- Silnice •
- Město •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Zprávy
Příliš úzký okruh. ŘSD připravuje rozšíření D0 u Barrandova na šest pruhů
Před osmi lety prošel rekonstrukcí, na šířku ale zůstal stejný a postupně se stal zřejmě nejužším hrdlem silničního okruhu kolem
Před osmi lety prošel rekonstrukcí, na šířku ale zůstal stejný a postupně se stal zřejmě nejužším hrdlem silničního okruhu kolem Prahy. Řeč je o úseku 515 mezi Slivencem (ulice K Barrandovu) a dálnicí D5. Ředitelství silnic a dálnic proto nyní plánuje jeho rozšíření na šest pruhů, když nápad poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA).
Cesta k prvnímu kopnutí ale bude ještě dlouhá, mimo jiné bude nejspíš třeba změnit územní plán Prahy. Silničáři žádné termíny ani náklady raději neuvádějí, dokumentace EIA orientačně hovoří o možném dokončení do roku 2027.
„Tento úsek byl postaven již v první polovině 80. let a v letech 2009 a 2010 byl zejména z důvodu nevypořádaných pozemků pouze opraven. K jeho rozšíření nedošlo, byť již v té době byla kapacita tohoto úseku naplněna,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Podle automatických sčítačů ŘSD přesahuje průměrná intenzita dopravy na zmíněném úseku 80 tisíc vozidel za den, což ve spojení s nedostatečnou propustností vede ke každodenním kolonám. Ty se pak šíří na navazující úseky, které jinak kapacitně vyhovují. Stavba si kromě výkupů pozemků vyžádá například i zbourání a znovupostavení pěti nadjezdů nad dálnicí.
Nejde přitom o jediné místo na okruhu, kde by ŘSD rádo vidělo šest pruhů. O něco dále v přípravě a blíže realizaci je izolovaný úsek 510 na východě metropole mezi dálnicí D10 a Běchovicemi. „V úseku 510 aktuálně probíhá zpracování a projednávání dokumentace pro územní rozhodnutí pro rozšíření na šestipruhové uspořádání, které vychází z kladného stanoviska EIA,“ doplnil Studecký.
Pražský okruh je se třemi pruhy pro každý směr jízdy už postaven v úsecích 516 a 517 mezi dálnicí D5 a Ruzyní. V šestipruhovém uspořádání se už plánují i všechny chybějící úseky okruhu, v první řadě úsek 511 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi na jihovýchodě. Ten by mohl být v optimistické variantě hotov v roce 2025.
Silniční okruh kolem Prahy se staví od konce 70. let a dosud je hotovo z 82 plánovaných kilometrů necelých 40. Chybějí čtyři velké stavby (viz grafika). Šesti pruhů by se měly dočkat i dálniční úseky ostatních dálnici v okolí města.
Uvažované šestipruhy v okolí Prahy (pramen ŘSD):
– D0 Slivenec – D5
– D0 D10 – Běchovice
– D5 Praha – Beroun
– D7 Praha – Kladno
– D8 začátek u Prahy
– D10 Praha – Brandýs nad Labem, případně až Mladá Boleslav
– D11 v úseku Praha – Jirny