Přetížená pražská železnice. SŽDC chystá výluky i na odklonové trati přes Malešice
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Každodenní provoz osobních vlaků mezi pražskými nádražími v Libni a Hostivaři čeká letos na několik týdnů přerušení. Důvodem jsou chystané
Co chcete? SŽDC je přeci managerem infrastruktury, který z Dlážděné neví, jak vypadá skutečná realita. Nebo si snad myslíte, že na tratě v katastrofálním stavu a nebo tratě či stanice, které mají projít třeba modernizací je normální neustále přidávat další a další vlaky, kdy úseky nestačí na „normálního“ provozu natož při výlukách. Myslíte si, že se takto chová někdo zcela při smyslech.
Levá neví co dělá pravá………..nejdříve se musí udělat pořádná vícekolejná trať, páni úředníci! Kde se mají vlaky míjet a předjíždět ? Potom se tam vejde víc vlaků.
Tahle linka je nejvíce vytížená jen na Podbaba – Holešovice a zpět a to v sedle.
Ostatní dorovnávají další vlaky.
V sedle tedy rozhodně „ani náhodou“ – pletete si pojmy (a nejen s dojmy)!
Já chápu linku S49 jako zkoušku průšvihem. 🙂 No a jestli tam maj jezdit i odklony od Benešova, tak to budě průšvih ještě lepší. Ale obávám se, že bez průšvihu nějaká modernizace asi nepůjde. Neví někdo, jaké zastávky pro osobní dopravu vůbec vzniknou, že linka jede bez zastavení pro lidi z Libně až do Hostivaře je docela něšťastné, takhle si „S-bahn“ nepředstavuji žádná plošná obslužnost, žadné napojení na stávající MHD. Vejde se vůbec někam zastávka (2+2 koleje i pro vlaky Běchovice – Vršovice) u depa metra v Hostivaři? Nějaké jiné zastávky? Malešice na druhém zhlaví/záhlaví, u sídliště Skalka, někde před… Číst vice »
Tak buď budou sloužit nákladní spojky nákladní dopravě (svůj původní účel svádět vlaky do centrálního seřaď.nádraží díky jeho zrušení ale ztratily), nebo se po nich bude prohánět regio.uk na dvě věci. Je to o volbě priorit. A co uvést nějaká čísla? Kapacita jednotlivých částí vs. opravdová vytíženost? Jinak je pojem „přetíženost“ jen hezky vypadající, vyvolávající vášně, ale nic neříkající. Jistě, přesmyk v Libni chybí, jenže je potřeba říci proč – protože ta Libeň byla dříve přestavěná podle jiné dopravní koncepce celého pražského uzlu. V té se nepočítalo s tím, že po trati na Třebovou bude jezdit vlakometro, potažmo s tím,… Číst vice »
Podle mě linka S49 v dosavadní podobě stejně nemá šanci přežít. Podle obsazenosti je to jedno z nejméně efektivních spojení v celé PID, zvlášť po nástupu dopravce Arriva došlo k fatálnímu poklesu počtu cestujících. Snad by pomohlo prodloužení aspoň do Uhříněvsi. Prodloužení z Libně do Hostivaře se bohužel minulo účinkem.
Můžete dodat nějaká čísla? zlZ osobního pravidelného pozorování jsem si nevšiml nějaké změny v počtech cestujích v úseku mezi Libní a Roztoky, samozřejmě mimo svátky. Mezi Libní a Hostivaří to jsou jednotky cestujících,což není nic překvapivého ale pořád je nárůst z nuly.
Já linkou jezdím denně a strašně mi pomohla. Bydlím na Hostivaři a pracuji v Holešovicích. Pravdou je, že mezi Hostivaří a Libní jezdí jednotky lidí, ale úspora času je enormní (asi trojnásobná). Myslím, že je problém trošku jinde. Zastávku má většina lidí poměrně daleko a mnoho lidí ani v Praze nenapadne jet vlakem.
