Dopravci Železnice

Přesun z letadel do rychlovlaků? Eurostar hlásí rekordní čísla díky turistům z USA

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar

Provozovatel rychlovlaků mezi Londýnem a kontinentální Evropou Eurostar oznámil, že cestujících v jeho vlacích za poslední čtvrtletí výrazně přibylo. Vysvětluje to především změnou spotřebitelského chování u části cestujících, kteří začínají dávat přednost na kratší cesty přednost vlaku před letadlem.

Eurostar spojuje Londýn Eurotunelem s Paříží, Bruselem a Amsterdamem. Podle něj zveřejněných provozních výsledků počet cestujících za třetí čtvrtletí stoupl meziročně o 4 %, tržby o 3 %. Od července do září firma přepravila 3,1 milionu cestujících, srpen byl pro firmu rekordní. Poprvé v prázdninovém měsíci společnost přepravila přes milion cestujících.

Ve zprávě pro investory firma zdůraznila, že výrazně narostla poptávka od turistů z USA a Kanady, u kterých meziročně tržby z prodeje jízdenek narostly o 16 %. Eurostar před několika týdny spustil masívní reklamní kampaň, v které se snaží přesvědčit zákazníky, že je lepší jet vlakem než letět.

Eurostar oslaví v listpadu 25 let provozu. Jízdní doba od té doby výrazně zrychlila: v roce 1994 trvala jízda z Paříže do Londýna 3 hodiny, teď trvá 2 hodiny a 15 minut. Loni vlaky přepravily už 11 milionů cestujících.

Vlaky lákají více lidí cestujících i přes fakt, že jsou často výrazně dražší. Například zítřejší ranní spoj z Londýna do Amsterdamu vychází při psaní tohoto textu s Eurostarem na 205 liber, easyJet téměř ve stejné době letí za 112 liber, cestující ale musí ještě připočíst náklady na cestu na letiště a z letiště.

Eurostar patří z 55 % francouzským státním železnicím SNCF. Firma nedávno přišla s nápadem spojit své rychlovlaky se sítí Thalys, aby více konkurovaly leteckým společnostem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Big Fat Fabulous Woman
Host
Big Fat Fabulous Woman

Dobrá zpráva pro životní prostředí.

Jimbo Jones
Host
Jimbo Jones

O „z letadel do rychlovlaků“ by se dalo hovořit v případě, že by zároveň ta letadla zaznamenala pokles. Nic takového ale v článku není, jen papouškování pocitu Eurostaru “ the train is increasingly seen as a compelling alternative to the airlines“. Bulvár.

Honza
Host
Honza

Kdyby nejeli vlakem, tak by cestovali jak? autobusem/vlastnim autem? To asi ne, takze mozna nepoklesla letecka doprava, ale minimalne rostla min

Radek Janata
Host
Radek Janata

Nejnovější čísla na letecké relaci Paris-London jsem nenašel, ale z tohoto grafu je přesun do Eurostaru celkem zjevný:

https://www.anna.aero/2014/11/26/eurostar-celebrates-20-years-of-london-paris-service/

Jimbo Jones
Host
Jimbo Jones

Z Londýna třeba na Azurové pobřeží se musí letět letadlem přes Paříž, nebo to je srovnávání nesrovnatelného?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Lidí, kteří v Paříži přestupují, přesunou se na jiné nádraží, a jedou dál, je minimum oproti těm, pro které je Paříž cíl. Však i přímý Eurostar do Marseille jezdí jen v letní sezoně a ne každý den.

Martin V.
Host
Martin V.

Na té analýze ANNA je zajímavý pokles až k minimu v roce 2010 (což podle mě souvisí s faktem, že teprve od roku 2008 je v plném provozu HS1 na nádraží St Pancras v Londýně), ale od té doby do 2013 letecká doprava opět roste. Aktuálnější údaje jsou dostupné zde https://www.caa.co.uk/Data-and-analysis/UK-aviation-market/Airports/Datasets/UK-Airport-data/Airport-data-2018/ – Britové zveřejňují mimořádně podrobné statistiky, ale někdo by to z nich musel vyzobat (ze šesti londýnských letišť na tři pařížská za chybějící roky).

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tuším že KLM hlásí za stejné období na pár relevantních relacích pokles. Takže bulvár tento článek nebude..

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce