Příbram otevřela nový parkovací dům u nádraží, součástí je i 99 míst pro kola
Nový parkovací dům v Příbrami. Foto: Příbram.eu
Příbram 505 tisíc za místo, Liberec 831 tisíc za jedno stání. Nově otevřený dům ukazuje velké rozdíly v nákladech na parkovací domy.
Metrostav žédá doplatek.https://mosler.cz/pbfuk/komentar-metrostav-znovu-zada-o-miliony-navic-za-parkovaci-dum-napsal-jsem-mu-otevreny-dopis
https://www.facebook.com/share/p/3mqNLQ7cGnNKaPqw/
Dříve se běžně nechávala stát jízdní kola na větru a dešti a nic se jim nestalo. Dnes musí stát pod sřechou aby náhodou nezmokla.
Ty kalkulace a srovnání jsou spíš orientační. Zpravidla neobsahují cenu za projektovou dokumentaci, která se dělá ještě před tím. Je to bez ceny za pozemek. Není tam napsáno kolik muselo město investovat do napojení parkovacího domu na silniční síť, úpravy veřejného osvětlení apod. Stejně tak se nesrovnávají náklady na provoz. Problematice srovnání provozních nákladů parkovacích domů napříč několika městy se věnovala bakalářka/diplomka a dost možná je jich i víc. Nechci být zlým prorokem pro Příbram, ale bohužel obsazenost bude patrně nízká. Stačí se podívat přes StreetView nebo Panaroma mapy.cz na obsazenost parkovacího domu v Opavě u nádraží Opava-Východ s kapacitou… Číst vice »
Porovnáváme cenu stavebních prací, pozemek v tom není vůbec třeba řešit.
Asi to bylo špatně interpretované. Nebylo cílem zpochybňovat, že v Liberci může být nějaká stavební firma spřátelená s vedením kraje s předraženými stavebními zakázkami a že podle toho bude konat hospodářská kriminálka, když to vyhodnotí jako opodstatněné.
btw v Opavě stálo 158 mil. za 216 míst + cca 30 cyklo míst venku pod stříškou. Můžete si přihodit do srovnavácí tabulky
https://zakazky.opava-city.cz/contract_display_455.html
Na první pohled se to jeví, že ty levnější parkovací domy mívají ocelovou nosnou konstrukci a ty dražší jsou víc „betonové“. Rozdíl může tedy být i v životnosti staveb.
A to, že to všude obehnali a k tomu zamykali o vikendu terminal už v 19, takže se člověk neměl jak dostat ze spoda na autobusy nahoře, to nikomu nevadí? Jasně… mohl to obejít kolem celého bloku, jen to přestup z 2 minut natáhlo o 10 min.
Do 5 min chůze od nádraží v Příbrami máte velká neplacená parkoviště před obchodními centry. Myslím, že s tou sazbou 80 Kč/den bude parkovací dům poloprázdný.
U Lidlu už je omezena doba parkování, podobně jako u Penny vedle třetí polikliniky kde se také platí a prázdno tam není.
Celkem by mě zajímala technická srovnatelnost použitého řešení. (I třeba z pohledu životnosti nebo jiných vlastností). Co mě dost vadí, že jsou, zdá se velké rozdíly v cenách na jedno parkovací místo a to, že v rámci dotačního systému pro P+R některé obce tento systém vysávají – viz Liberec nebo nedávno zmíněné Šestajovice. Nezlobím se až tak na ty obce, jsou schopní a vyznají se, ale zlobím se, že je tak hloupě nastavený dotační systém, místo aby pomáhal multimodální dopravě, tak pomahá těm vy…-chytralým… Obecně si myslím, že měl být v rámci státu budován systém P+R v zájmu zapadlých obcí… Číst vice »
Příbram, Liberec,….. a co takhle Praha? Jaká je cena tam?
https://zdopravy.cz/praha-otevrela-nejvetsi-parkovaci-dum-celodenni-stani-na-cernem-moste-vyjde-na-50-korun-98039/
Nic nedohledatelného, v Praze to umí stejně dobře, jako v Liberci. Dokonce myslím bez té zelené střechy…
Jenže v Praze byla v ceně přeložka vysokotlakého plynovodu. To stavbu citelně prodražilo.
Oni stejně v případě lehkého deštíku všichni pojedou až do centra Prahy.
Je škoda, že PČR nepovolila výjezd horem k nádraží, takhle se bude vyjíždět do hustého provozu a pokud bude odbočovat doleva, tedy ven z města, bude se výjezd ucpávat. A zajímavost nakonec, je zachovaný nápis Autobusové nádraží, které je však nahoře.Slavnostní otevření s prohlídkou parkovacího domu proběhne v pátek 7. června od 10.00.
