Přežijí tramvaje Liberec – Jablonec? Budeme platit jen čtvrtinu, vymysleli v menším městě
Liberec a Jablonec nad Nisou dosud stále nevyřešili spor o to, jakým způsobem se budou obě města podílet na úhradě
Liberec a Jablonec nad Nisou dosud stále nevyřešili spor o to, jakým způsobem se budou obě města podílet na úhradě ztrát z provozu tramvajové linky č. 11 mezi oběma městy. Vedení Jablonce přišlo s nápadem, aby za provoz platilo podstatně méně než dosud a aby více platil Liberecký kraj. Ten to ale odmítá. Oběma městům přitom běží čas: potřebují se dohodnout i na společném memorandu o prodloužení tramvaje do centra Jablonce, jinak přijdou o dotace.
Jablonec minulý týden představil na jednání studii společnosti Pro Cedop, podle které by z jabloneckého rozpočtu mělo jít ročně jen 2,7 milionu korun na provoz, dosud platí 12 milionů korun. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) naopak požaduje po Jablonci před 20 milionů korun. Včera na jednání přišel podle tiskové zprávy Libereckého kraje Jablonec s návrhem, že by platil opět 12 milionů korun a kraj 26 milionů korun.
Roční náklady na tramvajovou linku jsou zhruba 100 milionů korun. 15 milionů korun se vybere z jízdného, zbytek pokrývají platby od Jablonce (12) Libereckého kraje (17,3 milionu korun) a Liberce (55 milionů korun) DPMLJ i Liberec se domnívají, že Jablonec má platit více, to ale jablonecké vedení odmítá. Diskuze se táhnou už tři měsíce.
Kraj dnes uvedl, že je ochoten navýšit příspěvek na 18 milionů korun. „Hlavním úkolem kraje je zajistit regionální vlakovou a autobusovou dopravu, za kterou utratíme ročně téměř 659 milionů korun. Tramvajové spojení Liberec – Jablonec nad Nisou vnímáme z pohledu našich povinností jako nadstandartní doplněk. Do budoucna musí zejména obě statutární města zajistit vyvážené financování,“ řekl hejtman Martin Půta.
Kraj dosud jednání příliš nekomentoval, dnes ale poprvé oficiálně uvedl, že představy Jablonce jsou pro mimo realitu. „Představy statutárního města Jablonce nad Nisou jsou pro nás stěží přijatelné. Jeho návrh přispívat dvěma, čtyřmi nebo 12 miliony korun ročně není přiměřený. Kraj navrhuje finance v podobné výši jako doposud s tím, že je ochoten jednat o každoročním navýšení o inflaci,“ říká náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.
Liberec zatím nechce současná jednání příliš komentovat. „Není co komentovat. Opět jsme se sešli, k dohodě se nedobrali, ani jednání neskončili. Dohodli jsme se na dalším kole, nově i za většího pracovního přispění Libereckého kraje,“ řekl náměstek libereckého primátora Jiří Šolc.
Obě města a DPMLJ se přitom musí dohodnout nejen na doplatku na provoz stávající tratě. Už dříve se zástupci obou měst dohodli na prodloužení trati více do centra Jablonce. Podmínkou pro udělení evropské dotace je ale společné memorandum o spolupráci. To zatím podepsané není, čas je přitom do začátku května. Jablonec na dotazy zaslané minulý týden dosud neodpověděl.
Vztahy mezi vedením DPMLJ a Jabloncem, zejména pak primátorem Milanem Kroupem z hnutí ANO, jsou navíc značně vyhrocené. Za Jablonec se na jednání podílí i někdejší šéf DPMLJ Luboš Wejnar, který je aktuálně obviněný z korupce. Mladá fronta Dnes upozornila, že obvinění se týká i zakázky, na které se podílela firma současného primátora Jablonce. Smlouvy přitom nebyly v registru smluv, ačkoliv se na ně vztahovala tato povinnost.