Příliš smluv a požadavků. ČD ztrácejí korporátní identitu, je to bolestná zkušenost, řekl Krapinec
Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj
ČD chtějí usilovat o zahraniční licence, minimálně po dalších pět let ale chtějí jít cestou spolupráce (především s Deutsche Bahn a ÖBB).
Myslím, že je naopak příznivé, když se trochu naruší ten všudypřítomný šedomodrý mor. Dospělý duševně zdravý člověk dokáže identitu ČD rozpoznat i jinak, než triviální barevností.
Tak prostě podle mě by k tomu měli přistupovat jako k obchodu. A některé zákazníky a nákupčí a spol je třeba občas poslat do.. Jinak si z nich dělají anonymní dodavatele jako u řetězců, které pak snadno kopnou. Celé to přebarvování je naprosto k ničemu. Kolik peněz muselo stát návrhy těch krajonosmyslů 14* práce. Zrušení těch it systémů. 14* vytvoření nových. Kolik krků se na tom musí živit v těch 14 krajích na úřadech. Kolik se jich musí živit v těch konzultačních,externích, právních. A stejně to pak vypadá jak na jistých linkách.. A jen došlo ke zdražení rozdrobení, rušení služeb.… Číst vice »
No určitě si ten skanzen pustí DB a OBB mezi sebe. Tak na to ať Krapinec zapomene. Tady vládnou kraje a sám velký Kupka.Bordel nad bordel a jihomoravský Kordis toho příkladem. Rodinný podnik a zkrachovalí od ČD a vymýšlejí neskutečné hovadiny.No chudáci strojvedoucí neboli uź skoro (tramvajáci).
Pan Krapinec má pravdu. Jediný smysl krajů je dle mého názoru v tom, že máme velké množství dobře placených politických koryt. Jiný smysl nemají. Doprava je toho dobrým příkladem. Stát by měl pracovat na nějakém sjednocení krajských IDS. Je v tom obrovský potenciál pro úsporu nákladů i pro získání nových klientů, kteří dnes železnici nevyužívají, neboť odmítají studovat podmínky jendotlivých krajů
A co potom integrace železnice – PHD – MHD? Úplně si nedokážu představit, jak bude stát centrálně zřizovat integrační podmínky pro MHD napříč ČR. To může být třeba 300 MHD.
Proč by to měl být nějaký problém?
Taky je v tom obrovský potenciál jak ztratit pravidelně dojíždějící využívající integraci Bus+Vlak+MHD.
Pro ty je tu už dnes OneTicket. Kdy to funguje jako všude jinde. I pokud zjistíš, že potřebuješ koupit olej, zajdeš do nejbližšího obchodu, vezmeš a jdeš. A nebo zjistíš kde stojí míň a půjdeš tam. Přesně takto funguje i nabídka IDS, akční nabídky ČD a OneTicket.
Kraje a jejich patlanice.. hnus,rozhazovat peníze za kraviny.
Me teda nejvíc chybí rychlý spojení ryze západním směrem Praha – Štrasburk/Saarbrücken – Paříž, který by suploval historickou cestu Karla IV. Via Carolina.
To více lidem, ale nátěrem vozů se to nevyřeší.
To mě třeba nechybí vůbec. Mě chybí rychlé spojení Olomouc Praha, Olomouc Brno, Olomouc Ostrava. 🙂
Jste ukázkový případ, proč se upřednostňuje budování VRT nejprve vnitrostátně.
On je někdo buduje? Ježišmarjá kde?
Kombinace IDS je někdy spíš bolestná pro cestující, kteří v tom mají zmatek. Zajímavé by mohlo být sloučení tarifů pod OneTicket s vzájemným sjednocením technik (aplikace, čipové karty, autobusy x vlaky x MHD). Poté by se jenom objednatel rozhodl, co v jakém rozsahu zadotuje a kolik si objedná výkonů. A pokud někdo často přejíždí mezi více kraji, mohl by si koupit naráz v jednom třeba síťovou jízdenky pro oba kraje. Taky otázka u regionální dopravy by mohla být, zda by se neměli více zvýhodňovat síťové časové jízdenky. Filmy si taky nepůjčujeme po kusech, ale platíme předplatné za streamovací služby. A… Číst vice »
„Filmy si taky nepůjčujeme po kusech, ale platíme předplatné za streamovací služby.“
Jak kdo.
Princip smluvní volnosti naštěstí nenutí nikoho žádné smlouvy uzavírat…
Ale nutí, protože trh je velmi omezený.
Pokud na trhu existuje prestižní firma, nemusí moc o zákazníky bojovat a zákazníci se sami chlubí tím, že využívají jejích služeb. Silně pochybuju, že by po ní požadovali nějaké „mimikry“ aby to nebylo vidět. Pokud firma až tak moc prestižní není a je ráda, že si u ní někdo něco objedná, musí zákazníkovi dělat větší pomyšlení, než konkurence, aby měl zájem zrovna o její služby. To je celé. Řečnická otázka: Nebyl náhodou spoutěčem vzniku krajských vizuálů stav vozového parku ČD, asi tak před 20 lety, kdy souprava jednoho vlaku hýřila mnoha různými barvami a jejich kombinacemi? Fotek z tohoto období… Číst vice »
Ne, je to snaha krajů o vlastní reklamu.
Omyl, kraje budují svojí identitu úplně stejně, jako ČD.
Protože kraje poskytovatelům dopravních služeb platí, tak jim zcela logicky diktují i své požadavky.
České dráhy mohou svojí korporátní identitu vesele budovat na svých komerčních vlacích, provozovaných na vlastní riziko, nebo tam, kde objednavatel přistoupí na jejich nabídku motivační slevy za to, že se najbrt nebude přemalovávat.
To není tak úplně pravda. Někteří lidé rádi využívají podřadnou službu, pokud ta se tváří, že je prestižní, třeba RJ.
To je hrozná ptákovina. V regionální dopravě platí, že jezdí ten, kdo vyhraje soutěž. Vítězství v soutěži tak nějak obnáší akceptování podmínek soutěžitele, jinak soutěžící může jen těžko vyhrát…
Potíž je v tom, že zákazníkem dopravce není cestující, ale kraj. A krajjští radní tím vlastním krajským nátěrem chtějí lidem říci „my vám to dotujeme, tak nás příště zase zvolte“. A protože kraj platí vlaky jen „vocaď pocaď“, tak z toho vznikají taková geniální řešení, jako přestup mezi osobáky v nějaké marginální nácestné stanici, protože „granica panstwa“.
IMO různé nátěry by nemusely být problém, pokud by ty vlaky / jednotky byly jednoho typu. Jak vímě z MHD, nátěr de dá pořešit i polepem.
Já bych byl hrozně rád kdybych viděl jak České dráhy jezdí osobní dopravu i v zahraničí. Nemyslím si že to je špatný nápad, nejednou už o tom uvažovali.
A přínos (pro kohokoliv) by byl jaký?
ČD si tam mohou zachránit business a i reputaci? Není to přednostní trh, ta prohra není až tak drastická jako v Česku.
A nebylo by lepší (hlavně pro obyvatele ČR), aby si tu reputaci napravovaly doma?
A nenapravuji si ji už teď
Pokud to budou dělat dobře, tak generovat zisk a podporovat import kapitálu do ČR.
MD by jim expanzi mělo zatrhnout. To jako ty nové vozy, co mají a budou mít začnou posílat na výkony za hranice a v ČR opět budou jezdit šroty? A MD jim vypíše zakázku na rychlíky na míru (na ty jejich šroty).
Ty nové vozy budou samozřejmě jezdit po našich koridorech. A že pojedou až za hranice je fajn, protože tam budou vozit nás.
Vám by v první řadě měli zatrhnout vycházky a upravit medikaci.
❓❓❓
Že by konečně pochopil, že ČD jsou jedním z mnoha dopravců? Pokud chtějí vlastní identitu, nikdo jim nebrání koupit si nějakou trať.
Tak on je to do značné míry účel, odstínit a potlačit tu korporátní identitu dopravce, protože kraj (objednatel) chce aby vlaky byly veřejností a cestujícím vnímány hlavně jako vlaky kraje, a ne jako vlaky ČD/RJ/ARR/… Sorry jako.
Ovšem v takovém Libereckém kraji má různobarevnou odysseu i ta Arriva.
Problém vidím i v obrovském množství velmi malých krajů.
tak to rozhodně a pak z hlediska třeba zrovna tady dopravy se to jasně ukazuje…
Co se jasně ukazuje? Že si kraje (některé) umí vytvořit integrované systémy, které obsluhují jejich území ke spokojenosti jejich obyvatel? Potom ano.
