Při požáru vlaku v Ústí nad Orlicí selhala obsluha závor, hasiči se nemohli dostat na místo
Požár nákladního vlaku v Ústí nad Orlicí. Zdroj: Hasiči SŽ

Spadlé závory zdržely hasičské vozy na jedenáct minut. Správa železnic nedostatky nezjistila.
Nevadí že hoří. Důležité je, že hoří dle předpisu.
Wtf? Hasičský auto neprojede přes stažený závory?
Nedavno tu byl clanek o tom, jak na Praze 1 hasici trenujou prerezavani sloupku. Proc probuh neprerizli ty zavory a misto toho cekali, az nejakej deda dobehne (dojde) s klickem.
Na dráze platí, co spěchá má ještě dva dny čas.
Výpravčí se přeci nesmí vzdálit ze svého pracoviště!njn,to je tím šetřením,nikde nejsou lidi a pak to takhle dopadá😀
„Otevření závor vyžaduje fyzickou přítomnost výpravčího“. Ústí nad Orlicí není neobsazená dopravna?
Je tam pohotovostní výpravčí nebo nějaká taková funkce.
Děkuji. Pohotovostního jsem čekal spíše třeba v Chocni, Ústí jsem tipoval na neobsazené. Děkuji za objasnění.
Ještě mi to připomnělo tento případ:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/dispeceri-mohli-zastavit-vlak-pred-nehodou-misto-toho-odkazovali-hasice-jeden-na-druheho-zjistila-dr-18534
§1 Nikdy se to tak nedělalo. & §5 Bylo by to příliš složité.
Šmarjá vodemknout závoru jo?
No ale dyť to vod výluky nebylo vodemklý hele, to bude stejně celý zrezlý.
A nemůžou to vobject?
Né jo?
No dobrý.
Tak já zavolám Jituně, vona bude vědět.
Čáu Jitu.
Jo ty nevíš…
Honzovi, jó?
Hele a to víš- Stáňa z Moravský má prej nový auto.
Nó…
Nó,
No já nevim kde na to vzal, mě se neptej.
Nó…
Nó…
No hele já musim končit, mě sem jedou hasiči…
..jj, asi tak nějak si to představuju taky, kocourkov Česko. A to ještě Hasiči měli štěstí, že po nich Jituna nechtěla razítko a podpis..
A zkontrolovat nějakou průkazku…co kdyby to byl jen striptér v hasickým a otvírala to zbytečně.
https://youtu.be/waEC-8GFTP4?t=8
…
Nó …
Počkej.
Jak jako ať to uříznou??
Neblbni, já tu nebudu tři dni nosit vópéčka.
A nešlo by, aby měli hasiči od přejezdu klíče?
To by museli mít klíče od všech přejezdů v jejich regionu.
Existují generální klíče, to nebude problém.
Ona to ale asi nebude obyčejná FABka.
A to mění co? Generální a skupinové klíče jsou běžnou součástí všech trochu slušných klíčových systémů.
Jistě je to nepřekonatelný problém…
U podobného přejezdu (na pole, louky, les, stoh) měli před lety naši Dobráci tichou instrukci: zavolat výpravčího a pokud nic nepojede, povolení závory uříznout. Než by doběhl do neobsazeného závorářského domku to zvednout, tak by bylo zítra.
Během polních prací, bývalo stanoviště obsazováno.
Joo,dneska už nikde nikdo v rámci úspor není,a výpravčí se mnohdy v noci ve službě bojí,protože je v čele budově úplně sám
Někdo musí říct, že tam nic nejde (po žádné koleji). Kdyby měli tuhle informaci, možná by i závoru prorazili.
Hoří nám na nádraží vlak. Zastavíme provoz, nebo počkáme, až si o to hasiči požádají?
Shodily sme návěstidla, vyslaly general stop. Většina vlaků stojí, ale zůstává jeden do kterého se nedá dovolat.
Stihl general stop před ztrátou signálu a zastavil nebo si jede dál, zatímco ještě nic netuší?
Hasiči to mají 10 minut cesty. Vlak nám mezi tím ujede 10-15 kilometrů a do ničeho nevrazí … no raději ani ten generální stop nepoužívat!
Jim asi stačí ty stříhací nůžky a flexa…
Nešlo.
