Přípravy čtyřproudé výpadovky na východě Prahy míří do finále. Stavba za šest miliard začne v létě

Vizualizace křižovatky Dubeč. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky Dubeč. Foto: ŘSD

Na západním konci bude I/12 navazovat na současnou Štěrboholskou radiálu.

Odebírat
Upozornit na
guest
97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Doufam, ze stara I12 (ale i I2 pred Ricany) se dockaji nalezitych zmen. Napriklad momentalne chybejici chodnik (mezi mestkymi castmi!) bude moci byt snaze postaven, treba i na ukor sirky silnice.

PřemekJ

Šířka silnice bude odpovídat bezkoliznímu průjezdu obslužné MHD.

Jan Dobiáš

Za tohle patří dík starostovi Běchovic Ondřeji Martanovi, který nesedl na populistickou vlnu NIMBY části místních a raději prosazoval maximální ekologické kompenzace u již stabilizované trasy.

Ano, jde to!

PřemekJ

S vydatnou podporou z Újezda.

HlukUBrna

Hlavne at je to jako u rakusaku. V noci 80 a ve dne 110. Nechci tu hluk

Hoho

jaky musi nyt polomer aby se dalo projet 100km/h

roman.lelek

bude to čtyřproudovka, takže SPMV = maximální rychlost na ní bude 110 km/h.

Matyáš

A nemohla by tam teoreticky do budoucna byt i 130? Bude to v S24.5, na kterych jsou na dalnicich standardne 130..

Luk

Kvůli hluku spíš ne.

roman.lelek

Taky ten poloměr zatáčky u Úval nevypadá, že má parametry na 130

Harandrej

Přesně tak.

lvy

Koukám na tu křižovatku a jak vidno, tak projektant opět udělal maximum pro to, aby to bylo dražší a současně pro průjezd co nejpomalejší. 🙁

Ivan_pha

Naopak, klasické brejle se už nestaví, protože jsou na průjezd pomalejsi a nebezpečnější.

Mirek

Jak jste k tomuto závěru dospěl? Nehejtuju, ptám se.

SYN

Částečně na to bude mít vliv požadavek zachování provozu v dosavadním směru při stavbě…

Gawain

Bylo by fajn v článku uvést jaký tedy skutečně ten termín pro podání nabídek. Jakožto zakázkář poměrně pozdvihuji obočí nad vyjádřením pana ředitele, že již nehodlají termín prodlužovat. To dokáže předjímat, jaké dotazy, nebo návrhy na změnu k zadávací dokumentaci jim ještě dorazí?

Jaaa

Hehe, když vedení rozhodne, že to bude do tehdy, tak to bude do tehdy. Co na tom, že kvůli tomu zadávací dokumentace bude stát za pendrek. Fakt jste se s tím nikdy nesetkal? Já totiž jo. :-/

JFK

Povídejte, přehánějte.

Jaaa

Tím bych ohrozil sám sebe.

Eman

Dovolil bych si tvrdit, že odpověď na vaši otázku je „ano“: že po zhruba půl roce prodlužování termínu pro nabídky a ujasnňování podmínek s uchazeči se dá celkem bezpečně předjímat, že několik dnů před stávajícím termínem už žádné další zásadní dotazy nepřijdou. Tohle není jednání s aktivisty, kteří čekají na poslední den, aby do toho mohli hodit vidle.

Gawain

Dá se to předjímat, ale nelze to říct se 100% jistotou.

PetrN

Podle zákona můžou přijít dotazy nejpozději 5 pracovních dní před lhůtou. Jelikož aktuální termín je 12.1., tak už ve čtvrtek věděli že nic nedorazilo…

Vojta

6mld. za 12km je docela levné… Praha mohla postavit svůj úsek sama někdy před 20-30 lety, neboť Úvaly obchvat mají…
Místo toho jsou ve dvou městských částech kolony aut…
V Praze se nic nestaví údajně kvůli nedostatku financí, ale na tomto případě je vidět, že by se x staveb na území Prahy postavilo levně. Třeba obchvat Březiněvsi a desítky podobných. Jedinou nadějí pro okrajové části Prahy je, že něco z toho postaví ŘSD jako součást přivaděčů k D0. V tomto století nic jiného nebude.