V Hostivaři i přes asi mnohasetmiliónovou rekonstrukci a přesunu nádraží se přestupní vazby bohužel prakticky nezlepšily. Od tramvají i autobusů je nádraží stále daleko, navíc je to cesta do kopce a přes přechody. Není tedy divu, že cestující raději nadále jezdí soubežnými autobusovými linkami. Osobně jsem taky předpokládal větší zájem, ale za dané situace dvou-třech cestujících nevidím provoz S49 ve trase do Hostivaře jako smysluplný a dlouhodobě udržitelný.
Chybí vám cestující na lince Roztoky – Hostivař? Chce to konečně zřídit zastávku u nás v Libni. V Kandrtově ulici. Zastávka tramvaje (U Kříže) asi 50 m od železniční trati už tu je. Na autobus (Kundratka) je to 150 m, to je uznávám daleko.
Ty přestupní vzdálenosti jste sice minimálně čtyřnásobně podhodnotil, ale jinak máte naprostou pravdu v tom, že zastávka v tom místě v Libni je v současnosti právě tou, která teď v Praze chybí jednoznačně úplně nejvíc – tomu ani třeba „Rajská zahrada“ nemůže vůbec konkurovat.
Možná jsem vzdálenosti podhodnotil, ale určitě ne čtyřnásobně. Jedna z variant umístění zastávky je přímo na železničním mostě přes Zenklovu ulici. Pokud by bylo zastavování na mostě možné, je zastávka tramvaje doslova na dosah. Při loňské totální rekonstrukci Zenklovy jedna z mála úspěšných částí byl právě přesun tramvajové zastávky blíže k železnici, na hranu křižovatky Zenklova, Prosecká, Kandertova (Kandertova je správně, Kandrtova ne, moje chyba). Je slušná šance, že zastávka v tomto místě by přitáhla zájemce o cestu do Holešovic jako náhradu padajícího Libeňského mostu, Podbaby – Suchdola místo předražené lanovky Suchdol – Bohnice a nejspíš i do Hostivaře. Prostě… Číst vice »
Chtít zřizovat zastávku na obloukové estakádě je nesmysl – „na papíru“ to samozřejmě možné je, ale „v reálu“ by to bylo příliš komplikované a drahé: jediná relativně „levná a nekomplikovaná“ poloha je až v přímé západně od nadjezdu nad Primátorskou ulicí . kde už je pak dokonce i podchod pro pěší využitelný (= snadno přebudovatelný) i jako (bezbariérový) podchod „zastávkový“ u západního konce perónů – pak už je ovšem blíže (do max. cca 400 metrů) na tramvajovou zastávku „Libeňský zámek“ a na autobusy / trolejbus směr Prosek je to ještě mnohem dál, takže by asi bylo lepší přeložit i „prosecké“… Číst vice »
Tak přesně tyhle konzervativní názory stavbu nových zastávek zabíjejí. Zastávku na Rajské zahradě zabil právě nesmyslný argument, že v oblouku nelze. Další, nesmyslný, ale rafinovaně podaný argument je, že „rovná“ část trati Holešovické přeložky je až západně od Primátorské ulice, odtamtud je to k tramvaji daleko a proto radši nestavět. Ještě přidám oblíbený, podobně nesmyslný argument: někde tam, západně od Primátorské ulice by mohla vést zahloubená Povltavská, proto tam raději nestavět. V reálu (a je to vidět i na mapách) začíná rovná část trati hned za mostem přes Zenklovu, směrem na Holešovice. Dokonce je to místo, kde trať vede ve… Číst vice »
Promiňte, ale tak obdivuhodně hloupé názory bych od Vás nečekal – víte vůbec aspoň něco málo o železničním stavitelství a o „kolejařině“? Já už si to dávno nepamatuji a nové normy shánět nehodlám, ale kdysi platilo přibližně to, že (nová) nástupiště se smějí zřizovat maximálně u převýšení asi 60 mm a v oblouku o poloměru minimálně asi 500 metrů – dnes podmínky především pro vysoká nástupiště asi „měkčí“ nebudou, takže nechcete-li omezovat v místě traťovou rychlost, máte první problém. Zbytečné náklady na totální přestavbu toho přemostění Zenklovy ulice s dostavbou pro nástupiště u obou kolejí skromně odhaduji na mnoho desítek… Číst vice »
Také by mě ta čísla zajímala, protože nějak nechápu co tak fatálního, by mělo vést k tomu fatálnímu poklesu, zvlášť když tam platí i režijky.