Šlo, ale to by v tom problému nesměla být dotčená jistá státní organizace známá svojí chutí do řádného plnění svých úkolů.
U takového požáru asi zdržení nevadilo. Beztak tam byla nějaká vlhká kulatina bez valné hodnoty. Ale jindy podle mě může jít o vteřiny (dál to rozvádět nechci). Takže chápu hodnocení Krajských hasičů, že v tom vidí selhání obsluhy závor.
Máte pravdu, dřevo skončilo jako štěpka.
A nelikvidují se požáry i proto, aby nedošlo k poškození něčeho kolem?
Na sto procent s vámi souhlasím. Požár se má zlikvidovat či nejdřív. Takže každé zbytečné zdržení je problém. Naštěstí u tohoto požáru o nic extra nešlo. Ale mohlo by třeba v budoucnu. A čekat 10 minut na otevření závor, i když je to v souladu s technologickymi postupy Správy železnic je fakt na pováženou a bylo by vhodné změnit v daném případě přístup.
>bez valné hodnoty.
Kdybyste měl vedle barák a v garáži u plotu sousedícího s kolejemi odstavené své Bentley, tak byste mluvil jinak.
A kolik lidí s Bentley bydlí u kolejí lol?
Dejte si k obědu maso.
… a nebo taky nemohoucí příbuzný. Takže vyražené dveře – hasiči udělali správnou věc a zachránili člověka.
Vy fakt nejste nejčilejší koťátko z vrhu.
Otázkou je, jestli ten trvale uzavřený přejezd tam neudělali záměrně, aby tím znemožnili rozumné využití původní výpravní budovy…
Tak pochopitelně by to v původním stavu (normální přejezd, tedy nejspíše i s prolomitelnými břevny) s možností standardního dojezdu doprostřed kolejiště bylo pro tento případ jednodušší. Leccos by také bylo snazší, kdyby byla alespoň vůle ke konsenzu. No co už. Možná projekt počítal s hašením od okraje kolejiště.
Tak asi to byl přejezd místního významu.u nás tam také visela cedule_prejezd trvale uzavřen,na požádání otevře pracovník odbočky.ted už ho zrušili úplně,jelikož tam už nevede kloudna silnice
Velmi správná připomínka: jako jedna z možností, jak využít část přízemí té budovy, bylo zřízení restaurace (dobře fungující a prosperující „nádražka“ tam ostatně vždy bývala), ale odpůrci záchrany budovy tehdy jako protiargument uváděli, že by hospodu nebylo možné snadno zásobovat, a i ten přejezd byl tehdy záměrně upraven jen tak, aby sloužil jen pro služební potřebu – ale, světe div se, měl také sloužit právě i pro případnou potřebu hasičů. Škoda tamní nálevny, i dotankování kelímku se dalo v pohodě stíhat i při jen tříminutové přestupní době (žádný podchod tam tehdy nebyl a ani nebyl potřeba) – a i ti… Číst vice »
🤣🤣🤣 no teda, fakt sú tie české trate bezpečné 🤣🤣🤣
Jojo zrovna od. Slováka taková poznámka sedí…
U vás v brodskèm spadl beton z mostu na koleje to je bezpečné.
A co takhle hasičskou stříkačku na železničním podvozku?
Samotný podvozek je k ničemu. To by musel být celý požární vlak.
Vyrob to, nabízej to, a třeba to někdo koupí. Máš možnost. Ale to bys nesměl být Halásek, co se umí akorát vnucovat do diskuzí pod falešnými jmény, protože i admin ho má za, cituji: „idiota obecného“.
Tak v zemi, kde zítra znamená včera, mají i požární vlak. 😀
Jen jim nesmí uvíznout další vlak mezi hasičárnou a požárem.
V Čechách ale taky,to není nic zas tak neobvyklého😉
Obávám se, že než by dostali přidělenu kapacitu, pak by to někdo sepsal, pak zjistili, že jim padá ETCS, tak bude po požáru…
Hasiči SZ je mají, jsou to dvoucestná vozidla, hasičské stříkačky s přidaným podvozkem pro jízdu po kolejích
Taková zvláštní situace. Ve stanici hoří, zastavený provoz a výpravčí neví, že hoří? Pokud by věděl proč neotevřel závory pro příjezd hasičů dříve? Sám by měl nejlépe vědět jak se dostanou k místu zásahu nejblíže.
