Příprava další vysokorychlostní tratě má zpoždění. Správa železnic to vysvětluje koronavirem
Instalace nové kolejové spojky ve stanici Prosenice. Pramen: Správa železnic
Správa železnic posunula přípravu další vysokorychlostní železnice o několik měsíců. Po prodloužení příprav prvního úseku z Běchovic do Poříčan kvůli
SUDOPu se dá dodatek, CEDOPu vypoví smlouva?
SŽDC se opět vymlouvá a neumí přiznat vlastní neschopnost.
Když někdo nechce tak výmluva kovid funguje na 100%.Ale spíš by mě zajímalo kde se na to vezmou peníze.To už je politika, ale půjčujeme si nesplatitelné peníze na mandatorní výdeje, výběr daní klesá a to už je zdanění nahraně únosnosti, tak kde se vezme na ty investice?A nebo si někdo myslí, že pojede Babiš na farmy okolo brusele česat dotace, které tam vyrostou?
Bohužel, taky si myslím, že se z koronaviru stala univerzální výmluva.
ANOidní vzdušné zámky a bláboly s.r.o
Hele a to ty konzultace se samosprávami nemohli udělat online?
Ještě bych pochopil zdůvodnění „samospráva neměla čas, starostové řešili jak pomoct lidem ve vlastní obci“ – ale to „zdůvodnění“ mi přijde jiné než toto..
Viděl jste někdy starosty menších obcí? Tam je často velký úspěch obsluha e-mailu…
Starosta neumí to, co se učí na základní škole? Tak snad má sekretářku.
Takže jste evidentně neviděl starosty menších obcí. 🙂
Postavit novostavbu VRT pro Vmax 320 km/h v trase (D) – Praha – Brno – (A, SK) jako hlavní páteř a součást mezinárodního rychlého spojení + k tomu odbočné větve na 200 km/h s vzájemným propojením krajských měst by mělo stačit. V rámci vzdáleností v ČR by byla dvoustovka v kombinaci s páteřní třistadvacítkou dostatečná. Většinu těch dvoustovkových jako novostavby, aby zůstalo co nejvíc původních tratí pro náklady.
Tady jde o něco jiného, a to je skládání jízdního řádu. Totiž Brno – Ostrava za systémovou hodinu. 🙂
Troufám si tvrdit, že 200 do Přerova a dále 320 do Ostravy by tu systémovou hodinu mohlo dát. Horší to bude Praha-Brno. Tam by ten potřebný rychlostní průměr mezi Poříčany a Brnem vycházel někde okolo 250, aby mohlo být Praha-Brno pod hodinu. A to je těžká písemka.
Na co potřebujete na Praha-Brno systémovou hodinu? Ta má význam především u méně vytížených tratí. Tady bych naopak čekal, že bude taková poptávka, že budou jezdit vlaky po čtvrt hodině a z Brna pak pokračovat střídavě na Ostravu, Vídeň a Bratislavu a podobně pak z Prahy střídavě pokračovat na Plzeň a Ústí. Pak už je z hlediska dalších návazností jedno, jestli jede hodinu, nebo hodinu a půl, i když ta hodina je určitě lepší.
Smysl je i u zatížené tratě, pokud navazují méně zatížené trasy. Osobně jsem v situaci, že osobák do města jezdí v taktu 30 minut, ale ten mi je k ničemu, protože autobus k vlaku jede jen jednou za hodinu. Stejně tak člověk 15 min takt na VRT nevyužije, pokud má navazující spoj menší frekvenci. Vůbec nejhorší situace pak je, když cesta začíná i končí v lokalitě s řídkým provozem tak, že spoj navazuje na jednom konci, ale na druhém si člověk třeba půl hodiny musí počkat. Dosahování systémové jízdní doby Praha-Brno 1 hodina znamená, že jde poskládat jízdní řád tak,… Číst vice »
Až budete skládat grafikon, tak pochopíte, k čemu je dobré dělat mezi uzly systémový taktový čas. 🙂
A nemá to souvislost s poptávkou (očekávám ve špičce na VRT 6-8 vlaků za hodinu v jednom směru), s ní se to ani nevylučuje.
