Infrastruktura

Přípravu dopravních staveb čeká větší kontrola poslanců, mají dostávat detailnější rozpočet

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Stát by neměl v budoucnu tajit, jaké dopravní stavby připravuje zatím jen například ve fázi studií či záměrů projektu jako dosud. Hospodářský výbor Sněmovny schválil návrh poslance Ondřeje Polanského (Piráti), aby v rámci schvalování rozpočtu musel Státní fond dopravní infrastruktury vždy předkládat i detailní přehled akcí, na které se chystá dát peníze do počátečního stupně přípravy. Dosud jsou tyto akce schovány pod položkou „Globální příprava staveb“.

Zdánlivý detail přinese podle Polanského větší kontrolu nad tím, co stát chystá a zda je vůbec taková investice smysluplná. „Dosud tuto několikamiliardovou položku sněmovna schvalovala jako celek, ostatní položky jsou přitom mnohem podrobnější,“ řekl Polanský. Podle něj neměli poslanci možnost ovlivnit, jaké stavby stát a jeho investorské organizace připravují. Jen v rozpočtu na příští rok je v této položce 3,606 miliardy korun pro Ředitelství silnic a dálnic, 1,332 miliardy korun pro Správu železnic.

„Studie proveditelnosti a další dokumentace pořizované v počáteční fázi přípravy předurčují podobu a funkci budoucích dopravních staveb. Je to krok k tomu, aby o tom, co bude stát stavět nerozhodovali ‚nikým nevolení úředníci‘, ale aby o tom proběhla veřejná, transparentní diskuse na půdě Sněmovny,“ vysvětlil Polanský. Podle něj musí Sněmovna zodpovědně posuzovat nejen peníze na samotné stavby, ale i jejich přípravu.

V minulosti stát čelil kritice, že nestaví vždy úplně potřebné stavby. Částečně měl tento proces odpadnout zřízením takzvané centrální komise ministerstva dopravy, která musí projekty investorských organizací schválit. I ta je ale složena pouze z nevolených zaměstnanců.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Už aby to bylo! Poslanci by snad nedopustili to, co SFDI a MD – aby si DSŽ během jediného roku mohla změnit cenu stavby z původních 2,5 na 6,7 mld. Kč, aniž by se podstatně změnila věcná náplň stavby.

Martin

Zatim se u rozdelovani penez, ktere ovladali nasi voleni zastupci napalovali vetsinou sami a kazdy mel vzdy svoje zajmy. Obcas se o tom dovime, ale vetsinou ne.

Radovan Komínek

Doufám, že k více informacím se dostanou nejen poslanci, ale i občané. Mě by osobně stačilo, kdyby informovanost o stavbách na železnici byla aspoň na té úrovni, jakou informuje ŘSD o silničních stavbách. Na mapě Správy železnic hodně staveb vůbec není, nedohledáte odhadované náklady ani předpoklad vydání územního rozhodnutí nebo stavebního povolení natož vyhlášení soutěže na zhotovitele. Stránka k VRT vypadá, že nikdo nemá na starost její aktualizaci nebo možná není co aktualizovat. To, že na Slovensku nebo někde jinde je to ještě horší, není omluva.

Luděk S.

V klidu. Ti jsou pokrytí… Takhle blbý fakt nejsme…

DPP odbornik

Ze by konecna pro lokalky?

Frantisek

Na to jste přišel jak?

Luděk S.

Naopak, akorát teď ještě budem krmit tu sebranku ze Sněmovny. Takže se to, kur**, podraží.

Vladimir

Vsichni z odborne verejnosti vi, ze na zeleznici jsou prave lokalky zlaty dul. Nejsem si ale jisty, jestli timto krokem se prestanou palit penize, ci pouze bude vetsi dohled nad peipravou sanotnou. Kazdopadne krok vpred. Jeste bych zvysil stavebni konkurenci na zekeznici, at se ponizi marze a to rapidne!

Kubrt

Zlatý důl… jak pro koho. Pro provozovatele vlaků v závazku jistě. Pro SŽ (a „alternativní“ majitele tratí) – jak se to vezme. Pobírají „na lokálky“ příspěvek od SFDI, ale množství peněz v systému se tím nezvýší. A zcela jistě nejsou zlatým dolem pro ty, kdo do systému veřejných rozpočtů přispívají.

XB 1

Tak ty lokálkové projekty jsou mnohdy tlačeny právě poslanci na základě regionálních zájmů. A probléme zcela jistě není množství peněz v systému, spíše naopak, řada těch ne zrovna racionálních projektů by bez přetlaku zdrojů nikdy nevnikla.

Lektor

No tak ti nevoleni úředníci mají aspoň nějakou odbornost ikdyz nevalnou, aby o tom rozhodla někdo jen na základě toho že ho někdo zvolil, to je dobrý peklo. Ty tam jsou snad od toho aby na místa úředníků dosadili někoho kvalitního.

