Přestavba Masarykova nádraží má pravomocné povolení, tendr začne na jaře
Část nového zastřešení se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza v centru metropole.
Velká přestavba pražského Masarykova nádraží má zelenou. Stavební povolení vydané Drážním úřadem koncem listopadu nabylo právní moci, oznámila dnes Správa železnic (SŽ). Výběrové řízení na zhotovitele chce zahájit na jaře, odhadované náklady činí 2,5 miliardy korun.
„V průběhu letošního roku by pak měly začít i samotné stavební práce. Hotovo bude v roce 2026,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Stavba bude probíhat za provozu, nutná budou podle SŽ „pouze dílčí omezení provozu odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu“.
Jeho součástí je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která má odstranit bariéru v území mezi ulicemi Hybernskou a Na Florenci. Překrytím kolejiště vznikne i nový vestibul pro cestující. „Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole,“ doplnila Eberl Friebová.
Ve stanici bude celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Ta je rozdělena na několik etap. V loňském roce začaly práce na dvou úsecích, konkrétně na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště.
Zahájení stavby na Masarykově nádraží ovlivní i archeologové, kteří lokalitu prozkoumají. Masarykovo nádraží vzniklo v polovině 40. let 19. století jako první nádraží v tehdejší Praze. Aby se do města dostaly vlaky, bylo třeba mimo jiné probourat hradby.