Zkuste prosím ty režijky vysvětlit.
Opravdu si myslíte, že někdo, kdo má Pražskou kartu si bude ještě na tohle platit režijku?
To bylo spíš o tom, že tam platí vlastně běžný tarif jako doposud, takže mi bylo divné, proč by měli ubývat cestující. Režijku jsem zmínil z toho důvodu, že mnoho lidí od dráhy z toho dělá tragédii, přitom si myslím, že v ČD se toho rádi zbavili, protože tam nebylo pomalu co vystavit.
Jezdil jsem to. Opravdu nadšenívhodná linka.
Současný režim (GVD) je i ovšem ve špičce pracovního dne mnohem volnější …
Podle nedávného sdělení jedné z průvodčích „tangenty“ podle jejího odhadu minimálně 90 % cestujících s „režijkou“má stejně „Lítačku“, takže cestujících využívajících výhradně „režijku“ (= nemajících jinou platnou jízdenku PID) je na „tangentě“ jen zcela zanedbatelný počet.
Jedna paní povídala…? Režimkář se snaží předstírat opak…
Proč bych to dělal? Já jsem si kvůli ARRIVĚ na „tangentě“ už dávno nechal nahrát na „režijku“ i „dědkovský“ průkaz pro seniory v PID – za tu „dvacku“ mi to rozhodně stálo, a teď mohu klidně „kašlat“ na hloupé výlevy primitivních „Souprav“ a jiných trapných provokatérů: račte se už laskavě vzteky „protrhnout“, ať od vás mají normální slušní lidé konečně pokoj!
Tohle je totiž hláška těch hlupáků, kteří vidí cestující s kartičkou a považují všechny za zlé režijkáře. I režijkáři na rozdíl od jiných dopr. podniků za režíjky platí.
Potrefené husy…
Ano: už jsme si všimli dávno, že vás něco potrefilo – nejspíš to bude jakýsi smutný stihomam zoufalého „kolovrátkáře“: upřímnou soustrast …
Možná je to jen vliv svátečního období po zahájení S49 s novým dopravcem, ale ten pokles je tam prostě znatelný. První odliv cestujících podle mě přišel po ukončení provozu pantografů a teď s příchodem Arrivy, jakoby cestující měli obavu, že ve spoji neplatí doklady PID, možná tomu přispívají i německé popisy na provozovaných jednotkách Siemens. Budu dále sledovat teď po svátcích.
Tak už dost: já frekvenci na „tangentě“ průběžně sleduji už hned od doby jejího vzniku, a to, co tady umanutě neustále tvrdíte, je naprostý nesmysl, a totéž platí i pro nepravdivé tvrzení nevím už koho, že „ARRIVA“ je pomalá a ani „nesjíždí“ jízdní doby: stav se už po prvním týdnu „záběhu novinek“ v původní trase „tangenty“ zcela vrátil do předchozí podoby, byť samozřejmě s přihlédnutím k příslušnému ročnímu období. Každé nové spojení se „zabíhá“ obvykle minimálně několik měsíců od zavedení = než je potenciální uživatelé vůbec „objeví“ a ověří si, zda vůbec a jak jim může být užitečné, a samozřejmě… Číst vice »
Nelžete, režimkáři.