Kraje, kde to voliči chtějí.
Že jde o vyhozené peníze na administrativu, která se zbytečně dělá 15x, ačkoli by mohla třeba jen 6x.
Patnáct systémů potřebuje kolem 150 lidí. Jeden celostátní systém by jich potřeboval možná ještě víc. V tomhle se neušetří. Celostátní systém by hlavně ulehčil cestujícím, kteří by nemuseli při cestě (například) Turnov – Tábor študovat troje různé systémy…
Turnov je v PID, přestup v Praze je v PID, Tábor bude v PID letos. Co tam máte dál?
Na barvu a logo kašlu. Jedinné co mi zajímá je kvalita přepravy, pohodlí, nabídka služeb. A je mi jedno jestli pojedu s ČD, RJ, LEO, GW. Chci dojet vas a pohodlně do cíle cesty. Barva vozů mi fakt nezajímá a diskuse na toto téma zda vagóny pruhované nebo puntíkované je mi z duše ukradený.
To by spoje u jednotlivých dopravců museli na sebe navazovat
Návaznost je hlavně věcí objednavatele.
Jo, a když je to vazba osobák rychlík, tak co?
Totéž. Objednavatel navazujícího tam (ne)dá čekačku.
Korporátní identita ale nejsou jenom barvičky…
Ať raději nikam nejezdí.Delaji ostudu v ČR, tak ji nemusejí dělat i v zahraničí 😀
Nevšiml jsem si, že by se článek týkal Regiojetu 😀
Naopak, ČD by dnes mohly konkurovat i zahraničním dopravců co se týče kvality vozového parku.
To je tak jediné,co můžou nabídnout.Zbytek už je katastrofa
A ten zbytek – co tím myslíte? DB se třeba na pořádné průvodčí nezmohly a přesnost jejich vlaků je mnohem horší než ČD.
Nekrmte trola.
Některým ano, některým ne. ČD jsou s tou kvalitou vozového parku tak někde uprostřed.
Myslíte, že siemensovský Railjet Českých Drah je o tolik horší, než siemensovský Railjet rakouských drah?
Doporučuji vyrazit za hranice. Ono mnohdy věci, co jdou blbě u nás, jdou někdy jinde ještě hůř.
Do 5-6 hodin, to máme Brno, Ostrava, Vídeň, Berlín… To jsou opravdu typické destinace, kam se létá. V Čechách opravdu neni konkurence letadel takový problém. U nás je dost konkurence od autobusů a pokud mi regiojet nebo flixbus nabídne spojení kratší, levnější a ještě ve vhodnější dobu, tak proč bych jel vlakem (jsem fanda železnice, ale nejsem fanatik, abych čtyřikrát přestupoval, dal cenu jak za letadlo, a cestou doufal, že mi nikde nic neujede, když jede přímý autobus z Prahy). Pamětníci vzpomínají na letecké linky do Brna, Karlových Varů, Košic, Popradu, Bratislavy a spoustu dalších, ale to já nepamatuju. Prý… Číst vice »
Nevim proč řešíte busy s kapacitou 60-80 lidi. Průměrně EC má kapacitu 5x tolik a v Německu jezdí plné až přeplněné, Praha -Brno taky ( a do Vídně a dal). To jsou trhy ČD,. Dotované vysoutezene linky to samé. Zbytek neřeší
A co třeba Frankfurt, Kolin,, Hanover, Hamburg a to na otočku s tím, ze jsem dopoledne v práci v Praze, večer na koncertě někde 700 km jinde a druhy den, sice třeba v 10 dopo, ale zpět v Praze. To letadlo nedává, řídit 1500 km na otocku jsem udělal naposled před 10 lety (to je skoro sebevražda) a jet o den dřív a letět další den na to nemám čas ani náladu . Anebo pátek večer luzkem Švýcarsko, v sobotu lyžuje a v noci zase zpět. Mám děti, které taky musí do školy. Na lyžích jsme takto byli mnohokrát (… Číst vice »
>pátek večer luzkem Švýcarsko, v sobotu lyžuje a v noci zase zpět.
Hm. V sobotu ráno se z vlaku vypotácím nevyspalý a místo sjezdovky myslím na postel.
Děkuji, nechci. Takhle jsem jezdil zhruba 15 let do Tater (naštěstí ne na lyže, takže postel byla k dispozici) a už po tom fakt netouží. Raději jedu den předem, z Prahy se dá odjet ještě ve 3 odpoledne a v Tatrách jste před desátou večer, a na místě přespím.
Pokud rok tvého narození začíná číslicí 2, tak to ještě chápu. Jinak ne.
Když jsem byla malá a jel každý vůz v jiné barvě, tak tomu říkali cirkus na kolečkách.
Teď je ten cirkus v celé ČR a to ne jen barvami.
Já v tom vidím výrazný kvalitativní i systémový rozdíl 😉
Tak radši jdi něco užitečného dělat, ty čtenářko burešových emailů.
Příklad vskutku věcné argumentace. 🙁
Jenže to bylo u mezinárodních rychlíků, kde byly řazeny vozy dvou i více správ i vozy jídelní, lůžkové…
Když jsem byl malý já, tak kromě mezinárodních rychlíků bylo barevné spektrum poměrně jednoduché: jídelní a lůžkové vozy modré, přípojné vozy za motoráčky červené či červenobéžové (ale ty se obvykle s běžnými vozy nespojovaly), vše ostatní brčálově zelené.
Ale těch stupňů oprýskanosti, rezavosti, zašmírování… to byla paleta!
Vozy Bam byly červenobílé a jezdily v soupravách s kalsickou lokomotivou. I když uznávám, že to je spíš výjimka potvrzující praidlo, bylo jich málo a dojezdily odhadem začátkem 80. let.
Korporátní identitu, pokud jde o interiér vozidla ve vlastnictví jednotlivých dopravců, zajišťují zaměstnanci dopravce ve svých stejnokrojích, případně oděvu. Těžko se bude průvodčí ČD převlékat do dresu jiného dopravce, aby zmátl cestující veřejnost. Jiná otázka je skříň vozidla, ovšem informaci o dopravci podává také staniční rozhlas, i když tomu zatím tak není u mnoha zastávek. Pokud jde o to zmíněné logo ČD, které by rádi zvýraznili na vozidlech, pak to by mohl vyřešit jediný § v právním předpisu a není nutno kvůli tomu zřizovat trafiku na MD. Ale počkejme si na vyjádření pana generálního, jak to vlastně myslel.
Jen aby. Kdysi nikoho nenapadlo, že by kraje mohly chtít přemalovat vlak. Jak dlouho bude trvat, než budou chtít své uniformy? 😀
budou mít vlastní revizory a žádný uniformy dopravce nebudou třeba vůbec 😀
PID má ve standardech kvality oblek autobusáků 😀
Ne moc detailně (můžou být jiné barvy, může být krátký nebo dlouhý rukáv,…) ale trochu jo (nemá být tílko, pupek,…)
Odpověď se skrývá v poslední vaší větě. Pan generální prostě nemyslel…. 🙂
Že vlaky různých dopravců v IDS vypadají stejně? Naprosto v pohodě, to je celá pointa IDS.
Dopravci ostatně mají rádi brutto smlouvy, kde nenesou žádné riziko, ale pak samozřejmě není prostor ani na vlastní tarif nebo nějakou identitu.
Na druhou stranu obyčejní lidi nějaké IDS nerozlišují. Vidím to skoro denně. Naposledy vlak ARRIVY v IDKZ. Nefunkční WC v soupravě. Na koho cestující nadávali? Na ARRIVU, na IDZK? Ne je to vlak, tak za to mohou přece ČD! Takže naivní představa, že valná většina lidí ví, že existuje nějaké IDS nebo jiní dopravci (s výjimkou RJ či EL na dálkovce) není. Stejně tak tarify – prostě chtějí jízdenku. A když chtějí zpáteční (= to zná jen OneTicket) a pak zjistí že dvě jednosměrné vyjdou levněji, tak se cítí podvedeni a okradeni. Co na tom, že druhý případ je třeba… Číst vice »
Přesně s Vámi souhlasím … člověk chce vyjet do jiného kraje a už aby si kompletně nastudoval přepravní podmínky … Brutto smlouvy toto akorát zhoršují. Jdete v Brně si koupit lístek do Zlína a prodají vám nejdražší OneTicket … nic jiného nemůžou, protože oba kraje mají brutto smlouvu.
