Doprava ve městě Tramvaje

Přežijí tramvaje Liberec – Jablonec? Budeme platit jen čtvrtinu, vymysleli v menším městě

Křížení tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Křížení tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Liberec a Jablonec nad Nisou dosud stále nevyřešili spor o to, jakým způsobem se budou obě města podílet na úhradě ztrát z provozu tramvajové linky č. 11 mezi oběma městy. Vedení Jablonce přišlo s nápadem, aby za provoz platilo podstatně méně než dosud a aby více platil Liberecký kraj. Ten to ale odmítá. Oběma městům přitom běží čas: potřebují se dohodnout i na společném memorandu o prodloužení tramvaje do centra Jablonce, jinak přijdou o dotace.

Jablonec minulý týden představil na jednání studii společnosti Pro Cedop, podle které by z jabloneckého rozpočtu mělo jít ročně jen 2,7 milionu korun na provoz, dosud platí 12 milionů korun. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) naopak požaduje po Jablonci před 20 milionů korun. Včera na jednání přišel podle tiskové zprávy Libereckého kraje Jablonec s návrhem, že by platil opět 12 milionů korun a kraj 26 milionů korun.

Roční náklady na tramvajovou linku jsou zhruba 100 milionů korun. 15 milionů korun se vybere z jízdného, zbytek pokrývají platby od Jablonce (12) Libereckého kraje (17,3 milionu korun) a Liberce (55 milionů korun) DPMLJ i Liberec se domnívají, že Jablonec má platit více, to ale jablonecké vedení odmítá. Diskuze se táhnou už tři měsíce.

Kraj dnes uvedl, že je ochoten navýšit příspěvek na 18 milionů korun. „Hlavním úkolem kraje je zajistit regionální vlakovou a autobusovou dopravu, za kterou utratíme ročně téměř 659 milionů korun. Tramvajové spojení Liberec – Jablonec nad Nisou vnímáme z pohledu našich povinností jako nadstandartní doplněk. Do budoucna musí zejména obě statutární města zajistit vyvážené financování,“ řekl hejtman Martin Půta.

Kraj dosud jednání příliš nekomentoval, dnes ale poprvé oficiálně uvedl, že představy Jablonce jsou pro mimo realitu. „Představy statutárního města Jablonce nad Nisou jsou pro nás stěží přijatelné. Jeho návrh přispívat dvěma, čtyřmi nebo 12 miliony korun ročně není přiměřený. Kraj navrhuje finance v podobné výši jako doposud s tím, že je ochoten jednat o každoročním navýšení o inflaci,“ říká náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.

Liberec zatím nechce současná jednání příliš komentovat. „Není co komentovat. Opět jsme se sešli, k dohodě se nedobrali, ani jednání neskončili. Dohodli jsme se na dalším kole, nově i za většího pracovního přispění Libereckého kraje,“ řekl náměstek libereckého primátora Jiří Šolc.

Obě města a DPMLJ se přitom musí dohodnout nejen na doplatku na provoz stávající tratě. Už dříve se zástupci obou měst dohodli na prodloužení trati více do centra Jablonce. Podmínkou pro udělení evropské dotace je ale společné memorandum o spolupráci. To zatím podepsané není, čas je přitom do začátku května. Jablonec na dotazy zaslané minulý týden dosud neodpověděl.

Vztahy mezi vedením DPMLJ a Jabloncem, zejména pak primátorem Milanem Kroupem z hnutí ANO, jsou navíc značně vyhrocené. Za Jablonec se na jednání podílí i někdejší šéf DPMLJ Luboš Wejnar, který je aktuálně obviněný z korupce. Mladá fronta Dnes upozornila, že obvinění se týká i zakázky, na které se podílela firma současného primátora Jablonce.  Smlouvy přitom nebyly v registru smluv, ačkoliv se na ně vztahovala tato povinnost.