Dovolím si lehce odporovat. Ano Desira jezdí včas 845 v ranní špičce (mimo svátky) z Roztok do Libně udělá 2 – 3 minuty bezpečně a spolehlivě. Další moucha pozdní výjezdy z Teplárny a tudíž zpoždění prvních vlaků se opakuje stále.
Ale souhlasím že jiné mouchy z počátku už nejsou. Desira už nezůstávají stát protože neodbrzdí. Informační systém už také funguje když zrovna 26.12 neukazuje cílovou stanicí veselé vánoce,nebo jako teď Siemens VT642.
Samozřejmě žádný fatální pokles s nástupem Arrivy nenastal, ty vlaky vídám takřka denně.
Prodloužení do Hostivaře je dle mě dobrý nápad, ale měla mu předcházet reko Libeň-Malešice. No ale, třeba šlo fakt o to, jak tu někdo dříve psal, dokázat bojem že ta přestavba je fakt potřeba. Tak uvidíme, co přinesou příští léta.
Proč jedno z nejméně efektivních spojení? Naopak, přijde mi to jako velmi atraktivní spoj napříč Prahou, o víkendech jsem ho používal dost často a cestující neustále přibývají. Pravda, úsek Libeň – Hostivař je nejslabší, ale i tam v poslední době cestujících výrazně přibylo.
A proč by mělo po nástupu Arrivy dojít k poklesu počtu cestujících? Tarif PID tam platí, jízdenky ČD jsou taktéž uznávány, tak kde je problém?
Dnes v odpolední přepravní špičce 4 cestující na lince S49 mezi Libní a Hostivařem (z nabídky 110 míst k sezení). Holt, prostě není přepravní poptávka, to je zcela evidentní – nevhodně zvolená a krátká trasa. Efektivnější by bylo spojit dosavadní linky S4 (Praha-Kralupy) a S9 (Praha-Strančice) přes Libeň a Malešice. Podle mě by vytíženost byla o dost lepší, než dosavadní samostatná S49.
Vám asi opravdu něco „sedlo na mozek“: koho tam, pro Boha, chcete 2. ledna v nevalném počasí vozit? Májový průvod? Ani třeba mezi Vraňany a Hněvicemi v „ešusu“ v tu dobu stovky lidí nepotkáte, a přesto ty vlaky jezdí – tak proč by neměla jezdit právě „tangenta“, byť třeba náhodou právě jen pro 4 lidi? A poloprázdná vozidla MHD brázdící ve stejnou dobu Prahu po 8 minutách Vám nevadí? Nebo snad chcete třeba protáhnout jejich interval na dvojnásobek a nechat lidi postávat v zimě na zastávkách, nebo zahnat další lidi do aut? A jen tak mimochodem: ani těch „plechovek“ na… Číst vice »
Máme trasu, která je hodně využívaná, s depy rostoucích dopravců, a v plánech se počítá s druhou kolejí pouze částečně. Takže je otázka, proč se nebude dělat druhá kolej v celém úseku a zda Praha jako objednatel dopravy (přes Ropid) je schopen obecně poskytnout pozemky na území Prahy pro zkapacitnění tratí.
Druhou kolej v celém úseku, zejm. tzv. Libeňský přesmyk, blokuje nějaké místní ekologické sdružení.
Ondra: To se dá vyřešit vypalnym (D8), nebo vyřazením námitek. To je bohužel na delší dobu.
Aby se to pak jako D8 nesesunulo. 🙂 Ale vážně, nemyslím si, že by to celé stálo jen na tom přesmyku. Provizorně se to snad dá napojit i bez něj, byť to může znamenat určité omezení v jednotkách minut (vyvažitelné tím, že příměstské vlaky nebudou jezdit v režimu tramvaj).
