Při cestách do zahraničí se řidičům vyplatí tankovat v Česku

Čerpací stanice EuroOil. Foto: ČeproČerpací stanice EuroOil. Foto: Čepro

Ceny na českých pumpách patří k nejnižším v Evropě. Platí to zejména o naftě, na kterou v ČR stále platí snížená spotřební daň.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

Zdejší pravicové soudruhy s vlastním názorem nutno upozornit, že i s tímto efektem výběr spotřební daně dost klesl při snížení sazby a je to vidět každý měsíc při meziročních porovnáních. Viz statistiky Celní správy. Chápu, že vaše přesvědčení o opaku nějaká čísla nezmění, vy jim stejně nebudete rozumět:

https://www.celnisprava.cz/cz/dane/statistiky/Stranky/mineraly.aspx

Asd

Ale no tak.
https://www.businessinfo.cz/clanky/vyssi-spotrebni-dan-ale-vybrano-mene-cesko-dan-na-tabak-zvysilo-moc/
U nafty to bude stejné. Když bude drahá tak se bude tankovat v zahraničí.

PetrH

To je tabák. Cituji „přesunula se do méně zdaněných kategorií“ „Rozdíl v odvodu daně mezi tradičními a zahřívanými cigaretami u tohoto počtu kusů představuje zhruba 6 miliard korun.“
U nafty kupujeme méně zdaněné kategorie? Taky se na tržištích prodávají padělané cigarety, čehož si borci od Ševčíka ani nevšimli, to je u nafty taky?

Tahle vaše schopnost neustále lhát a všechno okecat něčím jiným mne fascinuje. Pomáhá to v životě? Moc ne, když si pořád stěžujete, že? Rozkliknout ty statistiky nahoře je obtížné, že?

Asd

V čem lžu? Že díky nižší spotřební daní lidé co dříve nakupovali naftu v zahraničí ji nakupují v tuzemsku? Že se k nim přidali i cizinci? Nebo že lidé po zdražení nakupují cigarety například v Polsku? Doporučuji vám se kouknout do nějaké trafiky v pohraničí a uvidíte jaký je tam cvrkot.I česky se tam domluvíte a na platbě v Kč domluvíte. Tím nechci říct že kouření je správné. Jen to že lidé nakupují tam, kde je to pro ně nejvýhodnější. A jaké to má pak následky pro státní rozpočet.

PetrH

To, že lidé nakupují naftu v tuzemsku, bohužel vůbec nevyrovnalo propad daně způsobený změnou sazeb a to jsou fakta.

Nejste na ZŠ, nemusíte to okecávat něčím úplně jiným.

Jan

Aktuální ceny LPG ČR 14-16 Kč/l, Německo 25-26, Rakousko 30-42, Itálie 17-20, kromě Německa netřeba adaptér…

Jan

Objev třiatřicetiletí…

Jarek

U benzínu PL,SLO,HR,BiH výhodnější.Ale rozdíl mezi ČR a PL se u B95 snížil už jen na cca 2 Kč na litr, takže jen na PHM už do PL ne.

Asd

Položme si základní otázku. Co se stane až se zvýší ceny PHM. Kde budou lidé tankovat?
Za mě by bylo nejrozumnější ještě o něco spotřební daň snížit aby se co nejvíce vyplatilo u nás tankovat. V konečném by se tak vybralo více peněz než kdy spotřební daň byla mnohem vyšší. Stačí se podívat co se stalo po zvýšení daně z tabáku. Kdo může jezdí nakupovat cigarety do Polska .

Vitapb

Majorita bude stále tankovat tam, kde bude zrovna potřebovat..a k čemu by mělo být snížení spotřební daně, když široko daleko se u nás tankuje nejlevněji?

Asd

Polsko má stále nižší spotřební daň než my. A většina rozumných lidí tankuje tam, kde je to pro ně nejvýhodnější. To snížení by mělo jak příznivý vliv na inflaci tak hlavně na tranzit.