Kubrt

To je princip demokracie. Úřednící sice mají nějakou odbornost, ale nulovou odpovědnost. Politici mají politickou odpovědnost a mandát od svých voličů. Spousta lidí si myslí, že na zemi by zavládl ráj, kdyby o všem rozhodovali odborníci. Bohužel nikdo ještě nepřišel na to, jak vygenerovat odborníky, kteří se řídí jen odborností a nepodléhají vnějším vlivům a zájmům. A to nehovořím o tom, že dva odborníci mají často na jednu věc rozdílný názor (to se státá velmi často a je to přirozené). A teď co s tím? Kdo to rozhodne? Kdo ponese odpovědnost? Ideálně by to mělo být tak, že odborné složky… Číst vice »

Jakub

Kde jste přišel na to, že úředníci mají nulovou odpovědnost? Co odpovědnost zakotvena v zákoně o státní službě, v trestním zákoně nebo zákoně o odpovědnosti za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem? Píšete nesmysly.

Jan Schmidt

a myslíte, že na to, že někdo z MD rozhodne, že některá varianta se škrtne, jiná se trochu potlačí, se dá napasovat nějaký konkrétní trestný čin? Sem s ním prosím.

jakub

Pokud nebyl porušen zádní právní předpis, nemůže vzniknout žádná odpovědnost.

neODSouvejme nádraží v Brně

když nějaký úředník protlačuje pro stát vědomě nevýhodnou variantu, jenže škoda vznikne až někdy za 10-15 let a navíc to bude škoda socioekonomická (prodloužení docházkových vzdáleností, zvýšení provozních nákladů), jaký trčin se na to vztáhne? a nějaké škody za 10-15 let neodradí úředníky od prasáren, zde zmíněných jako brno-přerov, žub a další

jakub

Postihnutelná odpovědnost vzniká porušením právních předpisů. Nemusí se jednat pouze o trestný čin. Pokud však dojde k trestnému činu, potom trestní zákoník stanovuje promlčecí dobu, po které zaniká trestní odpovědnost. To však platí pro každého. Délka promlčecí doby je různá a závisí na horní hranici trestu, který za daný trestný čín hrozí.

Mgr.pavel

Prosím který úředník nesl osobní zodpovědnost za svou chybu? Pár jich asi bylo, ale jen malinký zlomek z těch evidentně chybujicich.

Lektor

Nevím na koho je to reakce, ale přesně takhle vypadá politické rozhodnutí a ne dopravní.
Protože co dostane přednost možnost lítat na dovolenou z Ostravy nebo stabilita jízdního řádu a větší kapacita, když o tom bude rozhodovat právník, policajt, zdravotní sestra a dřevorubec?

Kubrt

A vysvětlil těm politikům nějaký odborník, jaké ta akce bude mít dopady? To je úkol odborníků. Samozřejmě politici musí mít vůli jim naslouchat. Co se týče kvality volených zastupitelů, od obcí po prezidenta – to je odpovědnost voličů, koho za sebe pošlou do rozhodujících funkcí. Dokud na špičce důvěryhodnosti českých politiků bude Babiš, Zeman a Okamura a slovo elita bude nadávka, tak se moc nezmění. Kolik % voličů zná „své poslance“, které do toho parlamentu poslal svými hlasy?

Lektor

Tak minimálně byl zvolen ten, kdo ho ke schvalování určil, nikdo mě nepřesvědčí, že na ministerstvech pracují nějací odborníci, těch tam je naprosté minimum a ještě ten počet klesá.

jakub

já na ministerstvu pracuji (ne vak na MD), odborníků je tam spousty (spoustu lidí však ne). Problém ale je, a to si málokdo z lidí uvědomuje, že se na rozhodování se podílí velké množství lidí. Není to jako ve firmě, kde rozhodnout může jeden člověk. Zde je potřeba zohledňovat stanoviska, připomínky atd. mnoha institucí. Rozhodovací procesy jsou velmi složité, dost těžko se to vysvětluje, ale je to tak.

Alois N.

A pane Sůro, jak byste chtěl koleje z Chrástu do Plzně využít? Snížit před tunelem rychlost, aby se dala napojit stará trať? Dosud jsem Vás měl za odborníka a můžete mě rovnou zabanovat…

Alois N.

U portálu Chlum je trať v oblouku, takže napojení tratě z jiného směru by vyžadovalo spoustu úprav včetně výrazné úpravy GPK a nebylo by možné bez výrazného propadu rychlosti. Fakt, nejdříve si to nastudujte, a potom dělejte závěry. Btw – i mně se stará trať kolem Berounky líbila, ale posuzujme to nikoli z pohledu šotouše.

Jan Schmidt

nejen nehody, ale i údržby… i když ta se třeba jak je zdejším zvykem 30 let dělat nebude, že? :-/

Kubrt

Proč by se musela před tunelem snižovat rychlost? Stará trať by byla odklonova trasa, prakticky bez navýšení nákladů na stavbu.

