Příprava nejdelšího slovenského tunelu zrychlí, projekt za 37,5 miliardy zařadili mezi strategické investice

Pracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRPracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Výstavba tunelu Karpaty by mohla začít na konci roku 2029.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
asdf

Jen ať si bratia Slováci tunelují, jak je libo.
Akorát si nejsem jistý, jestli je orpavdová vůle na rakouské straně si kvůli dálničnímu obchvatu Vídně a Bratislavy roz***at krásnou krajinu okolo Dunaje (S8 na Marschegg)…

Vlastimil Kocurek

Tento projekt není tak nesmyslný, jak většina diskuterů uvádí. A nekonkuruje a nenahrazuje žádné jiné dálnice, ani R6, omílané dokola, Ta Ať se postaví také. Má smysl především pro Bratislavu a dopravu na Slovenku uvnitř. To jen Ráž vykřikuje cosi o Česku, jako kdyby se to stavělo kvůli nám. Jde o to, že D2 je jen 4 pruhová křižovatka, má úzká místa most (myslím Lafranconi -opravte, mimoúrovňové křižovatky) a jiné. Až se bude rozšiřovat na 6 pruhů, tak se to kvůli stavebním pracím celé sesype, povede to k chaosu, jako při rozšiřování D1 okolo Brna. Tam také za socialismu nebylo… Číst vice »

Hans1934

Tak jestli to půjde tempem , jak tunel Višňové, možná v letech 2045-50 se bude blížit otevření .

Juraj

Z dostupných dát je logickejšie pripravovať rýchlostnú cestu R1, ktorá prepojí českú D49 so slovenskou D1.
Tým pádom celý tranzit zo severu, stredu a východu Slovenska do ČR bude jazdiť tadiaľto a odľahčí D2. Pre lokálnu dopravu v Bratislave znie lepšie prepojiť dôležité cesty v meste menšími tunelmi ako napr. VMO v Brne. Obe tieto riešenia vyjdú podstate lacnejšie než nejaký megatunel.

Juraj

Pardon myslené nie R1 ale R6 (Púchov – ČR)

Fajfojistič

To jakože by měli spoléhat na Čechy? No já nevím.

Vlastimil Kocurek

Vůbec bych nepletl dohromady R6 a tunel přes Karpaty, protože až se jednou bude rekonstruovat D2 na 3+3 (se všemi úzkými místy nebude se objíždět někde pře Zlín. A takové zkapacitnění může být velmi drahé, a zároveň povede k naprosté kolizi dopravy v Bratislavě a na jihozápadě Slovenska.

dálnice R6 (D49)

Naprosto s Vámi souhlasím. Upřímně mě šokuje, že projekt R6 není právě tou „strategickou prioritou“ pro Slovensko. Myslím, že náklady na R6 budou podobné, ale ušetří se tak hodina času (D49+R6), místo 38miliardového tunelu, který si může říkat tak max obchvat města, ale přeshraniční přínos prakticky nula. Přitom úbytek dopravy v Bratislavě by díky R6 byl zjevný, jezdilo by totiž po ní ono Rážovo „celé Slovensko“, co teď musí na Blavu. Ne nadarmo jsou D49+R6 v CORE síti TEN-T, tj. z pohledu Unie nejklíčovější dopravní tepny. I když v tomto má i česká vláda hrubé neznalosti, když přijde s návrhem… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ano přes Karpaty je to obchvat města, ale naprosto strategické důležitosti, aby se jednou v budoucnosti mohla zkapacitnit D2.
Ostatní věci, co uvádíte, s tím prakticky vůbec nesouvisejí.

Dálnice

Nejsem odborníkem ani na slovenskou dalnicni sit, ani na slovensky statni rozpocet. Ale zrovna rozjet pripravu tohoto projektu asi dava smysl. Hovorime zde o dekade priprav. Odstrasujici jsou priklady z minulosti v Praze a okoli, kde se něco postavilo a…….dalsich dvacet let se s pokracovanim chrapalo…

ketchup1970

IMHO by podobnou funkci měla trasa z Trnavy do Břeclavi přes průsmyk od středověku známý jako Česká cesta. Nebylo by potřeb tolik miliard na tunely.

Jan M

Toto rozebíralo ve své analýze i INEKO. Tato stavba není potřeba jako jiné stavby. Prozatím vyhozené peníze, které mohly být efektivnější jinde, kde třeba dálnice není žádná.

Xaver

Myslím, že Slovensko by mělo prioritně konečně dostavět D1 a pak se pouštět do takovýchto relativně zbytných projektů.

Vlastimil Kocurek

Jenže na střením Slovensku zbývá poslední tunel, jehož stavba nebude zahájena ani do roku 2030. Tak si to dále trochu vymyslím, začne se 2034, skončí se 2042. Dále je ve hře ještě mnoho věcí, zejména velmi drahá rozestavěná R2, etc. Je toho hodně a je to mimořádně složité.

Michal Tvrdý

Ono to je celý zmysel tejto šarády. Nič sa stavať nebude, ale rôznym spriazneným firmám sa prečerpajú milióny (v EUR) na projekty, štúdie, … ktoré môžu byť akejkoľvek kvality, lebo to aj tak nikdy nikto čítať nebude.
Táto banda totiž za takmer 14 rokov vládnutia nebola schopná dokončiť ani tunel Višňové – Dubná Skala, o ostatných úsekoch škoda hovoriť. Stihla to len pekne vytunelovať a rokzradnúť …

David

Za ty peníze se mohlo postavit několik mnohem důležitějších staveb s mnohem větším dopadem na HDP Slovenska, zvlášť když se nedá úplně čekat že by Rakušané s dálnici na sever od Vídně nějak pospochali. Ale od Ráže to jsou beztak jen vzdušné zámky.