69
Diskuze

avatar
15 Komentáře
54 Reakce na komentáře
30 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
29 Autoři komentářů
železničář v důchoduJindraStandaNeuweltSouprava Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Speciální tramvaj číslo 11 projede centrem Prahy a pozve do Národního divadla na operu Tramvestie Centrem Prahy ve středu 17. dubna mimořádně projede speciální tramvaj č. 11. Stane se tak jen pár desítek minut před tím, než na jeviště Nové scény Národního divadla vstoupí aktéři opery Tramvestie, která má právě 17. dubna od 20:00 premiéru. Jedenáctka se na svou přibližně dvacetiminutovou okružní jízdu vydá ze zastávky Národní divadlo (u Nové scény, směr Národní třída) v 19:00. Svézt se může každý! Tramvaj „Tramvestie“ určitě nepřehlédnete – ozdobí ji plakáty k inscenaci a navíc v ní bude hrát hudba. Opera Tramvestie volně… Číst vice »

Démon
Host
Démon

Konečně ten nesmysl zruší. I/14 se přesunula jinam, ty autobusy to dají 🙂

Jindra
Host
Jindra

Milý Démone,chce to používat mozek,ten je umístěn v lebce.

PetrB
Host
PetrB

„Hlavním úkolem kraje je zajistit regionální vlakovou a autobusovou dopravu“. Pan Půta je mimo v zákoně o veřejných službách v přepravě cestujících se mluví o dráždní dopravě to je nejen vlak, ale i tramvaj a trolejbus. §3 odst. 1 zákona 194/2010 Sb.: Kraje a obce ve své samostatné působnosti stanoví rozsah dopravní obslužnosti a zajišťují dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou a jejich propojením. Další věcí je pak: §23 odst. 2) Před uzavřením smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících přímým zadáním podle § 18 dopravce předloží objednateli finanční model nákladů,… Číst vice »

Panelák
Host
Panelák

Ale tak samozřejmě, když nebude jezdit Liberec-Jablonec tramvaj, tak bude místo toho jezdit krajem zajištěná dopravní obslužnost autobusem třeba… společnosti Busline? Qui bono, že?

Popisek fotografie
Host
Popisek fotografie

Prosim, vlaky se krizuji, nikoliv krizi. Dekuji.

Mod
Host
Mod

A dopravu z Uval treba do Tuklat si plati tyto dve obce nebo ji plati kraj? Snad zalezi na charakteru dopravy a ne jak jsou mesta daleko…

Souprava
Host
Souprava

Mezi Tuklaty a Úvaly také platí kraj souběžně tramvaj i vlak?

SauberDPP
Host
SauberDPP

Tak Kladno – Praha vlak a bus?

Souprava
Host
Souprava

A ono to obojí jede souběžnou trasou? (když pominu, že vlak+bus je cenově úplně jinde než vlak+tramvaj)?

Neuwelt
Host
Neuwelt

Srovnávat spojení dvou děr po granátu s touto aglomerací je trochu dost přitažené za vlasy. Pomíjím počet spojů mezi zmíněnými dírami po granátu. Tam Li – Ja vzhledem k počtu obyvatelstva sečteme-li tram i vlak výrazně zaostává.

Jindra
Host
Jindra

Otazka : Jake prašky bereš na tu svoji nemocnou hlavu?

MartinK
Host
MartinK

Tady je videt kdo platil studii. 2.6mil rocne je mimo. To delili 10? Aby se to hodilo zadavateli? Pruzkum by mel zadat nestrany. Treba kraj a platili by ho mesta na pul. Jestli je 100mil za linku 11,cemu teda neverim, tak to jbc by mel pritlacit. Vzdyt ty naklady se daji lehce vykalkulovat. Energie,platy, porizeni vozidel, udrzba. Tramvaje kupuji za par korun v olomouci bazarovy jinak tam jezdi T3. Takze zadne uvery a odpocty za nove stroje. Dalo by se to takto rozdelit….Lbc muze platit po kyselku 100%, mezi kyselkou a proseci vyhybnou 50/50 s jbc (dle hranice mest) a… Číst vice »

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Jestli tomu dobře rozumím, tak při nákladech cca 100 mil. Kč ročně na celou linku 11 to znamená cca 160 Kč na jeden vlkm? To je skutečně docela dost. Řekněme, že nákladově 1 km tramvaje odpovídá 3 až 4 km autobusu? No musím říct, že to mi přijde docela dost.

V.N.
Host
V.N.

Tyto náklady jsou naprosto šílené. Zajímalo by mne , jak si nákladově stojí tramvajová doprava v Liberci , kolik kraj sype do železnice mezi Jabloncem a Libercem

Y.K.
Host
Y.K.

Nutno říci, že rozdíl je v tom, že autobusy používají veřejnou infrastrukturu, zatímco tramvaje musí pečovat o svou vlastní (zde navíc „šíleně“ přerozchodovávanou). Ale je to opravdu hodně.