Andrej

Väčšina rozumných ľudí do kalkulácie zaráta aj vzdialenosť (a tým spotrebované palivo a amortizáciu spôsobenú dodatočnou cestou) a takisto aj hodnotu času. Benzin je momentálne v priemere v Poľsku o asi 2,5 koruny lacnejší a nafta niečo cez korunu. Takže na plnej nádrži človek ušetrí 40-100Kč. Ako ďaleko sa človeku oplatí ísť aby ušetril 40-100kč a koľko času je tomu človek ochotný obetovať? Jediné, kde to môže byť trochu poznateľné, sú tranzitné kamióny. Lenže v ČR je napr. nafta až o 5 Kč lacnejšia než v Rakúsku , o 6-7 Kč lacnejšia než v Nemecku, 8 Kč lacnejšia než v… Číst vice »

Asd

S tím časem máte samozřejmě pravdu. Jenže musíte počítat s tím že lidé do zahraničí nejdou jen natankovat, ale rovnou si i nakoupit. Protože je tam o hodně levněji než u nás. A jak už jsem psal, pokud bude správně nastavená cena PHM, tak veškerý tranzit bude tankovat u nás, čili vybereme podstatě více.

Martin

A pocitate take s tim, ze zrovna v Polsku ty ulevy jednou skonci?

Asd

Ano. Všechno jednou končí. Zatím Polákům ty slevy vychází a lidé tam nakupují jako diví.

Vitapb

Vy si myslíte, že nějaký tankující dovolenkáři jsou hybatelem českýho rozpočtu?

Asd

Samozřejmě že ne. Ale tranzit by mohl hezky přispět a také i přispívá do našeho rozpočtu. Pokud neúměrně zvýšíme daň tak budou tankovat jinde. Jinak spotřební daně z DPH považuji za nejspravedlivější daně. Ale musí se správně nastavit.

Frantisek

A hlavně naši by mohli požívat výhod levné nafty, jako by těch aut už tak nejezdilo až až, že? 🙂

Asd

Aut nejezdí zrovna málo. Ale většina lidí jezdí protože musí. O dodávkách a kamionech to platí bezezbytku. Nikdo nechce velký provoz ale pak nadává když nejsou rohlíky nebo banány. Samozřejmě že někteří to přehánějí a stejně jako Američané jezdí všude autem.

Vitapb

No vidíte, jezdim pravidelně do Gdaňsku a koupil jsem si o 30l větší nádrž. Jedním z důvodů bylo, abych tankoval víc v Čechách, kde si snadno uplatním vratku DPH, takže tankuji levněji. A prát se o tranzit s naším chybějícím SOKP a dalšími důležitými stavbami je podle mě blbost. Navíc většina toho skvělýho tranzitu nám přinese jen negativní vlivy. Mimoto se mu stejně nevyhneme, neboť jsme křižovatka Evropy. A jestli si myslíte, že si někdo naplánuje cestu skrze ČR, jen protože tu máme o korunu levnější benzín, tak jste bláhovej..

Asd

Samozřejmě nikdo kvůli o korunu levnějšímu palivu speciálně nepojede do ČR. Ale zeptejte se řidičů kamionů kde tankují a Podle čeho se to řídí. Jinak sám přiznáváte že nyní tankujete v Česku protože je tu levněji.

Frantisek

A je pak důvod zlevňovat ještě více? Nebo jen někdo tady chce ještě výhodnější užívání automobilu?

Asd

A co je na tom špatného chtít levnou dopravu?

Míša

Levnou dopravu chtít můžete, ale pouze pokud bude vlaková. V nouzi nejvyšší dovede pan František tolerovat i autobusovou. Přijatelné nejspíš je i kolo. Ale běda vám, jak se budete chtít levně dopravovat individuálně autem, fujky fuj.