A jakmile má vlak zpoždění, mohou za to také České dráhy , protože přece řídí provoz na kolejích … o nějaké Správě železnic nikdy nikdo neslyšel. A může to klidně být vlak Arrivy řízený Správou železnic. Prostě za to mohou v 99% lidí České dráhy….
Z Brna do Zlína Vám sa oztejm3 jízdenku za tarif CD prodají protože cesta je mezi vicero kraji a díky tomu tam lístek ČD platí. Vlastní tarif nemohou ČD použít pouze u Vnitrokrajskych cest. Má to výjimku pokud je ta vnitrokrajska cesta rychlikem nebo necim vyšším, tam pak platí i v rámci kraje tarif ČD protože to objednává MD
Ono by se taky dalo prodat jízdenku IDS JMK do poslední stanice, kam platí, a od této prodat zlínskou jízdenku. Akorát by to (možná) u rychlíků vyžadovalo změnit pravidlo, že jízdenky IDS lze navazovat jen tam, kde vlak zastavuje.
A úplně nejlepší by byl systém, který by to dokázal vytisknout na jeden papír. A jako třešničku na dortu by mohl umět zoptimalizovat, kde to dělení provést, pokud je víc možností.
Eee, že by tohle měl být ten OneTicket?
Neměl, ten je podle mě naopak úplně zbytečný.
Vy si kvůli jízdence někam „chodíte“? To už je snad dávno překonané, ne?
ČD přece mohou za všechno. 🙂 Včera na cestě do Prahy tradiční scéna v railjetu: v Pardubicích nastoupili cestující, co měli jízdenky na Regiojet, takže zaplatili nové jízdné a přirážku. Co myslíte, chytali se za hlavu, že jsou úplně tupí, když si spletou modrý vlak se žlutým? Ne, nadávali na zlé ČD, které je odmítly vézt zdarma.
Fňuk
A po takových lidech někdo chce, aby kromě tarifů dopravců dokázali rozlišit tarify jednotlivých krajů a OneTicket navrch. 😀
pracovník ČD měl v jejich případě udělat vstřícné gesto a říct jim „tak my vám to jízdné a přirážku odpustíme,…., připravte se, v další stanici vystupujete…“
To je v případě Railjetu za 100, ale taky za 150 km. Trochu velkorysé gesto, řekl bych.
A pak se v tom vlaku všichni postavili a tomu průvodčímu dlouze zatleskali. Tyhle pohádky miluju.
Na druhou stranu, tohle přesně vede k tomu, že musím mít jako dopravce na skladě daleko větší množství náhradních dílů, protože každý má jinou barvu nebo nějaké jiné úpravy (jeden kraj chce područku takovou, druhý makovou, to samé informační systémy třeba). Nemohu v případě poškození jednotky flexibilně použít disponibilní z jiného kraje, protože je to vlastně úplně jiný vlak a asi mě nikdo nenechá jezdit s PID panterem v Ostravě. Ano, jednotný vzhled je v rámci IDS super, na druhou stranu některé požadavky krajů už jsou za hranou. Aby jeden kraj požadoval koše pod stolkem, a druhý kraj v uličce,… Číst vice »
Jo, kraje, které v malé republice vytvořili 14 integrovaných systémů se dohodnou, kde chtějí koš … opravdu naivní představa …
14 IDS v ČR rozhodně není.
Pokud si kraj tu jednotku zaplatil, tak proč by ha ní měl vydělávat dopravce v jiným kraji ? Ta má jezdi tam, kde ji koupili.
Upřímně doufám, že MSK bude mít taky nátěr🙂
MSK je věrný zákazník ČD, ten si žádné takovéhle extrabuřty určitě přát nebude 😉
Věrný zákazník,držený na krátkém řetězu.
Ideálně s portréty Unucky a Podstawky, hlavních škůdců veřejné dopravy v regionu.
To by mohlo narazit na zákaz zobrazování pornografie ve veřejném prostoru. 😉
Tak MSK to vyřešil opačným směrem – nátěr nechal, ale přečalounil sedačky dle svého.
Když by někomu při souteži na rychlíky do Děčína došlo, že by je větší smysl dávalo nabízet až do Drážďan, kde by to byl buď cenová alternativa, či jen kapacitní a sezónní, co by ulehčila po několik měsíců v roce tekoucím Expresům, tak by to rozhodně dávalo smysl i mohlo dovolit jít s cenou níž proti konkurenci níže. To za pět let, kdy by chtěli mít vlastní licenci je mimochodem i konec smlouvy na tyto rychlíky i expresy, kde by to klidně mohli házet i do stejného balíku. Když by byl požadavek na 160, tak by se to administrativně dalo… Číst vice »
To by narazilo na kapacitu tratě.
V Zelené Evropě opadnou nákladní vlaky.
Kdyby byla na drážďanské trati nějaká volná kapacita pro osobku, největší pitomost by byla vyplácat ji na rychlíky. Zahustit na hodinu potřebují především expresy.
Jestli toužíte o prodloužení Děčínů do Drážďan, tak leda provázáním se saskou regionálkou.
Kdysi byly úvahy o utnutí (možná jen některých) Sbahnů v Pirně, s tím, že by existovala linka RE Bad Schandau – (zastávkově) – Pirna – (vše projet) – Drážďany. Na ni teda nejsou peníze, ale kdyby byly, tak by se to dalo propojit s těmi R.
Když zahušťovat EC, tak teda ty další uhnout do Lipska.
Uhnutí do Lipska s EC je samozřejmě dobrý nápad, ale spíš až s těma třetíma ve dvouhodině. Berlinery jsou teď plné, a tím mírným pokrokem v mezích zákona, který se v Sasku a Braniborsku děje, by zájem mohl ještě trochu stoupnout. Čili zatím by stačilo, aby DB braly vážně zajíždění ICE až do Drážďan.
To si nemyslím. Lipsko je, díky své poloze významným uzlem a je odtud lepší spojení do mnoha částí Německa. Berlín je moc na okraji, krom Hamburku „za ním“ nic není.
Osobně bych Lipsko postavil na roveň Berlínu, co se železniční dopray týče.
„Na relacích do pěti až šesti hodin chceme konkurovat letadlům,“ řekl. Jako příklad dal chystané přímé spoje do Kodaně…
To ten clovek placa takovy nesmysly zamerne, nebo proste nevi, ze do Kodane se neda dojet ani za 10 hodin?
Přečtěte si to ještě jednou. Jedná se o chystané spojení. Bude spuštěno, jakmile bude dokončen podmořský tunel z Německa.
„…které chtějí České dráhy spustit v roce 2026“
To ten tunel zdaleka nebude hotov a i kdyby byl, tak za 6 hodin se nedojede ani do Hamburku.
Z článku vůbec není jasné, jak to Krapinec řekl.
V každém případě konkurence letadlům je fajn, jenže na to je potřeba VRT.
Me by stacil cisty spolehlivy vlak s funkcnimi wifi a pravidelnou obsluhou … uz to by treba pomohlo do Vidne/Berlina. Jo a aby prodavali mistenky jen do vagonu, ktere opravdu pojedou.
To na delší trasy stačí jen menšině, i když ta menšina je docela nezanedbatelná. A máte velkou šanci, že se vám to s nasazením ComfortJetů splní – nakolik Němec dá.
No jsem zvědav na ceny jízdenek přes VRT. Tak aby byly schopny konkurovat leteckým podstřeleným cenám.
Berlín Hamburg se už teď jezdí za 1:45 a Praha Berlín za 4:30. To už do šesti hodin moc nechybí.
Na trase dlouhé celkem 10 hodin, bude většina cestujících nastupovat mimo konečné zastávky, a pocestuje v průměru právě těch cca 6 hodin.
Tak ať si do své korporátní identity ČD upravují interiéry vozidel. Uvnitř vlaků je na stěnách místa dost a IDS tam mají tak maximálně plány tarifních zón. ČD můžou interiéry doplnit o logo, slogany a já nevím co ještě, tady se fantazii mezi nekladou.
Jen to ne. Marketingový cirkus by se měl spíš potlačovat.
Jakou identitu? Myslí neschopného dopravce, který se k cestujícím chová jak k póvlu? A často i ke svým „koncovým“ zaměstnancům se chová hrozně? Pokud je cestování alespoň na průměrné úrovni, tak jaksi ignoruji, jak vypadá zvenku, což logicky zevnitř nevidím.
Uveďte prosím nějaký příklad toho chování k cestujícím jako k póvlu. A také toho hrozivého chování ke „koncovým“ zaměstnancům. Předem moc děkuji.
