Podcast: Přetížení tratí hrozí vedle Prahy i v Ostravě a Brně, říká vrchní tvůrce jízdních řádů Alexandr Vrtěl
Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Každý strojvedoucí jezdí jinak. Některý to dokáže sjet výrazně rychleji, některý jezdí na pohodu. My se musíme trefit tak, aby to sjeli všichni.
Strojvedoucí si nemůže jezdit jak chce, ale je omezován spoustou dalších faktorů. Jedním je traťová rychlost, což je rychlost, jakou může strojvedoucí jet. Je ale omezena trvalými nebo přechodnými pomalými jízdami. Ty jsou stanoveny tak, aby jízda vlaku byla bezpečná. Dále každý vlak má svým jízdním řádem stanovenou rychlost a podle ní jsou nastaveny jízdní doby. Je ovlivněna normativem hmotnosti vlaku a pokud je tento vyšší, nedokáže stanovené jízdní doby dodržet. A svoji roli hraje i konstrukční rychlost železničních vozidel. A proč to takhle pro neznalé rozvádím? Jízda po kolejích je jiná než jízda po silnici. Překročení povolené či stanovené… Číst vice »
Už ty 2 první věty – „Každý strojvedoucí jezdí jinak. Některý to dokáže sjet výrazně rychleji, některý jezdí na pohodu“ jsou na nakopání do …
Jak jezdí jinak?? Když vidím 3 zelené tak jedu na max. .. a jsem rád že o mně dispečer „ví“ a že mi včas postaví vlakovou cestu. ALE když se courám za osobákem .. tak s Nexem nebo R/IC/EC zpoždění nestáhnu ……..
Má pravdu a normální kolegové strojvedoucí to nemají problém uznat. Dobrý a zkušený výpravčí musí znát, kdo jak jezdí, aby šlo plánovat provozní situace. 😀
Tak zrovna s osobním vlakem, kdyz jsou někde rychlostníky co kilometr, tak to může i zalezet na firovi jak rychle se přizpůsobí, u nákladů jsem taky slyšel že nekde firove carga jezdí schválně pimaleji, aby je nemohli hodit na další vlak, měli výhodnější konec směny.
Možná by se dala akceptovat myšlenka, že někteří strojvedoucí třeba přemýšlejí jiným způsobem, než vy.
Určitý „rukopis“ v práci můžete zaregistrovat i jinde, třeba u řidiče autobusu, nebo v restauraci – při obsluze, nebo v kuchyni. Podle toho, jaká byla v kuchyni směna jsem si na cestách kdysi v jedné restauraci objednával jídlo, nebo také raději ne.
Tak Brno je za hranou kapacit už několik let. Jen se to nějak „daří“ objíždět a další vlaky nepřidávat.
Část vlaků na Slavkov jezdí přes Židenice.
A přes modernizaci trati na Střelice se další osobáky nepřidaly, protože na ně není v uzlu kapacita.
Začíná se stavět (normální) trať z Přerova do Brna, ale pokud se za pár let zavedou regionální vlaky, tak budou jezdit na Židenice či končit v Králově Poli.
A kdo často jezdí do Brna vlakem, jedno z jakého směru, a zda rychlíkem nebo regionálním, před hlavním nádraží se skoro pokaždé čeká, než se uvolní kolej.
S těmi regionalními vlaky na Vyškov hodně předbíháte. Potrvá mnoho let než se trať na Přerov stane použitelnou…
Tak když ji vytrolene začali dělat od konce..
Na Slavkov hlavně nejezdí tolik vlaků, jaké by se jinak na t-340 v pohodě vešly.
Tedy přinejmenším 3 páry za hodinu ve špičce (2x Os, 1x Sp) namísto dnešního nesystémového stavu, kdy Os mají proklad 30 – 60 – 30 (namísto vhodného 30 – 30 – 30 – 30) a Sp jede jen 1x za 2 h.
Do Slavkova už dávno měli být zadratovano.
Podle původních plánů ano. Bohužel, díky Covidu trať totálně upadla. Aneb, jak přínosné je vyhazovat stovky miliónů za rekonstrukce nádraží a na trať kašlat.
Bez urážky, ale vlaky, které nejedou Brno – Veselí (pouze jeho část) jsou pro mě irelevantní.
Tak zrovna tady by nějaký přestup v herspicich tolik bolet nemusel, kór když by se vylepšila návaznost MHD ze zastávek před hlavakem.
Je tomu tak 10-15 let, co jsem v Brně na hlaváku čekal na vlak a ten nemohl přijet včas na nádraží, protože nebylo kam, všechny hrany byly obsazené. Takže nechápu, že „v Brně hrozí přetížení“. To už tam dávno je.
a nemohlo to být tm, že třeba zrovna dva vlaky měly sekeru , nebo došlo k nějaké jiné mimořádnosti, a proto se tam nevešel?
Mohlo. Ale sekyra je normální provozní jev, tak důležité nádraží musí mít rezervu.
no, a obcas se to cele sesype tak, ze ani rezerva nestaci
Možná, že i váš letitý zážitek je jedním z argumentů, proč je snaha nádraží v Brně přestěhovat.
Že se to (už asi 100 let) nedaří a že k tomu jsou potřeba mj. i kapacitní příjezdové/ tranzitní trasy, to už je jiný příběh.
Ano, to bylo první, co mi v tu chvíli proběhlo hlavou, ať se jdou ti zastánci „nádraží v centru“ podívat, jak to tak vypadá.
takže pětiletky.. no to už tady bylo..
návrat ke starému .
A změny dle nálady objednatele tím pádem padnou.
