Přestup mezi malým a velkým vlakem hrana/hrana aneb velká sláva v Zastávce u Brna

Zastávka u Brna a nástupiště úzkokolejky. Pramen: DT-VýhybkárnaZastávka u Brna a nástupiště úzkokolejky. Pramen: DT-Výhybkárna

Úzkou dráhu o délce zhruba tři kilometry zbudovalo muzeum na místě původní normálněrozchodné vlečky.

V železniční stanici Zastávka u Brna bylo dnes slavnostně zprovozněno unikátní propojení mezi běžnou železniční tratí a úzkorozchodnou muzejní dráhou vedoucí do Zbýšova. Nově mohou cestující přestoupit z vlaku Českých drah na muzejní soupravu přímo na jednom nástupišti. V tuzemsku jde o ojedinělou atrakci.

„Pro naše návštěvníky je to velký krok vpřed. Z běžného vlaku vystoupí doslova pár kroků od naší úzkorozchodné soupravy, která je zaveze až do muzea v areálu bývalého černouhelného hlubinného dolu Jindřich II ve Zbýšově,“ řekl Jan Procházka ze spolku Muzeum průmyslových železnic, jehož členové se na realizaci podíleli. Úzkokolejka má rozchod 600 milimetrů.

Napojení úzkokolejky na nádraží normálněrozchodné trati v Zastávce vzniklo souběžně s rekonstrukcí tratě z Brna a rekonstrukcí stanice Zastávka u Brna, kterou prováděla Správa železnic. Dobrovolníci ze spolku Muzeum průmyslových železnic vybudovali vlastními silami přibližně 300 metrů nové trati. Finančně akci podpořili soukromí dárci i Jihomoravský kraj.

Na stavbě propojení muzea s nádražím v Zastávce u Brna se podílela také řada firem – OHLA ŽS, Sudop Group, Subterra nebo prostějovská DT – Výhybkárna a strojírna, která na stavbu dodala dvojici úzkorozchodných výhybek. „Tento typ výhybek dnes už běžně nevyrábíme. Dříve jsme u nás v Prostějově vyráběli každý rok desítky výhybek pro úzkorozchodné důlní a polní železnice, ale s tím, jak se tento segment postupně utlumuje, jsou jich nyní jen jednotky kusů ročně. Zkušenosti s nimi ale máme,“ uvedl obchodní ředitel DT – Výhybkárny a strojírny Dušan Kadlec.

Za projektem stojí Regionální úzkorozchodná železnice o.p.s., založená roku 2010 městem Zbýšov, obcemi Zastávka a Babice u Rosic a spolkem Muzeum průmyslových železnic. Cílem je nejen rekonstrukce původní hornické vlečky, ale i vytvoření funkčního muzea železnic typických pro průmysl 19. a 20. století přímo v autentickém prostředí bývalého Rosicko-oslavanského uhelného revíru.

V areálu dolu Jindřich II u Zbýšova se nachází sbírka více než 50 historických úzkorozchodných lokomotiv (parních, elektrických i motorových) a přes 100 vozů osobní i nákladní dopravy.

„Dnes oficiálně otevřené spojení přináší zcela novou úroveň komfortu návštěvníkům muzea. Ročně jich k nám přijíždí téměř 10 tisíc a toto nové napojení má potenciál návštěvnost dál zvyšovat a posílit význam muzea jako regionálního turistického cíle,“ doplnil Jan Procházka.

Úzkou dráhu o délce zhruba tři kilometry zbudovalo muzeum na místě původní normálněrozchodné vlečky.

Slavnostní zahájení provozu úzkokolejky v Zastávce u Brna. Pramen: DT-VýhybkárnaZastávka u Brna a nástupiště úzkokolejky. Pramen: DT-VýhybkárnaZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicPrůmyslová drážka vede nově až k modernizovanému nádraží v Zastávce u Brna (prosinec 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Muzeum průmyslových železnic úzkorozchodné dráhy Zastávka u Brna Zbýšov Zbýšov - Zastávka u Brna
42 komentářů