Pavel

Evim o tom že bychom měli obchvat Úval…naopak: velká frekventovaná státovka prosekává přímo město dělí ho na cca 1/3 za silnici …hlavně nove čtvrti s bytovou výstavbou. Než něco napíšete o „obchvatu“ Úval …zjistěte si realitu

SYN

Realita je taková že nejmíň polovinu z „oddělených“ ulic postavili až poté co tam ta silnice (tehdy vedená okrajem Úval) už vedla… stačí se na Mapy vrátit dostatečně daleko do minulosti! (Radlická čtvrť, Chorbatská…).
Rozhodně se nejedná o „klasickou“ úzkou uličku vedenou přímo po návsi okolo kostela, to bývala Pražská…

Hasler

Máte obchvat? A mohl bych ho vidět?

Václav

I/12 je obchvat, původní cesta vedla Pražskou, přes náměstí a 5.května přes koleje k betonarce. Ta trasa je jasně patrná dodnes.

Jirka

Obydlená obchvat s pečlivě měřenou v max 50 kmh

SYN

Právě, z hlediska obyvatel (stále ještě i na dnešní dobu) maximum, mnohonásobně lepší než třeba Újezd nebo Běchovice…

Vítězslav

Jj to znám.

SYN

Prosím vás, vždyť jednou z podmínek přilehlých městských částí bylo aby se toto nezačalo stavět dřív než přilehlý úsek D0…

Noname

Jenže ten obchvat už neplní jeho funkci, tedy odvést dopravu z města. Dneska je to pořádná bariéra.

lukas

Pořád nechápu, proč jsou u novostaveb dálničních křížení pořád ty rampy jakoby dokola (na obrázku z jižní spojky na D0 směr D11 a dále) a neudělá se to napojení jako v Německu – přímé 2 pruhy spodem A14xA2 (třeba z Lipska na Magdeburg)?

FilipH

Nevím jak jinde, ale tady bych si tipnul, že to bude kvůli prostorovým podmínkám. MÚK Českobrodská (severně od MÚK Dubeč) musí být, za základě dotčených MČ, zachována, což vzhledem k těsné blízkosti MÚK Dubeč znamená, že musí být spojena kolektorovými pásy a zároveň musí být zachována možnost sjet na této křižovatce že všech směrů, tedy i od Štěrboholské spojky, což si myslím, že moc lépe vyřešit nejde. Jako přímější větve by se tam asi vešly, ale jejich napojení na MÚK Českobrodská by bylo krkolomné a nejspíš by se stejně musela postavit přímé větve tak, jak jsou navrženy teď. Navíc postavením… Číst vice »

Jiný

Moment, ona bude křižovatka Českobrodská vybavena sjezdy/nájezdy od/na jih?

Jiný

Už to vidím, to je příjemná novinka

Sáček

V minulosti se tolik nenávisti snášelo na archeology provádějící představební průzkumy. Přitom to byla jenom vina legislativy, že se nemohl průzkum zahajovat dřív, tak jako dnes. Zapomíná se.

Michal M

Já bych teda s borci, co tam v tomhle počasí dělají ZAV, měl spíš soucit…

Jiný

Nehledě na to, že stačí se ZAV počítat v harmonogramu.

FrenkyUL

Čekám věrozvěsty o indukci a zatím nic 🙂

Jaaa

To je věda milej pane, nikoli víra. 😉

Jaaa

Ale ano mínusáři, vztekejte se na lidi, co se zákonitě chovají jinak než vy si představujete (tedy jezdí autem jak jim se líbí, ne jak vám by se líbilo), a ještě víc se vztekejte na ty, kdo to umí popsat.

A hlavně si pak zvolte někoho, kdo bude říkat co se vám líbí, nikoli to, co je pravda. To je totiž nejlepší cesta ke štěstí a prosperitě. 😀

Air Traveller

ano, zvolíme si koho uznáme za vhodné. a zelených teoretiků se naštěstí ptát nemusíme.

Jaaa

Nj., ona totiž není jediná věda (tj. ověřená znalost o realitě), u vás doma je samozřejmě ta vaše jediná pravá domácí hospodská znalost a pak nějací zlolajní univerzitní zelení aktivisti. 😀

Nádherný příklad postfaktické doby. Když nevíte co, hezky lživě škatulkujete.