Ta cena za jedno parkovací místo pro auto je ještě o něco nižší. Autor článku v tom výpočtu neuvažoval jízdní kola – přeci jen 99 jich už nějaký prostor zabere.
souhlas, ale to jsou už marginálie. v Liberci by určitě řekli, že tam mají navíc zelenou střechu:-)
no u nás v práci, po té co instalovali stojany do různých zákoutí, oblouků zatáček ( třeba takové malé ostrůvky kam se v pohodě vejde 5 kol) už ppo jejich soustavném naplnění ( řekněme 50 kol) přistoupili k tomu, že “ obětovali“ celá dvě stání , no a teď je na nich stojan pro 20 kol … čili teoreticky, pokud obětovali skutečně parkovací místa a ne hluché prostory, tak to je za 10 aut slušná výměna …. Navíc u nás “ obětovali“ velmi neoblíbená parkovací místa typu krypta na konci garáží, kde byla auta v takové jako kóji kde se… Číst vice »
Asi logicky, ono záleží na tom, kde se to staví. Něco je stavět v centru města a něco někde u nádraží. Obchodní centrum Palladium bylo taky na m2 2x dražší něž Centrum Černý most.
Tento v Příbrami je ve středu města u nádraží. Do kostela je to deset minut a na nádraží pět.
No, tvrzení, že příbranská nádraží jsou v centru města, je dost odvážné: záleží na tom, co považujete za centrum města v případě příbrami = zda „staré“ město, nebo mnohem lidnatější rozlehlá sídliště. A srovnávat „centra“ Příbrami a Liberce (N.B. navíc krajského města) je také trochu „mimo mísu“.
Katastrální území Příbram je staré město. Katastrální území Březové Hory je Sídliště a staré Březové Hory. Jen náhodou nedošlo k rozdělení zpět na původní obce, jako k tomu došlo v Berouně.Jinak rozloha Příbrami 33,45 km2 rozloha Liberce 106,1 km² Obyvatel Příbrami 35000, obyvatel Liberce 104000. Zalidnění na km zhruba stejné, jen k Liberci je přidruženo více původních obcí. Proto umístění ve středu města a u nádraží je z pohledu docházkové vzdálenosti a tedy počtu klientů parkovacího domu obdobné. Rozdílné je pouze to, že Liberec potřebuje pro obsluhu mšsta další dva parkovací domy u dalších dvou nádražích, pro srovnatelné pokrytí.
Pokud jde o tzv. Liberec (Velký Liberec) lze si nastudovat historii. „1. května 1939 připojením předměstských obcí Rochlice, Horní Růžodol, Dolní Hanychov, Janův Důl, Františkov, Růžodol I, Staré a Nové Pavlovice, Ruprechtice, Starý a Nový Harcov vznikl tzv. „Velký Liberec“,“
Z jakých dat čerpáte a co vlastně u těch nákupních center porovnáváte? Ta centra se minula jak v čase, tak v koncepci… Palladium částečně historická budova kasáren, k retailu se tam stavěl i office, naproti tomu CČM vlastně čistý retail na zelené louce, navíc budovaný ve dvou, časově od sebe dost vzdálených dobách.
Tohle jako příklad moc nefunguje, ale přepočet nákladů na parkovací místo u parkovacích domů kdekoliv u nás je pořád ten jeden betonový skelet obušený čímkoliv, aby to nějak vypadalo.
Ví třeba někdo, na kolik vyšla výstavba parkovacího domu v Benešově u nádraží?
100 mil. dotace + 67 mil. od města
Ta cena ukazuje na předraženost úplně všech zmíněných parkovacích domů. I kdyby všechna místa prodali a za provoz nedali celou dobu ani korunu, návratnost je nádherných 50 let. To už bude, obávám se, stát na místě parkovací dům tak třetí vzhledem k mizerné kvalitě dnešních staveb.
Město tem dům postavilo jako službu. Horujete za ekonomickou návratnost i u jiných službu podporovaných z veřejných rozpočtů?
Pokud je ta služba určena pro uskladnění soukromého majetku tak ano, jsem pro tržní nájem a to jak v parkovacím domě tak na ulici, aby to bylo fér.
A pokud je jiná služba určena pro přepravu soukromého zadku?
Takze verejnu dopravu prestaneme dotovat a cestujuci si zacne platit plnu cenu ? Ked sa mame spravat trhovo, tak nech sa spravaju vsetky moznosti dopravy trhovo. Tak isto treba zacat platit za prenajom cyklostojanov. Tiez sa uskladnuje sukromny majetok. Mozeme pokracovat zavedenim myta na bycikle. Tie cyklotrasi sa zadarmo neplatia. Preco by mal niekto kto zasadne chodi pesi platit niekomu vystavbu cyklotrasy. Ked trhovo, tak trhovo. Ci len trhovo ked to vyhovuje mne ? Nezachytil som, ze kolko bude parkovne pre bycikle v tom parkovacom dome. Zeby nebolo ziadne. Nebodaj odstavenia bycikla v tom parkovacom dome uz nie je uskladnenie… Číst vice »
Jsem pro. Tržně vše. K tomu platba za negativni externality. A pak at si opravdu kdo chce jezdí čím chce.