V.N.
Host
V.N.

Proto , jakýkoliv jiný dopravní systém než autobus musí mít svoje opodstatnění. A to sice , z hlediska přepravy musí jít o davy cestujících. Ne o jednu tramvaj ve špičce za čtvrt hodiny .

Y.K.
Host
Y.K.

Tak jedna souprava, to jsou dva kloubové autobusy, sólo pak jeden, takže je otázka jestli chtějí mít rušno na silnici v údolí nebo setrvají u tram. Prázdné to tam nejezdí.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

No podle standardů platných v Praze je tuším kloubový autobus 90 míst a dvojice T3 je 140 míst, takže souprava = 1,56 kloubového autobusu. A z hlediska hluku ta tramvaj taky asi nebude žádná výhra.

Jindra
Host
Jindra

Taze obsaditelnost tramvaje T3 je 70 cestujicich.To se mi zda malo…snad v Praze je to mozne

Neuwelt
Host
Neuwelt

Taky už se ví dávno, že to přerozchodování byla kravina na desátou.

PetrB
Host
PetrB

Tak provoz tramvají v přibližně dlouhé relaci jako mezi Mostem a Litvínovem stojí 100 milionů? Meziměstská tramvajová doprava přepraví mezi městy Most a Litvínov v pracovní den zhruba 5 700 lidí, o víkendy a svátky potom zhruba 2 000 osob. „Prokazatelná ztráta za rok 2016 na meziměstské tramvajové dopravě činila pro obě města, tedy Most i Litvínov dohromady, více než 30 milionů Kč,“ uvedla mluvčí města Alena Sedláčková v tiskové zprávě po jednání mosteckých radních. Most z této částky platí přibližně osmnáct a Litvínov dvanáct milionů korun. Od roku 2018 začal přispívat Ústecký kraj na meziměstskou tramvajovou dopravu Most –… Číst vice »

Jindra
Host
Jindra

Jirkov trolejbusy,Jablonec tramvaje.ANO,stejné potíže od lidí stejného ražení.Obě města by
chtěla kvalitní dopravu ale hodný strýček (Liberec,Chomutov) to musí zaplatit.

Petr
Host
Petr

ANO, už je líp ? 🙂

Paes
Host
Paes

Regiotram NISA by to vyřešila. Přímé kolejové spojení centra Jablonce a centra Liberce.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Zaplať pánbůh, že ta kravina jménem regiotram skončila na smětišti dějin. Jen daňový poplatník zaplakal, když ten přípravný „mejdan“ musel zacvakat.

Martin1
Host
Martin1

Celé to na mě působí jako pomsta BusLinu skrze svý lidi (Wejnar, primátor Jablonce za Ano atd.) za tu výpověď z DPMLJ. A je jim jedno, že mnoho Jabloneckých tu tramvaj využívá. Náhrada za tramvaj bude potřeba – čím asi? Autobusy. A komu by se narychlo dala zakázka? Neskutečný.

Panelák
Host
Panelák

No hlavně z toho nedělat spor „dobra“ se „zlem“, ať už na jakékoli straně. Tohle jsou dvě Bratrstva Kočičí pracky proti sobě – Štětináč Wejnar, Dlouhý Bidlo Vařil a Bohouš Zděnek. A jablonecký primátor je tu za Tondu Plíhala…

Petr
Host
Petr

Do vztahů s městem Jablonec hodili vidle loni na podzim pánové z představenstva DPMLJ a.s. – když do poslední chvíle zcela hloupě lhali o dalším zajištění autobusové MHD a vykrucovali se z jakéhokoli konstruktivního jednání 🙁

Petr
Host
Petr

Před spekulování je vhodné znát fakta – výpověď nedal DPMLJ, ale Busline. Takže se těžko mstí za svou vlastní akci.
Mmch, autobusy na Jablonecku dál jezdí BusLine a to za více peněz.

Martin1
Host
Martin1

OK, jasně, výpověď dal BusLine, ale poté co Lbc chtěl revizi smluv a dlouhodobě tlačil na úpravu nákladů. No tak se holt BS zahojil jinde. Díky přispění posluhovače Wajnera. Nu, uvidíme, s čím vším příjde policejní vyšetřování.

