Primátor smetl botičkovou ofenzivu v Praze. Bylo by to drahé a neefektivní, vzkázal radním
Nasazování botiček mělo pro řidiče podražit. Zamítnutí dle radních podporuje parkovací anarchii.
Radní pro dopravu městských částí Praha 1-10 požádali na začátku července ve společném dopise primátora Bohuslava Svobodu, aby tzv. botičky za asistence městské policie mohla nasazovat i městská firma. Podle nich by tak byla potřeba jen polovina strážníků a kromě pokuty by mohl být účtován i správní poplatek ve výši nákladů na nasazení a půjčovné.
To by tak mohlo odradit od nelegálního parkování více řidičů, jelikož chaos v parkování je už nyní podle radních neúnosný. Špatně odstavuje svá auta čtvrtina řidičů.
Primátor Svoboda však v nyní odeslané odpovědi radní nepotěšil. Podle něj se stejným tématem zabývalo už jednání v roce 2019. „Dle mých informací ke změně v tehdejším (stávajícím) systému nedošlo proto, že při analýze právních a dalších podmínek zůstávaly zásadní otázky, které nezaručovaly zvýšenou efektivitu v případě takové systémové změny,“ odpověděl Svoboda radním.
„Chaos už překročil meze.“ Radní chystají ofenzivu botiček, čtvrtina aut parkuje v Praze nelegálně
Podle radního pro dopravu Prahy 7 Pavla Zelenky Svoboda odpověděl „v duchu nejlepších jakešovských tradic“. „Poradili jsme se s původci dnešní situace a nic měnit nebudeme,“ glosoval Zelenka na síti X.
Vymáhání řeší pracovní skupina
Primátor v dopise připomněl, že od loňského srpna funguje na magistrátu skupina pro zefektivnění vymáhání pravidel v dopravě. „Ale i při jednání této pracovní skupiny bylo odborníky konstatováno, že se legislativní podmínky nezměnily tak, aby navrhovaný jiný systém ve vztahu k technickým prostředkům k zabránění odjezdu vozidla byl efektivnější než ten stávající,“ uvedl Svoboda.
Podle některých členů skupiny by se pak zřejmě výrazně zvýšily náklady, které by byly následně jen obtížně vymahatelné.
„Po projednání s mým týmem musím konstatovat přesvědčení, že v podmínkách hlavního města Prahy za stávající legislativy by navrhovaná změna nebyla efektivnější než stávající praxe, proto o ní aktuálně neuvažuji,“ uzavřel v dopise Svoboda.
Podle Zelenky však primátorova argumentace není věcně správná. Když město může běžně účtovat řidičům poplatek za odtahy, tak podle něj úplně stejně může účtovat i poplatek za botičky. „Dělají to i jiná města, třeba České Budějovice,“ uvádí radní Zelenka a odkazuje na platné budějovické městské nařízení.
Odtahy zdraží minimálně
Pražští radní v pondělí rozhodli, že se od září zvýší na dvojnásobek platby řidičů v případě, že jim město nechá kvůli špatnému parkování odtáhnout vozidlo. Platba za standardní odtah se tak zvedne z nynějších 1 900 korun na 3 800 korun a zvýší se i ceny za parkování odtažených automobilů.
Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského z opoziční Prahy Sobě by však cena za jeden odtah měla být alespoň 5 000 korun, aby pokryla náklady. Město na odtahy totiž ročně doplácí 40 milionů korun.
„Spolu s odmítnutím promítnout náklady na odtah do ceny poplatku je odmítnutí poplatků za botičky další podpora parkovací anarchii,“ podotkl Zelenka.