Absolutně nechápu ty neustálé řeči na krátké intervaly osobních vlaků… Je snad dobře, že osobní doprava z regionu do Prahy tak výrazně posílila, aby dokázala zvládat nápor dojíždějících. Praha má smůlu v tom, že nikdy neměla vyhrazenou infrastrukturu pro S-Bahn, a tak se zahušťuje na hlavních tratích. Pořád ale lepší, než kdyby ty desítky tisíc lidí měli jezdit autem. Oproti tomu je fakt i nákladní doprava druhořadá.
Fakt jsou důležitější desítky tisíc lidí než desítky tisíc kamiónů?
to je těžko říct… ty kamiony Prahou projedou, ty osobní auta budou chtít zaparkovat… :-)) Ale vážně, doprava v pražském uzlu naráží na strop pokud jde o infrastrukturu, situaci zlepší až investice pro některé ovšem těžko představitelné, protože se bude muset bourat i zasáhnout zelená území. Jediné co může pomoci teď je snížení počtu vlaků a zvýšení jejich kapacity, tak aby přepravní objem zůstal cca stejný… a to je úkol pro všechny dopravce, jak osobní, tak nákladní… Pro nákladní dopravce se jeví jako velmi vhodné směrem na jih použít odklon Kolín – Jihlava – Veselí n. Lužnicí směr západ jsou… Číst vice »
To už je snad lepší zadrátovat Pacifik ze Zruče a upravit tam poloměry na R300, vím je to málo, ale lepší než nic, je to skoro po rovině a až na dvě místa, odstranitelná, to vypadá na dobré sklonové poměry. Ale pořád je to zarožek a do kopce, jenom kvůli rozežranému S-bahnu.
Rozhodně souhlas, držím Arrivě palcáty.
Promiňte, to je pitomost, S-bahn má mít svoje vlastní koleje a jen kolem velkých osobních nádraží se spojovat s celorepublikovou sítí. Takovéto zaflákání jenom pozabíjí zbytek sítě v celé republice a zbytečně vystaví nemalé množství občanů nadměrné zátěži ze silniční dopravy, která bude suplovat nákladní železniční. To není dobrá cesta. Abyste si toto mohl dovolit, tak musíte dokončit systém nákladních spojek a mít tam všude 2 koleje, nebo alespoň, kvůli tunelům malých průměrů, mít počet jednokolejných segmentů co nemenší. Tunel v Malešicích asi jako dvojkolejný nebude třeba, stejně tak chuchelský, jsou krátké, ale úseky kolem musí být dvojkolejné, aby bylo… Číst vice »
Provizorně nic nenapojíte, protože pro přesmyk potřebujete úplně jinou niveletu.
Pro výrazné zvýšení kapacity není druhá kolej v celém úseku (minimálně zatím) vůbec potřeba: stačily by další kolejové spojky (vlastně částečné vysunuté štíhlé zhlaví) někde hned u „rozpletu“ tratí severně od severní rampy „Jižní spojky“ (někde tam jsou už vlastně vjezdová návěstidla) a výhybna či dvoukolejná vložka mezi Libní a malešickým tunelem aspoň v části toho úseku, a pak ještě asi i nějaké „vylepšení“ kolejiště žst. Praha-Libeň – a hned by bylo rozhodně „mnohem líp“ a ještě by se tam vešla třeba i jedna nebo dvě zastávky, aniž by to nějak vážně provozně vadilo (i nákladní dopravě) – ale „když… Číst vice »
V tom s Vámi jednoznačně souhlasím, konfigurace kolejiště před naprosto diletantskou přestavbou byla z hlediska kapacitní využitelnosti daleko praktičtější. Viz: ‚bratislavská spojka‘, využitelná k současným vjezdům od Malešic – Běchovic , chybějící spojky na středním zhlaví, spojka na pražském zhlaví na současné odjezdy směr Masarykovo- Holešovice, cesťák v první kolejí od Holešovic, který přiblížil vlaky blíž do stanice, aniž by blokoval trať od Holešovic na Hlavní. Neprospívá ani nutnost zastavování kvůli nutnosti zpravování. Přestavbou tahle stanice víc ztratila než ziskala.