Spěchej pomalu. Prostě je zaměstnanec SŽ a tam se nespěchá. Podle mě na tu pomalost musí mít nějaké firemní školení každý měsíc. 😁
SŽ je zkratka Smrt železnici
Ve stanici hoří. Provoz je zastaven. Hasiči způsobně čekají až nějaký Jouda zvedne závory.
Trochu to připomíná ten vtip s policajty, kteří čekají až uschne podlaha.
Tak když se hasiči bojí i odřít evidentně špatně zaparkovaná auta…
Protože v tom našem absurdistánu by se totiž jednalo o dopravní nehodu…
Vždyť jo. Ale po zásahu by se normálně vrátili, řidič by vyvázl z trestu díky krajní nouzi, sbor by zaplatil nehodu z povinného ručení, a parkující by byl ponížen akorát o flastr.
A kdyby to auto odřeli úmyslně aniž by jim bránilo v průjezdu, tak dokonce trestný čin poškozování cizí věci.
A nejen v ČR, v celém civilizovaném světě je zakázáno ze závisti ničit cizí věci.
Z jaké závisti? O čem to melete?
#mynic 🙂
Kdo ví, jestli mu to došlo. Školení jsou tragikomická fraška, dozorčí provozu (nebo podobné zbytečné pozice) akorát buzerujou, že někde chybí podpis nebo číslo poruchy, místo aby se zaměřili na důležité věci a krizové jednání. A pak to v praxi vypadá takhle.
Školení … na tohle je potřeba školení?
To už jste vážně dokázali potlačit rozhodovací schopnost až tak moc?
Školení na jakékoliv krizové jednání je potřeba jako sůl, stejně tak řádné poučení o všech potenciálně rizikových věcech ve stanici.
Školení je potřeba na všechno,to byste se divili!
Já musel mít školení i na to, abych mohl školit.
Chlívkem u vechtrovny to začíná a srážkou vlaků končí…
Výpravčí nesmí opustit své stanoviště
Proč? Vlaky kolem stojí a má snad telefon.
Slovy mluvčího železnic: Vidíme požár, voláme hasiče, divíme se, že nepřiletěli hasit naše nákladní vagóny ve vrtulníku a ještě po nás chtějí otevřít železniční přejezd určený pro hasiče. Po chvíli přemýšlení přece jen někdo zvedne zadek a pomalým krokem se odebere je tedy výsostně vpustit do areálu. Pracovníkovi železniční cesty trvá pohyb po jeho pracovišti déle, než příprava, příjezd i zásah hasičů. (2 hasiči mezitím doklusali na místo s hasičáky – tedy něco, co o 15 minut dříve mohl klidně udělat strojvedoucí s nádražáky na tomtéž místě.) A je to tak naprosto v pořádku a správné. Co třeba pořídit pracovníkům… Číst vice »
„udělat strojvedoucí s nádražáky“ Strojvedoucí hořící náklad pod zapnutou trolejí opravdu hasit nebude ,a “ nádražáci“ už téměř nikde žádní nejsou… Většina nádraží je bez personálu.
Přesně řečeno!
Smutné, že se toho dělá nafouknutá bublina. Nikdo od hasičů si nestěžoval. Věděli o tom od samého začátku, že musí počkat, až se závora ručně otevře. Aby se dostali na místo. Mezitím se zavedla opatření, vypnutí TV a zastavení provozu. Jediné co se řešilo, příště nechat dojet vlak do Třebové na vhodnou kolej kvůli zásahu aby nedošlo ke vlivu na osobní dopravu.
Ta závora už měla být otevřená dřív, než tam přijeli.
„Parametr dojezdu zůstává zachován. “
Aha, takže vážení hasiči, až budete mít dojezdový čas někam 15 minut, tak tam dojeďte přesně za 15 min anebo kdyby jste tam byli dřív, tak začněte až po 15 minutách. Pokud začněte dřív, ještě vás že SŽ nebo podobné nařkne, že nedodržuje tě technologické časy. Na škody nebo zranění neberte ohled.