Michal M

Tak já jsem dnes jel z Landštejna autobusem (jezdí 1, slovy jeden denně), dvěma vlaky a taxíkem a trvalo to 3 hodiny.
Moje představa, že bych to autem měl za hodinu a ještě by se dalo odjet zcela flexibilně je teda nějaké moje falešné vědomí?

Jaaa

A proto je potřeba do každého města stavět dálnici. Vaše představa o efektivitě dopravy je opravdu naivní.

Michal M

Já se stavby dálnic nedožadoval, mně jen zajímalo co je postfaktického na tom, že autem se dá zajet stejná relace za polovinu či třetinu času a část lidí to potřebuje využít?

Dusanh

Lidi jezdí autem, jak se jim líbí? Nejezdí náhodou drtivá většina uživatelů IAD tak, aby to bylo pro ně co nejefektivnější?

Jaaa

Ne. Oni jezdí tak, jak SI MYSLÍ, že je to pro ně nejlepší (nikoli nejefektivnější).

Řešení rozporu mezi předpokladem a realitou je jaksi ústředním tématem každého ekonomického řízení firmy…

Dusanh

A jak by teda ti lidé měli používat IAD efektivně, pokud ji teď efektivně nepoužívají? Sám občas IAD používám, nechám se rád poučit…

Jaaa

To je ale právě úkol dopravní politiky, dělat dopravní systémy efektivní! To nemůže dělat každý jeden řidič, protože k tomu nemá prostředky! Ale to fakt není naivní přístup typu “budeme rozšiřovat to, jak to vypadá teď”. Vy jste nikdy neslyšel o teorii her? Je to disciplína rozvinutá už v 70. letech, ale v Čecháčkově jsme zase 50 let za opicemi a vůbec to neuvažujeme. 50 let! To je rozdíl mezi koňskými kavaleriemi v první světové a satelitně naváděnou municí! Obrovský skok v poznání! Pro typického řidiče je ale všechno lineární a stačí vše jen lineárně rozšířit a bude dobře, protože… Číst vice »

Dusanh

Bydlím v Mirošovicích, což myslím perfektně splňuje označení „suburbánní oblast“. Ukažte mi VHD opatření, které mě od domu dostane do centra Prahy za 25 minut. To nikdy nebude. To už spíš budou autonomní taxíky, pro které je ale potřeba ta infrastruktura, proti které bojujete. Existují pouze tři věci, které mi „brání“ jezdit denně autem: 1) obtížné parkování v cíli 2) opotřebení mého vozidla, které nechci akceptovat 3) nechuť systematicky zlenivět v autě místo procházky 700m na vlak a poté další chůze v Praze (a zpět). Bod 1) má řešení odjezdem před šestou ranní, body 2 a 3 jsou moje čistě… Číst vice »

Michal M

To samozřejmě na straně VHD neexistuje.
Ale existuje na straně IAD, a jmenuje se road pricing.
Kupodivu o tomto konceptu behaviorální ekonom šotoušek Jááá neslyšel. 🙂

Michal M

No tak to je rozumné, konečně jsi se smířil s tím, že ta dálnice D3, sloužící „tranzitu, cestám do dálky a zásobování“ je prostě nezbytná, i když ti vede přes vesničku střediskovou.
Ono víš co, až bude dálnice, tak by trochu mohla zrychli i ta tvoje 332.

Lukan

ONI nemyslí, oni vědí… Já dnes jel vyjímečně autem do práce přes Prahu! A měl jsem to 20 minut IAD vs. 45 metro + bus… Když potřebuji auto odpoledne, tak i ušetřím čas a je to navíc pohodlnější, čisté a nemusím dýchat výpary ze spoluobčanů co si z metra dělají hotel..

SYN

(Skoro) každý si myslí že ON má pravdu (mě nevyjímaje) první dobrý krok by bylo připustit že není úplně vyloučené že má pravdu semtam i někdo jiný (čistě ze statistických důvodů)…

Jaaa

Teorie her jasně ukazuje, jak je uvažování každého účastníka provozu kriticky závislé na úrovni informací, které dostává. Waze a podobné online systémy zvyšují povědomí o momentální situaci, ale nic neříkají o budoucím vývoji.