Jan Schmidt

jak využít koleje z Chrástu? aby se z Radnic nejezdilo do Plzně oklikou přes Ejpovice, čímž se prodloužila jízdní doba o 8 minut na jinak perspektivní lokálce
o odklonu tu už psal pan Sůra

Alibaba

Kdyby se s tou kolejí počítalo od začátku, tak by to tam mohlo vypadat trochu jinak, to znamená, že by kolej od Chrástu byla dotažena (cca 150-200m) až do přímého ůseku a tam by se daly vložit v pohodě výhybky (bez převýšení, bez transformace).

Alois N.

Problém je, že tam jsou mosty a málo místa na třetí kolej.

Alibaba

Místo tam je: https://mapy.cz/s/hatedoresu bylo by to asi celé na opěrné zdi, aby se nemuselo zasahovat do ulice U Pražské dráhy.
A most (přes Potoční ulici a Hrádecký potok) by byl pro 3 koleje.

Já se domnívám, že by se to stále dostavět dalo, i když samozřejmě za větší peníze, než kdyby se to stavělo rovnou.

Alois N.

Myslíte, že by vyšlo i ekonomické hodnocení? Staré trati je mi líto, ale ekonomické odůvodnění fakt nemá. To by bylo zase řečí o nehospodárnosti….

Alibaba

Spíš by nevyšlo (kdyby se to ponechalo ve stavbě, tak by to klidně mohlo vyjít), podle mě by taky záleželo, zda by se třeba v Chrástu podařil udělat triangl, aby se jezdilo rovnou do Plzně.
Kdyby loboval ŽESNAD za čekací koleje v Chrástu, taky by to přineslo plus.
Mě udivuje, jak rychle se to sneslo.
A i propagovaná cyklostezka by se tam s jednou kolejí vešla…

Luděk S.

Co byste navrhoval? Copak mě neznáte?

Jan Schmidt

Nebo ty odborníky co jim nevadilo u Brno – Přerov, že na rychlejší trati bude delší jízdní doba nebo ti odborníci co schválili odsun brněnského nádraží zhoršující obsluhu Brna i podmínky pro nákladní dopravu?

Dušan

Tu delší dobu bych jim aji odpustil, ale to že se v SP odsouhlasila varianta s CIN cirka 34 mld. Kč s tím, že limitní mez pro ekonomiku projektu je 55 ml. Kč a je tam tedy dostatečná vata a dneska je ta cena cirka 66 mld. Kč s tím, že ekonomicky je projekt nakonec vlastně nerealizovatelný je celkem totální úlet. Jakou %-ální chybu tedy stejný tým odborníků, co odhadl VRT Brno – Praha na nějakých cca. 170-190 mld. Kč udělá tady ? Až se kopne do země, tak si řekneme, že to bude vlastně 300-400 mld. Kč ?

Jan Schmidt

to jsou dvě různé věci. za prvé že ceny které se používají jsou nadsazené. proč?
za druhé, to že někdo ohne rozhodnutí: schválně posuzuje dražší VRTku než by musel (sklony jako pro nákladní dopravu) a že na rychlejší trati má delší jízdní doby jen proto, aby protlačil nějakou protěžovanou varinatu by měl být fakt trestný čin.
a 170-190 mld za Praha – brno je také předraženo, podívejte se na jednotkové ceny VRTky madrid – barcelona.
to je tak když tu asi ceník nákladů dělala firma bez zkušeností s VRT a maximálně s výstavbou technologicky daleko neefektivnějšími koridory.

Vladimir

Pokud ja vim, tak tohle trochu jiny pribeh a to ochrana prirody CHKO Poodri. Dlouhodobe se diskutovalo, ze by zeleznice minimalne ze Suchdola n. O. mela byt 3kolejna. Na druhou stranu kdyz nebudeme ani tyto kiusky prirody chranit, tak co nam z te prirody zbyde, leda zemedelstvi a to vime ze je dneska spise o prumyslu nez o krajine a prirode.

náhodný kolemjdoucí

Přesně tak, hlavně ne politickou dozorčí radu! Tam kdyby zasedl nějaký expert typu Rozner…

Kubrt

Politickou dozorčí radu – dozorčí radu čeho máte na mysli? Roznera reklamujte u jeho voličů.

Jenda-71

To se potom nepostaví téměř nic …

Lektor

Jj už vytvoření CK prodloužilo dobu přípravy stavby minimálně o rok ale spíše mnohem více a přitom její existence nepřinesla vůbec nic.

Luděk S.

A jako ty dovolené na Seychelách mám platit z čeho? Si jako myslíte, že to budu dělat jenom za plat? Jste se zbláznil!

Pavel Kozina

Seychelly už jsou celkem levné. Zkuste třeba Vanuatu nebo nějakou jinou hromadu písku v Pacifiku. 😀

Jan Schmidt

Ale v té CK sedí ti slovutní odborníci ověšení tituli Ph.D. Ti přece nemohou rozhodovat pomalu a bez přínosu?!!!!