Alex
Host
Alex

Mě je tedy divné a to se tu úmyslně neříká, že DPMLJ poslal účet do Jablonce, aniž by dodal, jak k výpočtu došlo. Prostě tady máte účet a zaplatit. V obchodě taky dostanete účtenku s rozpisem za co platí. Jenže ona je to msta, protože Jablonec nad Nisou udržel dopravu ve stejném rozsahu kdežto Liberec ne. Liberec nebyl schopen zajistit dopravu pro Jablonec a nejdříve říkal, že zajistí 50% pak 100 a nakonec jen 50. Nedivím se, že Dsoj se zařídilo po svém. Sehnat dopravce za pár dní nebylo možné, takový dopravce u nás není. A BusLine si toho byl… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Já se nad tímto problémem zamyslím trochu jinak. Mezi Libercem , Jabloncem fungují tři systémy . Dnes již kvalitní silnice , železnice a tramvaj. Je možné do budoucna uživit všechny systémy ? Jsou počty cestujících zde natolik obrovské , že jak tramvaje , tak i vlaky či autobusy „praskají ve švech“ ? Vždyť autobus může tato dvě města obsloužit mnohem lépe a dle mého názoru by se možná mohl uživit i bez dotací. Jinak proč kraj od toho dává ruce pryč ? Tady ani tak nejde o propojení Liberce a Jablonce , ale o vesnicích a příměstských částí mezi… Škoda… Číst vice »

Gejza
Host
Gejza

Přesně tak. Potenciální možností dlouhodobého zachování tramvajového i vlakového spojení byl projekt Regiotram Nisa. V téhle relaci je prostě nesmysl udržovat dvě kolejové dopravní cesty. Kdyby nebyly eurodotace, ze kterých se obě trati opravily, už by tam možná žádná tramvaj nejezdila. Ekonomika toho tramvajového spojení je naprosto šílená. Liberec je zadlužený až po uši, ale musí jenom do jedenáctky sypat 55 milionů ročně? Dříve nebo později to zaříznou… Kraji se nedivím, že do toho nechce dávat víc vzhledem k tomu, že už v té relaci objednává vlaky. A jablonecký přístup není až tak překvapivý. Vzpomeňme třeba na neochotu Jirkovských přispívat… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Regiotram bylo a je čiré blouznění – tahat vlakové soupravy (neb potřebná kapacita) pomalou jízdou skrz ulice měst je hloupost. Náklady na potřebná vozidla jsou zcela mimo ekonomickou realitu (neb za cenu zaplacení splněných konstrukčně-bezpečnostních podmínek pro vlaky koupíte užitkem tramvaj).

Gejza
Host
Gejza

Jo těch technických překážek jsem si vědom. Nebylo by ale potenciálním řešením zavedení lehkých souprav v celém úseku Liberec – Tanvald? Musely by se konstruovat drahé soupravy odpovídající bezpečnostním požadavkům železniční dopravy, kdyby bylo zajištěno, že se tam s ničím o mnoho těžším nestřetnou?

AAA
Host
AAA

tam nejezdí nic nákladního? jenom se ptám…

MartinK
Host
MartinK

Zřídka kdy. A kdyz tak v noci. Za dva roky jsem potkal tri uhlaky jedno drevo. To by zas museli vyvážet sklo :-)). Trat funguje jako primestska a dost vyuzivana. Vlak i tram se dobre doplnuji. Vlak je rychlejsi nez tram ( a to pri trat ryclosti 40-50km/hod), ale zastavky ma proti tram zridka a neobsluhuje v lbc dolni centrum. Tram je diky zastavkam pomala.

Frantisek
Host
Frantisek

Ono už se to do dne při těch intervalech nevejde. To by právě možná řešila ta tramvaj.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Ono se taky vytrhala manipulačních kolejí, možností křižování a dlouhodobě cargosoudruzi přesvědčovali své zákazníky ať neotravují.

Standa
Host
Standa

Proč by to u lehkých souprav typu regioPantera
byla hloupost?
Přechodnost je podobná, musela by se vyřešit rozdílnost napájení a ostřejší oblouky tramvajových tratí oproti železnici.
Tramvaj 13T má podobnou délku jako půlka RegioPantera, takže udělat vhodné vozidlo ( pokud již něco takového neexistuje) by neměl být problém

Neuwelt
Host
Neuwelt

Co je na panterovi lehkého?

