Silnice Stavebnictví

Příliš drahé. Liberecký kraj nechá silnice déle děravé, soutěže zrušil kvůli ceně

Oprava silnice na Javorník u Liberce. Foto: Jan Sůra
Oprava silnice na Javorník u Liberce. Foto: Jan Sůra

Kvůli nasycenému stavebnímu trhu budou muset řidiči jezdit na některých úsecích v Libereckém kraji jezdit déle po poničených silnicích. Liberecký kraj se rozhodl zrušit dvě zakázky na opravy silnic, protože v soutěži obdržel příliš drahé nabídky.

Jde konkrétně o rekonstrukci silnice v Mříčné a Roztokách u Jilemnice a mezi Ralskem a Mimoní. „Nemá smysl tyto akce soutěžit hned znovu, stavební trh je nasycený,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Souboj o zakázky není zdaleka tak velký, jako v minulých letech,“ dodal.

V obou případech byly nabídky dražší o dvacet až třicet procent než cena podle projektu. Kraj ve všech případech soutěž vypíše znovu, ale zřejmě až na podzim či na přelomu roku, kdy ještě nebudou mít tak jasno o zakázkové náplni na příští rok. „Nechceme se nechat tlačit do neuvážených kroků,“ vysvětlil Půta.

V případě vytížené silnice mezi Mimoní a Ralskem kvůli posunutí termínu kraj zvažuje, že největší díry na silnici provizorně odfrézuje, než začne velká oprava.

Kraj v soutěžích stanovil maximální ceny, ty v některých případech stavební firmy napadaly. U zakázek spolufinancovaných z IROP může být problémem i fakt, že jejich odhadovaná cena se počítala z cen před několika lety, které ale výrazně stouply. Kraji tak hrozí, že dotace nepokryje tak velkou část nákladů, jak předpokládal.

V kraji aktuálně běží za úplné uzavírky rekonstrukce silnice Roztoky u Semil – Helkovice, běží oprava Žižkovy ulice v Jilemnici a silnice II. Třídy v Jablonném v Podještědí. Letos ještě začne oprava silnice mezi Rovenskem pod Troskami a Radvánovicemi. Úsek slouží jako objízdná trasa v případě mimořádných situacích na silnici I/35 mezi Turnovem a Jičínem. Během prázdnin začne také velká rekonstrukce silnice v Oldřichově v Hájích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bob
Host
Bob

Přitom by stačilo zavést mýtné pro všechny auta na všech silnicích. Pak by na opravy bylo peněz dost a silnice by nepřipomínaly tankodrom.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Náklady na silniční síť jsou něco kolem 50 miliard ročně. Kolik je potřeba vybrat navíc k těm 80 miliardám ze spotřební daně z paliv? Dalších 80 miliard, aby příjmy z automobilismu (teď u 3x vyšší) pokryly náklady?

Panoramix
Host
Panoramix

Volně přeloženo – spřátelné firmy nemají teď čas, tak se to výběrko zopakuje na podzim znovu, aby se jim zadala práce na mimosezónu, kdy si rádi vykryjí své zaměstnance nějakou pracičkou pro „veřejný sektor“. Anebo druhé vysvětlení – z firem účastnících se výběrového řízení by peníze byly odkláněny do špatných kapes, a to přeci nelze dopustit. Ten státní sektor je fakt neschopný a trapný. Výběrová řízení jsou snad od toho, aby se vítěz určil transparentním způsobem. Nikoliv od toho, aby něco dostali za cenu, která neodpovídá tržní situaci. Kraj se může 100x rozhodnout, že to chce udělat za 100 jednotek,… Číst vice »

Petr
Host
Petr

To jako, že v soukromém sektoru rozhodují daleko efektivněji, a tak nakoupí všechno za jakékoli ceny. Nebuďte směšný.

Michal
Host
Michal

No nazdar, silnice Ralsko – Mimoň je zralá na generálku už asi 10 let 🙁

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince