Při nehodě způsobené zřejmě autem s autonomním řízením zemřel v Německu člověk
BMW Group Future Mobility Centre u Sokolova. Foto: BMW
Podle automobilky měl vůz nainstalovanou druhou úroveň autonomního řízení, která neumožňuje zcela automatické řízení vozu.
Dokud nebudou ty auta plně autonomní tak se vždycky najde dost hlupáků co něco provedou, doufejme že k plné automatizaci dojde co nejdříve
Pokud autonomně řízené vozidlo vjede do protisměru i v případě, že se tam v dosahu čidel nachází jiná vozidla, pak je ten vývoj v úplných plenkách a ještě 20 let se nic nepohne. Asi jen málo kdo stojí o to, že ho sestřelí z protisměru „vada senzoru“.
neunikly vám úrovně automatizace? V úrovni 2 není nic co by autu zabránilo udělat nesmysl a proto má řidič povinnost mít ruce na volantu. Od úrovně 4 to je jiná, ale je toho jako šafránu (nějaká taxi v USA atp.)
A bude hůř…
Je šílené vidět tolik komentářů od „LIDÍ“, co o autonomii nic nevědí.
Spusťte si ve vyhledávači Youtube a dejte si vyhledat „FSD beta“ a filtry si nastavte: řadit podle: Datum nahrání.
Myslím, že až uvidíte, pár aktuálních videí betatesterů FSD, tak vám spadne brada a přestanete psát hovadiny.
A podle toho že jste viděl nějaká videa na YouTube tak tomu rozumíte?
Hlavně si tam prosím nehledejte videa nějakých operaci abyste si pak nemyslel že jste třeba mozkový chirurg 😀
Proč do těch Bohnic zaváděli wifi? Asi aby mohli přidávat komentáře lidi po lobotomii.
Bacha na to, mnozí se kolikrát nepodívali ani na to YT.
…neurochirurg…diky
Je šílené vidět tolik komentářů od „LIDÍ“, co o autonomii nic nevědí.
Spusťte si ve vyhledávači Youtube a dejte si vyhledat „FSD beta“ a filtry si nastavte: řadit podle: Datum nahrání.
Myslím, že až uvidíte, pár aktuálních videí betatesterů FSD, tak vám spadne brada a přestanete psát hovadiny.
Auto by měl vždy řídit právě jeden mozek – lhostejno, zda lidský či umělý.
V případě poloautonomního provozu se ti dva buď o řízení perou (autopilot má vlastní názor např. na projíždění zatáček a žďuchá do volantu), nebo – což bývá horší – se nevěnuje řízení ani jeden, protože přece řídí ten druhý.
Jasně, automat si řekne, řídí řidič… No, nic…
Automat si nic neřekne, prostě danou situaci nezvládne. Proč asi je pořád třeba mít ruce na volantu?
V článku je jasně napsáno, že se ještě ani neví, jestli byl autonomní systém v tu chvíli vůbec zapnutý. Jen, že jím bylo auto vybaveno. Tak nevím, proč taková publicita a titulek, který může zkratkovité lidi navádět k dojmu, že autonomní auta jsou ještě nevyladěná, nebo dokonce nebezpečná. Co naopak potřebujeme, je úsilí celého lidstva napřít ke zdokonalování autonomního řízení, protože to bude ve finále mnohem bezpečnější.
“Program Brzdy provedl neplatnou operaci a bude ukončen. Přejete si odeslat zprávu o chybách společnosti…”😃
„Program brzdy“ je součástí adaptivního tempomatu. To je nějakých 20? roků, co se to používá? Že takovou hlášku ještě nikdo nevyfotil, to by se dostalo i semka, do Blesku zcela určitě.
On stačí aktivní lane assist… Ten třeba nevyladěný a nebezpečný třeba na Škodovkách je.
Jenže to je stejné jako u toho autonomního řízení, iluze o tom že tyhle systémy v blízké budoucnosti budou schopny jezdit sami a správně i po silnicích, například našich, tedy bez střední dělící čáry, potažmo zcela bez čar, nejen po dálnicích je dost iluzorní.
Nebo Front Assist, který vás klidně zastaví na dálnici, nebo v křižovatce. Hodně rád to dělá i při výjezdu z podzemních garáží….
Nejen na škodovkách. Třeba u Suzuki mě line assist držel hrozně nalepeného na středové čáře. Po zkušenosti z několika aut různých značek považuji line assist za nejhorší asistent, který se do aut instaluje. Praní se s autem o volant je na dlouhé cestě spíš unavující, než aby to naopak pomohlo.
Tak predne i v tech skodovkach jsou ruzne asistenty jizdy v pruzich (podle typu, podle modeloveho roku). V lonske scale je to jen rusive siditko. V me lonske o4 to funguje pomerne slusne, pokud se to pouziva tam, kde to dava aspon teoreticky smysl (napr. na dalnici) a kde nejsou pritomny nektere faktory, ktere bezpecnemu pouziti toho systemu brani (napr. prace na silnici).
Jediny problem s timto asistentem zpusobili idioti z brusele, kdyz vyrobcum naridili ten system zapinat vzdy – zcela bez ohledu na to, kde se vozidlo nachazi. To je samozrejme EXTREMNE nebezpecna hovadina.
To si vždycky říkám když jedu od Andělské Hory na Bochov, tam po opravě mostu tak nějak zůstalo žluté znační na silnici, ale jezdí už se normálně rovně… Vzalo by to autonomní řízení do protisměru podle žlutých čar, nebo by si taky zaklelo a jelo normálně rovně, jako lidi?
Ideální by bylo, kdyby první auto, které je schopné detekovat nesoulad značení s evidencí, odeslalo zprávu, na základě které by byl celý silniční úsek okamžitě uzavřen, dokud si to správa silnice nedá do pořádku.
Hmmm, a kudy by se v Česku potom jezdilo?
To by potom bylo skoro jako vlakem z Prahy do Ostravy.
A nastal by celorepublikový Den bez aut! 😀
Nebo rok či dva 😀
Není žádné tajemství, že autonomní řízení by nejlépe fungovalo způsobem, kdy by nějak vzájemně spolupracovalo se silniční infrastrukturou. Minimum, co pro to správce silnic může udělat, je udržovat silnice v dobrém technickém stavu a dopravní značení bez chyb a protichůdných značek.
Tyhle nízké autonomní úrovně jsou pekelně nebezpečné a už to stálo spoustu životů. Na první pohled to řídí samo a docela spolehlivě, ale je to jen pitomý asistent co neumí podchytit chyby ve vlastním systému a klidně udělá nesmyslný manévr kvůli chybné detekci. A když u toho řidič chrápe místo aby se držel volantu a hlídal asistenta, tak to jde rychle.
Až od úrovně 4 to je „inteligentní“.
Odkážete prosím na nějaký zdroj, co se týká té „spousty životů“?
https://carsurance.net/insights/self-driving-car-statistics/
https://www.tesladeaths.com/
To ovšem nebylo míněno jako kritika těch systémů, ale kritika toho jak jsou PR „prodávány“ řidičům, což se týče i samotného Muska, který mnohokrát natáčel věci v Tesle a nevěnoval se při tom ani za mák řízení, protože to je „plně autonomní“ – ne není, zatím.
Člověk taky neumí podchytit chyby ve vlastním systému a už udělal spousty nesmyslných manévrů kvůli chybné detekci a stálo to spousty životů …
To ale jaksi není téma toho co jsem psal. Téma bylo, že mnozí nechápou že jejich Autopilot úrovně 2 není autonomní řízení s vysokou odolností proti selhání, ale je to jen prostý chybující pomocník, kdy řidič pořád řídí a za vše odpovídá, i když to dělá vše samo.
S vysokou pravděpodobností i tyhle nízké úrovně autonomie podstatně víc životů zachránily než zmařily. Což nic nemění na tom, že když na to řidič spoléhá příliš, je to špatně – a některé automobilky, které posílají auta na Mars, rády vzbuzují dojem, že jejich autonomní systém řízení toho umí více, než je skutečnost.
To je ono zname dilema – zachranit posadku, nebo srazit chodce? Je mozne, ze auto se v tomto pripade zachovalo tak, ze zachranovalo posadku bez ohledu na ostatni. BMW. Uz je to tady 😀
Hlavně, že už máte jasno.
Mam 😀
Když v tom máte takový přehled, můžete také zmínit, před čím v tu chvíli ono BMW svého řidiče zachraňovalo?
Od tchyně? 😆
To bylo spíš dilema „nerozumím situaci a netuším, kde jsem, tak radši strhnu řízení do neznáma“.
Největší scam v dějinách automobilového průmyslu – autonomní řízení
Elektrovůz s autonomním řízením s dálkovým přístupem. 🙂 auto, která vlastně není vaše 🙂
To bych potřeboval vysvětlit – v čem to je scam? Autonomní řízení už existuje u mnoha jiných vozidel. Je zřejmé, že silniční doprava je v tomto ohledu velmi komplikovaná, ale osobně čekám, že to dříve nebo později přijde. Nebo v čem vidíte problém?
Ono si stačí uvědomit, o kolik snažší je automatizace kolejové dopravy a jak málo je v tomto poměru k vidění. A to přitom po kolejích můžete “jen” dopředu a dozadu za předpokladu dodržení přiměřené/povolené rychlosti, odpadají veškeré úhybné manévry, změna pruhů a také “na vzdálenost, na kterou má rozhled”. Přesto vlaky, tramvaje i metro v naprosté většině případů mají strojvůdce a ještě dlouhá léta ho mít budou. Takže ono to asi opravdu jednou přijde, ale otázka je, jestli se toho my dožijeme.
Ten důvod proč se neinvestuje do automatizace kolejové dopravy ovšem není v tom, že by to bylo těžké, ale v tom, že to není ekonomické.
Kolik je na světě strojvůdců (a vlaků), a kolik je na světě řidičů (a aut)?
Těch druhých je nepochybně 1000x, možná 10 000x nebo 100 000x víc, tzn. jejich náhrada (a ušetření na jejich mzdových nákladech) má daleko vyšší finanční potenciál.
Za předpokladu, že chceme nadále přepravní proudy na celou cestu rozkládat do jednotlivých (ještě k tomu silničních) vozidel a mrhat tak nejen řidiči či je zastupujícími techniky, nýbrž zejména prostorem a zdroji energie. Ale hlavně, že je to „ekonomické“. 🙂
Náhrada řidičů kamionů se nejsnáz provede převodem přeprav na železnici. Přesto to nějak nefunguje, bez ohledu na automatizaci.
To rozhodně ne – protože je v 21. století zcela nerealistické, že by do každého supermarketu (do kterého zajíždí několik kamionů denně) vedla vlečka.
Problém je v tom, že to je velmi komplexní problém a výrobci (v čele s Teslou) za autonomní systém vydávají systémy co autonomní nejsou (typicky úroveň 2), to že to zdánlivě spolehlivě kroutí volantem podle senzorů a nějaké komplexní logiky ještě neznamená, že si poradí všude a za všech okolností. Vozidel s úrovněmi na 4 co by to měly umět je jako šafránu a většina řidičů nechápe rozdíl.
Možná by bylo zajímavé vědět, když tomu pánovi auto (za min. 2 mega) prodávali, co mu ohledně toho „autopilota-asistenta“ v autohausu všechno říkali a nebo naopak neřekli.
Ono když se jedná o splnění plánu, můžou nastat zvláštní situace situace nejrůznějšího druhu…
Pro ilustraci stačí, jak se lže o dojezdu elektroaut.
V Rakousku k tomu už padl důležitý rozsudek.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/prelomovy-rozsudek-rakouskeho-soudu-je-tezkou-ranou-pro-elektromobily-lzi-a-pretvarka-neprojdou/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_id=16471080
Je to v podstatě novinářská kachna. Auto s autonomními prvky řízení lvl 2 by se vůbec nemělo označovat tímto pojmem. V podstatě šlo o nehodu běžného auta, kterých se dějí denně stovky v rámci tak velké země jako je SRN.
Ano, level 2 by se neměl označovat jako autonomní, protože autonomii nemá. Je to chytřejší asistent, nikoliv bezchybný.
