dojde k odstranění zdlouhavého průjezdu zmíněnými městskými částmi. Zároveň dojde k odklonění veškeré tranzitní, meziměstské a příměstské dopravy, která v těchto místech dosahuje intenzity až 12 tisíc vozidel denně.
Silnice I/12 ve své nové trase o celkové délce 12 640 metrů prochází územím hlavního města z 44 % a Středočeským krajem z 56 % délky trasy, resp. jeho dvěma okresy – Praha-východ a Kolín.
Křižovatka Dubeč
Na západním konci bude I/12 prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Dubeč navazovat na současnou Štěrboholskou radiálu. Stejná MÚK stavbu protne i s Pražským okruhem, a to jak s jeho existují částí směrem na sever k dálnicím D8 a D10, tak i s nově budovaným úsekem na jih směrem k D1.
Stavba MÚK Dubeč bude muset počítat se zachováním provozu na radiále, která v současnosti okruh supluje. Jakékoliv omezení dopravy by mohlo způsobit kolaps zejména tranzitní dopravy.
„O konkrétních dopravních opatřeních je v tuto chvíli velmi předčasné hovořit. Vše bude věcí jednání s vybraným zhotovitelem a dalšími dotčenými subjekty. Naším cílem každopádně bude zachovat na Štěrboholské radiále provoz v režimu 2/2,“ popsal mluvčí Veselý.
Na trase budoucí přeložené silnice I/12 nyní probíhá archeologický průzkum. Podle Veselého se ho denně účastní na tři desítky pracovníků. Poté, co těžká technika odkryje zeminu se vydávají s lopatkami a štětečky do terénu. „Mezi aktuálně nejzajímavější nálezy patří stopy po osídlení této oblasti již v době bronzové. Svědčí o tom už dvě nalezená pohřebiště, z nichž jedno čítá 13 a druhé 17 hrobů,“ uvedl Veselý.
Podle archeologů jde o pozůstatky takzvané kultury lukostřelců. V hrobech totiž objevili hroty šípů. Kromě toho byly nalezeny také zbytky keramických nádob, nebo artefakty naznačující dispozice tehdejších stavení. Záchranný archeologický výzkum je nyní hotový přibližně z 15 procent.