Vitapb

Mimoto, byla pěkně zhovadilá populistická věc za covidu snížit výši spotřební daně, správný hospodář by to udělal naopak a zvýšil spotřební daň, protože cena pohonných hmot byla velmi nízká. Lidi by tím pádem tankovali úplně stejně a stát by na tom aspoň něco získal v tyhle těžký době.

Asd

Myslím že to snížení bylo jedno z mála rozumných věcí co vláda udělala. Tvrdím že při nižší spotřební dani se ve finále vybere více peněz než když bude nepřiměřeně vysoká.

Vitapb

Jenže naše spotřební daň není nikterak nepřiměřená a ani při jejím zvýšení by nebyla. Že tu argumentujete Polskem, kde se populismus utrhl ze řetězu, to je věc druhá. Je to podle vás vzor, který bysme měli následovat?

Asd

Myslím že v Polsku je spousta dobrých věcí, které bychom měli následovat. Například rychlost výstavby nejen dopravní infrastruktury, rezerva na 3. pruh, podpora místních zemědělců a producentů. Co je špatného na tom že stát se snaží lidem aspoň nějak pomoci tím že jim nechá více peněz v peněženkách?

Frantisek

Jo, ty závody v dotování výroby na export jsou také „skvělá věc“. Nejlepší je, že ti samí se zaklínají „trhem“, když mají vydat na něco potřebného, co si na sebe v úzce tržním smyslu nevydělá.

vitapb

No vidíte, já bych si radši bral příklad ze zemí, který mají vyšší životní úroveň, jako třeba Německo, Rakousko a Švýcarsko. Přál bych si, aby u nás vznikaly skutečný hodnoty a ne, abysme lákaly kamiony na projížďku. Zároveň vím, že neni všechno zlato, co se třpytí. Vidíte stavbu dálnic, ale poláci dobře vnímají, že bezbřehý rozhazování v době, kdy sekají dluhy, neni uplně vpohodě. A těch věcí je víc, zeptejte se poláků, jak jsou spokojení. Není samo sebou, že poláků mimo Polsko je snad víc, než u nich doma 😀 Ale máte pravdu, v některých věcech bychom se u nich… Číst vice »

Asd

Máte pravdu že bychom jsme se měli učit a brát příklad od těch nejlepších od těch, kde mají vysokou životní úroveň. Jelikož často jezdím do Polska, tak mohu říci že většině lidí je jedno co se děje na východě za to jin není jedno kolik za co zaplatí. Hodně je trápí jak úrokové sazby tak i cena elektřiny. Nechápu proč mají platit tolik, když uhlí i elektrárny jsou polské. O OZE se nemá cenu bavit protože to je obrovský podvod na lidi. Co je v jejich energetice sympatické že chtějí budovat JE. Ale to jsme trochu odbočili.

Vajgl

Když ono Lafferova křivka je to, co zrovna průměrný komoušek z 30 ve městě neovládá.

Asd

Tak to máte naprostou pravdu. Spoustě lidí chybí základní nejen ekonomické vzdělání.

Vitapb

Děkuji pánové, neurazíte mě ani jeden, ekonomické vzdělání mám a dokážu taky trochu přemýšlet v souvislostech, což vám evidentně schází a jediný zájem, co sledujete je ušetřit pár šušní na tankování. Nedivim se, že ty populisti mají takový úspěch a že pak jsme s naší ekonomikou tam, kde jsme.

Asd

Vážený pane doufám že mohu mluvit i za kolegu. My nikoho neurazime jen konstatujeme zřejmá fakta. Ono nejde jen o těch pár sušení jak říkáte, ale o to že levná nafta má pozitivní vliv na inflaci a pokud je její cena správně nastavena, tak znamená i vyšší příjem do státního rozpočtu. Jinak jste šťastný člověk že nemusíte řešit cenu PHM. Věřte že to mnoho lidí řeší, stejně jako ceny energií, elektřiny či vody.

Frantisek

Levná spotřeba nafty má možná kladný vliv na něčí výdělky, nikoli však na celek. Pak si zoufáme, že nemáme dost doktorů, že se nám přehřívají města, že se tu šíří cizí paraziti, odtéká voda…

Gwann

Chytraku, onen zazracny bod na lafferove krivce je kolem 70%.