Takový přístup lze snad uplatnit pro cesty za zábavou – ale jak budete řešit cesty do zaměstnání a asi třeba i za vzděláním? To mají všichni chodit do prácě pěšky nebo jezdit na kole, aby nemuseli platit vaše „tržní“ jízdné, nebo jim na ně mají přispívat zaměstnavatelé a započítat to do nákladů?
No a proč ne? Co je špatného na placeni reálných nákladů? Samozrejme s tím, ze by se o to snížily daně. Proste kdo chce jezdit, tak zaplatí realne náklady. Mate pravdu, ze by to asi znamenalo nárůst pěší a cyklodopravy, zkratka bychom se začali chovat efektivněji. Za mě jen houšť.
Pak je ovšem otázka, jaké jsou reálné náklady u jednotlivých druhů dopravy: aby to totiž nedopadlo tak, že nejlevněji vyjde IAD a nebudou vám stačit silnice a právě třeba ta parkovací místa.
Jasně no, na druhou stranu kdyby to tak vyšlo, tak jezděme všichni autem, proč ne, když to vyjde nejefektivněji. Nedávalo by smysl skrze dotace uměle udržovat neefektivity. Ale popravdě si myslím, že při započtení negativních externalit to tak nebude.
Internet je toho více méně plný, tak namátkou třeba zde: https://www.are.admin.ch/are/en/home/mobility/data/costs-and-benefits-of-transport.html
Ok, takze napr. v Prahe VHD zdrazie 10 nasobne ? Mam dojem ze som zachytil, ze na cestovnom sa vyberie len 1/10 existujucich nakladov.
Napr. zachytil som clanok o vltavskej cykloceste. Naklady niekde na urovni 1 miliardy Kc. Primarne urcena pre turisticky ruch. Bude sa na nej vyberat myto aby sa splatila vystavba a jej udrzba ?
Pětinásobně, zachytil jste to špatně, taky se na to hodně plive a mluví se o tom, že by se měla cena roční lítačky alespoň zdvojnásobit. Btw to jsou asi tak 2 sekundy googlení. Každopádně srovnejte to s tržní cenou parkování a zjistíte, že překvapivě 80% dotace ještě nemusí být tak moc. Roční tržní cena parkování v praze se bude pohybovat v desítkách tisíc a při platbě 1200/rok se bavíme o dotaci 90% a výš. O mýtu jsem nemluvil, ale jestli chcete, asi ani s tím nemám problém. Hodně jsme si zvykli na to, že doprava je relativně levná věc, přitom… Číst vice »
Proč ne; poskládejte partu kamarádů, ovládněte příbramskou radnici a zaveďte svoje pravidla.
Předpokládám, že stejný tržní princip budete uplatňovat i u jiných služeb – třeba převážení soukromých osob MHD za jejich soukromými cíly – třeba do divadla za účelem jejich soukromého povyražení.
Když to otočím, mate pocit, ze řešením bytové krize je rozdávat lidem byty zadarmo nebo výrazně pod cenou? Myslíte, ze by to poptávku uspokojilo nebo spíše stimulovalo?
Nějak bydlet („střechu nad hlavou“) potřebuje každý, ale nemusí kvůli tomu vlastnit byt, auto však každý k životu nepotřebuje, resp. mít ani nemusí (stejně jako třeba televizi nebo notebook): buď ten rozdíl jen necítíte, a pak zasloužíte politování a osvětu, nebo jen hloupě provokujete, a pak zasloužíte pár přes zadek, abyste se probral.
Zajimave, takže vy říkáte, ze bydlení narozdíl od parkování potřebuje každý, ale parkování budeme rozdávat zadarmo a bydlení tržně, protože..? Jinak každopádně jsem se ptal na něco jineho, jestli když nějakou komoditu budeme rozdávat zadarmo nebo výrazně pod cenou, tak tím poptávku uspokojime nebo spis stimulujeme. Jinak vaše sexuální choutky si nechte na doma, to sem opravdu nepatří. Děkuji.
Bydlení jste do toho vmontoval vy, ne já, a já jsem ani nikde netvrdil, že by parkování mělo být zdarma, takže si to hloupé napadání laskavě odpusťe. Je ovšem značný rozdíl mezi bydlením jako jednou ze základních potřeb a automobilismem, který základní potřebou rozhodně není, a já nemohu za to, že to nechápete nebo spíše nechcete pochopit, protože jinak byste nemohl těch svých zavádějících pseudoargumentů použít.