Co třeba poskytovat nějaké dodatečné služby (Wi-Fi, klimatizaci, zásuvky,…) a ačkoliv ji nenabízím všem, nic za to nepřiplácím, ani lidi bez nich nějak nezvýhodňují (a týká se to i IDS ne pouze lístku ČD). A co se týče chování ke svým zaměstnancům, co třeba, že pokud jede průvodčí v létě vlakem bez klimatizace, nedostane za to nic navíc (mám to z první ruky, není to pouze má domněnka). A strojvůdce zase musí řešit víc než často chcípající diesel z minulého století, který se u elektrické nebo novějšího dieselu stává zřídka.
A kterépak diesely to jsou ? 854 se seriově rekonstruují od 2001, 842 od roku 2010 .
Vámi zmíněné diesely ví o Wi-Fi a klimatizaci asi tolik, co já o kvantové mechanice. A zásuvky jsou pouze v jednom typu vagónu 854, původně trapácky evidovaný jako „první“ třída. Ale bohužel jezdím dost často bdmtee, kde je cestování na úrovni dobytka (v létě by se tím mělo jezdit zdarma)
Kdyby objednatel požadoval klimatizované vlaky, dostal by klimatizované vlaky. Ale musel by je zaplatit.
Pokud jedete neklimatizovaným busem, nebo tramvají, také požadujete slevu??
Jenže v MHD strávím tak max 20 minut. Tam mně absence klimatizace nezabije, což se o vlaku, ve které jedu více než hodinu, se říct nedá. A nepožaduji slevu, ale smysluplnou cenu. Ale samozřejmě bych byl raději za lepší vlak. Jenže realita je taková, že nemám ani jedno. A zlepšení v nedohlednu.
Cena je stejná pro všechny.
O to právě jde, že je to jedna velká farma zvířat, která řeší pouze délku kolejí a rychlost a kvalitu vůbec nezohledňuje.
Proč ? Jen proto, že vám se něco nelíbí ?
Vy děláte, jako bych byl jediný na světě, komu to vadí? No, i když je fakt, že spousta lidí si dávno našla nějakou alternativu a proto si jaksi nemají důvod stěžovat na vlaky, když jimi vůbec nejezdí.
Zajímavý je, že počet cestujících nějak neklesá..
Možná neklesá, ale ono to vlastně není nutné. Během Covidu počet cestujících výrazně ubil. A spousta lidí přehodnotila svou situaci a do vlaku se už nevrátila, což ještě umocnila úroveň cestování. Moc dobře si pamatuji, kolik lidí jezdilo před několika lety po S6. A i když to tak přes špičku nevypadá, počet cestujících je citelně menší než před Covidem. Důkazem byly jarní prázdniny v JMK, kdy vlaky byly poloprázdné.
15 minut v narvané neklimatizované tramvaji je kolikrát horších, než ta hodina v neklimatizovaném vlaku. A co to je „smysluplná cena“? To bude něco jako „důstojná mzda“ nebo „spravedlivý důchod“, že, pod tím si taky každý představuje něco jiného.
Bez urážky, ale očividně jste neklimatizovaným vlakem nejel, jinak by jste tohle nenapsal. 15 minut se dá přežít. Navíc, na tohle existuje jednoduchý argument, ať jdu pěšky. Pokud sebou netahám nic těžkého, nikam nepospíchám a je hezké počasí, tak ujít něco, kam se tramvaj dostane za 15 minut, není problém. To se o hodinovém vlaku říct nedá, i když se jedná o pomalou trať. A říká Vám něco poměr cena/výkon? To se u elektroniky řeší ustavičně, že jsou některé věci předražené (i když budu ignorovat produkty od Apple). Jenže u vlaků tohle neexistuje. Rozdíly ve vozovém parku jsou rapidní a… Číst vice »
Takže vás to cestování bez klimy zabilo? Píšete ze záhrobí?
Nezabilo. Já v létě přes den nikdy nejezdím. V létě pravidelně jezdím z Brna i o dvě hodiny později než bych mohl.
Kde máte ty vaše zdechající diesely z minulého století ?
Dříve těch tratí bylo víc, dnes je to pouze S6, po které bohužel jezdím z 90%
A kdypak na S6 jezdí ty starý diesely ? Já tam vidím samý 854/842 ..
A to je podle Vás co? Nový Diesel? Možná čtvrt století zpátky, teď ani náhodou.
Takže neustále kecáte. Žádný chcípající diesely z minulýho století. Ty motoráky jsou všechny modernizovaný po roce 2000. V čem dalším tu lžete ?
Není rok 2000, ale 2024. Od modernizace očekávám něco zcela jiného. Ze současného pohledu v podstatě žádná nebyla. Navíc, na údržbu se kašle, proto to blbne víc než často.
Nevymlouvejte se. Píšete tu nesmysly a to opakovaně.
842, 843 jsou staré krámy. Koncepčeně jsou to vozidla dnes naprosto nevyhovující, to se žádnou rekonstrukcí nepzlepší.
A 854 je, i přes mírné vytunění při rekonstrukci, vozidlo z konce 60. let.
Mohu se zeptat, na co se vymlouvám? A já píšu nesmysly? Říká člověk, co považuje ubohou modernizaci vlaků, které měly být už dávno vyřazeny, za dostačující? Očividně těmito vlaky vůbec nejezdíte.
Ale jezdím. To vy tu máte dojmologii o chípajících dieselech. Možná časem pohopíte, jak funguje financování veřejné dopravy a že to není jen o tom, kde si kdo usmyslí, že se mu nelíbí, co tam jezdí. Ale o počtech cestujících a co to ve výsledku přinese.
Pak tu možná přestanete brečet jak malý děcko, kterýmu nechtějí koupit novou hračku.
Vím, jak funguje financování a že peníze nerostou na stromě. Ale taky vím, kolik peněz utratím za dopravu. A v kombinaci se zabitýn časem od toho aspoň očekávám nějaké minimální standarty. Tak mně laskavě promiňte, že už jsem ztratil trpělivost s tím, že služby, které jsou na některých tratích k dispozici (a to i celou řadu let), já stále nemám a ani v blízké době mít nebudu. Ať už je to možnost jezdit v parném létě, pracovat přes internet nebo si objednat něco na pití (nepovažuji za nutné, ale zvláště v létě je to fajn)
Zvláštní, já když jedu ve vlaku s wifi, zásuvkami a klimatizací, nikdy za to po mně ČD nechtějí příplatek. A to nemám ani INkartu, jsem jen občasný zákazník.
Ano. A to je právě hrozná nechuťárna. Jak si někdo může dovolit poskytovat dodatečné služby zcela zdarma a nedělat to pro všechny? Orwell je očividně jejich vzor.
ano, ty krajská barevná schémata jsou ve většině případů velice bolestná zkušenost pro nás všechny.
Korporátní identita, však na několik jednotek má i ČD samo dvojí nebo trojí nátěr, vykopnu třeba regionovou
Nicméně pokud by na tom objednavateli nezáleželo, tak by ty žlutozelené po oloupání laku dostávaly najbrta.
Spojení „vykopnu třeba regionovou“ je fajn, použil bych ho i jinak.
Pán riaditeľ zrejme nechápe že strata „korporátnej identity“ je feature, nie bug. Ak cestujem napr. na Južnej Morave, cestujem vlakom IDS JMK s ich produktom a ČD ma nemajú vôbec zaujímať, tie sú len subkontraktor pre KORDIS ktorému technicky zabezpečujú prevádzku jeho produktu. Rovnako ak cestujem vlakmi okolo Stockholmu, cestujem vlakom SL a nezaujíma ma či ho práve technicky zabezpečuje Arriva, MTR alebo Vy. Ak cestujem Elizabeth Line v Londýne, nezaujíma ma že dopravcom je MTR, cestujem s TfL na ich produkt a tarifu. A tak ďalej. ČD si môžu korporátnu identitu budovať a prevádzkovať na svojich vlastných (komerčných) vlakoch.… Číst vice »
Pan reditel nejspis pojem slysel na nejakym managerskym skoleni, ale uplne ho nepochopil. Jako sub-kontraktor ma tak leda narok na svoje a logo a nekde napis jako ‚CD pro JMK‘, nekde svoje letaky a reklamy …
Mně se naopak pestrost nátěrů (polepů) líbí. Už jen proto, že se mi nelíbí najbrťácké studené barvy, ale svůj názor nikomu nevnucuji.
Tyhle řeči jsou fakt bizár z úst generálního… Ještě větší bizár je, kolik lidí ho zde podporují. Jako kdybych přišel do obchodu s tím, že chci rohlík a oni mi dají bagetu, že to je jejich korporátní identita. Kraj je objednavatel, kraj je pán.