Pod zapnutou trolejí vám nikdo hasit nebude,leda by to byl blázen 😐to je ten největší průser 😕
„Je ale nutné, aby operační důstojník HZS Pardubického kraje okamžitě kontaktoval pracovníka CDP v případě výjezdu do předmětném areálu“. Aneb Dobrý den, chtěli bychom vám něco uhasit, můžete nás pustit dovnitř?
Na našem pracovišti – nemá s dráhu nic společného – zajišťuje v případě požáru zpřístupnění objektu hasičům ostraha. Jakmile hoří, sami ví, že mají otevřít brány a vstupy, vedoucí k místu požáru, protože jde o čas.
No jo, vše ovládané na přílišnou dálku. Však vlaky mohou stát (zde i hořet) třeba celé hodiny. Politika absolutní efektivity. Je to levnější…
Bohužel to tak je,pořád se šetří,nikde už nikdo není a proto to tak dopadá.strojmistri a dispečeři sedí támhle někde v tramrarii a odtamtud se to všechno řídí
Něco jiného je vstup do areálu firmy a vstup na provozované koleje. Závory může obsluhovat jen pověřený pracovník
Ať si ty závory obsluhuje třeba Alzák, ale jde o to, aby tu obsluhu provedl, když je to potřeba.
Je mi trochu divné, že SŽ počítá při požáru s chůzí, když na Hlavním v Praze počítá s běháním strojvedoucích i při běžné změně stanoviště. 🙂
Ano, také mě poněkud zaráží, že v případě požáru pan Gavenda kalkuluje s běžnou CHŮZÍ výpravčího. Ten by snad v takovém případě mohl i běžet.
Proč by běhal, když to nemá v popisu práce? Však jeho majetek nehoří. Kdyby se mu něco stalo, ještě za to bude popotahován.
A kdyby se přepálilo trolejové vedení, tak se nebude pár dní jezdit.
Jako mít na těch asi 300 metrů 4-5 minut chůze je dobrý vtip.
Tak na tenhle komentář pracovníka SŽ jsem čekal.Presne z toho samého důvodu byly vytopeny podchody ve Svinově při povodni. O tom, že voda jde všichni věděli, ale zajistit pytle s pískem, to nikdo neměl v popisu práce. A s tímto alibismem se setkávám na všech úrovních Dobré zpravy.
Nejsem pracovník SŽ.
Ale myšlení máte zjevně stejné
Však to je úplně normální na celé dráze. Nerozumím, kde někdo bere tu naivní představu, že u jiných subjektů na české železnici to funguje jinak. 😀
Já bych dráhu nijak zvlášť nevypichoval. Myslím, že jde o typický český /československý povahový rys. Naši východní bratři ho definovali příslovím: „Kto rýchlo robí, dvakrát robí a narobí sa ako ko..t“. Dneska tady například vyšel článek o stavbě úseku D3 Kaplice – Nažidla. U Nažidel se v roce 2003 stalo velké neštěstí, kdy autobus s lyžaři sjel ze silnice a 20 lidí tam zahynulo. Politici se tenkrát (stejně jako dneska) předváděli a rezolutně prohlašovali, že místo staré nevyhovující I/3 se musí neprodleně postavit (tehdy) rychlostnice R3. No a rok se s rokem sešel a už po 22 letech tady máme… Číst vice »
Za prvé. Technologické časy na obrat souprav jsou věcí dopravce, ne SŽ. Za druhé. Výpravčí běžet nemohl, nesmí, je to proti předpisu bezpečnosti práce.
Někdy mi přijde, že zdejší šotouši považují SŽ za unitární železnici… 😀
A nesmí opustit pracoviště
Ani kdyby hořelo.
„Razítko nesmí za žádných okolností opustit kancelář. Existují pouze dvě výjimky – požár a mobilizace:“
Není to jen věcí dopravce, ale komplexní dohody dopravce a SŽ. Nebo myslíte, že když dopravce dá obrat na hl.n. v Praze 50 minut, tak mu to SŽ odkývá? Asi ne. Všichni chtějí aby se vlaky na přeplněném hl.n. v Praze moc nezdržovaly, koneckonců je tu na zdopravy o kapacitě na hl.n. v poslední době dost článků.
Tak ale obrat se za tři minuty udělat dá i bez běhání. Třeba druhým strojvedoucím.
