Přípravu dopravních staveb čeká větší kontrola poslanců, mají dostávat detailnější rozpočet

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky RailModernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Stát by neměl v budoucnu tajit, jaké dopravní stavby připravuje zatím jen například ve fázi studií či záměrů projektu jako

Stát by neměl v budoucnu tajit, jaké dopravní stavby připravuje zatím jen například ve fázi studií či záměrů projektu jako dosud. Hospodářský výbor Sněmovny schválil návrh poslance Ondřeje Polanského (Piráti), aby v rámci schvalování rozpočtu musel Státní fond dopravní infrastruktury vždy předkládat i detailní přehled akcí, na které se chystá dát peníze do počátečního stupně přípravy. Dosud jsou tyto akce schovány pod položkou „Globální příprava staveb“.

Zdánlivý detail přinese podle Polanského větší kontrolu nad tím, co stát chystá a zda je vůbec taková investice smysluplná. „Dosud tuto několikamiliardovou položku sněmovna schvalovala jako celek, ostatní položky jsou přitom mnohem podrobnější,“ řekl Polanský. Podle něj neměli poslanci možnost ovlivnit, jaké stavby stát a jeho investorské organizace připravují. Jen v rozpočtu na příští rok je v této položce 3,606 miliardy korun pro Ředitelství silnic a dálnic, 1,332 miliardy korun pro Správu železnic.

„Studie proveditelnosti a další dokumentace pořizované v počáteční fázi přípravy předurčují podobu a funkci budoucích dopravních staveb. Je to krok k tomu, aby o tom, co bude stát stavět nerozhodovali ‚nikým nevolení úředníci‘, ale aby o tom proběhla veřejná, transparentní diskuse na půdě Sněmovny,“ vysvětlil Polanský. Podle něj musí Sněmovna zodpovědně posuzovat nejen peníze na samotné stavby, ale i jejich přípravu.

V minulosti stát čelil kritice, že nestaví vždy úplně potřebné stavby. Částečně měl tento proces odpadnout zřízením takzvané centrální komise ministerstva dopravy, která musí projekty investorských organizací schválit. I ta je ale složena pouze z nevolených zaměstnanců.

Tagy příprava staveb SFDI Státní fond dopravní infrastruktury Top
47 komentářů