Sic souhlasím, že si MD má konečně už začít hlídat, kam mu ty finance tečou. Ať už linky co objednává MD a dochází zde ze stran dopravců k porušování smluv, tak stejně na kraje, aby pokročili s integraci a to nejen tarifem, ale i přestupními vazby.
Ten priklad mate spatne
Situaci CD by se dal spis prirovnat stav, kdybyste do obchodu, a produkt “rohlik” byl nekde pod nazvem bageta. jinde “veka”, jinde “houska” atd.
Me by zajímalo, jak by pan Krapinec s tímto “nářkem” uspěl třeba u německých IDS, kteří jednotný nátěr vyžadují.
V Středočeském kraji se díky bohu sjednotí k prosinci nátěr autobusů, a do budoucna díky železničnímu VŘ se snad sjednotí i žel. vozy objednávané krajem (aby se pak ještě nedivili, že je převálcuje někdo úplně zvenčí).
Konečně to přestane vypadat jako pojízdný cirkus.
Jen škoda, že to začne vypadat jako šeď s červenými pruhy, leckde doplácaná přemírou černé. Sice lepší, než strakaté výtvory jinde, ale stejně…
Nepřestane to vypadat jako pojízdný cirkus, protože máte vlaky, které přejíždějí mezi kraji, takže občas se objeví panťák PID v Pardubicích, občas v Ústí, někdy možná zase naopak ústecký panťák v Praze…
To je tak důležité, jak to vypadá zvenku ty regionální vlaky? Mě jako cestujícího zajímá dopravní obslužnost, funkčnost vnitřního prostoru a cena. Potom taky co to je za vozidlo a to poslední, na co to nejezdí je barva a velikost loga. A když se podepisují smlouvy, tak je tam dané i vzhled vlaku, takže na co si furt někdo pindá, mohli si to před soutěží, tržních konzultací a přímých zadání ujednat s objednateli. Ono ten vozový park byl takový barevný cirkus i před tím, co si budem…
České dráhy si musí uvědomit, že jsou v nižší pozici než jejich zákazníci. Pokud kraje chtějí jiný než korporátní nátěr ČD, tak ho mít budou, protože se k tomu ČD smluvně zavazují. Nikdo z jiných dopravců s tím nemá problém, ale ČD se to nelíbí. Mne se sice líbí korporátní nátěr ČD, ale zákazník (kraje) to prostě vidí jinak.
Pan Krapinec má naprostou pravdu. Kraje tu nejsou od toho aby si aktivisticky vymýšlely nesmysly co stojí fůru zbytečných peněz z veřejného rozpočtu.
Kraje hlavně neměli železniční dopravu vůbec nikdy dostat do kompetence, jsou to příliš malé celky a akorát se tím zavádí vnitrorepublikové hranice, což je katastrofa. A když se pak přelakovávají nebo polepují (+- stejná cena) i přepolstrovávají vozidla která se vůbec lakovat a přepolstrovávat nemusela, jsou to vyloženě vyhozené peníze.
Ať žije koženka, ať žije ČSD! 🙂
Jak fantasticky funguje unitární objednávání železniční ZDO, to se můžete podívat třeba na Slovensku…
Tam už se na mnoha tratích objednávat nic nemusí, takže ručičky pěkně dozadu. Takový Gemer a jeho široké okolí, to je ten nejlepší příklad…
Když si na Slovensku volíte politiky, jaké si volíte, nemůžete se tomu divit…
IMO je to přesně naopak. Jestli lze někde pozorovat pozitivní dopady zavedení samosprávních krajů, tak je to právě ve veřejné dopravě, včetně vlaků. Ta se od té doby, minimálně v drtivé většině krajů, výrazně zlepšila.
Jednoznačný souhlas. Akorát se musely kraje naučit spolupracovat i mezi sebou. No některé se to ještě nenaučily.
Na druhou stranu pamatuji třeba BUS linku Slaný-Litoměřice, která se po vzniku krajů antipoužitelně rozdělila na ústeckou a středočeskou část – 3 km přes „hranici“ nechť si cestující dojde. A dnes jezdí na skoro stejné trase ústecká linka 650 a je to vlastně linka obou IDS systémů.
Asi by jste byl překvapen, kolik krajů umí spolupracovat v rámci IDSek..sám jste zmínil DÚK 650, přidejte si k tomu dnešní PID 431 z Prahy do Litoměřic..spolupráce PID, IDSK, DÚK…
Však já vím, zrovna ze spolupráce PID / DÚK si ostatní kraje můžou vzít příklad.
Jen jestli ono to není spíš stabilizací finančního modelu.
Jak je možné, že RENFE dostaly smlouvu opar na 10 let? Španělska se liberalizace v regionální dopravce netýká?…
Mělo by se to tam provětrat!!!
Do konce 2023 mohly být na 10 let uzavřeny smlouvy bez výběrového řízení. Část států se vydala cestou co nejdelší doby pro svého dopravce (Španělsko, Rakousko). Část jako třeba Slovensko nebo Francie ve větší míře pak my soutěžili jednotlivé části a část soutěží kompletně (Německo, skandinávské země a Švýcarsko)
Švýcarska se ale to nařízení netýká, to není v EU.
To sice ano, ale díky tomu že jsou na jednotném trhu tak plno nařízení stejně přebírají, stejně jako Norsko, Island a ministáty (ti mají krom Lichtenštejnska i Euro)
Španělé a Rakušáci si „koupili“ čas. Je možné, že za 10 let až smlouvy vyprší, zažijou podobné rodeo, jako je u nás. Cena na dřeň, hromada menších dopravců co se budou chtít přisát na dotační cecík a zemětřesení u OBB a RENFE, pokud se na to dobře nepřipraví. Ostatně VRTy na jihu Evropy budiž jim příkladem. Tam už začal ostrý mezinárodní boj mezi dopravci ze sousedních zemí
Pokud se má vysokorychlostní železnice stát opravdu konkurencí pro leteckou dopravu, tak je to jedině dobře.
Proto je za mě dobře že u nás se jede styl půl napůl a ČD mají možnost si na to postupně zvyknout a pak kolem toho roku 33 zkusit expandovat i do závazků v zahraničí.
Díky za objasnění. A jak to vlastně teď vypadá na Slovensku? Měl jsem za to, že to tam stejně je stále přiklepáváno v naprosté většině ZSSK.
Mimo leoexpresu kolem Dunaje je stále monopol.
Speciální případ je pak Polsko s hlavní státním dopravcem ke kterému se bagruje veškerá dálková doprava a zároveň mají v každém vojvodstvi vlastního dopravce, tam tedy nevím zda si nějak konkurují.
Od toho je vedle názvu korporace IČO, aby byla jasná korporátní identita, ne loga a barvy.
Vy si firmy pamatujete dle jejich IČO a ne dle log či názvů?
Takže je lepší 27804721 nebo 26078201 či 24275051?
Možná to pro vás bude překvapení, ale IČ nebo DIČ máte na každém jízdním dokladu nebo daňovém dokladu po jeho zakoupení, takže se nic pamatovat nemusíte. 🙂
Možná to pro vás bude překvapení, ale takový OneTicket nemá IČO dopravce, ale Cendisu, a to bez ohledu na místo nákupu 🙂
On na OneTicket někdo reálně jezdí ? Proč bych jezdil 2x dráž, když můžu kombinovat krajské jízdenky ?
Jezdí. Třeba moji kolegové, kteří se buď zapomenou nebo jsou leniví se zeptat a pak se diví….
Už jste viděl někoho živého s OneTicketem? 🙂
Mezi Pardubicemi a HK, nebo ÚnL a Libercem naprosto běžná věc.
Neznám tyhle věci jak se nechat úpéct v peci… 🙂
To není taky pravda. Třeba taková jízdenka Regiojetu není daňový doklad, ale ten musíte požádat zvlášť a navíc tam je uvedena firma Student agency. 😉
Ale s kým jedete víte že? 🙂 Že by to bylo tou žlutou barvou? 🙂
Vlastní barevně řešení vozidel vede k tomu, že např. v MS kraji jezdí dvě Regionovy v barvách Pardubického kraje. A zrovna toto barevné řešení se nepovedlo.
Ten pardubickej je mimořádně ošklivej, tomu snad konkoruje jen korporátní identita ČD – žluto zelené Regionovy. I ten ústeckej zelenej se žlutým rámečkem RJ vypadá líp.
