Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Příliš úzký okruh. ŘSD připravuje rozšíření D0 u Barrandova na šest pruhů

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.

Před osmi lety prošel rekonstrukcí, na šířku ale zůstal stejný a postupně se stal zřejmě nejužším hrdlem silničního okruhu kolem Prahy. Řeč je o úseku 515 mezi Slivencem (ulice K Barrandovu) a dálnicí D5. Ředitelství silnic a dálnic proto nyní plánuje jeho rozšíření na šest pruhů, když nápad poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA).

Cesta k prvnímu kopnutí ale bude ještě dlouhá, mimo jiné bude nejspíš třeba změnit územní plán Prahy. Silničáři žádné termíny ani náklady raději neuvádějí, dokumentace EIA orientačně hovoří o možném dokončení do roku 2027.
„Tento úsek byl postaven již v první polovině 80. let a v letech 2009 a 2010 byl zejména z důvodu nevypořádaných pozemků pouze opraven. K jeho rozšíření nedošlo, byť již v té době byla kapacita tohoto úseku naplněna,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle automatických sčítačů ŘSD přesahuje průměrná intenzita dopravy na zmíněném úseku 80 tisíc vozidel za den, což ve spojení s nedostatečnou propustností vede ke každodenním kolonám. Ty se pak šíří na navazující úseky, které jinak kapacitně vyhovují. Stavba si kromě výkupů pozemků vyžádá například i zbourání a znovupostavení pěti nadjezdů nad dálnicí.

Nejde přitom o jediné místo na okruhu, kde by ŘSD rádo vidělo šest pruhů. O něco dále v přípravě a blíže realizaci je izolovaný úsek 510 na východě metropole mezi dálnicí D10 a Běchovicemi. „V úseku 510 aktuálně probíhá zpracování a projednávání dokumentace pro územní rozhodnutí pro rozšíření na šestipruhové uspořádání, které vychází z kladného stanoviska EIA,“ doplnil Studecký.

Pražský okruh je se třemi pruhy pro každý směr jízdy už postaven v úsecích 516 a 517 mezi dálnicí D5 a Ruzyní. V šestipruhovém uspořádání se už plánují i všechny chybějící úseky okruhu, v první řadě úsek 511 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi na jihovýchodě. Ten by mohl být v optimistické variantě hotov v roce 2025.

Silniční okruh kolem Prahy se staví od konce 70. let a dosud je hotovo z 82 plánovaných kilometrů necelých 40. Chybějí čtyři velké stavby (viz grafika). Šesti pruhů by se měly dočkat i dálniční úseky ostatních dálnici v okolí města.

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media

Uvažované šestipruhy v okolí Prahy (pramen ŘSD):

– D0 Slivenec – D5
– D0 D10 – Běchovice
– D5 Praha – Beroun
– D7 Praha – Kladno
– D8 začátek u Prahy
– D10 Praha – Brandýs nad Labem, případně až Mladá Boleslav
– D11 v úseku Praha – Jirny

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VJY
Host
VJY

Úsek je přetížený, protože D5 nekončí u Lihovaru na Zlíchově a jako náhradní NEPLÁNOVANÁ radiála slouží ta Barandovská. Až všichni z D5 pojedou do Prahy pořád rovně až k Vltavě tak bude okruh volný.
ALE…… Výstavba Radlické radiály se blíží raketovým tempem pod taktovkou magistrátu stejně jako metro D a mnoho jiných……..

Démon
Host
Démon

Zatím se víc mluví než dělá …
Od roku 2009 se mluví a mluví, určují se priority priorit a zatímco Polsko bude mít za chvíli hotovo, my to možná do roku 2030 dáma 🙁
VIA BALTICA se již celá staví, Okruh Varšavy je skoro hotov a v roce 2009 tam nebylo nic !!!

Šangve
Host
Šangve

Nebude to nikdy…

PetrN
Host
PetrN

Velkým problémem v ČR jsou místy i nedostatečně kapacitní mimoúrovňové křižovatky, zejména jednopruhové odpojení, spojení z jiným směrem, zúžení do 1 pruhu a připojení (zrovna případ D0 od jihu směr D5 Plzeň, spojení s rampou od D0 ze severu a připojení jedním pruhem na D5, na takový důležitý tah naprosto nedostatečné !! V Rakousku běžné že se odpojují 2 pruhy (ten prostřední se rovnou dělí na dva a následně se také připojují na hlavní tah dva pruhy a postupně se zařazují… V ČR až na výjimky nevídané (připojení D55 na D1 směr Brno, ale odpojení jednopruhové, tam to ale stačí,… Číst vice »