Takže vlastně ti běhající strojvedoucí při (příliš) ostrých obratech by vlastně měli mit problémy s předpisy 😁
Ne, ti jsou skoro určitě schopni prokázat že podle definice MOV použili „rychlou chůzi“ a nikoliv běh (definice chůze – alespoň jedna část chodidla je neustále v kontaktu s podkladem)…
Vždy mě fascinovalo, že na dráze je tak snadné říct „To oni.“ A lhostejno, zda dopravce, správce dráhy nebo MD.
Viděl jsem výpravčího přehazovat výhybku v nejmenované stanici tak, že sedl na skládačku a mazal někam na konec nádraží 😄
A to tam mají asi tři koleje. Ale dělají to často, tak jsou technicky vybavený.
Ono by se nemělo ani v kolejišti jezdit na kole!jestli jel,tak načerno
Jestli vám chlap před důchodem poběží….
Nevíte, co to je služební krok železnočáře?
Běh přece neodpovídá BOZP 😂
To je je trošku mimo. Technologické časy na přechod stanoviště jsou na dopravcích, nikoliv SŽ.
A počítá na hlavním s běháním – zakazuje dopravcům střídání strojvedoucích nebo jezdit ve dvou (každý v jednom čele)
SŽ zde naopak už upozorňuje na rizikové postupy dopravců a objednatelů. 🙂
Takže závory nebyly SPADLÉ, nýbrž DLOUHODOBĚ UZAMČENÉ. Na mapách je tento přejezd uveden se značkou: „P8426 – hasičský, Nádražní, Ústí nad Orlicí, Česko“ https://mapy.com/cs/letecka?x=16.3798609&y=49.9711521&z=18 Nezasvěcený pozorovatel by z takové informace mohl odvodit, že přejezd je ve zvláštním režimu umožňujícím jeho využití hasičům. Dotaz pana „Knížecí rada“ je naprosto oprávněný. Zrovna na této části kolejiště směr Letohrad se asi nelze nadít toho, že by tam neočekávaně prosvištěly nějaké rychlé tranzitní vlaky. Naskýtá se otázka, jestli by tam hasiči taky 11 min. čekali, až jim někdo přijde odemknout, kdyby hořelo to staré nádraží? Předpokládám, že motorová pila patří k jejich běžné výbavě.… Číst vice »
Tak myslel jsem, že břevna závor lze lehce přerazit, aspoň to chceme po řidičích kamionů uvízlých na přejezdech. Tak proč tedy ti hasiči nepřerazili břevna závor? To nebyli ve spojení s CDP Přerov. Nebo ta břevna závor nakonec nelze přerazit? A jak se ti hasiči dostávají k místům, kam nelze dojet s hasičákem?
Já jen, že na železnici chceme spoustu zamčených přejezdů přes různé polní a lesní cesty. A jak se pak tedy přes ně ti hasiči dostanou, když bude hořet tráva nebo les?
Vlastníci těch pozemků si musí žádat o odemčení těch přejezdů několik týdnů předem…
Tvl prorazit závory chceme když mezi nima stojí náklaďák v kolejišti a riziko vážné nehody je téměř 100%. Tady hořelo pár polínek.
Nějak ten vlak stojící mezi závorama z toho záběru vypadl???
Proč by si hasiči ničili drahé auto kvůli tomu že hoří dřevo. Navíc by tím udělali víc škody než užitku.
Co mě ale zaráží je, že hasiči (ať drážní nebo normální) nemůžou vyjmout klíč z EM zámku a zvednout si závory sami a musí čekat až přijede nějaký Lojza kterého tahají bůhví odkud.
A to ti hasiči nemají v tom drahém autě motorovou pilu? 🤔
Samozřejmě že mají, ale zrovna byli v „not my job“ módu, který jim velel počkat, až to vyřeší někdo jiný.
Jasně že mají pilu. Ale proč by ji použili když měli informaci „že někdo je na cestě“.
Mě prostě přijde na palici že nemají jednoduché proškolení na otvírání závor v těchto případech.
Pokaždé když tam budou mít výjezd tak bude zastavený provoz.
My jako JSDH máme klíče od lomu kde máme čerpací stanici a nečekáme až Franta přijede z hospody na kole aby nám odemknul.
