Dopravci Železnice

Příjezd německého rychlovlaku do Prahy se kvůli pandemii odkládá na září

Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility
Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility
Ukázka německého rychlovlaku má být příspěvkem Správy železnic k Evropskému roku železnice

Správa železnic a Deutsche Bahn odložily příjezd německé vysokorychlostní jednotky ICE 4 z letošního jara na září. Oznámil to na twitteru šéf Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že důvodem je vývoj pandemie.

Ukázka německého rychlovlaku má být příspěvkem Správy železnic k Evropskému roku železnice. Jarní prezentaci ohlásil Svoboda v lednu. „Když nám to podmínky umožní, bude jednotka k vidění v Praze a v Ústí nad Labem v pátek 3. září,“ oznámil dnes. Kvůli odlišnému napájení i zabezpečení bude vlak do Prahy nejspíš přitažen lokomotivou.

Deutsche Bahn objednala od května 2011 u společnosti Siemens Mobility celkem 137 jednotek ICE 4. Každé tři týdny je flotila společnosti DB rozšířena o jednu další jednotku ICE 4. Výrobce jich dodal zatím zhruba polovinu. První jednotky z této řady jsou provozovány v osobní dopravě od roku 2016.

Jednotka se v tuzemsku testovala na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi, jinak na českých kolejích zatím k vidění nebyla. Jednotka první generace ICE 1 navštívila v polovině 90. let pražské Masarykovo nádraží.

Prezentace ICE 4 může souviset i s přípravou vysokorychlostní trati Praha – Drážďany, kterou Správa železnic společně s Deutsche Bahn připravuje. Aktuálně byl uzavřen tendr na „dodavatele znaleckých činností pro projekt Krušnohorského tunelu.“ Smlouvu získala společnost IMM Maidl & Maidl Beratende – Ingenieure. Mimo jiné porovná výhodnost užití možných metod ražby.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nejak nechapu, uz se tu predstavili ICE, TGV, Pendolino (ty se koupili), a ted nevim, jestli i Talgo… jako vsechny vlaky jsme si uz prohlidli, kdyz se planovali VRT, pravda je to 25-30 let, a tohle je uz 4 gen. ICE od te doby, ale ja bych rad si prohledl i Zefiro, AGV…
Jsem zvedav zda po dalsim ctvrtstoleti si prohlidneme pred stavbou VRT i dalsi generace vlaku…

🙂

Martin

Jinak na ICE1 tehda vsichni obdivovali pruchozi vlak (pruchod pres mechy), sedacky, telefonni automat a TV v operadlech, a sklapech stolky…

Jako hodne lidi i pri prohlidce TGV i ICE si hned uvedomovala, jak jsme zaostali…

Martin z topírny

Dá se říci, že tohle DIVADLO s jednotkou, která tu nikdy nebude moct jezdit, by si SŽ a její správce MD, mohlo v době úspor vážně UŠETŘIT a utratit ty „volné“ peníze, na něco, co je skutečně potřeba, nebo co bude dávat alespoň smysl. Třeba alespoň základní kámen VRTky, to by dávalo alespoň politický smysl…když už se má utrácet za NESMYSL. Ale ICE vozit sem jako přínos ? To snad chce ta nabubřelá organizace ještě více lidí „naštvat“. A nebo že by se chtěli páni z SŽ a MD totálně veřejně znemožnit? Tohle jim snad někdo z veřejného rozpočtu ŠKRTNE… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A proč by na tratích SŽ nemohlo jezdit vícesystémové ICE ? Pokud má „papíry“ od EBA, není právní důvod, aby sem toto vozidlo nemohlo regulérně jezdit.
Snad jediným důvodem je skutečnost, že ČD by musely skončit s mediální masáží veřejnosti o „luxusním vozidle“ a omluvit se veřejnosti za – příští rok to bude 20 let – co se veřejnost ohlupovala.

Twix

Asi jsem jeden z mála tady, kdo si nemyslí že je to jen trapné divadlo. V současné době se VRT na Ústecku opravdu začíná reálně řešit, a pokud prezentace ICE s nějakým souvisejícím PR pomůže zvýšit povědomí veřejnosti a rozptýlit některé „zaručené“ informace které mezi občany nebo místními samosprávami kolují (říkám pokud, musí se k tomu přistoupit správně), je ten přínos k nezaplacení. Může to ušetřit týdny a měsíce něčí práce, přitom náklady jsou jen na dovezení a vystavení vlaku. Divadlo úplně mimo mísu bylo naopak to TGV a Talgo na počátku 90. let.

czhunter

Lidem víc než na tom, zda něco je nebo není divadlo, záleží na to, kdo (si myslí že) to platí.
Výstavku TGV platila Francie (ta si to dala pod položku „výdaje na marketing“) a tak to nikoho v ČSFR nepálilo.