Až na to, že ž/z regionoha není korporátní nátěr. Korpotát je bílo-modrý Najbrt.
A upřímně, jestli to je Najbrt 1, Najbrt 2 či Najbrt 7 už cestující nerozlišují. Ti rozlišují nenejvýš Najbrt vs. Pyžamo, ale nemyslím si, že někdo domýšlí dopad těch různých nátěrů. Prostě stojím na zastávce a do vlaku vlezu, ať je ta Regionoha modrá, ž/z nebo PID…
To byl právě ten vtip, jak k tomu dráhy přistupovaly než si kraje začaly objednávat i vzhled vozů.
Ale jestli pyžamo eventuálně nahradí alespoň v okolí Prahy najbrta 39, tak to beru asi pozitivně
Žlutozelená regionova je ptákovina co si tlačil jeden *** co už škodí jinde. V modré vypadá daleko líp, škoda že vzhledem k věku už se toho všechny asi nedočkají.
Docela bizár takové vyjádření generála ČD.
Tak může jezdit osobáky na komerční riziko a nikdo mu do nátěru kafrat nebude 😉
Však nikdo ČD nenutí se účastnit. A až se naučí prozákaznickýmů přístupu a odnaučí manýrům z doby modré armády, tak se jim i bude soutěžit líp.
Principialne mate pravdu, ale je opravdu fer rict, ze zakaznicky pristup dnes a pred 20 lety je u CD v prumeru uplne nekde jinde. Je to diky konkurenci, zejmena Jancurovi. Paradoxni je, ze zatimco CD jdou v tomto porad nahoru, Regiojet dost supem dolu.
Zrovna tohle myšlení vedení ČD ukazuje, že se myšlení moc nezměnilo. Ještě nepochopili, že jsou jen dodavatelé a zákazník má hlavní slovo.
Na druhou stranu, učit zaměstnance 40 různých přístupů podle toho, odkud kam zrovna jedou, je silně nepraktické. Kdyby to aspoň mělo všude beze zbytku logiku…
Kolik těch zaměstnanců jezdí mimo ids ? Jinak nepotřebují víc než ids tarif a max tarif dopravce.
Většina zaměstnanců zajíždí do téměř všech okolních IDS… Taková trasa trati 041 je slušný maglajs 2 IDS, 2 tarify 2 dopravců, SJT, Vydis…
Teď jste dokázal, že tomu vůbec nerozumíte.
Samozřejmě, že i dodavatel musí myslet na efektivitu., což v měřítku ČR rozdrobené na x IDS je docela ořech. Ony ty německé verkehrsverbundy budou přeci jen krapet rozsáhlejší.
To je fakt bizarní mentalita. Krapinec by chtěl supervizora, co by dohlížel na to, že… se nebudou muset příliš přizpůsobovat požadavkům objednatelů? 😀 Vždyť to je úplně absurdní, kraj je zákazník a má nějaké požadavky, oni dodavatel, který je plní. Jestli se jim to nelíbí, nikdo je nenutí se účastnit. Zajímalo by mě, v jakém jiném odvětví napadne dodavatele si stěžovat na to, že mají zákazníci požadavky na dodávané zboží. Korporátní identita je už třešnička na dortu – ano, že potlačuje identitu dopravce je pravda, to je totiž cíl. Kraje chtějí mít vlastní „korporátní identitu“, která identifikuje jejich dopravní systém.… Číst vice »
Přestože regionální dopravu objednávají kraje, tak na to dostávají peníze ze státního rozpočtu, proto nějaký dohled by mnohdy od věci nebyl. Tím netvrdím, že barva vozidel je ten nejpodstatnější problém. Spíše jde o koordinaci s dálkovou dopravou, kterou objednává stát. Stejně tak by se dalo pokročit s tarifní integrací.
Ano, to by byly racionální věci ke koordinaci. Nicméně pan ředitel to neříká v této souvislosti, ale v souvislosti s požadavky na vlaky a personál. Což podle mě teda mají řešit objednatelé.
A že na to dostávají peníze z rozpočtu – to je pravda, nicméně jednou jsou to už peníze samosprávy a ta si o jejich použití rozhoduje. Velká část příjmů krajů i obcí jsou transfery, nicméně pokud by o využití prostředků pak mělo být rozhodováno centrálně, už ta samospráva poněkud ztrácí smysl.
Stejně tak to funguje i v mnohých velkých korporátech, kdy se návrhy, které předloží vedení regionálních poboček schvalují na centrále.
Stát nicméně není firma a to, že si samosprávy samy spravují své věci je jejich definiční znak, navíc to vychází i z mezinárodních závazků ČR.
Čímž samozřejmě nechci říct, že není možný jiný model organizace a financování dopravy – jistě ano. Jen to nejde udělat tak, že se budeme tvářit, že to platí a objednávají samosprávy, ale rozhodujeme o tom shora. Musel by se celý ten systém prostě předělat. Což je klidně k úvaze, ale není to úplně věc řešitelná nějakým koordinátorem.
A kdo by na ně dohlížel?
Třeba na síťovost, ať už v podobě zastavovací politiky dálkových spojů, tak i polohou regionálních přípojů. Jeden z mnoha příkladů je například poslední vlak linky Ex3 s odjezdem ve 21:39 z Brna na Prahu, kdy linka R19 již nejede. Přípoj v ČT dále na Ústí a Choceň je zajištěn pouze v sobotu. Potom tarifní integrace, co třeba podpořit vývoj jedné pořádné aplikace, kterou by mohli používat všechny IDS? Lepší provázanost mezi jednotlivými IDS se zaručenou platností IDS dokladů ve všech objednávaných spojích. Další příklad je samotné nepochopitelné nezastavování linky R18 v Zábřehu a zároveň IREDO neplatí v Ex2, kde přitom… Číst vice »
Tohle jsou věci na koordinátora IDS. Těžko bude MD dělat nějaký dozor, když nezvládají ani vlastní linky. Tak to prostě je. Nebo aplikace, můžete být rád, že kraje mají své tarify, už tím se dá ušetřit spousta peněz, když byla jedna matka dráha, tak jste to dostal od kilometru a nikdo se vás neptal. Natož aby to platilo v MHD, nebo linkovém autobusu. Krátká paměť. Neříkám že není co zlepšovat, ale zrovna tohle jsou marginálie.
> Jeden z mnoha příkladů je například poslední vlak linky Ex3 s odjezdem ve 21:39 z Brna na Prahu, kdy linka R19 již nejede.
A dle vás to nějaký dohled vyřeší? U vámi uváděného příkladu je objednatelem obou linek Ministerstvo dopravy…
Třeba zajištěním přípoje, který je v současnosti pouze v sobotu.
A ten přípoj bude platit kdo?
Na tom cestujícím nezáleží. Zrovna toto je jeden detail, který u veřejnosti snižuje atraktivitu železnice, kde by jinak mohla být atraktivnější. To se týká okrajových spojů obecně.
Vše je jen o penězích. A vypravovat vlak pro pár cestujících se nevyplatí.
Takže Ministerstvo dopravy by jako objednatel mělo dozorovat samo sebe?!? Nebo jak to mám chápat?!?
Ano, co je na tom špatného že by MD zastřešovalo celý systém, přestože by byly některé pravomoci rozděleny mezi něj a kraje?
Ve vrstvě Ex by neměli vůbec platit žádné krajské IDS, už vrstva R je až až.
To by poté musela vrstva R plnit svůj účel a podle toho zastavovat, ne projet úsek ČT – Olomouc.
Pardon, špatně jsem si přečetl dotaz. To je otázka, patrně někdo na úrovni MD.
Pokud to ministerstvo nedokáže u vámi uváděného příkladu jako objednatel, proč by to mělo zvládnout v roli dohledu?
Ono je to mnohdy docela komplikované a jsou tam přesahy mezi kraji a MD. Třeba zmiňovaná linka R19 má poměrně nedostatečný rozsah provozu, na rozšíření již delší dobu poukazuje i JMK a PK. Přitom ta linka ve velké míře zajišťuje vnitrokrajské frekvence. Kdo by tedy měl rozšíření objednávat financovat? Je jasné, že je to někde na pomezí.
Když se JMK a PK nelíbí rozsah R19, tak si můžou spoje dle vlastního uvážení doobjednat. MHD z Pardubic nahrazuje v rámci ZDO klasické linkové autobusy do některých okolních obcí, a kraj taky platí jen základ, a každý spoj nad si doplácí obce a nekřičí ať kraje přiobjedná.
Dohled nad čím? 😀 Smyslem jednotného vizuálu krajských integrovaných systémů je jejich okamžitá srozumitelnost cestujícím, především protože jim to integrované jizdné přináší úsporu a navazující spoje a je srozumitelné i sedmiletemu dítěti stejně jako dospělému “toto je ten náš vlak tam platí to levnější” nebo “toto je náš ten jede k nám….” Tak to je a vysvětlí vám to každý odborník na marketing. Řeči i vizuálu ČD jsou zcela zbytečné i s ohledem na to jak modrošedý hnus vypadá. 😀 Do jisté míry si za to ČD můžou sami.
Ano proti krajským IDS nic nemám, naopak. Ale nedostatky tam jsou a jistě by se na nich dalo pracovat. V současné době jsou srozumitelné mnohdy jen pro obyvatele daného kraje. Směřování ke sjednocení by jistě bylo přínosné. Ať už ve formě jednotné kvalitní aplikace, tak i v tom, aby cestující nemusel řešit, kde IDS doklady platí či nikoliv (někde neplatí ani v MHD).
“toto je ten náš vlak tam platí to levnější” – komerční osobáky až na nostalgii (která se taky pozná na první pohled) nejezdí. Naopak krajské jízdné platí často i ve vlacích vyšší kategorie, kterou kraj neobjednává a tudíž v jednotném vizuálu není.
Na jednotném vizuálu je srozumitelné akorát to, že si krajští úředníci honí triko a nezajímají je mezikrajské vazby – nebo mají všechny spoje končit na hranicích krajů? Případně má v tom kterém spoji platit pouze tarif odpovídající jeho barvě?
Chápete funkci systémů typu IDSOK nebo IDS JMK? O tom komu je co srozumitelné můžete pobesedovat s odborníky na marketing.
A chápete Vy, že absolutní vazba tarifu na barvu nátěru je neproveditelná a ta částečná je spíš matoucí?
Koho to mate vás? Takže modrošedý hnus úplně všude?
Mně je jedno, jakou to bude mít barvu, jen říkám, že krajská nepřináší tu srozumitelnost, kterou od ní očekáváte.
Ale ano přináší, třeba Jihomoravský ibalgin poznáte na kilometr daleko. 🙂
Ale rychlík, kde to jízdné platí taky, už ne. Prostě to rovnítko tam není. A už končím s házením hrachu na zeď.
Proto nemají mít rychliky vůbec žádný nátěr aby nikoho nemátly…🤣
Možná Vám nikdo neřekl jak velký, nebo spíše malý je průměrný kraj. Nic proti „krajské identitě“, ale které, když většina linek jede přes hranice kraje. Nebo bude markeťák ultras a přes hranice nic a bude přestuipovat z šarka v pardubické barvě do šarka v barvě Vysočiny jen pro uspojejní markeťáků?
Ano velikost krajů znáte jen vy a nikdo jiný. 🙂 Strašně se mi líbí to vzývání „mega“ problémů na hranicích krajů. 🙂 Já jsem zase rád že mizí ten modro šedý argentinský hnus.
Většina linek přes hranice kraje nejezdí a většina cestujících už vůbec ne.
Jenom bych rád podotknul, že tím, kdo blokuje tarifní integraci vlaků s expresní zastavovací politikou do jednotlivých IDS, jsou právě České dráhy a Ministerstvo dopravy, nikoliv kraje.
Vzhledem k počtu cestujících a jim dostupným alternativám a vzorcům chování je celkem logické že se kraje soustředí na koordinaci v rámci IDS víc než na dálkovou dopravu. Pravidelný cestující dojíždějící do práce je prostě z mnoha důvodů důležitější než “turista”.
Do situace, na kterou si stěžuje, se ovšem sami dostali – roli aktivního hráče v rozvoji regionálních dopravních systémů nechávají zcela na objednatelích s tím, že oni jsou přece jenom dopravce a pak se diví, že objednatelé s nimi tak i zacházejí – extrémem je jihomoravský bodyshop. Když si vezmu, co dlouhodobě předváděli ve Středočeském kraji – kromě elefantů byl největší úspěch nedělat nic a nějak to udělat, aby jim za to experti z ČSSD a ANO nabagrovali zase dalších pár let s šukafony a regiošuky… Vrcholem tohoto byl rozpad žabotlamů na městské lince v přímém přenosu, to je ukázkový… Číst vice »
Jo, tak za CK nebylo, že někdo kdo si objedná vlak na 10 by ho nedej bože chtěl ve vlastních barvách.
To skoro vypadá, že největší nepřítel vlaků na lokálkách jsou oni sami.
Vážený pane. Je to věc pohledu. Vše co pan Krapinec píše je v podstatě pravda. A nikdo nikomu nic nepřikazuje, jen konstatuje fakta. Ta ztráta identity je opravdu jen to nejmenší. Mnohem horší je právě třeba ta nemožnost unifikace flotily vozidel. Což znamená dražší údržbu i pořízení vozidel, nebo třeba nemožnost použití vozidel v případě nutnosti i v jiných lokalitách a ČD tím ztrácejí výhodu určité síťovosti svých služeb, která je zlevňuje. Prostě to celé prodražuje nabízenou službu. Ano prodražuje pro toho kdo ji objednává a financuje. Když si budete kupovat např. nové auto a budete chtít barvu přesně podle… Číst vice »
Ale to je problém ČD. mají nabízet to co mají ve stavu a nemají pro ty vozidla zakázky. Případně ty, na které mají rámcové smlouvy.
Pak ovšem musí počítat s tím, že pro přestárlý vozidla nenajdou zákazníka. Případně, že nevyhrají cenou.
Kraje reg dopravu zajišťují v rámci své samostatné působnosti a do vámi popisovaných věcí jim nemá stát co kecat. Od toho jsou volby, ve kterých voliči vyjádří názor na to, jak moc podle jejich názoru byly prostředky vynaloženy smysluplně a podle toho je zvolí opět, nebo taky ne.
Jaký problém s unifikací flotily?
Vždyť právě teď se unifikuje ve velkém – EMU RegioPanter, DMU RegioFox, malá DMU RegioSpider/RegioNova, mašina Vectron.
Proč by jinak šotouši plakali, že končí ta či ona řada, ze které existoval tucet atypických kusů.
Přesně tak.
Ona ale ta jeho myslenka ma logiku.
Tim ze kazdy kraj ma odlisny pozadavky (jeden chce troje dvere, jeden patery, jeden je chce metr siroky, dalsi dva metry siroky atd) se dostavaj do situaci, kde (ted to trosku prezenu) musi objednavat poloprototypy pro kazdej kraj, zbysuje to naklady (krajum i CD) atd …
A kde se tohle reálně děje?
Všechny nové pantery a foxy jsou víceméně unifik, liší se maximálně interiér.
Velmi bych se divil, pokud nové pantery pro RJÚK budou jakkoli významně odlišné od těch pro ČD.
Jednotky Moravia pro Jihomoravský kraj jsou jen upravenou verzí Regiopanteru, ale už musejí mít jiné typové značení (530+550) oproti předešlým jednotkám pro ČD. Tím pádem platíte miliony navíc jen za certifikaci…
Ono to zas tak dramatické není – v regionální dopravě v ČR se zatím daří poptávku po nových vozidlech uspokojovat pantery (různé délky) a foxy. Elektrické pesy UK+PID jsou z hlediska technických požadavků ekvivalentní panterům. V dálkové dopravě je jeden objednavatel, takže je jen na něm, aby definoval nějaké standardní požadavky na elektrické a dieselové linky typu R a zase jen škálovat kapacitu. Trend, přinejmenším při zájmu objednavatele o nová vozidla, jistě bude směřovat k větším objednávkám, které jsou výhodnější pro všechny zúčastněné; dopravci můžou mít rámcové smlouvy na „typová“ vozidla. Nemyslím si, že se bude opakovat soutěž jako byla… Číst vice »
No začal bych tím, že zavedeme „pohraniční nádraží“ namísto pohraničních bodů = za německé vnitro až do Chebu, za rakouské do Břeclavi, za české do Furthu nebo Bad Schandau.
Takový zase kousíček civilizace na této křižovatce Evropy…
Nebo by mohli naopak Němci začít uznávat ty pohraniční body – fungovalo to tak léta a bylo to přehledné. Ale nechápu souvislost s tématem článku, snad jen, že krajští úředníci by asi nejradši zavedli pohraniční body i na hranicích svých gubernií a nejradši je vybavili i lakovnou.