To propojení do Brodku u Přerova by nemusel být špatný nápad, pokud by nahradilo Dluhonickou spojku, která se klikatí přes město a nijak výrazně už se tam rychlost zvýšit nedá. Takto by trať mohla vést podstatně příměji převážně kolem dálnice s rychlostí 160-200 km/h a uvolnil by se prostor ve městě. Navíc Dluhonickou spojku, aby neblokovala provoz, bude stejně třeba prodloužit o novostavbu další koleje s přesmykem mezi Dluhonicemi a Brodkem, ta by se pak vůbec nemusela stavět. Jen je škoda, že s tím nikdo nepřišel už dřív, místo rekonstrukce Dluhonické spojky se rovnou mohlo postavit něco takového.
Ta spojka se bude náramně hodit pro nákladní vlaky. Na ty se často zapomíná a pak to stojí v Prosenicích a čeká, až nebude zavazet rychlíku Přerov-Olomouc. Rychlíku do Brna. Ex na Valašsko. Další dva jsou pak naštosované v Hranicích. A tvrdnou tam.
Rokytničáci to bloknou jako D55, leda že by dostali nejaké kompenzace.
Se divim že se tu ještě nikdo nezačal rozčilovat, že z Brna do Přerova jenom 200 km/h. To se Brňácí ještě neprobudili?
Já myslím, že postoj Brňáka je spíš: „Postavte tam rychle aspoň něco, už včera bylo pozdě.“ Hlavně Brno – Vyškov – Nezamyslive – Kojetín – Přerov chybí rozumná trať pro normální rychlíky a osobáky. A VRT na 300 km/h by tento problém jaksi nevyřešilo, kdežto trať na 200 km/h ano.
Asi tak. Tahat Esko po jednokolejce do Vyškova je nesmysl. Zdvojkolejňovat to z Blažovic do Vyškova na 80-100 km/h je nesmysl. Udělat to na 120 km/h znamená prakticky totéž, jako to dělat na 160 nebo na 200 km/h.
Navíc z té jednokolejky ještě vedou odbočky na Prostějov – Olomouc a Kroměříž – Zlín. Ta varianta na 200 km/h by vedla přes současné stanice Nezamyslice a Kojetín, nebyl by tak s napojením těchto odboček problém, ale jak by to bylo řešené v té variantě s VRT? Aby se pak po té jednokolejce dál nejezdilo i do Prostějova nebo Kroměříže.
Tam jsou potreba obe trate, jen si myslim, ze se mela postavit novostavba VRT na 300 a tu jednokolejku zdvoukolejnit a optimalizovat z vetsi casti v puvodni stope…
Az se na te trati potkaji VRT, Dalkovka, Regionalka a Naklady, tak to nebude stacit…
Ani nevíš jakou PRAVDU jsi teď napsal.
Jen by si to měl přečíst někdo, kdo sedí vejš a docvaklo mu to.
Nevím, jestli postoj Brňáka, ale někoho, kdo týden co týden tuto trať využívá, tak rozhodně takový je. Jestli 200 nebo 300 je mi úplně u zadku. Hlavně ne 80 po jednokolejce, kdy každou chvíli se musí někde někomu dávat přednost.
Jneže staromilci by nejraději, aby ve Velešovicích stavěl 10vozový vymetací osobák, který jede 4x denně. Ušetřilo by se za rychlíky, které vozí Vyškov do Brna. 🙁
Přerovka na 200 je promarněná šance. Nejvíc na to zase doplatí spojení se Zlínem a celý směr na Slovensko. Zlín mohl být po VRT za 40 minut, takto to prý má vycházet na debilní nesystémový čas 70 minut, takže opět pomaleji než do Ostravy, kde je to delší o 80km…Inu jsou tam „odborníci“.