Miroslav Zikmund

V červenci roku 1991 nikdo neřešil kdo co platí. ČSD nesly náklady spojené s vozbou TGV z Děčína do Prahy a Bratislavy a zpět …
V roce 1995 taky nikdo neřešil ICE1 .. prostě to skončilo v „globálních“ nákladech

Milan

… a nestačila by jen maketa,než u nás bude vysokorychlostní trať tak už ICE 4 bude zralá do šrotu

Roman Svačina

Trošku mi to připomíná akci když před cca 20 lety se v Praze ukázal jednotka Talgo…
Jako je tohle divadlo zapotřebí?

medical_examiner

Dá se říct, že je naprosto zbytečné, protože ICE v ČR nikdy jezdit nebude…

O.K.

Na druhou stranu, pokud by se velkolepé plány VRT podařily, proč by nejezdilo? Jezdí všude možně po Evropě a na VRT mu (doufám probůh!!!) nebude překážet žádný zabezpečovač ani napěťová soustava.

Martin

no v Nemecku a okoli, ze? Ve Francii jsou to TGV, ve Spanelsku Talgo, v Italii AGV a Zefiro (Frecciarossa), polsko Pendolino,… prakticky co zeme to jine vlaky, jen preshranicni spoje jsou mix…
Myslim, ze my si na trat muzeme take koupit co budeme chtit… ja bych radsi teda Frecciarossy… i kdyz je jasne, ze Berlin-Praha bude DB jezdit s ICE…

Miroslav Zikmund

ICE nejezdí jen po VRT …. Z FFM do Amsterodamu jezdí po „normální“ trati.

Miroslav Zikmund

Doplňuji – na území Nizozemska….

Vbb

Nejste vy jeden z těch, kteří při návštěvě pendolína v ČSSR v září 89 říkali „Pendolíno tady nikdy jezdit nebude“? 🙂

Ing. Antonín Vymětal, ÚŘ ČSD: „Je třeba vzít v úvahu, že pro rychlost okolo 140 km/h nám průmysl není schopen dodat kolejnice, výhybky, podkladnice i upevňovací prvky v požadované kvalitě.“

Jan Hašek

To asi není pravda, protože v 80. letech se plánovalo jezdit rychleji než 130 km/h

Vbb

Co není pravda?
https://www.koridory.cz/polozapomenuta-historie-o-navsteve-pendolina-v-socialistickem-ceskoslovensku/

Plánovalo se toho spousta, ale pár lidí mělo občas trochu reálnou představu, co z těch plánů je úplná magořina a co by možná jakž takž šlo.
Takže soudruzi na ÚV klidně naplánovali cokoliv kamkoliv (jako dnešní ČD-C 🙂 ), ale jaksi opomněli zajistit podmínky k realizaci, ať již technické, ekonomické, personální či jiné.

Miroslav Zikmund

Mezi ideologickým plánováním na úrovní oddělení dopravy ÚV KSČ, blábolením na sjezdech KSČ a vytyčováním cílů na cestě ke komunismu a tím, co bylo v možnostech průmyslu omezeného přídělem deviz na nákup surovin z „kapitalistické ciziny“ (ideologického nepřítele) byl zásadní rozdíl … Na FMD a od 1.7.1988 na ÚŘ ČSD byli realističtější ….

Jiří Kocurek

Asi si chce někdo z vedení ŠŽ pořídit fotky… Proč to jede po pravobřežce, diví se zástupci DB, vždyť je to složitější cesta do Prahy. …fotky pod Střekovem. Proto úvratí přes Lysou. Zajet do Mochova, či nezajet do Mochova?

Jan Hašek

A před 30 lety to bylo TGV v Holešovicích….

Jenže ani po 30 letech si tu nejezdí víc jak 160 km/h. A ani jen tak nezačne, protože na 4 koridoru našich 7 (slovy sedm) jednotek nejezdí.

Miroslav Zikmund

Protože na TO nejsou peníze, resp. 28 let od začátku modernizace I. koridoru stále není hotovo.

Miroslav Zikmund

Ono to bude pomalu už 30 let …. Ano, je to divadlo, otevře ohlupovanému národu oči a ukáže, že Pendolino není luxus, ale vozidlo 3. a 4. třídy ….

czhunter

A chudák Brno se v tomto století rychlovlaku nedočká.
Výstavka totiž není putovní.

provokatér

Brno si musí počkat, až mu SŽ(DC) nejdřív ODSune nádraží – pak tam třeba dotáhnou i nějakou takovou jednotku..

Jiří Kocurek

Hele v roce 1952 žádná ODS nebyla. Ale už tehdy měli komunisti v územním plánu odsun. Prior byl postavený právě tam, aby se nádraží rozšířit nedalo.

medical_examiner

Prior se prostě zbourá, protože do přístavby dalšího nástupiště spadne sám…

Jaaa

Po roce 1989 byl restart. Ale mafie v ODS a ČSSD si skoupila pozemky na Trnité a snaží se je zhodnotit znovuvyhrabáním těchto zastaralých plánů.

A. Mikulka

Ten odsun byl v plánech ještě dávněji – a stejně to neznamená, že je to tak správně.

Martin

no presneji odsun nadrazi je planovan uz od 19.stol…

Jenda

Asi obyvatelé oppida ještě nejsou připraveni na takovou vymoženost, ještě by na tu plechovou obludu zaútočili bambusovými tyčemi 😀

medical_examiner

Brno se dočká dokonce panoramatických expresů. Ale za 20 – 30 let…

VIZEK2442

Příspěvkem SŽ k Evropskému roku železnice by mělo být něco úplně jiného než představení německého ICE- zprovoznění neprovozovaných lokálek.

