Dopravci Mimořádné události Železnice

Příčinou vykolejení vlaku v Úpořinách byla nejspíše závada vozu, inspekce pochválila výpravčí

Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce
Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce
Provoz má být na trati ve směru do Teplic obnoven nejpozději do pátku.

Nejpozději v pátek dopoledne bude obnoven provoz vlaků na trati z Úpořin ve směru na Teplice. V úseku se dokončují poslední opravy poškozené výhybky. Provoz byl omezen kvůli sobotnímu vykolejení vlaku. V opačném směru vlaky jezdí provizorně po jedné koleji. Příčinou vykolejení byla zřejmě technická závada na nápravě železničního vozu. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera deníku Zdopravy.cz řekl, že na místě byl zjištěn lom nápravy nákladního vozu. „To považujeme za příčinu mimořádné události, nikoliv za její následek. Naše šetření se tedy ubírá tímto směrem,“ řekl Kučera. Inspektoři proto řeší například údržbu vozidla a provádění revizních kontrol.

Kučera současně pochválil i rychlou reakci výpravčí při mimořádnosti. „Když viděla nestandardní jízdu vozu, tak běžela do dopravní kanceláře použít generální stop, což ale vzhledem k rychlosti vlaku a dalšímu vývoji nehodového děje už nemohlo ničemu zabránit,“ dodal Kučera.

K nehodě došlo v sobotu ráno, šlo o vlak naložený uhlím patřící společnosti SD – Kolejová doprava. Ta je v podstatě státní: firma patří pod Severočeské doly, které vlastní ČEZ.

Velké poškození křižovatkových výhybek

V opačném směru by měl být provoz obnoven v následujícím týdnu. „V tomto směru se stále jezdí pouze po druhé koleji. V té první došlo k poškození celkem tří výhybek,“ řekl mluvčí. Podle něj bude nutné opravit poškozené trakční vedení. „Zde jsme limitováni nejvíce tuhnutím betonu u základů, odhad zprovoznění je druhá polovina října,“ doplnil Illiaš.

Závažnější je podle mluvčího značné poškození dvou křižovatkových výhybek, protože jsou dlouhé dodací lhůty výrobce. S dodávkou se počítá v zimním období. „Nahradit bude nutné ještě jednu poškozenou výhybku a opravy železničního svršku v délce několika set metrů,“ řekl Illiaš. Opravit se podle něj musí i železniční přejezd a poškozená výstroj zabezpečovacího zařízení.

Škoda na trati je podle odhadu za 30 milionů korun, za dalších pět milionů je podle odhadu škoda na nákladním vlaku. Souprava naložená uhlím havarovala v sobotu ráno. Vykolejilo pět vagonů, z toho tři lehly na bok. „Přesnou výši škod budeme znát až po kompletní opravě trati,“ dodal mluvčí.

ČTK + Zdopravy.cz

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Frýdlant

Žádná paní vypravčí tam nebyla, ale pan vypravčí a nikdo nikam neutikal. Jen sledoval z okna dk a zmáčkl gstop. A ano zabránil najetí vlaku do vykolejených vozů co jel proti.

Filemon44

Ještě štěstí, že jste šel náhodou kolem a mohl uvést vše na správnou míru.

Jarek

Ty poškozené výměny to je nějaká speciálka, atyp??Dlouhé dodací lhůty?Tak velká organizace jako SŽ nemá žadné skladovky?Stěžejní nahradní díly s dlouhou dobou dodání si firmy drží skladem, i když jsou to „mrtvé“prachy“ ale následné ztráty z nevýroby v případě jejích absence na skladě by byly daleko větší.

Merida

Každá vyhýbka se musí vyrobit na míru, hlavně jazyk a srdcovka.

Y.K.

Každá určitě ne. Většina jsou „katalogovky“, kromě míst kde jsou nějaké neobvyklé traťové poměry.

Jiří Brhel

Skladovky jsou pouze běžné typy výhybek. Křižovatkové mezi ně rozhodně nepatří, protože pokud to jde, tak už se od nich upouští.

J.L.

Tuší někdo, kdy se DI vyjádří k mimořádné události ve Kdyni?

Jiří Šrámek

Ano

asdfg

Dal bych tomu tak 1/2 roku.

Marty

V tichosti se vyčká až se najde nová MU.