Padre

Princip indukce byl edukativně vysvětlen ve filmu Kurvahošigutentag…,,. Čím víc hospod,tim víc opilců.,,:-)

Andrej

Zrovna tahle silnice zcela určitě silně indukční bude. Zatraktivní to IAD v dané oblasti, i s potenciálně negativním dopadem na množství aut v Praze. To ovšem automaticky neznamená, že se nemá stavět. Pomůže to kvalitě života v obcích, kterým vytvoří obchvat. Je to něco za něco. Vyhrálo, že se bude stavět, a já to respektuji.

Maverick

Tusite nekdo na kdy je planovana vystavba silnice 101 od Uval nahoru k D11? Jak je naznaceno v letaku

roman.lelek

Jirny-Úvaly je pořád studie k trase (zadána loni v srpnu tuším). Úvaly-Říčany by už měla být EIA.

Lysimachia

Tak ono je to víceméně v bodě nula a v plánku je to jen taková čára v mapě, nic závazného. Ještě nedávno se tlačila varianta západně od Horoušánek (objektivně horší). Na druhou stranu je to stavba s mnoha návaznostmi, mj. bude muset křížit VRT – i když VRT nebude, tak tam určitě bude muset být rezerva.

Adam Ř

Je zajímavé, že se tu bude křížit D0 s čtyřproudovkou tak, že směr do Prahy bude napojen pomocí polopřímích ramp pro odbočení doleva a směr z Prahy pomocí nepřímých. Normálně ten poločtyřlístek bývá naopak (D11, D1, D5, D6)

PetrN

ale to je dané převažujícím odbočujícím proudem v této křižovatce, který bude jednoznačně nejsilnější ze štěrboholské radiály směrem k D11. Naopak u D5 či D6 jednoznačně vychází větší intenzity z vnějšku Prahy na okruh (jednu či druhou stranu) kvůli silnému tranzitu a hlavně neexistence pokračovacích (dokončených) radiál až k MO. Případ I/12 je úplně opačný, tam bude v drtivé většině převažovat doprava do Prahy po navazující dokončené radiále s naprostým minimem tranzitu

Tomáš

Pevně doufám, že po dokončení této stavby se začne s omezením tonáže na některých úsecích I/2…

SYN

Přes Uhříněves asi ano, ale kudy myslíte ještě?

Tonik

Zcela bez legrace mi ten termín dokončení 2027 přijde jako hodně ambiciózní. Tak doufám, že to vyjde.

Jirka

Na stavbě nejsou žádné extra složité objekty, takže termín je reálný.

Air Traveller

musi. zprovozneni tohohle kusu asfaltu je podminkou zprovozneni d0 mezi d11 a d1.

za 2,5 roku to daj (zprovozneni ma byt konec 2027) – kdyz za 3 roky daj tu d0, neni duvod tohle nedat .

Franta Chcípák

Tři stavební sezóny jsou standard, kde je problém?

PetrN

některé úseky D35 se dělají jen 2 roky. Tady je to dané zadávací dokumentací podle které je na zprovoznění 30 měsíců od zahájení realizace, takže se nedá na nic vymlouvat, firmy to bez problému zvládnou

Tondap

Tohle je moc užitečná stavba a pomůže dopravě směrem Kolín, Havl. Brod. Dobrý bude i střídavé uspořádání stávající silnice 2+1 až do Kolína.

Láďa

Na Kolín se má jezdit po D11 a ne tudy

Tondap

A to jako určujete Vy? Na Kolín, když jedete třeba někam na jihovýchod Prahy, tak se Vám to vyplatí tskto.

Ketchup1970

Ono je geniální, že se dá jet oběma silnicemi a bude to možné i potom. 2+1 nepovažuji za ideální řešení. Protože při sjíždení do jednoho pruhu bude to co je u Benešova. Neumíme zipovat. A nikdy nebudeme umět, předbíhají nás ančovičky a ovce procházející dveřmi ovčince.

Divák

Také mám pocit, že 2+1 není zrovna nejlepší řešení, přesně jak uvádíte, kvůli sjíždění 2 pruhů do 1 se tvoří pomalu pojíždějící kolony a celková jízda pak trvá déle než kdyby se jelo sice pomaleji ale plynule třeba jen 80 za nejpomalejším vozidlem.