Ty břevna přerazit lze je to jen prkno. Břevno co je u elektromagnetu ( kde se uvolňuje klíč k obsluze) má hlídání celistvosti při přerušení dojde k signalizaci poruchy prejezdu ( stejně se signalizuje i vyjmuty klíč z elektromagnetu taky je přejezd červený). Obsluha si odemkne telefon a elektromagnet s klíčem zavolá výpravčímu ten mu uvolní klíč ten obsluha vyjme jde k první závoře odemkne ji a zvedne závoru tím odemcenim si uvolní závislý klíč od druhé závory vyjme ho a jde odemknout druhou pak ji zvedne. Takže opravdu to chvilku trvá. Navíc víme jak to dneska je lidí stojí… Číst vice »
To je dost hustý systém. Elektromagnetický zámek chápu, ale že se musí každá závora odemykat jiným klíčem a otvírat zvlášť… že se musí žádat běžně týdny dopředu.. to tedy mi přijde už trochu překombinované.
No ono to ani jinak udělat nejde. Kdybyste měl jen jeden klíč, pak odemknete a zvednete první závoru, klíč vyndáte místo otvírání druhé závory ho klidně strčíte zpátky do EMZ…
Už chápete, proč to tak je?
ano, protože se to nikdy jinak nedělalo …… pravidlo č. 1.
No tak tam můžete mít 2 EMZy, v nich 2 klíče… pomůže vám to?
Evidentně nechápete princip toho, proč je to tak udělané, ale o to víc je vám jasné, že vy byste to vymyslel líp..
Ono na železnici jde spoustu věcí jde vymyslet líp..
Člověk by čekal, že se obě zavory odemknou jednim klíčem a zámkem (tj. odemknu zámek a odjistím tím obě závory).
Tak to opravdu nefunguje. Musí to být udělané tak, že pokud je klíč v EZ, tak musí být obě závory dole a zamčené, aby nešly zvednout. A to jedním klíčem neuděláte.
Protože když klíč vyjmete z EZ, odemknete závoru a tu zvednete, tak už nesmí jít klíč vyjmout. Jinak by jste ho mohli vyjmutý klíč vrátit do EZ a závora by byla otevřená. Proto se musí po zvednutí uvolnit druhý klíč, kterým uvolníte tu druhou závoru. A tu druhou když zvednete, tak opět ten klíč nesmí jít vyjmout. A druhý klíc do EZ nedáte, protože tam nepasuje. Klíče jsou rozdílné.
Ale chápu, já dělám v soukromém sektoru, ne na dráze.
Podle těchhle vykuků vy tam totiž máte bordel, kdežto voni maj všechno v cajku!
Díky za popis. Chápu to správně tak, že i toto břevno lze autem prorazit, jen je pak víc práce s nápravou do základního stavu?
Břevno …. má hlídání celistvosti
takže jako proto nejde prorazit? Tatra nezná bratra!
Skoro ako odomykanie trezoru pri požiari v Notre-Dame 🙂
https://www.csfd.cz/film/1121367-notre-dame-v-plamenech/prehled/
Nejdou snadno přerazit jenom zevnitř? I když asi takový sofistikovaný design nikdo nedělá.
Ten přejezd je k zachráněné, přesto nevyužívané staré budově nádraží, která tam neměla být. Kdyby nebylo této budovy, není ani tento přejezd. To by se tam ti hasiči chtěli dostat jak?
A nenapadlo vás, že by pak třeba cele kolejiště (konfigurace staničních kolejí) v žst.Usti n/O vypadalo úplně jinak kdyby tam stará budova nebyla?
Kdyby byly v pr…. ryby….👎
Byla by tam nová budova a dostali by se tam úplně stejně?
Zřejmě by jeli jinudy. Hasiči se prostě potřebovali dostat po veřejné komunikaci co nejblíže k místu požáru.
V tomto případě tedy také mohli jet jinudy, jako by tam ten přejezd nebyl – kdyby byli věděli, jak dlouho to potrvá. Mimochodem, opravdu je tahle vnitřní cesta veřejná?
„kdyby byli věděli, jak dlouho to potrvá“
Škoda, že křišťálové koule nejsou na skladě.
Nebo měli špatnou navigaci 😁
Od přejezdu od Letohradu po kolejích, nebo z druhé strany tratě.