Podcast: Přetížení tratí hrozí vedle Prahy i v Ostravě a Brně, říká vrchní tvůrce jízdních řádů Alexandr Vrtěl

Každý strojvedoucí jezdí jinak. Některý to dokáže sjet výrazně rychleji, některý jezdí na pohodu. My se musíme trefit tak, aby to sjeli všichni.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Alexandr Vrtěl, ředitel Odboru jízdního řádu ze Správy železnic. Na konstrukci jízdních řádů pracuje už od roku 1996 a dnes je šéfem týmu sedmdesáti lidí, z nichž se polovina zabývá tvorbou a projednáváním ročního jízdního řádu a polovina ad hoc žádostmi o trasy vlaků.
Dosud vždy platilo, že jakmile se zveřejní finální verze jízdního řádu pro příští rok, začíná se pracovat na tom pro rok následující. To se ale v nejbližších letech změní. „Sestava jízdního řádu se prodlouží na pět let. Současný systém, kdy se dělá jízdní řád rok, se přežil. Dopravci podají žádosti osm měsíců před začátkem platnosti jízdního řádu, my pak máme zhruba dva měsíce na to, abychom vytvořili návrh. Vzhledem k tomu, že mají dopravci často rozdílné potřeby a mění koncepty, tak dva měsíce nestačí. Ten problém je celoevropský. Proto vznikl evropský projekt Timetable redesign,“ popisuje v podcastu Vrtěl s tím, že se v příštích letech i u nás uvede nový systém do praxe takzvaným Nařízením o kapacitě.
Detaily uslyšíte v rozhovoru, který si můžete právě pustit níže na stránce.
Velkou část podcastu věnujeme tomu, jak se vlastně sestavuje jízdní řád na českých tratích. „Každý strojvedoucí jezdí jinak. Některý to dokáže sjet výrazně rychleji, některý jezdí na pohodu. My se musíme trefit tak, aby to sjeli všichni. A aby se daly jízdní doby sjet za každého počasí. Když je krásné letní odpoledne a suchá kolej, jede vlak líp než za podzimní plískanice,“ říká Vrtěl.
Velkým tématem je vyčerpaná kapacita pražského hlavního nádraží, kterému se detailně věnujeme, ale zaměřujeme se i na další místa, kde jsou české tratě na hraně kapacity. „Je to celá dráha mezi Prahou a Českou Třebovou, kde nám ještě extrémně vyčnívá velimské zhlaví v Kolíně. Ale tam už se řešení blíží mílovými kroky. Jeho vysoké zatížení dělají vlaky, které odbočují z tratě od Velimi směrem na Kutnou Horu. To bude vyřešeno novou spojkou. Pak je tam trať ze Svinova na hlavní nádraží v Ostravě, i tady nám hrozí přetížení stejně jako v Brně na hlavním nádražím. Také nám vyskočily tratě z Hradce Králové na sever a východ. Královéhradecký kraj buduje intenzivní příměstskou dopravu a jednokolejky se tu dostávají na hranici kapacity,“ popisuje další úzká místa Alexandr Vrtěl.
Jak vypadají první pokusy Správy železnic s umělou inteligencí při sestavování jízdních řádů? Jak to bude dál s vjezdy na obsazenou kolej, které se snaží Správa železnic tam, kde nejsou nutné, omezovat kvůli bezpečnosti? Proč se nepodařilo nákladním dopravcům prosadit vyhlášení oblasti pražských Malešic specializovanou infrastrukturou jen pro nákladní vlaky? Proč nemáme zatím jako v některých západních zemích v jízdním řádu dopředu stanoveny koleje, na které ve stanici konkrétní vlak přijede? Jaká pravidla musí splnit dopravce, když chce vyrazit s historickým vozidlem po trati s výhradním provozem ETCS? A jaké má řešení přetížené hlavní nádraží v Praze? I tyto otázky odpovídáme v rozhovoru.
A dotýkáme se také legislativních přání Alexandra Vrtěla. „Uvítali bychom redefinici zákonem pevně určeného pořadí vlaků při přídělu kapacity na přetížené dráze. Máme to určeno zákonem, z toho se nelze vyvléct. Západní železnice mají také své povinnosti, když nastane přetížení dráhy, ale mezi ty povinnosti nepatří nutnost nějaký segment úplně upozadit,“ říká vrchní tvůrce jízdního řádu.
To vše si můžete poslechnut právě teď. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
5. minuta: Jak změní tvorbu jízdního řádu evropský projekt Timetable redesign
8. minuta: Jak se skládá v praxi jízdní řád dohromady
16. minuta: Tvorba jízdního řádu a vjezdy na obsazenou kolej
19. minuta: Jak vyhodnocuje Správa železnic reálné plnění grafikonu v provozu
25. minuta: Pravidla pro tvorbu jízdních řádů historických vlaků na tratích zabezpečených ETCS
27. minuta: Přetížené hlavní nádraží v Praze a další úseky na síti Správy železnic, které jsou na hranici kapacity
36. minuta: Jak se žádá o ad hoc trasy
47. minuta: Alexandr Vrtěl odpovídá na dotazy čtenářů