Honza

To musí jít za OŘ Plzeň. Jinak je to výsměch všeho. Hned rychle uklizeli……

leviathan

Lom nápravy je vážná věc. Bez forenzní metalurgické zkoušky to nepůjde. Náhody neexistují, takže se jistě najde i viník. Negativní zpětné vazby jsou tou nejúčinnější motivací…

Jiří Kocurek

Náhody neexistují. Aha, takže 20 cihel ve zkušebně v lisu a všechny mají stejnou pevnost na 6 desetinných čísel.

Leinad

Všechny mají pevnost takovou, že při předepsaném tlaku je lis nezmění. Že se jedna rozpade při tlaku 119% předepsaného a druhá až 120% je normální, ale kdyby se rozpadla než lis dosáhne předepsaného tlaku, byla vadná.

ketchup1970

Únava materiálu? Ale je vidět, že je důležitá obnova vozovéhomparku nejen v osobní ale i nákladní dopravě. A taky, aby cena za služby stačila i na dobrou údržbu. To se vždy vyplatí.

Leinad

Unava materiálu je věc na výrobce nebo údržbu. Jestli je rentgen dražší než výměna součástky, tak v pravidelném intervalu měnit.

Zrzek

Prasklina v materiálu vyvolávající lom se může objevit i úplně nové součásti a nemusí jít ani o nekázeň v technologii výroby.

Y.K.

V nové součásti typu náprava nic jako trhlina být nesmí, kontroluje se to defektoskopií. Možnosti jsou:
– nedodržování proběhů nebo technologií předepsané údržby vyšších stupňů
– poškození povrchu nápravy iniciující trhlinu v mezičase mezi defektoskopiemi
– defektoskopií nedetekovatelná vada typu homogenita materiálu vedoucí rozvoji trhliny

rummestic

Být nesmí neznamená, že tam není. Podvozky nákladních vagónů se navic kontroluji pouze vizuální metodou. Sem tam magnetickou či kapílární metodou, které zkoumají pouze povrch.

Y.K.

Nápravy a dvojkolí vizuálně. Hm. Tak to jsou vyvazovací opravy vlastně zbytečné.

Zonka

Výpravčí byla vyzdvižena za rychlou akci, která neměla na nic vliv hmmm…Okey

leviathan

Pozornost (při sledování projíždějící soupravy) a okamžitá rekce na jejím základě je to, co chybí nejen výpravčím, ale spoustě lidí. Právě takoví lidé již zabránili spoustě škod a karambolů. Ironičtí komentátoři nikoli, ale snad je to nakopne.

Leinad

Výpravčí dělala svou práci jedním z možných způsobů. (Kromě běhání do kanceláře mohla z kapsy vytáhnout vysílačku a říct „stůj zastav všemi prostředky“ nebo pokud mašina nebyla daleko tak dát signál máváním a pískáním). Takhle přišel pokyn GS fírovi ve chvíli, kdy už neměl žádný vliv.

fensterglaser

Ještě že jste nemohl radit Hitlerovi, určitě by neprohrál válku.

Jiří Kocurek

Ten G-STOP pomůže především v případě, že se k počínající hromadě blíží jiný vlak. Narozdíl od ruční návěsti, která mý krátký dosah. Bylo by tristní, kdyby ruční návěstí zastavila vlak s poškozeným vagonem a mezitím se do stanice nahrnul jiný vlak, jelikož má stále volno… Štestí, že do toho žádný další vlak nevletěl.

Dominik

Jako vážně si myslíte, že výpravčí nosí v kapse stále vysílačku?

Leinad

Jestli nenosí, děkuji za informaci.

Dominik

Opravdu nenosí, pokud jen pozoruje jízdu vlaku, hlavně zmáčknout G-STOP je účinnější než řvát do vysílačky stůj, stůj. A taky nevím o tom, že by výpravčí měli přenosné GSMR či TRS vysílačky, většinou ty co mají (přenosné) umí simplex.

Luboš

Už vidím jak nosí výpravčí běžně po kapsách vysílačku.

Marty

Je vidět že jste odborník na svém místě a plně znáte ŽST Úpořiny

Vašek

Hlavně chybí ti lidé, co dříve vlak sledovali. Dnes jsou desítky kilometrů, kde není ani noha.