Zastávkové vlaky pojedou po čem? Aha, po té jednokolejce. Protože se časově nevyplatí vyjíždět na VRT, kde budou dávat přednost všemu. A ty spojky před/za Vyškovem, Nezamyslicemi a Kojetínem nevyjdou o moc levněji, než z Kojetína do Vyškova přidat jednu kolej.
A Brno Zlín za 40 minut znamenalo jaké další stavby? Zlín – Kroměříž se dneska jezdí za 52 minut.
No to bude určitě tím 200/300 🙂
V Brně totiž moc dobře vědí, že při rychlosti 200 km/h je vlak rychlejší než v 300 km/h.
Ale vykládejte to šotoušům, pro něž je představa rychlosti 300 km/h účinnější než viagra.
Hlavně, ať už konečně vybudují dvojkolejku z Blažovic do Nezamyslic, jinak je to o ničem. S takovým tempem by to mohlo stát v roce 2050, možná.
Ale my to dávno víme. Aféra s tím, že podle studie „vlak po delší trase pojede rychlostí 200 km/h rychleji, než vlak po kratší trase rychlostí 300 km/h“ už pár let zpátky proběhla. To by se muselo vyházet celé vedení SŽ a MD, aby se tady hovořila pravda. Na to sami nemáme…
Nojo, koronáč. Do teď byli naši hlavní nepřátelé ekoteroristi, jaro, léto, podzim a zima. Blíží se doba, kdy se budeme vymlouvat i na gravitaci.
Koronavirus řádí v Čechách už desítky let, proto nevede na letiště vlak nebo metro…
Studie proveditelnosti se normálně používá jako podklad pro aktualizaci územních plánů a pro další projektovou přípravu.
Tady už oboje díky aplikaci zrychleného postupu a schválené výjimce běží, takže posun odevzdání některých částí studie o jednotky měsíců vůbec nic nezpomaluje.
Škoda, že se pan Sůra nevěnuje tomuto tématu trochu více do hloubky a vystačí si se senzačním nadpisem… 🙁
Škoda jen, že v rámci BVP měla být řešena rizika a garantováno plnění projektových cílů. Zřejmě Insider projektový manažer nezvládá svoji práci a Insider zadavatel mu uměle prodlužuje termín za něco, co mělo být součástí práce (efekt VRT pro dopravní obsluhu). Prostě velká levá pro SUDOP a faul procesu best value.
Asi to sem nepatří, ale v úseku Přerov/Dluhonice – Prosenice byly zprovozněny nové koleje (vždy jedna ze dvou traťových, v úterý budou vyloučeny zbylé dvě), zvýšení rychlosti minimální. Od Dluhonic a Přerova po nový nadjezd v Předmostí to zůstává na dolním rychlostníku stejné (tedy 100 km/ h od Dluhonic a 110 km/h od Přerova, na horním vždy o 10 km/h více. od Předmostí je to 120 na dolním a 130 na horním, jen pro Pinďu je to v prvním jmenovaném úseku 130 a od Předmostí 160… Takže až na Pinďu žádný zázrak, předtím tu bylo 100 od Dluhonic a 110… Číst vice »
A nezvýší to až později? Od VM směrem do Vsetína taky bylo „dlouho“ po rekonstrukci furt 70/80 a až potom tam dali (resp. odstranili ze značek ten hadr) 110/120 (jak kde).
Toto není ten případ, právěže mě překvapilo, že ač nejsou ještě udělané koleje protisměrné, už jsou zde nové rychlostníky všude osazené – a to i na nových místech, kde se nově rychlost měmí i přímo v rámci úseku, což dřív nebylo. Je zde nově i naklápění skříně, což zde nebylo, a ta rychlost zvýšená oproti minulému stavu je, i když alespoň oproti mému předpokladu nepatrně (asi ty oblouky i přes mírné posuny osy kolejí víc opravdu nedovolí). To je urřitě finální stav. Ale to co píšete, je taky pravda, viz Brno – Přerov. Tam se dělala už zjara nová kolej… Číst vice »
Ono taky bude záležet, kdy se to změní v TTP a T(S)JŘ.
