Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Příliš úzký okruh. ŘSD připravuje rozšíření D0 u Barrandova na šest pruhů

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.

Před osmi lety prošel rekonstrukcí, na šířku ale zůstal stejný a postupně se stal zřejmě nejužším hrdlem silničního okruhu kolem Prahy. Řeč je o úseku 515 mezi Slivencem (ulice K Barrandovu) a dálnicí D5. Ředitelství silnic a dálnic proto nyní plánuje jeho rozšíření na šest pruhů, když nápad poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA).

Cesta k prvnímu kopnutí ale bude ještě dlouhá, mimo jiné bude nejspíš třeba změnit územní plán Prahy. Silničáři žádné termíny ani náklady raději neuvádějí, dokumentace EIA orientačně hovoří o možném dokončení do roku 2027.
„Tento úsek byl postaven již v první polovině 80. let a v letech 2009 a 2010 byl zejména z důvodu nevypořádaných pozemků pouze opraven. K jeho rozšíření nedošlo, byť již v té době byla kapacita tohoto úseku naplněna,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle automatických sčítačů ŘSD přesahuje průměrná intenzita dopravy na zmíněném úseku 80 tisíc vozidel za den, což ve spojení s nedostatečnou propustností vede ke každodenním kolonám. Ty se pak šíří na navazující úseky, které jinak kapacitně vyhovují. Stavba si kromě výkupů pozemků vyžádá například i zbourání a znovupostavení pěti nadjezdů nad dálnicí.

Nejde přitom o jediné místo na okruhu, kde by ŘSD rádo vidělo šest pruhů. O něco dále v přípravě a blíže realizaci je izolovaný úsek 510 na východě metropole mezi dálnicí D10 a Běchovicemi. „V úseku 510 aktuálně probíhá zpracování a projednávání dokumentace pro územní rozhodnutí pro rozšíření na šestipruhové uspořádání, které vychází z kladného stanoviska EIA,“ doplnil Studecký.

Pražský okruh je se třemi pruhy pro každý směr jízdy už postaven v úsecích 516 a 517 mezi dálnicí D5 a Ruzyní. V šestipruhovém uspořádání se už plánují i všechny chybějící úseky okruhu, v první řadě úsek 511 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi na jihovýchodě. Ten by mohl být v optimistické variantě hotov v roce 2025.

Silniční okruh kolem Prahy se staví od konce 70. let a dosud je hotovo z 82 plánovaných kilometrů necelých 40. Chybějí čtyři velké stavby (viz grafika). Šesti pruhů by se měly dočkat i dálniční úseky ostatních dálnici v okolí města.

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media

Uvažované šestipruhy v okolí Prahy (pramen ŘSD):

– D0 Slivenec – D5
– D0 D10 – Běchovice
– D5 Praha – Beroun
– D7 Praha – Kladno
– D8 začátek u Prahy
– D10 Praha – Brandýs nad Labem, případně až Mladá Boleslav
– D11 v úseku Praha – Jirny

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Úsek je přetížený, protože D5 nekončí u Lihovaru na Zlíchově a jako náhradní NEPLÁNOVANÁ radiála slouží ta Barandovská. Až všichni z D5 pojedou do Prahy pořád rovně až k Vltavě tak bude okruh volný.
    ALE…… Výstavba Radlické radiály se blíží raketovým tempem pod taktovkou magistrátu stejně jako metro D a mnoho jiných……..

  • Zatím se víc mluví než dělá …
    Od roku 2009 se mluví a mluví, určují se priority priorit a zatímco Polsko bude mít za chvíli hotovo, my to možná do roku 2030 dáma 🙁
    VIA BALTICA se již celá staví, Okruh Varšavy je skoro hotov a v roce 2009 tam nebylo nic !!!