Kubrt

Což ovšem není případ tohoto vlaku a stejně to nepomohlo…

Radek

S lomem nápravy předpokládám vlak nejel nijak dlouho. Je otázka, zda tam byl vůbec čas na cokoliv.

Jiří Kocurek

To jako vechtra každých 1000 metrů kvůli události, která se stala za posledních 20 roků jednou? To bude drahé…
Kolik jich budete potřebovat na 8500 km tartí a 4 směny? 35.000 vechtrů?

Leinad

Nebyla poslední jízda poškozeného nákladu a vorání okolí trati dřív než před dvaceti lety? 😀
Ale jo, raději údržbou (trati i vozidel) zajistit aby se to nestávalo a deteltor vykolejení

KarelF

I snaha se cení. Pro nejen tuto výpravčí je to dobrá motivace.

Václav

Chtěl bych autora článku upozornit na nešvar, který je nesprávné používání slovíčka Řešit. V poslední době se to hodně rozmohlo v hovorové mluvě, ale do novin rozhodně nepatří. Konkrétně mám na mysli větu:
Inspektoři řeší proto například údržbu vozidla a provádění revizních kontrol.
Spíše by bylo na místě Kontrolují údržbu, nebo něco podobného.

Dominik

Z jakého důvodu nepatří do novin? Respektivě, proč je podle Vás nesprávně použité?

Václav

Řeší se například problém, zahada, nebo matematický příklad. Rozhodně ne údržba. Už to pozoruji několik let, že sloveso řešit se používá nesprávně. Ono to zní víc frajersky.

Vašek

Neřešte to a máte klid.

Kubrt

Je to pech; kdyby se vývoj jazyka zastavil před 1000 lety, nemusíme se dneska učit rusky, bulharsky ani polsky, ale všichni Slované bychom si rozumněli.
Mě se nadužívání slova řešit taky moc nelíbí, ale jednak tady mi to nepřijde na závadu a hlavně – byl by to boj s větrnými mlýny. Používá se to a žádný purista s tím nic nezmůže.

Václav

Možná máte pravdu, ale profesionální žurnalista by měl psát spisovně. P. Šindelář prošel ČTK, ten by to měl vědět moc dobře.
Jinak k tomu vývoji jazyka. Věřil by jste, slovo šukat najdete v dětské knížce od Ondřeje Sektory z roku 1960? Je to tam ve významu pobíhat sem a tam.

Lech Malý

Ano, etymologicky souvisí ‚šukat‘ s německým ‚suchen‘ – hledat, v obou případech ‚pohybovat se sem a tam‘.

Kaď

Také v knize Babička od B. Němcové když babička „šukala po dvoře“.

Petr

byste, Václave, byste, nikoliv by jste… očekával bych, že jakožto jazykový purista střežící náš jazyk před nešvary v užívání slov budete psát správně česky
Jak se můžete dočíst v jazykové poradně Ústavu pro jazyk český https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=575 „by jste“ je tzv. hyperkorektní (a tedy chybné).

Jiří Kocurek

No jo, ale jak pojmenovat tamhle tu věc, kterou vymysleli bratři Vaverkové? Nemít slovo pro pluh? I slovo lokomotiva bylo kdysi nové.

Ketchup1970

Slováci mají rušeň od slova ruch neboli pohyb.

Y.K.

Proč? Řešit kromě hovorového významu znamená něco analyzovat, zabývat se problémem, normální spisovné slovo, nevím proč by to nemohlo být použito v novinách.

Václav

To jste napsal správně, ale jde právě o to co se řeší. Určitě ne údržba.

Y.K.

Vámi navržené „kontrolovat údržbu“ je zase zavádějící (někdo jel na kontrolu, kontrolovala se technologie údržby, kontrolovaly se záznamy o údržbě)? Slovo „řeší“ se vyhýbá detailům, které DI nesdělila. Pochopitelně se dá použít více výrazů třeba „zkoumá“, „prověřuje“, ale „řeší“ mě opravdu nijak neuráží, protože v rámci vyšetřování jde opravdu hloubkové analyzování všemožných informací, není to, že se zajedou podívat někam do depa (na kontrolu) a OK. Od kontrol je drážní úřad, od zkoumání příčin Drážní Inspekce.

J.L.

Správně, od doby, kdy se události „šetří“ místo aby se „vyšetřovaly“, se nelze dostat k žádnému racionálnímu zdůvodnění.

Y.K.

Nejsou to rovnocenná synnonyma?

Y.K.

synonyma, sakra, jsem se těch „n“ uklepal.

Kaď

Ne! Vy si na něco vyšetřujete peníze ?

Y.K.

Hm, ale to je šetřit v jiném významu (homonymum)! To vaše šetřit má zase synonymum třeba spořit, škudlit. Slovo šetřit má totiž více významů.

Ukládat peníze
Málo něco používat za účelem delší životnosti (opotřebení)
Pro/vy/do/šetřovat ve smyslu pátraní po příčině
Dbát respektovat (většinou v právních formulacích)
Respektovat (ale to už se nepoužívá, zastaralé) dnes spíše ušetřit někoho…

Lech Malý

Tak ono kolem a kolem je vlastně používání slova ‚řešit‘ špatně vždycky, protože praslovanské ‚rěšit‘ znamenalo ‚vázat‘, tudíž správně by mělo být ‚rozřesit‘, tj. ‚rozuzlit‘. Jenže zde je problém s nedokonavou formou, jak by měla vypadat? Rozřešují? To vypadá hrozně, uznejte.

KarelF

Tak to mne připomíná pomáhací slova například operátoři Call center. Všimli jste si jak odpovídají například na místo Ano slovem Hm které zní souhlasně nebo nesouhlasně, za mne strašný. nebo pomáhací „pokud“ , „kdyby“ když to slyšíte co minutu nejméně 5x to je opravdu strašný.

KarelF

A v třech řádkách mít 2x strašný je opravdu strašný. Takže s vámi strašně moc souhlasím. 🙂

Vladki

Jak se to tam mohlo takhle poskládat?

Kubrt

ČEZ je státní asi ze 2/3.

PetrD

Tady je to vyčísleno přesně:
https://www.cez.cz/cs/o-cez/cez/akcionari

Já třeba vlastním velkých 0,0000279% ČEZu 😀

erik

Takové společnosti jako ČEZ, plynárny, vodárny, teplárny by měli zůstat navždy státní.

Bifidus

Tak třeba ČEZ by privatizace velice prospěla.

PetrD

Nemyslím si. Kvůli minoritním akcionářům nemůže CEZ financovat dostavbu Dukovan čistě ze zisku (to by šlo pokud by bylo 100% státu), ale bude uzavřena smlouva na 30 let, kdy stát od CEZ bude vykupovat elektřinu z Dukovan. Po úplné privatizaci by do toho majitelé CEZu určitě nešli, popřípadě by žádali větší záruky. Kdo by taky chtěl (kromě státu) aby se mu investice vrátila v řádu deseti až desítek let? V dividendách se vyplácí 80-100% čistého zisku. Za 2019 to bylo cca 15mld.Kč. Kdyby se dividendy nevyplácely, může CEZ co 10 let ufinancovat jeden jaderný blok. Jenže to jde proti tomu… Číst vice »

K.S.

To co navrhujete je blbina. Co s tou elektřinou bude dělat stát? To potřebuje nějakých 7 TWh ročně? Nebo to skončí tak že ji pak bude prodávat levněji než ji koupil? Nebo ji bude lidem za draho vnucovat? Proč by měli kupovat něco dráž než to lze zajistit jinak?

Tomas

on to nenavrhuje. on jen konstatuje, na cem se stat s cezem uz dohodli.

co by s ni stat asi delal? za garantovanou cenu ji vykoupi a pak ji bude prodavat na trhu. pokud bude trzni vena vyssi, stat vydela. pokud bude nizsi, stat prodela.

naklady/zisk z teto operace se pak nasledne projevi v tarifech.

KarelF

Tak stát vlastní například ČEPS který to může prodat dále.

PetrD
Ketchup1970

Jo ona “prospěla” ČSA a taky ČEskoslovenske plavbě a Poldi a tak dále .

švestka

Přesně tak, aby se z toho stala černá díra na prachy jako ČD!

KarelF

Ale i tak dostanete celkem pěknou dividendu. Lze jen hezky česky závidět 🙂

PetrD

Tak z těch 150ks není velký balík 😀 Hlavně není co závidět. Každý si může koupit podíl nějaké firmy, která působí v ČR a nenadávat jak jdou dividendy z ČR pryč. Např. VW, Mondelez, ABB, Siemens, atd…