Lanovky

Při pádu kabiny lanovky na severu Itálie zemřelo nejméně 13 lidí

Havárie lanové dráhy Stresa - Mottarone. Foto: Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico
Havárie lanové dráhy Stresa - Mottarone. Foto: Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico
Příčinou bylo s největší pravděpodobností utržení nosného lana.

Při pádu kabiny lanovky na severu Itálie dnes zemřelo nejméně 13 lidí, dvě těžce zraněné děti převezly záchranné helikoptéry do nemocnice. Podle médií jsou mezi mrtvými také občané Německa, informace však zatím není oficiálně potvrzena. Úřad koronera pouze bez dalších podrobností uvedl, že některé z obětí byli cizinci.

Podle médií se utrhla kabina těsně před cílovou stanicí lanovky vedoucí z letoviska Stresa u jezera Lago Maggiore na blízký alpský vrchol Mottarone vysoký 1491 metrů. S největší pravděpodobností se utrhlo nosné lano a kabina pak spadla do zalesněného a strmého terénu asi 100 metrů před cílovou stanicí, tedy v místech, kde se lanovka pohybovala vysoko nad zemí. Nehoda se stala kolem poledne. Na fotografii z místa havárie, kterou pořídili záchranáři, je vidět vrak kabiny zaklíněný mezi stromy.

Původní informace hovořily o tom, že v kabině bylo celkem 11 cestujících, při vyprošťovacích pracích se ale ukázalo, že pasažérů bylo více. „Definitivní bilance tragické nehody je 13 mrtvých a dva vážně zranění, kteří byli převezeni helikoptérou do Turína,“ uvedli na twitteru místní záchranáři.

Dvě těžce zraněné děti ve věku pět a devět let jsou nyní v péči lékařů. Starší z nich je na jednotce intenzivní péče a je napojeno na podpůrné přístroje, druhé dítě je při vědomí, utrpělo však poranění lebky a zlomeniny končetin, uvedl italský deník Corriere della Sera.

Příčina nehody zatím není jasná. Mluvčí horských záchranářů Walter Milan uvedl, že lanovka prošla mezi lety 2014 a 2016 celkovou renovací a po dlouhé přestávce způsobené opatřeními proti šíření koronaviru začala znovu jezdit teprve koncem dubna. Každá z kabin měla kapacitu až pro 35 lidí a podle agentury AFP je tak nepravděpodobné, že by příčinou havárie bylo přetížení lanovky.

Premiér Mario Draghi vyjádřil soustrast pozůstalým a uvedl, že hodlá ustavit zvláštní vyšetřovací komisi, která se bude neštěstím a jeho příčinami zabývat. Na místo neštěstí zamířil guvernér regionu Piemont Alberto Cirio.

Hora Mottarone v severoitalském regionu Piemont, asi 150 kilometrů od Turína, je oblíbeným výletním cílem v zimním i letním období. Jsou z ní totiž nádherné vyhlídky na jezero Lago Maggiore i sousední jezero Orta. Lanovku na vrchol často využívají i rodiny s dětmi, které jezdí do tamního zábavního parku Alpyland. Jízda trvá s jednou mezizastávkou asi 20 minut.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FrantaM

Hrůza 🙁

PeterC.

R.I.P.

Aleš

Jedno z těch dvou dětí v nemocnici zemřelo, nepodařilo se oživit jeho srdce. Obětí je tedy již 14 🙁

Znáte to zam někdo? Jezdí tam dvě kabiny proti sobě nebo jen jedna? Pokud dvě existuje na sloupech nějaké jistící zařízení, které dokáže nosné lano přidržet? Protože jinak ni není jasné, jak to že nespadla i druhá kabina.

Aleš

Tedy myslím přidržet nosné lano v případě detekce poruchy, v tomto případě přetržení.

XX

Nacházejí se zde 2 části rozdělené mezistanicí a na každé z nich se nacházejí 2 protijedoucí kabiny. Nejsem žádný velký odborník na lanové dráhy, ale z fotek a videa (záchranářů po nehodě) bych řekl, že došlo k přetržení nikoliv nosného, ale tažného lana. K vaší otázce přetržení nosného lana jištěno nijak není (v některých případech se může stát, že po přetržení nosného udrží kabinu ve vzduchu samo tažné lano), přetržení tažného lana by mělo být jištěno brzdým systémem umístěným na samotné kabině.