Standa
Host
Standa

Myšleno oproti normalnimu vlaku.
Celý panter váží jako samotná lokomotiva

Y.K.
Host
Y.K.

Nevím proč si myslíte, že ekonomika vlakotramvaje by nebyla šílená. Speciální vozidla, sposta stavění. Zajímavé to je, ale levnější určitě ne.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Vlakotramvaj“ by byla jednodušší (a tedy zjevně ne dražší než stávající dva různé systémy) v případě, že by jí stačily jen jedny koleje – a tak to také, pokud vím, bylo původně myšleno v případě „Regiotramu Nisa“. V podobě samostatné rekonstruované meziměstské tramvajové trati prodloužené v Jablonci n/N. přes město až někam do Jabloneckých Pasek už „vlakotramvaj“ pochopitelně smysl nedává, a to ani ekonomický (resp. ten při zachování i celé stávající modernizované železniční trati už vůbec ne).

PetrB
Host
PetrB

A stoji za ty penize stavet v Chomutove propojku mezi silnici 7 a E442 dlouhou 3,5 km za 550 milionu korun?

Frantisek
Host
Frantisek

Namísto Regiotramu se fakticky postavila právě ta silnice. Je pozdě plakat nad ztrátami z tramvají. Náklady se tlačí na kamiony a lidi do vlaků. Holt je za této situace dost pravděpodobné, že Jablonci nakonec zůstanou v MHD jen autobusy. Stavíš silnice, sklízíš auta. Jednoduché.

Souprava
Host
Souprava

Abyste se z toho nerozplakal… pochybuji, že místní by byli nespokojení.

Standa
Host
Standa

Vlak neobslouží ty vesnice a dědiny mezi oběma městy…

Kubrt
Host
Kubrt

Jen poznámka – mezi Liberecem a Jabloncem žádné jiné obce nejsou – Proseč je součást Jablonce, Vratislavice jsou součást Liberce. Takže významný příspěvek kraje na meziměstskou trať je docela velkorysé gesto (přinejmenším při jejím dnešním ukončení v Jablonci – kdyby se realizovalo prodloužení, tak by se dal předpokládat i větší podíl „krajských“ cestujících).

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Asi špatně koukáte do mapy, nebo neznáte realitu. Mezi Libercem a Jabloncem prakticky není žádná mezera a tedy ani žádné jiné obce. Obě města se víceméně dotýkají. Tramvaj je tedy v podstatě městskou dopravou jednoho (virtuálního) města a nikoli spojnicí dvou oddělených měst.
Autobusy, jedoucí po nové silnici I/14, by obsluhovaly z valné části úplně jiné části obou měst, než tramvaj či vlak. Autobusy přes Vratislavice, které by nahradily tramvaj, si dost dobře představit neumím (kapacita komunikací).

Petr
Host
Petr

hlavně při každé výluce je znovu a znovu dokazováno, že náhradní autobusy tramvajové cestující kapacitně nepoberou.

Kubrt
Host
Kubrt

Aniž bych chtěl bojovat za zrušení TT do Jablonce – nepobrání cestujícíh v NAD je spíš otázka nastavení kapacity NAD. V 70. letech meziměstská trať nejezdila několik let a taky to šlo..

Petr
Host
Petr

„otázkou nastavení kapacity NAD“ jistě míníte praktikované použití nejkapacitnějších zde dostupných kloubových autobusů, ve špičce i s dalším autobusem coby posilou?

Mmch, v 70. letech coby tramvaj nejezdily dnešní dvojice T3, ale pouze solo dvounápravové vozy, jen ve špičce s dvounápravovým vlekem – počet cestujících se od té doby (pro někoho překvapivě) podstatně změnil.

Kubrt
Host
Kubrt

Autobusy můžou nahradit i metro, viz podzim 2002 v Praze – kapacita není jen velikost vozidel, ale i interval.. Opakuju, že nepléduju proti tramvajím do Jablonce, ale tvrzení, že tamní TT je nenahraditelná, neobstojí.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Ještě upřesním… ono se to táhne, mimo kousku mezi Jabloncem a Lučany, v podstatě až na konec Desné.

Petr
Host
Petr

drobné doporučení – než se o něčem začnete „zamýšlet“, tak si o tom nejdříve zjistěte alespoň základní fakta.

jan
Host
jan

Regionální politika větších měst je kanál. Bohužel je to strašné, že někdo draze něco postraví na dlouhá desetiletí. Druhý diletant klidně zruší nebo neopravuje..