A tedy plánování výluk se bude dělat 5 let dopředu?
nebylo by lepší si to poslechnout a pak až psát?
Ten příklad s Rubikovou kostkou byl sice vtipný, ale zcela mimo, protože právě ten starý algoritmus pro blbé vychází z toho, že se nejprve kompletně poskládá jedna stěna (že se s ní pak musí ještě trochu hýbat a jednotlivé kostičky této základní stěny se mohou ve finální podobě dostat na jinou pozici této stěny).
Copak se mínusáři nezdá?
Takže odpovědět prostě nedokážou – zvládnou jen tupě mínusovat.
Napřed se poskládají vlaky s vetsi
Napřed se do GVD poskládají vlaky s větší prioritou, a pak se mezi ně cpou vlaky s menší prioritou tak, aby se tím pokud možno nehýbalo.
Aha, takže vy jste nepochopil, co jsem napsal. Já se bavil výhradně o té Rubikově kostce, ne o GVD.
To je fakt úžasné – 15 „inteligentů“, kteří ani po upřesnění nechápou, dá mínus na faktické sdělení a všichni jsou tak neskutečně zbabělí, že ani nedokážou napsat, proč to mínus dali.
Já o voze, Vy o koze?
a kdybyste si ten podcast poslechl, tak byste věděl, že presne takhle to není.
Máte pravdu. Taky jsem to tak skládal. Mínusáři jsou nejspíš osoby mdlého rozumu, které ve své většině nejspíš ani nevědí o čem píšete.
„My se musíme trefit tak, aby to sjeli všichni“
Tak to jste se na trati Praha-Kralupy moc netrefili. Přijede-li osobní vlak vedený jednotkou RegioPanter do Kralup někdy včas v X:15, jedná se o zázrak. Naopak rychlík, který odjíždí z Podbaby již v X:00, má reálnou jízdní dobu do Kralup nikoli 17, ale 15 minut. Výsledkem je, že jsem už 2 roky nezažil, aby rychlík osobní vlak nejpozději někde u Libčic nedojel. V návrhu na příští rok je aspoň jeho pozdější odjezd z Podbaby o 2 minuty… To by občas mohl osobák dojet aspoň až někde u Dolan…
Tam byl problém snad s jednokolejkou přes Bubny. Teď když se jezdí z Holešovic, tak to tak zasekané nebývá.
Za jednokolejky byl samozřejmě problém ještě větší, to se poskakovalo většinou už z Roztok. Pokud má ale Panter reálně jízdní dobu z Podbaby do Kralup min. 26 minut (příjezd X:16) a rychlík 15 minut (teoretický příjezd X:15), tak to prostě nefunguje…
Takže rychlík má 2 minuty vatu. A když je bez zpoždění, má taky důvod jet naplno, nestačí aby jel na spotřebu?
Rychlík má v současnosti z Prahy do Kralup vatu 4 minuty. Kromě natažené JD z Podbaby do Kralup se ještě „čumí“ do odjezdu v Holešovicích i na Podbabě. Samozřejmě, že pokud je R bez zpoždění a ví, že zcela určitě osobák tedy dojede, tak většinou jede z Letek do Kralup 50-60 km/h, pak ale investice do rychlejších tratí vycházejí poněkud vniveč.
Grafisti moc dobře vědí, proč to tak udělali. A zpětnou vazbu dostávají snad denně. Analýza plnění JŘ funguje a stížnosti dopravců také.
Tak ať zkusí zanalyzovat, kolikrát přijede R do Kralup aspoň přesně v těch X:17, když už nemůže v X:15, kdyby mu Os nestál v cestě…
Mě se to teď nechce na mobilu otvírat a hledat, ale v připomínkách v návrhu JŘ, se zrovna to zpožďování osobáků do Kralup také zmiňovalo. Takže o tom asi vědí.
Oni to analyzují. To se fakt nebojte. Už jen proto, že každá minuta zpoždění musí být zdůvodněna. Každá. Pokud to výpravčí neudělá, dostane vždy přes prsty.
Kruci, proč nelze to audio přehrát zrychleně??
Ale vy si to, anonymní mínusáři, nemusíte pouštět zrychleně, když to pak nepoberete, ale mnozí ano.
Co by nešlo? Stačí použít vhodnou aplikaci.
Jezdím podle toho co předvádí CDP, někdy stačí na pohodu, někdy po dvou nepostavených vlakových cestách už nikam nespěchám, protože mě “zajebou” jinde a nic už nedoženu.
A co jezdit jak by jelo AVV/OVJ? Pokus o náskok se málokdy povede, ale kochat se se zpožděním taky není ono.
Tak ono to není jen CDP, ale hlavně co jim dovolí SŽ, vÿluky, napěťovky a jiné drobnosti, které dovedou jízdní dobu nebo pobyt ve stanici prodloužit.
Jsem už 21 let v důchodu, al když jsem ještě sloužil jako výpravčí na trati Brno – Havlíčkův Brod v době, kdy z Brna do Třebové byla trať mimo provoz. Takže každou hodinu 12 – 14 vlaků a tak se moc nekoukalo na vlaky s předností. Ještě tak EC (každou hodinu 1-2 páry), Os se na R a Nex neuhýbaly i kvůli právě zavedené IDS v intervalu 15 – 60 minut podle denní vlaky. Podle možností se využívaly jízdy po levé a jinak jsem strojvedoucího Nex vlaku radiostanicí zpravil o tom, že jede za osobním a ten se jízdním dobám… Číst vice »
Sjel se především strojvedoucí na RJ1003.