PetrN

Od Úval na Kolín je právě 2+1 vhodné řešení. Nemůžete přece srovnávat se situací na I/3 z Mirošovic do Benešova, kde jsou aktuálně intenzity už ke 30000 za pracovní den, což je 2-3x více než na I/12 mezi Úvaly a Kolínem !!!
Na I/3 jsou regulérní dálniční intenzity, samozřejmě že tam 2+1 nemůže fungovat

Adam Ř

Jeden by si naivně myslel, že silnice I/12 Praha – Kolín je určena k ježdění z Prahy do Kolína

Karel Mio

Jako zde souhlas, ale zkuste si jet třeba z Č. Třebové do Liberce po I/14.

Jirka

Nebo z Prahy do Ostravy po I/11 😀

Air Traveller

myslis chlapce, ze po I/12 se jezdi jen do kolina?

aha.

Sáček

Počkejte až bude hotová D35 a D11 povede do Polska. Každý bude za I/12 rád.

Jirka

Já už jsem teď rád. Ze sídl Rohožník do Brodu (kde průezd je teda spíš nic než moc) na exit Sadská a hrrr do Ostravy. To nezmění, jen se to bude každoročně o facku zrychlovat. Už teď 4:30 „kulturní“ jízdy s pauzami. Letos v prosinci slibují Přerov a skutečnou dálniční křižovatku v Olomouci a cestou nějaký bonus u Mejta.

Luk

Přes ty vesnice, co jsou mezi D11 a Kolínem?

Jaaa

Nene, bude se tlačit na další prodloužení obchvatů. Je to zcela zákonité chování, když vám to zajistí cestu za nižší časové náklady (a že je to na úkor jiných lidí, prostě neřešíte).

Ketchup1970

Myslíte Oseček, Novou Ves a Pňov Předhradí.

Luk

A ještě Ohradu (která ale skoro navazuje na Novou Ves).

SYN

A přes ty vesnice co jsou na I/12 jak? A budou se spíš rozrůstat…

Luk

Na I/12 toho fakticky zůstane minimum, když se nepojede přes Úvaly (kde už se i teď jezdí po přeložce, ke které ale výstavba dorostla). Rostoklaty to jen líže, pak jsou tu ždibce: Přistoupim, Vrbčany a Nové Město. Rozrůstání by si měly dané obce raději ohlídat územními plány, aby si někdo nepostavil „klidné bydlení“ přímo u silnice a pak neřval, že tam má randál.

SYN

Tam by se to rozhodně časem mělo upravit tak aby I/38 nevedla přes ŽÁDNÉ vesnice (a možná měla i lepší uspořádání než 1+1 zejména v úseku Bezděčín-Čáslav)

Ing. Vladimír Bílý

Snad se to nakonec změní a bude to 2+2 až do Kolína a vzhledem k intenzitám s pokračováním až za Kutnou Horu. Bylo by to mnohem účinnější řešení přetížení D11, než její rozšíření na 3+3.

Ketchup1970

Na jih od Chalons-en-Champagne přes Vitry-le-Francois je silnice N ( National ) v režimu 2+2 ale nemající parametry dálnice. Ideální na rychlost 110 km/h což je rychlost, kterou pohříchu už teď auta na Kolin po I/12 běžně jezdí. Betonové bariéry mezi pruhy nebo svodidla by byly akorát. Lepší než střídání pruhů při 2+1

SYN

A křižovatky tam budete řešit jak, všechno předělávat na můk nebo postavíte ještě „doprovodnou silnici“? Mít dvě dálnice (OK, jedna „jen“ spmv) 5km paralelně vedle sebe je dost napalici… a ještě přidáme další „paprsek“ do schématu „vše přes Prahu“.
Jinak ty francouzské National jsem vloni jel a byly fajn, to jo. Někde by se u nás též hodily…

Jaaa

A už je to tady, chce se to až do Kolína a pak až do Přelouče, do Pardubic etc…

SYN

Jenže přidat pruh na dálnici je citelně jednodušší (také levnější) než předělávat I/12 na 2+2 (a dělat všude MÚK!). Kromě toho 3+3 na dálnici má další pozitivní vedlejší efekty (jako např. předjíždění se kamionů jen v pravých dvou pruzích a tak).

Jan

Samosprávy na východě Prahy se už tak těšily že výjimečně ani neprudily…

Hasler

Ale vězte, že měly připomínky, leč spousta z nich byla již v dřívějších částech projednána a zakomponována do projektu 😉