  • Velkým problémem v ČR jsou místy i nedostatečně kapacitní mimoúrovňové křižovatky, zejména jednopruhové odpojení, spojení z jiným směrem, zúžení do 1 pruhu a připojení (zrovna případ D0 od jihu směr D5 Plzeň, spojení s rampou od D0 ze severu a připojení jedním pruhem na D5, na takový důležitý tah naprosto nedostatečné !! V Rakousku běžné že se odpojují 2 pruhy (ten prostřední se rovnou dělí na dva a následně se také připojují na hlavní tah dva pruhy a postupně se zařazují… V ČR až na výjimky nevídané (připojení D55 na D1 směr Brno, ale odpojení jednopruhové, tam to ale stačí, což se ale o spojení D0>D5 říct nedá)

  • Zmiňovaný úsek sice je na hraně kapacity, je tomu tak ale jen z důvodu chybějící Radlické radiály. V současnosti většina aut z D5 a částečně i D6 a D7 používají barandovskou ulici jako spojení do Prahy jakožto nejkapacitnější levobřežní propojení mezi vnějším a vnitřním okruhem.
    Až se konečně postaví Radlická radiála, auta budou jezdit přes ní a přes Barrandov zůstane jen malá část a stejně tak na tomto úseku Pražského okruhu spadnou intenzity.

    • „Až se konečně postaví Radlická radiála“, tak už zase bude aut tolik, že sice „auta budou jezdit přes ní“, ale přes Barrandov jich stejně neubude tolik, aby „na tomto úseku Pražského okruhu“ intenzity nějak významněji poklesly – zejména když podle některých mudrlantů má „Pražský okruh“ po dostavbě chybějících částí údajně snížit intenzitu dopravy v Praze a ne „Městském okruhu“ …

    • Pomohl by Severní okruh… kdo jede od MB nebo LBC na Plzeň, tak jede casto taky přes Jižní spojku a výše zmíněným úsekem.

      • Podle té mapky se i severní části okruhu dočkáme. V optimistické variantě už v roce 2029. Do té doby asi budu jezdít dál od Liberce na letiště/na Plzeň přes Blanku, protože o víkendu je to z hlediska provozu v pohodě a oproti Jižní spojce je to výrazně kratší.

  • Nemáte někdo prosím nějaký odkaz či jiné podklady na údajně existující studii rozšíření D5 Praha-Beroun?

  • Úsek mezi Běchovicemi a Černým Mostem se rekonsruoval nedávno. Dle mě naprosto absurdně neprotáhli od napojení D11 po sjezd na Běchovice třípruh, i když je ten připojovák dlouhý skoro až k tomu sjezdu. Každý den tam jsou obrovské kolony, které by mohly být menší, protože dost těch aut sjíždí u sjezdu u Běchovic.

    • Nemate pravdu . aut, ktere sjizdi na bechovice, je minimum.

      naopak, od te doby, co je tam dlouhy pripojovaci pruh (a vubec , zmenila se koncepce najezdu od D11 / nákupákuú mnnozstvi kolon vyrazne kleslo.

      (vím to – bydlím tam. jezdím tam denně)

      • Mluvím o tom sjezdu, ne že všichni jezdí na Běchovice. Je tam směr i na centrum. A jestli myslíte to co se tam děje každý den, že je to méně než předtím, tak si asi pamatuji něco jiného. Ten třípruh připojovací se měl protáhnout až na běchovický sjezd. Stejně, jak je tam kolona, tak si každej z odstavného pruhu ten třetí pruh dělá.

        • mam na mysli samozrejme cely sjezd, jak smer do centra, tak do bechovic. pocet aut, ktery tam sjizdi, je marginalni.

          je to dramaticky mene. po upravach se tam dopravni situace zlepsila dramaticky.

          • Ono má vliv i to, že od chvíle co jsou Běchovice neprůjezdné, tak význam této křižovatky klesl. (Ale týká se to spíše aut přijíždějících od Štěrbohol). Budou-li ještě někdy Běchovice průjezdné (zdejší stavby se záměrně natahují a obce na trase vymýšlejí stále nové stavby a důvody proč by to mohlo nejít), zase to křižovatku oživí.

            • to jsou zase kecy. V bechovicich se dela nova silnice a plyn, mistni na to cekali jak na smilovani uz leta.

              Mimochodem, v soucasnosti jsou Bechovice plne prujezdne a zadne omezeni tam není.

Newsletter

Partneři


Výběr editora