thegrid
Host
thegrid

tak nejužší úsek to určitě není, nejužší je severní okruh, o kterým se jen kecá

FlyingJ
Host
FlyingJ

Zmiňovaný úsek sice je na hraně kapacity, je tomu tak ale jen z důvodu chybějící Radlické radiály. V současnosti většina aut z D5 a částečně i D6 a D7 používají barandovskou ulici jako spojení do Prahy jakožto nejkapacitnější levobřežní propojení mezi vnějším a vnitřním okruhem.
Až se konečně postaví Radlická radiála, auta budou jezdit přes ní a přes Barrandov zůstane jen malá část a stejně tak na tomto úseku Pražského okruhu spadnou intenzity.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Až se konečně postaví Radlická radiála“, tak už zase bude aut tolik, že sice „auta budou jezdit přes ní“, ale přes Barrandov jich stejně neubude tolik, aby „na tomto úseku Pražského okruhu“ intenzity nějak významněji poklesly – zejména když podle některých mudrlantů má „Pražský okruh“ po dostavbě chybějících částí údajně snížit intenzitu dopravy v Praze a ne „Městském okruhu“ …

František
Host
František

Pomohl by Severní okruh… kdo jede od MB nebo LBC na Plzeň, tak jede casto taky přes Jižní spojku a výše zmíněným úsekem.

Dash9
Host
Dash9

Podle té mapky se i severní části okruhu dočkáme. V optimistické variantě už v roce 2029. Do té doby asi budu jezdít dál od Liberce na letiště/na Plzeň přes Blanku, protože o víkendu je to z hlediska provozu v pohodě a oproti Jižní spojce je to výrazně kratší.

Dotaz z publika
Host
Dotaz z publika

Nemáte někdo prosím nějaký odkaz či jiné podklady na údajně existující studii rozšíření D5 Praha-Beroun?

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Úsek mezi Běchovicemi a Černým Mostem se rekonsruoval nedávno. Dle mě naprosto absurdně neprotáhli od napojení D11 po sjezd na Běchovice třípruh, i když je ten připojovák dlouhý skoro až k tomu sjezdu. Každý den tam jsou obrovské kolony, které by mohly být menší, protože dost těch aut sjíždí u sjezdu u Běchovic.

VRT
Host
VRT

Důvod je asi stejný jako u D 11, ne? Protože šířkově už to na třípruh je. Tedy čekáme na razítka.

J.L.
Host
J.L.
VRT
Host
VRT

Taky ta D11 bude třípruh nejdřív za 3 roky. Optimisticky. Reálně 5-7 let.

David
Host
David

Teď tu D11 z Prahy do Jiren otevřeli a stejně je dvoupruhová. Třetí pruh začíná až cca 3km před exitem 8 Jirny. Přitom rekonstrukce tu dálnici rozšířila na patřičnou šířku už od km 0 D11. Nechápu.

KL
Host
KL

Ve skutečnosti aktuální studie řeší šestiproudou D11 v úseku Od Jiren někam k Poděbradům. Üsek od D0 do Jiren je zčásti hotový, z půlky rozestavěný (vlastně až v průběhu příštího roku) a zbytek je již zmíněné čekání na razítka (+ nějaké dostavby opatření jako protihluky).

Jen tak
Host
Jen tak

Nemate pravdu . aut, ktere sjizdi na bechovice, je minimum.

naopak, od te doby, co je tam dlouhy pripojovaci pruh (a vubec , zmenila se koncepce najezdu od D11 / nákupákuú mnnozstvi kolon vyrazne kleslo.

(vím to – bydlím tam. jezdím tam denně)

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Mluvím o tom sjezdu, ne že všichni jezdí na Běchovice. Je tam směr i na centrum. A jestli myslíte to co se tam děje každý den, že je to méně než předtím, tak si asi pamatuji něco jiného. Ten třípruh připojovací se měl protáhnout až na běchovický sjezd. Stejně, jak je tam kolona, tak si každej z odstavného pruhu ten třetí pruh dělá.

Jen tak
Host
Jen tak

mam na mysli samozrejme cely sjezd, jak smer do centra, tak do bechovic. pocet aut, ktery tam sjizdi, je marginalni.

je to dramaticky mene. po upravach se tam dopravni situace zlepsila dramaticky.

KL
Host
KL

Ono má vliv i to, že od chvíle co jsou Běchovice neprůjezdné, tak význam této křižovatky klesl. (Ale týká se to spíše aut přijíždějících od Štěrbohol). Budou-li ještě někdy Běchovice průjezdné (zdejší stavby se záměrně natahují a obce na trase vymýšlejí stále nové stavby a důvody proč by to mohlo nejít), zase to křižovatku oživí.

Jen tak
Host
Jen tak

to jsou zase kecy. V bechovicich se dela nova silnice a plyn, mistni na to cekali jak na smilovani uz leta.

Mimochodem, v soucasnosti jsou Bechovice plne prujezdne a zadne omezeni tam není.

Partneři



CSCARGO