Pavel
Host
Pavel

Tohle je skutečný kocourkov, jak z unikátu může vzniknout takový rozpor? Jsem zvědavý, kolik lidí by přesedlo z tramvaje na vlak a kolik do aut?

Neuwelt
Host
Neuwelt

Ten unikát měl zejména Jablonec a to díky někdejšímu prozíravému starostovi. Jenže pak přišli soudruzi, většinu zlikvidovali a teď jsou tady novodobí soudruzi, kteří přemýšlí jen jak si nakrást a že při tom zk_rví i ten zbytek, místo rozvoje, nikomu nevadí.

Petr
Host
Petr

Zrušení meziměstské tramvaje, vytrhání kolejí a nasazení autobusů (svých) požadoval MěNV Jablonec už v roce 1965 🙂

V.N.
Host
V.N.

Tramvajová trať do Jablonce se postavila až po válce. Tehdy měla velký smysl. Liberec – tramvajový systém , Blízký Jablonec – tramvajový systém a do toho bylo rozhodnuto o stavbě propojovací trati. Kdyby se v Jablonci tramvaje nezrušily , celý systém mohl fungovat tak , že by tramvaj projela celým Jabloncem , poté přejela do Liberce a mohla projet celým Libercem. Cestující z kraje Jablonce by se mohl tramvají dostat až pod Ještěd. Ano , to by smysl mělo. Ale nynější tramvaj moc smysl nemá. A ještě k tomu když tato sranda stojí 100 mega ročně …

Neuwelt
Host
Neuwelt

Je to smutné, ale drtivá většina lidí mezi těmito městy jezdí autem. Já taky, byť jsem zastáncem této srandy, protože když jedu na nákup, beru toho víc, vyřídím víc a netahám pak do krpálu. Tramvají jsme jeli po dlouhé době předloni a to jen proto, abych nemusel být „na sucho“, když jsme vyrazili za kulturou.

Jindra
Host
Jindra

Jiz jsem tak trochu sondoval a zjistil,ze v pripade zruseni tramvaje ,respektive jeji zkraceni od centra Liberece po mestsky obvod Vratislavice,by nekteri jablonecaci presedli do auta,nikoliv na vlak .

Neuwelt
Host
Neuwelt

Kdo by to byl řekl, že…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Je paradoxní, že by Liberecký kraj měl nadstandardně přispívat dvěma nejbohatším městům Libereckého kraje. Města pak nabízejí svým občanům různá zvýhodněná jízdné a na autobusy do malých vesniček už peníze nezbývají. Jestli Jablonec tramvaj nechce, tak je tu přece vlak. Ten ostatně Jablonec obsluhuje o trochu lépe než tramvaj (třeba zastávkou Jablonecké Paseky).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

S tvrzením o „lepší“ obsluze Jablonce n/N. vlakem než tramvají bych byl velmi opatrný: máte snad k dispozici nějaký průzkum zájmu cestujících o jednotlivé možné relace, abyste měl svoji vizi skutečně kvalifikovaně podloženou?

Souprava
Host
Souprava

Přesně tak, dokonce i já, velký odpůrce zbytečných lokálek Souprava, uznávám smysl železnice Liberec-Tanvald. To je přesně příklad trati, která vede silně zalidněným územím a má potenciál růst a splnit 2000 přepravených denně (a že by po zrušení tramvaje rostla, tuplem, kdyby se v Jablonci udělalo u trati slušné parkoviště). Takové tratě se drží i na západě v Německu, Rakousku, Belgii, Nizozemí. Francouz či Španěl by ji možná zrušil, ale to už nejsou vyloženě dopravně vyspělé země, takže zde si klidně i do západu rýpnu, že tudy cesta nevede. Jsem pro německý přístup. A ten by tuto trať zachoval.

Neuwelt
Host
Neuwelt

V Jablonci u nádraží se parkovat dá, nejléle k návštěvě místní nádražky… přemýšlím, kde v republice je co do stravování lepší… ale jinak? Koukni jak vlak jezdí, co stojí, že po nové silnici jsem v Liberci za pár minut, když už do toho auta vlezu a těžko někoho nutit, aby s ním jel na nádraží, pak vlakem, mhd… Je to smutné, ale pan Andersen to nezachrání.

Partneři