PetrH

Průměrný Vajgl holt neumí zjistit, že ten výběr spotřební daně se snížením sazby dost klesl.

Ta Lafferova křivka je jen teoretický koncept. Při dani z příjmu třeba 70 % a víc bude s dalším zvyšováním sazby výběr klesat, ale na nějakých normálních úrovních daní to pozorovatelné vůbec není. Každé snížení daní od Reagana (včetně) bylo doprovázeno propadem příjmů.

Martin

Nestane se nic, ano, v pohranici nebo pri cestach do zahranici se to vyplati, ale jinak se nestane fakt nic,…
Samozrejme pokud se se bavime o cene navic cca o 2,–

Tech faktoru co to ovlivni je vice, napr. mytne nebo naklady na opravy silnic u tranzitu… moc bych nechtel v tomto tahat sem tankujici ze zahranici napr. kaminovou dopravu.

Martin

A pokud se bavime o nizkych danich, tak jedine kde se to vyplati, je dan z prijmu pravnickych osob a nizke zdaneni prace, a kdyz k tomu pridate investicni pobidky na technologie (tak jako treba ted Polsko ziskalo Intel…), tak to nahrava vice ekonomice, nez o par desetniku na nafte a benzinu…

Vitapb

Přesně tak, ale tohle českýmu Pepíkovi, kterej jede 50km na ONO, aby ušetřil 180 kč nevysvětlíte.

Asd

Jestli pro vás cca 200 korun je málo, tak vězte že pro spoustu lidí je to dost peněz.

Frantisek

Ještě pořád mohou jet autobusem, dokonce i vlakem, čímž se dá celkem značně snížit spotřeba na přepravenou jednotku. Jen u železnice zase není taková infrastrukturní podpora.

vitapb

Pro 200 jet 50 km? Jestli tohle praktikujete, tak bůh s vámi. Prozradím vám tajemství, náklady na palivo nejsou zdaleka jediný náklady na km, těch ušetřených 200, vás v nákladech vyjde na 250 korun, či víc. Ale chápu, nechcete slevu zadarmo.

Asd

Trošku si nerozumíme. Tvrdím že pro spoustu lidí je 200 Kč hodně peněz. Ale souhlasím s Vámi že kvůli takové úspoře jet 50 km se nevyplatí. Zvláště pokud to bude 50 km tam a 50 km zpět. Nebojte většina lidí umí dobře počítat a ví co je pro ně nejvýhodnější.

Asd

V tomto ohledu máte pane Martine pravdu. Pokud by u nás byly nízké korporátní daně tak by korporáty danili u nás a ne na Kypru, Irsku či Holandsku. Netvrdím že levná nafta spasí naši ekonomiku, jen to že pokud bude správně nastavená, tak se vybere více peněz než když bude ta daň vysoká.

vitapb

Jak by podle vás byla správně nastavená? To mě hodně zajímá. Dodám jen to, že deficit pro letošek bude cca 300 miliard.

Asd

Aby byla o něco nižší než v Polsku. Co se týče deficitu tak stačí přestat plýtvat státními penězi na dotace a hlavně začít pořádně krotit inflaci. Jenže to bychom museli mít vládu která v první řadě myslí na blaho své země.

Asd

Pokud se vrátí nazpět spotřební daň tak to zdražení nebude jen o 2 koruny na litrů ale o hodně víc. Jinak na levných PHM vyděláme my všichni hlavně mě ti co tankuji za svoje.

Frantisek

„My všichni“, již jsme své životy pověsili na auta natolik, že s nimi asi padnou. Ti ostatní zase mohou vydělat na tom, že jezdit po silnici individuálně nebude tak výhodné jako dosud.

Asd

Máte pravdu naše civilizace je postavená na snadné dostupnosti dopravy a každý z nás z toho čerpá nemalé výhody.