Bmo

Takový hnus ať si Němci nechají od cesty! Kdyby přivezli ICE 3 tak vpohodě, ale s tímhle ať se dají vycpat.

Kamui

Kdyby alespoň mohl přijet vlastní silou. Tohle je celé takové lehce trapné.

Jiří 3

TO by musela být jednotka vybavená českým zabezpečovačem, což pro 1 zvláštní jízdu je zbytečné.

Martin

Dle mého by bohatě stačilo, aby uměla jednotka jezdit na 3kV =, a z důvodu absence zabezpečovače by byla mohla jet jednotka pouze 100km/h

Martin

To je mozne, aby na trati se pohybovali vlaky se zabezpecovacem a bez zabezpecovace???

Kamui

Nemusela. Třeba mnoho škopků GWTR zabezpečovač vůbec nemá, a jediná limitace je pak Vmax = 100 km/h.

medical_examiner

Do čehož se vejdou, protože na těch lokálkách víc není…

Kubrt

TGV v roce 1991(?) se dalo pochopit, ale v roce 2021 je to ze strany SŽ megatrapné.

glosátor

Kdyby se ten kašpar z Dlážděné ulice (nebo kde teď vlastně sedí) aspoň dohodl s VÚŽ a udělali nějakou celovíkendovou presentaci pro širokou veřejnost na cerhenickém ŽZO, tak by to možná nějaký „PR“ význam snad i trochu mělo, ale takto je to jen další papalášská akce pro ukojení jeho ega a získání několika „plusových bodů“ na podporu dalšího postupu v jeho kariéře spojená se žranicí pro vyvolené za peníze z daní opravdu pracujících lidí.

Pražec

V rámci Evropského roku železnice bychom mohli naopak my poslat třeba do Frankfurtu soupravu 810+010. To by zírali 😀
Asi by to přitáhlo stejně čumilů jako ICE v Praze.

Adam

Šukafon by tam aspoň dojel vlastní silou, nemusela by ho táhnout jiná lokomotiva.

Rudolf Tuček

Bohužel v čele by muselo jet něco co má Německé žab. zář.

Kandelábr

Náhradou by drážní zřízenec běžel s praporkem napřed, kolorit by to vhodně dokreslovalo

Leinad

A muselo? Mají všechny Německé parní mašiny intusi/etcs?

jan v

Já navrhoval motorový vůz řady 811, aby bylo vidět, že neusínáme na vavřínech.

medical_examiner

Klidně. Ale jedině výměnou za nějaký exemplář VT504.
To pak přivezeme Lubošovi ukázat, a pak bude důkladné měření zmíněného motorového vozu.

Pro úplnost: na nějaké TSI…💩

Jan Hašek

Tady nejde o vozidla. Tady jde o infrastrukturu, která nemá kapacitu a je pomalá.
ICE by do Prahy mohly jezdit, ale bylo by to zbytečné. Praha-Nelahozeves se jezdí 80 km/h, Lovosice-DE se jezdí cca 110 km/h.

K.S.

Němci nemají ani jedno na 25kV?
Tak teď ještě na to připravit nějakého štokra 😉 🙂

PeterC.

Ved nemcke ICE supravy jazdia trasy Frankfurt-Pariz. Francuzi urcite nejazdia na nemecku sustavu 15kV 16,6 Hz.

Vojta

Francouzi na vysokorychlostních tratích jezdí na 25 kV, ale u nás se na těch 25 kV do Prahy nedostanete.

PeterC.

Ano, ja som iba reagoval na prispevok K.S. Viem, ze do Prahy nema sancu prijst vlastnymi silami ziadna elektricka suprava( loko) jazdiaca na 25 kV.

Miroslav Zikmund

A s čím podle vás jezdí TGV do Švýcarska ? Bellegarde (Ain) – La Plaine – Genéve (Cornavin) je už na 25 kV s přepínatelnou trolejí v Geneve, předtím se jezdilo na 1 500 V =-
Paris – Vallorbe – Lausanne – Brig se jezdí na 15 kV 16,7 Hz, podobně do Německa

Vojta

25 kV vám ale v Praze moc nepomůže. Pokud pojedete od Žandova, tak tam se nedostanete vůbec nikam, a pokud od Brodu v lese, tak na 25 kV dojedete jenom někam k Berounu.

medical_examiner

Spíš do Zdic, protože změna soustavy je mezi zastávkou Králův Dvůr a žst. Beroun.

Vojta

Pokud je podmínkou, aby vlak skončil ve stanici, pak do těch Zdic. Možná i do žst. Beroun by na setrvačnost dojeli, kdyby před změnou soustavy nabrali rychlost a stáhli sběrač 😀

Martin

Pres jaky prechod? na 4. koridoru?

K.S.

Mea Culpa. Neuvědomil jsem si to.

Rudolf 33

Jenomže Brod nad Lesy není elektrizován ani z české ani z německé strany.