Mezi Těšínem a Loukama byly taky půl rok dopředu nové rychlostníky, ale jezdilo se po staru.
No to bude za dlouho, vždyť teď tam je pomalá, že se jedná o novou kolej a od středy se začnou dělat „druhé“ (protisměrné) koleje. Takže tam bude pomalá z důvodu půjezdu kolem pracovního místa. Takže reaálně se bude jezdit až po dokončení protisměrných kolejí v obou traťových úsecích…
Víc to nebude, pokud je tam r = 500 m, což je, tak smůla.
Ono obecně tady na těch hlavních tratích prostě, pokud se nedělá přeložka, tak v obloucích žádné závratné zrychlení pro klasické soupravy nebude, max. o 10 km/h. Tím, že se udělá bezstyková kolej, tak se navýší rychlost pro soupravy s max. povoleným nedostatkem převýšení 130 mm o těch dalších cca 5-10 km, no a Pendolino bude moct o 10 – 30 km/h rychleji.
Výrazné zrychlení čekejte spíš u lokálek, tam jsou stále i zcela přímé úseky, kde je povoleno max. 50.
Nejtragičtější je, že stavba „zvýšení rychlosti v žst. Prosenice“ spočívající v nahrazení stovkové kolejové spojky stošedesátkovou (za 220 miliónů) vyvolala potřebu přehrání ovládacího sw, někdo si vzpomněl na boční ochrany a vyloučené jízdní cesty a v konečném důsledku to přineslo výrazné zpomalení průjezdu původně perfektní stanicí (při souběhu více vlaků).
To říkám pořád – investici, stavbu i provoz zadat soukromé firmě, která si sama vyřeší i pozemky a za pár let jezdíme…
Takhle „státní“ zaměstnanci s nulovou odpovědností to vedou tak, že ještě naše děti budou koukat na zprávy, jak se jeden pozemek nedaří vyřešit a stavbu dokončit, protože došly peníze (co nebylo několikanásobě předraženo, bylo ukradeno – pardon odkloněno)…
Tak hlavně, že se je na co vymlouvat aneb nikdy nekončící šaškaráda v podání SŽ (slovinských železnic 😉🤪)
koukám, že v ČR jebkoronavirová krize nějakých 30 let bez přestávky. 🙂 cywe a teď se budou dalších padesát let vymlouvat na coronakrizi….
…která navíc ještě ani neskončila, a na konci roku se budou vymlouvat, že je v MS kraji starostové na jednání vůbec nepustili, bo se báli korony… A ona stejně bude studie stíhat studii a do země se stejně nekopne, to jsem klidný…
SŽ se není schopno dohodnout s šesti majiteli hospody, není mi jasné, jak chtějí provést osmdesátikilometrovou stavbu na zelené louce.
Před dvaceti lety tu byla nějaká koronavirova epidemie?
Nebyla. Stejně jako tu nebyla politická poptávka po VRT.
No jasně, kdo by ve státě uprostřed evropy mohl očekávat potřebu vrt. Vyspělejší státy už ji mají hotovou naokolo a u nás se čeká na politickou poptávku, skvělé!
Netvrdím, že nepotřebujeme VRT. Tvrdím, že teprve v poslední době máme konečně legislativní prostředí, v kterém je možné takový projekt připravit a politici jsou zase připraveni tím směrem nasměrovat finance. Vyspělejší státy jsou přece vyspělé nejen tím že mají VRT.
Pokud bude odpovědnost pouze na pracovnících státu a státních firem a nebude to financováno alespoň částečně ze soukromých peněz (kdy investor si svoji investici pohlídá, aby nebyla 10x předražená a nerealizovala se 50 let namísto 7), tak se to nikam nepohne !