Stále zde však zůstává mnoho otázek, které snad odkryje vyšetřování. 😉

Aleš

Díky. Koukám na to, taky vidím nosné lano natažené a tažné lano spadlé na zem…

Dopravak

Také bych řekl, že prasklo tažné nikoliv nosné lano. A pak tedy zákonitě selhala brzda, která by tam pro tyto případy měla být (z důvodu jejich neexistence byl zastaven provoz i v takové Gruzii)

XX

Nerad bych spekuloval, ale myslím si, že těch možných variant je zde několik. (Například mohla kabina sjet z nosného lana – brzdy by tak ztratily svůj význam a samo tažné lano kabinu neudrželo, tak se zřítila. Další otázkou je, došlo-li k selhání brzd tak na jakém principu u této starší lanovky vlastně fungovaly. Byla zde samoaktivace při uvolnění tažného lana (pokud ano, došlo k detekci nedostatečného pnutí lana) (pokud ne měla obsluha čas zareagovat). Utržená kabina se necházela nedaleko podpěrného sloupu – nemohl při nehodě hrát také nějakou roli – nesjela kabina z lana právě zde a následně se skutálela… Číst vice »

XX
Lukáš

Také mi to od začátku s přetrženým nosným lanem přišlo podle fotek divné, verze s přetrženým tažným lanem se zdá být pravděpodobnější. Vzhledem k tomu, že lanovka byla myslím ze 70. let, tak žádnou „záchranou brzdu“ neměla ta je standardní výbavou až novějších lanovek. Do dnes v alpách (ale nejen tam) jezdí lanovky, které brzdu nemají. Co jsem se koukal na fotky (ještě fungující lanovky) tak to opravdu vypadá, že tam žádná nebyla. 🙁

XX

Brzdu měla, jinak by spadla také druhá kabina.

Lukáš

Samozřejmě teď se dopouštíme jen spekulací, ale i bez brzdy nemusí druhá kabina spadnout. 1) kabina byla těsně před horní stanici – tedy ta druhá byla těsně před spodní stanicí, přetržení lana tak nemuselo být fatální
nebo 2) tažné lano v konečné stanici prochází skupinou pogumovaných kladek a podobně jako horolezci, když na jedné straně lano přetrhnete a na té druhé prudce zatáhnete, tak se zasekne, zpomalí o ty kladky. – podobně se tomu stalo i v Cavalese (ten druhý pád) kdy po přeseknutí tažného lana spadla pouze jedna kabina (bohužel ta plná lyžařů)

Aleš

Momentálně se vyšetřuje, proč se brzda neaktivovala. Takže tam jsou.

Jan Kostka

Pokud si matně vybavuji, tak u jedné podobné nehody, tuším že také v Itálii bylo příčinou přeříznutí nosného lana tažným lanem při silném větru (došlo k jejich zkřížení a zabezpečovací zařízení to neodhalilo) , závada může být podobného rázu, ale to mě jen napadlo jako možná příčina, každopádně je to tragédie.

Jan Kostka

Tady jsem našel odkaz: https://www.nasvah.cz/clanky/4-nejdesivejsi-nehody-lanovych-drah/ Prokletá dráha v Cavalese I.

xyz

Ještě jiná tragédie se udála v rovněž italském Cavalese, kde k pádu kabinky lanovky a úmrtí všech pasažérů došlo poté, co do jednoho ze sloupů lanovky narazilo malé vojenské letadlo.

Hned jsem si na tuto událost vzpomněl, jen co jsem si tohoto článku všiml.

bohyn

Taky jsem si vzpomnel. Jen drobna oprava, to letadlo tak male nebylo, je o fous vetsi nez bezna stihacka. A nenarazil do sloupu, ale preseknul lano kridlem.

Robert
PeterC.

V Taliansku sa stala nehoda s prerezanim lana americkou stihackou cca pred 21 rokmi. Hroza, obe nehody….

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/cavalese-italie-dolomity-ea-6b-prowler-usa-letadlo-presekl-kabel-lanovky.A180202_093219_zahranicni_aha

David

Může se vůbec utrhnout nosné lano o průměru několika centimetrů?

Jiří Kocurek

Ano, může. Může se urvat i kotevní řetěz :/ Proč prasklo, to se snad podaří zjistit, aby se tomu dalo do budoucna předejít.

Anonym ze severu

Upřímnou soustrast pozůstalým a brzké uzdravení zraněným.