Jenže účelem existence pohraničních bodů uprostřed polí je jen to, aby východoevropské skanzeny socialismu… totiž národní dopravci rýžovali na předražených mezinárodních jízdenkách. Jinak by to byly tarifní body se vším všudy (nebo se snad do Čadca Gr. dá koupit jízdenka v e-shopu?
Jestli tady někdo rýžuje, tak jsou to Němci, když jejich regionální jízdenky platí jen do Schirndingu a ani nevystaví dodatečnou jízdenku do Cheb Gr., ale jen předraženou mezinárodní až do Chebu.
Ano, absence prodeje lístků do pohraničních bodů v eshopu je politováníhodná, ale pořád se dá zajít před odjezdem ke kase, nebo ji vydá průvodčí.
Jízdenka za 120 Horní Lideč – Púchov (nebo Návsí – Čadca v Ostravanu) nebo za 160 Bohumín – Zebrzydowice svědčí o něčem jiném.
To svědčí akorát o tom, že záměrně ignorujete možnost koupit si levnější jízdenky do pohraničních bodů. Na slovenské hranici toto bez problémů funguje.
Hlavně by bylo fajn, kdyby v rámci EU žádná pohraniční nádraží ani body existovat nemusely, nebo neměly o moc větší význam, než jako u hranice krajů.
Pan Křapinec si stěžuje, že si objednavatel diktuje své požadavky, když to platí? Kde proboha žije? Měl by být štěstím bez sebe, že si to někdo platí, mlčet a táhnout! A že ČD udělali skok v kvalitě? To ani nesnese komentář! V čem? Že se lidi vozí v léčkách, regínách a šukafonech? Takže kdyby neudělali ČD skok, ale jen krůček, tak se jezdí v papirácích, rybákách a tahá to kafemlejn? Bože, bože….
Tak ale diktovat i barvu na vozidle je už trochu přesčáru, stále to jsou vozidla dopravce.
Například v jihomoravském kraji již nikoliv. A část nových jednotek bude dle smluvních jednotek jezdit v rámci kraje nezávisle na vysoutěženém dopravci. Takže ČD bude jako ostatní dopravci jezdit v krajích v barvách objednatelů u rychlíků ve svých barvách. A u mezinárodních vlaků je identita omezená tím, že jezdí se dopravci střídají a ČD není dopravcem, ani nenese riziko tržeb, na rozdíl třeba od Regiojetu, který na mezinárodních linkách dnes jezdí na svá osvědčení dopravce mimo Maďarska a na vlastní riziko tržeb,
Doteď nechápu, jak může nějaká firma podepsat smlouvu, podle které by měla v případě neúspěchu ve výběrovém řízení povinně odevzdat svoje výrobní prostředky konkurenci. A jestli takové ustanovení ve smlouvě je vůbec legální. Mluvím třeba o StČ kraji kde ČD pořizují nová vozidla za svoje bez dotací.
Naopak, pro tu firmu je taková smlouva výhodná – nebudou jí tížit výrobní prostředky, pro které nemá práci a utržené peníze využije na něco jiného.
Firma se má ale prvně rozhodnout sama, jestli výrobní prostředky zužitkuje jinde, prodá někomu jinému (třeba i do zahraničí) za maximální cenu, nebo předá konkurenci. A ne že to bude takhle direktivně nařízeno.
Direktivně nařízeno? Je to věc smluvního ujednání, dobrovolně uzavřeného smluvními stranami.
Ano to je, a proto mi přijde fascinující že takovou smlouvu jakákoli firma dobrovolně podepíše.
Není to fascinující – jak už se opakuji, pro tu firmu – dopravce je to výhodné, proto to podepíše 🙂
Však se rozhoduje. Buď tu smlouvu podepíše a dostane zaplaceno, nebo nepodepíše a o nic nepřijde.
Tak je možné si představit siutaci, kdy by i pro ta nová vozidla práci měl. Možná je to něco jako s ústeckými pantery, které se lehce přesunou do Pardubic.
Nebo v případě personálu: není nic nemravného na tom, když si odstupující firma snaží dobré zaměstnance ponechat a někam je přesunout, pokud pro ně má práci a oni o to mají zájem.
Treba tak, ze diky zpusobu financovani (programy EU) vozidel je jejich provoz vazan na dany region a CD by byly po konci kontraktu k nicemu.
A legalni samozrejme je.
Vozidla pořizují za peníze, co dostanou z té smlouvy, kterou byste nechtěl podepsat. Takže byste sice nemusel předat, ale ani byste si neměl co nechat.
To je přece v pořádku, vždyť JMK tím dopravcem (s outsouceovanou licencí) defakto je. ?)
Samozřejmě, pokud si kraj vozidla pořídí do svého vlastnictví (i když to už si zrovna klidně může založit i svého dopravce, když tak touží ty vlaky vlastnit), tak samozřejmě jako vlastník si rozhodne jak budou pomalované. Nebo případně ještě bych takovou podmínku dokázal pochopit u vozidel, které sice vlastní dopravce, ale byly pořízeny za třeba nějakou krajskou dotaci.
Vozidla jsou dopravce, ale kdyby ten neměl smlouvu s objednavatelem, tak si ona vozidla ani nepořídí (u starších – může poslat do šrotu). Nebo je může provozovat na komerčních linkách, tam mu do identity dopravce nikdo kecat nebude.
Tak tam může jezdit někdo jiný a je to. A vy spolu s ČD můžete uctívat svá modro modrá vozidla někde v kopřivách.
Zalez si do svého modrého světa a už tam zůstaň.
Proč jste se v těch předchozích letech neucházel o místo v představenstvu ČD?? Mohl jste ukázat, jak sehnat desítky miliard na kompletní obnovu vozového parku. A že ty nové vlaky nevidíte, nebo spíš nechcete vidět, není problém pana Krapince.
Při velikosti naší země a počtu krajů ten počet smluv opravdu není ideální a díky tomu máte pomalu jednotlivá vozidla každý pes jiná ves. A to je problém pak i konci smluv, protože ta vozidla se nedají dát jen tak někam, aniž by se do nich nemuselo znovu investovat.
Tak zatímco VRT je otázka na nízká desetiletí, tak pořízení nových DMU je otázka 3-5 let. V tomhle předchůdci pana Krapince zaspali 20 let…
Předchůdci pana Krapince do roku 2010 neměli dlouhodobé smlouvy s objednateli, takže těžko mohli nakupovat vozidla ve velkém objemu. Po roce 2010 ta postupná obnova začala v rychlejším tepmu. Samozřejmě ale ani tehdy nebylo možné nahradit stovky vozidel během pár let. To by ty smlouvy musely mít jiné sazby za vlkm.
Ti dávnější předchůdci pana Krapince byli hlavně pitomí, že místo pořizování nových DMU prováděli nesmyslný počet rekonstrukcí na Regionovu – a téměř za stejnou cenu a nižší životnost. Kdyby takhle nelili do kanálu peníze svých nástupců, ti (včetně Krapince) mohli pořizovat další vlaky.
Téměř za stejnou cenu? Nelžete aspoň.
ČD se naštěstí snaží, aby ta vozidla nebyla každý pes jiná ves. Jestli se vozidla liší vnějším nátěrem nebo drobnostmi v uspořádání interiéru, to jsou všechno věci, do kterých po těch 10 až 15 letech bude vhodné stejně investovat kvůli opotřebení.
Nenechte prchlivost cloumat svým majestátem. V samém rozčilení jste dokonce zapomněl česky.
Pokud si ČD udělají osvědčení dopravce i v zahraničí, mohou jezdit na vlastní triko. To má i druhou stranu, kolik spojení mohou jezdit bez dotací a popřípadě, zda-li se k těm dotovaným spojům mohou v zahraničí dostat,
A proč by dělali nějakou komerci? Vždyť to neumí… Hezky bruttosmlouva a jenom jezdit s vláčkama (v kvalitě podle stupně blbosti objednatele) a mít klídek a tabáček.
A občas si postěžovat, že jsou na ně objednatelé zlí…
Bruttosmlouva, ale režijka musí platit
Ta režijka vám ale leží v žaludku. Adi to bude tím, že dostáváte jenom mzdu a šmytec.
Existence zaměstnavatelů dávajicích multisportku, SJT100/IN100, roční PID/…. mi nevadí vůbec, dělám pro takového.
Spíše narážím na to, že odbory místo na zaměstnavatele (aby jim dal JMK Šalinkartu) tlačí na jeho zákazníka (aby uznal režimky), stávkují proti zákazníkům,…
Konečně to někdo lapidárně popsal. 🙂 Nám stačí jezdit sem a tam a ať to někdo zaplatí…. Váš národní dopravce… 🙂