Přesun lokomotiv z Českých drah na ČD Cargo pokračuje, postupně promění 30 peršingů na esa

Lokomotiva 163.035 v nátěru, v jakém sjela z výrobních linek. Foto: ČD CargoLokomotiva 163.035 v nátěru, v jakém sjela z výrobních linek. Foto: ČD Cargo

Letos převezme ČD Cargo osm lokomotiv řady 163.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vapa

Ta 163 244 byla původně 162 044.

Pavel

A nebo by mohli koupit nějakého „krokouše“ ze zahraničí. :).

Pája

Proč?

Apollo17

Aby bylo co fotit. 🙂

Franta Palkoska

Jaký je prosím rozdíl mezi peršingem a esem ?

M152

Peršing může jezdit jen na stejnosměrné napětí 3kV, eso i na střídavé 25kV 50Hz.

Míla

…a Eso se tomu říká podle původního značení lokomotiv kdy loko se stejnosměrným napájen měla E a se střídavým S a na tabulce pá bylo ES a proto ESO 😉

Zdendik

Peršing pro poruchovost a „krátký dolet“, ESO z původního označení ES499.

Avlaky

Jak to bude s 6 taurusy od ČD myslim ze 2 ETCS mají a 4 ne

Budou se dovybavovat? Případně kam s nimi po zavedení ETSC

Miroslav

2 taurusy ETCS vůbec nemají, zbytek má pouze Rakouské ETCS.

Kamui

Jak jako, rakouské ETCS? Není účelem ETCS, aby to bylo jednotné a fungovalo všude?

Y.K.

Je, ale ne všude se před dekádami zavedly OBU odpovídající nakonec platné specifikaci pro interoperabilní provoz, byly prostě pro nějakou konkrétní potřebu. Konkrétně zde je tuším problém nedostatečná paměť vyhrazená pro šifrovací klíče.

Jan T.

To nejde upgradovat?

Johnny Cash

Nejde. To samé například 189 exMRCE Beacon s paketem D A NL. S ETCS, ale jen pro NL, v A nepoužitelné.

Radek

Česko používá jeden klíč na celou síť, Rakousko speciální klíč na každou RBC, takže při zprovoznění nové RBC nutno nahrát nový klíč do všech vozidel. A paměť u Taurusů zvládne jen 10 klíčů…

55p

Je. Myslelo se to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Jiří Kocurek

To máte jak s USB portem: Zkusíte, nejde. Otočíte ho, nejde. Otočíte podruhé a je tam.

Ovšem připojovat externí disk přes RS232?

Y.K.

V Rakousku instalovali ETCS L1 od přelomu tisíciletí prostě pro své potřeby a na to měli tu OBU, ne na interoperabilní provoz. To přichází až teď o 20 let později a této později definované potřebě nevyhovuje.

tarten

To by ale na případném Praha – Linec nemusel být problém, ne?

Elb

Když 150,151,371 skončí, co bude tahat vlaky na Ústí?

Bez přezdívky

Vectrony předpokládám.

Berhof

ČD postupně přebírá další a další Vectrony od leasingové společnosti RSL a na konci tohoto roku mají mít ve flotile celkem 61 Vectronů + od prosince 2025 mají začít dodávaky nových Vectronů na 230.

El Barto

ČD budou mít pro provoz pod ETCS Vectrony a 362. Takže něco z těchto dvou řad.

Rejpal

Na R20 bude řada 151 a 371 do spuštění ETCS.

Avlaky

teoreticky na R15 Ústí-Cheb mužou i po 2025 tahat 151/371 ne? nezasahují na tratě s etcs

Elb

Tedy tři přeprahy?

Shrek

Nemůžou…v Ústí je stejnosměr 3kV, ale tuším že někde od Kadaně do Chebu už je střídavina 25kV, takže jediné řešení je eso nebo vectron

126975

Rychlíky Labe 362 Krušnohory 193.V Děčíně 362 jsou k dispozici.

Michal M

No sloužit mohou, ale pasivní bezpečnost těchto strojů je na úrovni Škody 120…

Kamui

Proto se celkem divím, že jako nový (pod)typ je to schvalitelné v zahraničí. Tyhle staré lokomotivy jsou jako z tvrdého papíru, a následky jsme bohužel viděli letos u Kraviné.

Apollo 17

Na Slovensku a v Polsku jsou schválené již léta. Na Slovensku je dokonce mají tamní doptavci.

