Při požáru vlaku v Ústí nad Orlicí selhala obsluha závor, hasiči se nemohli dostat na místo

Požár nákladního vlaku v Ústí nad Orlicí. Zdroj: Hasiči SŽPožár nákladního vlaku v Ústí nad Orlicí. Zdroj: Hasiči SŽ

Spadlé závory zdržely hasičské vozy na jedenáct minut. Správa železnic nedostatky nezjistila.

Když zkraje května vyjíždělo několik jednotek hasičů k požáru nákladního vlaku se dřevem do železniční stanice Ústí nad Orlicí, zdržely je na jedenáct minut závory. Selhala jejich obsluha. Pardubičtí hasiči to uvedli v odpovědi na dotaz podaný na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Při příjezdu na místo události bylo zjištěno, že se vlak nachází v zadní časti starého nádraží a jednotka musela přejet k události z druhé strany. Při přejezdu se musela jednotka dostat přes železniční přejezd, který je ovládán ručně. Zde nastal problém se sehnáním obsluhy na zvednutí závor,“ uvedli hasiči.

Velitel zásahu přes krajské operační a informační středisko několikrát urgoval, aby se na místo dostavila obsluha závor. K požáru pak zamířili alespoň dva hasiči z hasícím přístrojem, avšak přes celé nádraží museli po svých.

„Mezitím se velitel zásahu telefonicky spojil s dozorem trakčního vedení a bylo mu sděleno, že vedení nad a vedle zasaženého vlaku je vypnuto od elektrické energie. Následně se velitel zásahu s dozorem domluvil, že až se na místo dostaví jednotka drážních hasičů z České Třebové, tak bude vedení ještě zkratováno,“ dodali hasiči.

Hasičské vozy se na místo dostaly až po zvednutí závor, ke kterému došlo po jedenácti minutách od jejich příjezdu. Zachytila to online kamera, která prostor nádraží snímá. Příjezd prvních vozů k závorám je zadokumentován v čase 04:20, zvednutí závor a průjezd hasičských cisteren pak až v 04:31.

Neveřejný přejezd přes staniční koleje, který je v souvislosti s požárem zmiňovaný, má podle vyjádření Správy železnic trvale uzavřené závory.

„Nejsou dálkově ovládané, jejich otevření vyžaduje fyzickou přítomnost výpravčího a ruční obsluhu mechanismu s elektromagnetickým zámkem. Cesta od dopravní kanceláře k přejezdu je na necelé 4 minuty chůze, dalších 4–5 minut zabere následná manipulace se zabezpečovacím zařízením a vlastní otevření závor. Celková časová náročnost těchto úkonů odpovídá běžným provozním podmínkám,“ řekl deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

SŽ nedostatky nezjistila

Správa železnic se podle Gavendy případem zabývala, prověřila jak technologické, tak organizační aspekty zásahu a nezjistila nedostatky ze strany zaměstnanců při obsluze přejezdu.

„Dojezdový čas jednotky HZS Pardubického kraje z hasičské stanice Ústí nad Orlicí je přibližně 5 minut. V případě aktivování požadavku na zvednutí závor ze strany operačního střediska zůstává zachován parametr dojezdového času jednotek hasičů. Je ale nutné, aby operační důstojník HZS Pardubického kraje okamžitě kontaktoval pracovníka CDP v případě výjezdu do předmětném areálu,“ dodal Gavenda.

Požár 7. května zkomplikoval provoz na hlavním železničním koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. „Došlo patrně k odletu jisker od namrzlého trakčního vedení a ty pravděpodobně zapálily náklad dřeva,“ uvedl mluvčí pardubických hasičů Miroslav Polák. Proud větru za jízdy vlaku jiskry dál rozfoukával, až si toho všiml dispečer drah a nařídil vlak zastavit.

Tagy požár požár nákladního vlaku Správa železnic Ústí nad Orlicí
141 komentářů