No politická asi ne , politická je zejména poptávka po korytkach ( samozřejmě že jsou i politici čestní, neprospecharici , ) ale společenská poptávka tu byla .
Pamatujete si rok 1990 jinak než já. Zapomínáte, že společnost vám stavbu zaplatí, ale jen politici vám ty peníze přiřknou.
Ono o těch VRT bylo už tenkrát napsáno poměrně hodně, ty vize tam byly. Vím, že jsem ty materiály (nebo spíš to, co se dostalo ven) jako studentík zapálený do železnice a dopravy celkově docela hltal… Ale bylo to právě z dílny podobně zapálených nadšenců, byť v těch správných „institucích“. Avšak bylo to přesně o té politické vůli a ekonomických prioritách státu. Toto bylo to poslední, co bylo tenkrát k řešení, bohužel. Takže se to pro našince jevilo jen jakési Sci-fi kdesi v nedohlednu… Teď už asi ta situace konečně dozrála, cosi se v tom začíná dít konkrétního, ale zase… Číst vice »
Já si pamatuju v r 1990 na všeobecné nadšení , něco ve smyslu ,,tak a teď to bude všechno jednoduchý , bude to hned a hlavně navázat zpřetrhané vazby na západní Evropu , východ je fuj , do každé rodiny ojetinu z reichu , , . Rok 2000 byl jiný ,, proč to jde tak pomalu , koruna je k matce pořád 20:1 , žabomyší plkani dvou představitelů opoziční smlouvy , únava lidí z neefektivní politiky , prozření co tu máme lumpu , a vzhlizeni kdy už konečně bude to dorovnání se západu . Včetně rychlé veřejné dopravy . Koridor… Číst vice »
Firmy jednali po telefonech, přes telefony, skype, teemsy, atd. Akorát SUDOP měl dovolenou.
Firmy ano, samosprávy asi ne.
Samosprávy tou dobou měly kapku jiné problémy než VRT.
Dobrý den, prosím, zkuste příště o trochu lépe číst. Ono to pak totiž vypadá, že jen za každou cenu dáváte průchod své averzi k SUDOPu. A já bych strašně nerad, abyste pak před ostatními diskutujícími vypadal jako hlupák, který umí pouze plyvat špínu nehledě na fakta. To totiž jistě nejste… Jak už tady výše někdo správně poznamenal. A/ Tady vše díky aplikaci zrychleného postupu běží, takže se vůbec nic nezpomaluje. B/ I v textu článku mluvčí SŽ přiznává, že jejich „pracovníci oddělení přípravy VRT…“ nemohli vyjednávat a jezdí za starosty až nyní. (Tady je dobré si uvědomit i fakt, že… Číst vice »
Víte, koronavirová krize se dotkla některých obcí přímo, některých vůbec. To, že byl absolutní stop stav od půlky března do konce dubna daný vládou pochopím, ale argumentovat čtyřmi měsíci kvůli koronaviru mi přijde trochu moc a spíš tam může být jiný motiv.
Kdyby v článku bylo, že s cca 50 % obcí byla daná činnost projednána a odsouhlasena a 50 % obcí se bude řešit z důvody omezení kvůli koronaviru, tak to také vypadá jinak.
Pěkný den
Správně, tvrdě do něj!
Si tady nikdo nebude na SUDOP dovolovat.
Pane Ptačinský, na tom „plyvat“ trváte, nebo je to překlep?
Když plyvat, tak špýnu. Shoda podmětu s přísudkem – to nás učili.
Loni jsem měl tu čest s jedním inženýrem, který psal zásach, nerozlišoval s, z, i, y a ta čestina byla nakonec na vyšší úrovni než jeho stavařina.
Potom se člověk nemůže divit produkci sudopu
Co to je SUDOP?
On ten Skype, Teems, apod. musí být na obou stranách. Jestliže chybí na radnici, což často chybí…