Kamui

Proto se celkem divím, že jako nový (pod)typ je to schvalitelné v zahraničí. Tyhle staré lokomotivy jsou jako z tvrdého papíru, a následky jsme bohužel viděli letos u Kraviné.

Jiří Kocurek

Montáž ETCS výrazně vylepší aktivní bezpečnost. Do Škody 120 sotva někdo dodělá soudobou bezpečnostní výbavu vč. adaptivních světlometů a hlídání chodců lidarem v IR spektru.

AAA Auto

Jenže to nikdo nechce, jelikož je to diktát Bruselu a všichni chtějí Ovci s 1.9 TDi, protože nad to není. Na co nějaké radary a bezpečnostní prvky, snad přece umí řídit Nee? 😏🤣🤣🤣

Michal M

Jak vám ETCS zlepší šance na přežití strojvedoucího u nehody na přejezdu?

Jiří Kocurek

Tam ne, tam by pomohl nadjezd/podjezd, je-li to frekventovaná trať i silnice.

Pája

Řidiči náklaďáků a traktorů budou vždycky představovat určité riziko. Přesto většina dualizovaných Peršanů může ještě vydělat peníze.

Jiří Kocurek

Ikdyž jak o tom přemýšlím, pokud by se přejezd neuzavřel (závora na střeše uvíznutého) tak se současnou signalizací to někde začne řvát porucha.

Poslat přes ETCS stopku, nebo alespoň v místě nastavit rychlostní omezení?

Twix

Tohle přesně se už stalo, alespoň podle jedné zdejší diskuze, na Uničovce. Detekované zvednuté břevno úspěšně nastavilo vlaku vmax 10 km/h.

Jiří Kocurek

Tak to by měl fíra o dost lepší šanci, kdyby dostal max 10 km/h u Lutyně.

Dušan

No to ano, ale na Uničovce je V = 160 km/h a takto se to chová jen tam, kde je V vyšší než 120 km/h, co já vím – jinde kde je míň můžete mít závoru klidně na zádech a vlaky jezdí dál…

Libor

Špatná koncová poloha závory vyvolá nouzový stav PZS, ne poruchový stav PZS. Jinými slovy, vlaky si přes PZS klidně frčí dál jako obvykle a výpravčí na přejezd pošle zabezpečováka, o víc se nestará. Jestli to je spálená žárovka, špatná koncová poloha závory, výpadek zvonu nepozná, bohužel jopky tyto ingormace neposkytnou a řídící stanice (kde podle číselného kódu bylo hned jasné co se děje) SŽ vytrvale nahrazuje doslova nicneříkajícími monitory.

Kebab

A i kdyby dodělal, tak neprojde STK.

Rušňovodič Peter

prečo to nepremenia rovno na RESO?

MiRo

Myslím že RESO by oproti tomuto bylo o dost dražší řešení a poslouží to tak nějak stejně.

JirkaM

Tak aktuálně doplňují jen to, co tam ve výrobě nedali, aby to bylo 363. Nejsnazší řešení.

Mirek/

na kolik taková jednoduchá dualizace vyjde?

Lukáš F.

Jančura chtěl dualizovat 9 peršingů s odhadovanou cenou 200 milionů, tj. cca 22M za kus. Nikdo se ale do výběrka nepřihlásil. https://zdopravy.cz/regiojet-modernizuje-sve-persingy-ceka-je-dualizace-i-instalace-etcs-200376/

El Barto

Je třeba dodat, že 162 Regiojetu nejsou stejné, jako 162 ČD, jde o kusy s úpravami pro provoz v Itálii.

vbb

Vzhledem k tomu, že italizace proběhla na standardních 162, tak je možné provést deitalizaci (jasně, zadarmo to nebude).
Dle mých info toto při odkoupením Jančurou ale už proběhlo (vrácení pultu doprava, demontáž italského zabzař a dálkového řízení,…), jediné, co zůstalo, jsou snížené holubníky.
Takže z pohledu instalace ETCS by mělo jít o kusy shodné se 162 ČD.

Lukáš F.

Z pohledu instalace ano. Z pohledu schvalování by v tom byl čert, aby se tam nenašel nějaký detail, jako třeba ta snížená střecha, kvůli které se to musí schválit extra za těžké peníze.

a8n

Reálně je každá lokomotiva po 30 letech sbírka změn schváleného typu, přičemž těch kombinací bude nemálo. Pokud změna není z hlediska bezpečnosti relevantní, při schvalování ničemu vadit nebude.