Vlastimil Kocurek

Trochu to upřesním, musíte se na to podívat dynamicky, tak začnou stavět tak dejme tomu ne 29, ale 2030-1, je to stavba na mnoho let, stát to bude se financovat postupně. Ono bohužel to bude mít hlavně dopad na dluh SR na Slovensku, který je již dnes větší než ten náš. Za druhí je potřebné si uvědomit, že z každého eura, které stát vydá, dostane také peníze nazpátek, minimálně v DPH, daně z mezd, etc,. cca 50%- Slováci dále stojí před úkolem dodělat středoslovenský úsek D1, (a opět jeho poslední a nejdražší tunel, který se teprve projektuje, a vůbec se… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

tedy přepočtená DPH.

Jan M

….chtěli stavbu tunelu přes Karpaty zrušit, ale zřejmě situace v Bratislavě je natolik kritická, že se to postavit musí….. zřejmě? Ne, nemusí se stavět. Současná dálnice stačí. Jsou potřeba jiné úseky, které musí postavit.

mgr.pavel

Co v8s pros9m vede k pocitu velmi dynamické změny dopravní situace v Bratislavě, kdy nejdřív chtěli tunel zrušit, nyní je „zřejmě“ (z čeho to je zřejmé?) stavět, a že v 2040 bude stavba „naléhavá“?

Z čeho ty vaše pocity pramení, prosím?

MarekM

Pretože medzinárodný tranzit na D2 a vyčerpaná kapacita v úseku na moste Lafranconi a tuneli Sitina a taktiež relácia z D1 na D2 smer CZ. Táto časť mestského prieťahu D2 nemá alternatívu, po dokončení tunela D4, bude možné tranzit poslať „polookruhom“ a zakázať prejazd mestom.

Patrick

Rakúska S8 je podľa všetkého už mŕtvy projekt

Juraj

„Celé Slovensko, které by jelo přes Bratislavu směrem na Česko, by už nemuselo zajíždět do města.“

No super,. jenže „celé Slovensko“ tudy do Česka nejezdí, protože to je úplně nelogická trasa. To už by daleko větší hodnotu přinesla dálniční alternativa pro I/9, resp. I/50 přes Starý Hrozenkov, ale to by nebyla taková megalomanie, takže pod úroveň ministra Ráže.

Jo a krásná ukázka neschopnosti veřejné správy: nedaří se připravovat a schvalovat projekty, tak se po italském vzoru udělá speciální zákon, který sníží laťku a je tolerantnější k neschopným úřadům. Inu, Ficílie.

Josef M.

U nás to není lepší…

luzkovyvagon

Přesně tak, akorát u nás se to umí líp zamaskovat a naservírovat voličstvu 😀

Míla

Jako fakt bez územního rozhodnutí? V trase tunelu budou průzkumné vrty, větrací a evakuační šachty, hydrogeologický průzkum, … Podél tunelu v servisní šachtě půjdou inženýrské sítě, .. Fakt není potřeba?

Zlámalík

Slovensko prekvapí…
(https://slovakia.travel/)

Lysimachia

Většinou nemile

Jaaa

To zas bude ve Štrasburku práce…

autobusik2

Prosím všetkých aby tieto plány, masáž pre voličov nebrali vážne. Na toľko drahých úsekov diaľnic Slovensko jednoducho nemá A pri našej neschopnosti nám ich ani EÚ nikdy nezaplatí.

Vlastimil Kocurek

Přečtěte si k tomu můj příspěvek výše, není to ta tragické.

Paashi

Přece nemůže Bratislava nechat Žilině nejdelší tunel v SR! Anebo půjde jen o další „tunel“? A križovatku D1/D4 stihnou do té doby dokončit? A co tunel Višňové? A zbytek dálnice D1? A dálnici na Kysuci? Na Slovensku je veselo 😁

Vlastimil Kocurek

Trochu jste to zjednodušil, přečtěte si můj příspěvek, není to tal děsivé. A ten tunel je potřebný.

ketchup1970

Není. Tranzit do ČR z „celého Slovenska“ jede také jinudy. Starý Hrozenkov / Drietoma případně Hodonín Holíč, jak píšu jinde i trasa Trnava Jablonica Senica by šla. Je potřeba dodělat Kysuce.

asdf

Sám som bol prekvapený, koľko ľudí z môjho okolia je ochotných pre pohodlie diaľnice absovlovať cestu okľukou cez BA…

Paashi

Samozřejmě, je to zjednodušení. Můj neodborný názor je, že jsou důležitější stavby. Už jen ta nešťastná křižovatka D1/D4 vytvoří snadnou paralelní cestu sever-jih. Dnes se mi zdá, že by (po dokončení D1 a D2) pomohlo nějaké rozumné napojení na Čechy a Polsko. Když už stavět drahé dálnice, tak proč ne tu z Púchova na Zlín. A dokončit cestu přes Oravu na Krakow. Ale pohledem na dálniční parodii na síť je určitě více míst, která by stála za investice. To by jim ale ty stávající úseky kvůli šlendriánu nemohly padat na hlavu.

Lysimachia

Díra na R2 u Zvolena. Druhá trouba Braniska. Spadlé mosty přes Váh u Trenčína…
O tunách problémů na železnici pomlčet.

I zkvalitnění jižního tahu přinese větší efekt než tenhle megalomanský tunel. Navíc by z něj mohli profitovat i Smeráčtí voliči, ale panu Rážovi to evidentně politicky nemyslí.

samo.paulini

Radšej polka metra, ako prázdna dialnica…