Je rozdíl autonomně řídit metro, na kolejích a auto v hustém provozu dalších aut a chodců/ostatních účastníků.. Autonomní řízení úrovně 5 slibují, hlavně Tesla, už od přes 10 let, vždycky když jim hrozí bankrot tak se objeví nová zpráva že jsou už jen krůček od nasazení, ale že to blokují úřady.. Je to scam, nedaří se ani úroveň 3, jen klamou lidi aby ta auta kupovali
Vymlouvají se na úřady, v zákulisí jim to pak hákují soudy. Vyřešit právní stránku věci v případě kolizí to bude na nejednu diplomovou práci na právnických fakultách. O nasazení „nové“ legislativy se pak nedá ani mluvit.
Fascinuje ma toto reportovanie o každej nehode „autonómneho“ auta, dokonca aj keď v skutočnosti nie je autonómne a keď sa vôbec nevie aká bola príčina nehody, či vôbec autonómne riadenie bolo aktívne, alebo či naopak nehodu práveže nespôsobil ľudský faktor.
Ja chápem že niekomu veľmi vyhovuje budovať image nebezpečných autonómnych áut, ale dáta sú jednoznačné – už teraz, kedy ešte žiadne auto nie je certifikované na autonómnu prevádzku – vykazuje automatický systém riadenia podstatne menšiu nehodovosť ako ľudia. Takže mňa by viac zaujímali články o nehodách neautonómnych áut.
Naopak je to správně. To auto nebylo autonomní a že řidič zřejmě asistenta s pokročilými automatizačními funkcemi považoval za autonomii stálo mnoho lidí život. Je třeba důrazně varovat (vyděsit) řidiče co mají tendenci tyhle považovat tyhle pomocníky nízkých úrovní za plnohodnotný autonomní systém, čímž fakt nejsou a řidič má povinnost se plně věnovat řízení i když to jede samo.
Můj bývalý kolega (shodou okolností Němec) se mi svěřil, že poloautonomní systém v jeho autě (shodou okolností Audi) už mu dvakrát na dálnici zachránil přinejmenším zdraví, když mu náhle někdo vjel do pruhu, a stroj pochopitelně zareagoval mnohem rychleji než lidský mozek.
Když vás tolik zajímají nehody „neautonomních aut“, tak si ctěte třeba tady:
https://www.sportovnivozy.cz/dopravni-nehody
Nehodu nezpůsobil automobil. Způsobil jí „řidič“…
Já bych nepředímal.
Mohlo to být vypnuté. Mohlo to udělat nečekanou kravibu, které řudič nemohl zabránit.
Ale za „necekanou kravinu“ toho systemu taky odpovida ridic.
Možná odpovídá, ale tady je řeč i příčinách, nikoliv alibistickém pingpongu s „vinou“ či „odpovědností“. A hlavní příčinou je hloupý nápad spoléhat na to, že řidič ukolébaný nicneděláním bude schopný okamžitě reagovat na potřeštěné nápady nějaké „autonomie“.
Jiste ze je to hloupy napad. Ale zodpovednost to z ridice nesnima. A pokud nebyl schopen ksuntu zabranit ve zpusobeni nehody, je to jen jeho problem.
Jak to dělají instruktoři v autoškolách, když už má žák před záverečkami a většinou jede slušně?
Jinak ono podle mě je důležité, aby řidiči četli co ten který systém dělá. Klasický tempomat se pokouší udržovat nastavenou rychlost, smí zasahovat do plynu. Nehoda že to někdo zapnul v obytňáku a šel si vařit čaj, už byla dávno.
Pokud vůbec měl řidič šanci zasáhnout. (Instruktor v autoškole taky neudělá nic, když žák zadupne brzdu tak prostě auto stojí)
A pokud systém dovolí řídit. (I u ABS si dovedu představit poruchu, která způsobí, že to nebrzdí vůbec. Silně nepravděpodobné, několikrát jištěně, ale kdyby to řidič po nehodě tvrdil tak se to musí prošetřit).
Samozřejmě pokud systém dělá cosi pochopitelného (jede podle žlutých čar kolem výkopu, i když stavba skončila a jezdí se normálně) tak to řidič musí korigovat.