Joe

Ono u RJ je potřeba doplnit, že se nikdo k realizaci nepřihlásil i kvůli jejich platební morálce.

Pája

Jojo, to bude dost podstatný důvod.

Beny

ČD Cargo na tom není nejlépe. Propad těžkého průmyslu a vzestup těžké konkurence.

1769

Obecně na tom není nákladní železniční doprava nejlépe.

Naopak, tím že ČDC investovalo za instalaci ETCS do starších vozidel, bude mít od 1.1.2025 s povinným zavedení ETCS, výhodu v tom, že bude mít náklady na lokomotivy v porovnání s konkurencí nižší, jelikož privátní dopravci budou nasazovat Vectrony/Traxxy s měsíční cenovkou 45K EUR+ a ČDC odepsané lokomotivy, kde bude faktický náklad údržbový náklad + odepisování technického zhodnocení za instalaci ETCS.

Michal M

Mno ale nejzajímavější a růstový byznys nemají tady, ale v Rakousku a v Německu. A tam jim jsou nějaký škodovácký plechovky k ničemu…

1769

Skodovacke plechovky udelaji spoustu prace jeste taky na SK, v HU, pripadne dalsich zemich na Balkane, ktere jsou v merku.
Zmena na CZ trhu prijde od 1.1.2025, z duvodu jak pisu vyse.

Kuba2

Pak je zvláštní, že stejným způsobem nekoupily od ČD bastardy. Do 14 ks už by možná stálo za to o tom ETCS uvažovat.

Sova

U Bastardů jsou i další problémy v podobě absence 25 kV 50 Hz, odporové regulace a potřeby zpomalit 371…

Killinger Jaroslav

Jj, krachuje už od svého vzniku. „Těžká“ konkurence je na vzestupu konkretně v čem a která ? Dík za fundovanou odpověď a rozbor té ekonomické situace ČDC.

Beny

Podívejte se na propady vozby i podílu v ČR. Kolik hledají zaměstnanců?

Díky bohu za zahraničí.

Apollo 17

Ale ty „propady “ způsobilo i to „zahraničí“, které vozí vlaky v ČR( DB Cargo, PKP I, OBB…).
Tak ČD C vozí v těchto zemích vlaky na svou licenci- to je to „díky bohu za zahraničí“ 🙂

Johnny Cash

Jenže to „zahraničí“ nemá jaksi potřebu bastlit 40 let staré lokomotivy, aby tu s námi byly dalších 20 let. Jistě, chápu, že to bastlení nastává kvůli jakési konverzi na 25kV, ale ta se podle mého názoru zasekla před Přerovem a dál nic. Ještě Vám tam pane kolego chybí ve výčtu zahraničí Lokorail reprezentující východní sousedy slušným počtem moderních lokomotiv.

Dominik

Brutální pokles především v uhlí (Opatovická elektrárna jeden vlak za 2 dny, Řečany se teď sice rozjeli, ale bude tam 3 měsíční odstávka s tím, že uhlí mají v zásobě na rok), dále dost velký pokles ve dřevu, a dalších komoditách. Jsou tu vlaky, na které byly navázaný místní obsluhy, které jezdily pondělí – pátek + občas neděle, nyní je zázrak, když to samé jede 2x za týden, s tím že vzhledem k poklesu výkonů se na místní obsluhu pak nestaví extra směna, jako předtím. Pak samozřejmě i ztráta pošty, a další, a další. A oproti loňsku v stejném období… Číst vice »

Mates

A preto je v zisku a neustále investuje do nových lokomotív a vagónov….

Michal

Jenomže jen díky zisku ze zahraničí,v ČR je to bída..

Anonymní alkoholik

To je snad správně, že je společnost schopna generovat zisky, ne? A je úplně jedno, kde je generuje. V zelených číslech je, investuje do nových vozidel, úspěšně podniká v zahraničí, mzdy AFAIK vyplácí včas. Zdravá firma. 🙂

Dominik

Na druhou stranu je mraky vozů, které se udržovat nebudou, a budou se buďto prodávat, likvidovat, nebo jentak stát v kopřivách.

janvagala

Konkrétní čísla máme? Nebo jenom plkáme?