V čem vás prosím napadám? V tom, že se vymezím vůči vašemu “plácání pres zadek”? Vy jste reagoval na můj koment, kde se ptam na to, jak si dotyčný mysli, ze funguji tržní principy a rovnováha mezi nabídkou a poptávkou. Protože v parkování se kupodivu snažíme tyto principy popřít a uspokojit poptávku parkováním zdarma nebo s podstrelenou cenou. Přitom nikde jinde k tomu takto nepristupujeme, dokonce u těch základních potřeb jak vy píšete platíme tržní ceny. Není to paradoxní? Každopádně rano moudřejší večera, já vás nijak napadnout nechtel, nicméně zkuste si znovu přečíst svou první reakci na mě, jestli vám… Číst vice »
Jako bych slyšel Marii Kabrhelouvou, předsedkyni svazu žen. My s tou buržoazií zatočíme!
Jděte už s tím uskladněním soukromého majetku k šípku. Kdyby se v tom parkovacím domě nedělala stání pro jízdní kola vešlo by se tam aut více a ta co se tam takto nevejdou vám budou zabítat veřejný prostor někde na ulici. Víte vůbec vy někteří co chcete?
Prosím, vysvětlete mi to ještě jednou a pomaleji, jako šestiletému.
Ze společného měšce jsme si postavili parkovací dům, zřejmě na základě nějaké kolektivní vůle. Teď byste zřejmě rád napálil parkovné, aby se ta investice vrátila dřív než za 50 let. Tedy abychom zaplatili tu stavbu podruhé? A komu zaplatili? Sami sobě?
A vy jste taky na byt šetřil nikoli 6 ale 12 milionů?
Přesně tak. Takovou logikou by nestál jedinej kulturák v jakémkoliv městě/obci…
Tak pokud vím třeba v případě brněnské haly se ta návratnost hodně řešila (netvrdím, ze bude vycházet a rozhodne netvrdím ze hala je dobra věc). Ale v te veřejné diskuzi to zaznívalo hodně často.
Však také většina těch kulturáků není smysluplná.
Spravedlivě by si to měli zaplatit uživatelé, a společnému měšci a přes něj těm, kteří to přes něj zaplatili, by se to mělo vrátit. Jako že to jsou přece jen značně rozdílné skupiny, tedy jen částečně ale ne jen sami sobě.
Parkovací dům je infrastruktura. Ta stojí peníze, a poskytuje službu, jejíž hodnotu nelze vyčíslit. Otázka „návratnosti“ je úplně nesmyslná. Infrastrukturu stavíme, protože chceme něco vylepšit, a jsme ochotni za to zaplatit příslušné náklady.
Přesně. Kdy se asi tak zaplatí optický internet nebo dokonce věci jako GPS?
moment, ISP jsou státní/městští?
S tou infrastrukturou je to složité. Jak byste ji kvalifikoval, aby vám do ni spadlo parkování ale zároveň ne bydlení?
To ale stále nevysvětluje proč jsou ty parkovací domy tak předražené. Pro firmy co to staví je to pěkný byznys. Jestli by pak náhodou nebylo řádově levnější koupit pozemek, klidně i o kousek dál, a udělat tam obyčejné lowcost parkoviště za zlomek ceny. A nemusí to být vyasfaltovaná plocha zabraňující vsaku vody, stačí se podívat třeba do Německa jak se tam staví lowcost záchytná parkoviště. Nejvíc mě dovede vytočit několikapatrový parkovací dům „financováno z EU“ na kraji města vedle louky s kupní cenou max cca 50 Kč na metr čtvereční. Tady je nesmysl rozčilovat se nad tím že něco stálo… Číst vice »
Takže je lepší postavit řádově větší parkoviště (a to v centru města opravdu nepostavíte, bez ohledu na to, kde to „centrum“ v rámci zrovna Příbrami vlastně je) a i když to bude „lowcost“, zabere to násobně více prostoru? Ano, bude to i řádově levnější, ale externality budou jistě převažovat.
Pojďme si říct jako návratnost má třeba kanalizace, vodovod a nebo nová silnice/chodníky…
Zrovna voda a kanalizace se zaplatí naprosto bez problému, asi jste dlouho neviděl roční vyúčtování domácnosti.
Videl a i rozpocet vodovodu a kanalyzaci … rychlosti obnovy daji celou sit za tech 50-100 let.
Město ale není developer, aby budovalo primárně s návratností. Důležitý tam je ten prvek služby obyvatelstvu a ten podle mě u parkovacích domů u dopravních uzlů celkem obstojí…
Jsou parkovací domy předražené, nebo parkovné v nich podceněné??